Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:49
Ik zoek een?
AV receiver

Wat is je budget?
Tussen de €500,- - €1.250,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik zoek een nieuwe AV receiver om 4K HDR films mee te kijken en vooral te beluisteren. Ik heb nu een Sony DA2400ES receiver. Deze ondersteunt geen 4K passthrough en kan geen Atmos en DTS:X decoderen. Daarnaast beschikt de DA2400ES niet over eARC. Daardoor kunnen multichannel codecs vanaf TV-apps niet gedecodeerd worden via de huidige optical cable.

Ik heb een Sony XH9505 55" smart TV en 2x Klipsch RF82 front speakers + Klipsch RP500C center + BK Elek XXLS400DF subwoofer. Een 3.1 opstelling dus, zonder plannen voor uitbreiding vanwege de WAF. Voor 4K Blurays gebruik ik een Panasonic DP-UB824 speler die nu via HDMI op de TV is aangesloten.

De receiver moet de speakers kunnen voorzien van power en vooral de de huidige audio codecs ondersteunen samen met eARC. Met de Sony heb ik nu zo'n 10 jaar gedaan en ik hoop met de vervangende receiver weer minimaal 5 jaar te doen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik via Pricewatch 3 kandidaten gevonden:
- Denon X2700H
- Denon X2800H
- Denon X3700H

In principe kan de eenvoudigste X2700H al voldoen volgens mij. Maar als je eenmaal begint aan reviews zoeken, dan word je haast als automatisch naar een duurder model gestuurd. Want die zijn altijd beter...

Ik heb ook nog wel een lijstje met alternatieven van Pioneer of Yamaha gevonden. Maar die zijn minder goed leverbaar in NL lijkt het en de betere receivers schijnen toch vooral de modellen te zijn die de €1.500 overstijgen. De Aventage's van Yamaha en de Elite's van Pioneer. Ook schijnt de Audessey calibratie van de Denon's beter te zijn dan de systemen van Yamaha of Pioneer.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hopelijk kunnen jullie hier een inhoudelijke mening geven, want ik zie door de reviews het bos niet meer. Ook vind ik het steeds lastiger om de reviews nog op waarde te schatten. Want veel reviewers en Youtubers zijn qua inkomsten ook weer afhankelijk van diezelfde fabrikanten als sponsoren en adverteerder op hun kanaal. :X

Ik heb ook zitten kijken bij meer wetenschappelijke reviews van AudioScienceReview. Maar ik heb veel te weinig kennis om iets te begrijpen van de daar getoonde grafieken. Laat staan dat ik niet weet of die verschillen überhaupt hoorbaar zijn op woonkamervolume.

Is de X3700H de meerprijs waard als je in 3.1 opstelling draait en geen Next-Gen console gebruikt? Het lijkt vooral een betere versie van Audessey te geven. Is die versie ook de meerprijs waard? Of is ook dat beetje extra vermogen nodig om mijn speakers in een woonkamer goed van power te voorzien?

Hopelijk zijn er een paar wijze Tweakers die mij kunnen helpen _/-\o_

Beste antwoord (via Mr. Inspire op 23-12-2022 07:47)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 19:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Eens met @Hulleman en @FeaR.

Het is net als met Bosch en Siemens. Vaak grotendeels hetzelfde, soms minieme verschillen die net een klein beetje kunnen uitmaken.

Zoals verder al opgemerkt: aan DTS:X en Dobly Atmos heb je in jouw situatie niets aan omdat je geen speakers hebt om die kanalen over te laten horen. Dat maakt dan gelukkig weer totaal niet uit omdat het een extra laag metadata is in de normale Dolby TrueHD en DTS HDMA geluidssporen. Zonder die speakers, of zonder de mogelijkheid om die metadata te decoderen, hoor je dus nog steeds het best mogelijke audiospoor.

Of je überhaupt verschil kunt horen tussen Dolby Digital Plus en Dolby TrueHD of tussen Dolby en DTS, daar verschillen de meningen over.

Om nu eens makkelijker te schiften op wat je wel en niet nodig hebt, kun je dit lijstje eens doornemen en die filters in de Pricewatch invullen. Wie weet komen er dan nog andere receivers uit: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:20
Dit is laatst al voorbij geweest.
Maar ik denk dat als je niet meerdere 4K 120Hz HDMI ingangen nodig hebt, en je niet van plan bent gebruik te gaan maken van de Dirac roomcorrectie (Die je nog eens €350 extra kost) je net zo goed het geld kan besparen en de 3700 kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Als ik het zo lees kan je beter je huidige receiver blijven gebruiken, voor Atmos en DTS:X heb je wel wat meer speakers nodig. Ik zie de meerwaarde er zo niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
Dank. Het probleem is dat mijn huidige receiver de DTS:X & Atmos codecs ook niet kan decoderen als ik een 4K Bluray zit te kijken. Dan valt ie terug naar oudere codecs of lagere audiosporen van lagere kwaliteit t.o.v. vaak de DTS HD Master Audio die ik op m'n gewone Bluray schijfjes heb.
Omdat mijn oude receiver ook geen eARC/ARC heeft, krijg ik niet uit alle smart-apps meerkanaals geluid, maar enkel Stereo. Ik ben dan ook het LFE & center kanaal kwijt in zulke gevallen. Met name de HBOmax app heeft hier last van. Als ik hierop zoek op het internet, vind ik daar ook geen andere oplossing voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 13:46
Mr. Inspire schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:14:
Dank. Het probleem is dat mijn huidige receiver de DTS:X & Atmos codecs ook niet kan decoderen als ik een 4K Bluray zit te kijken. Dan valt ie terug naar oudere codecs of lagere audiosporen van lagere kwaliteit t.o.v. vaak de DTS HD Master Audio die ik op m'n gewone Bluray schijfjes heb.
Omdat mijn oude receiver ook geen eARC/ARC heeft, krijg ik niet uit alle smart-apps meerkanaals geluid, maar enkel Stereo. Ik ben dan ook het LFE & center kanaal kwijt in zulke gevallen. Met name de HBOmax app heeft hier last van. Als ik hierop zoek op het internet, vind ik daar ook geen andere oplossing voor.
DTS HD Master Audio of Dolby True HD vind je niet genoeg nee? :P
DTS:X en Atmos heb jij niks aan, omdat je geen speakers in het plafond hebt. De DTS HD MA en Dolby HD 7.1 signalen heb je ook niet bijster veel aan, omdat je maar een 3.1 set hebt. Ik denk niet dat je met een 3.1 set heel veel mist als je 'maar' Dolby Digital(+) gebruikt, maar dat terzijde.

Geen (e)ARC ondersteuning kan best wel onhandig zijn, dus ik zie bij jou wel een meerwaarde om te upgraden. Een nieuwe receiver zal ook 4K passthrough hebben en HDR/Dolby Vision ondersteunen. Dat zijn toch wel prettige features om op je receiver te hebben met jouw Sony TV. Daarnaast krijg je ondersteuning om muziek naar je receiver te sturen (sowieso spotify). Ook handig! Ik zou het vooral in deze zaken zoeken om te upgraden en niet zozeer de ondersteuning voor DTS:X/Atmos. Zelf kijk ik best veel steamingdiensten en daar krijg je maximaal dolby digital+. Ik kijk ook wel eens naar beter materiaal met Dolby True HD of DTS master audio spoor. Is het geluid beter? Ik denk het wel, de soundstage lijkt wat ruimer te zijn. Maar het is ook weer geen verschil tussen dag en nacht.

Je receiver moet weer een tijd meegaan, dus absoluut voor een HDMI 2.1 modelletje gaan. Dan zit je met een X2700H goed. Met een X1700H overigens ook hoor. Kun je er ook nog eens een console als een PS5, Xbox Series S of X aan hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 21-12-2022 09:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Inspire
Dank @Hulleman!

De X2700H leek mij zelf ook al een mooie upgrade. Als ik jouw reactie goed lees, zie je geen meerwaarde in de X3700H en de hogere Audyssey XT32 room-correction t.o.v. de versie die in de X2700H zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Ik heb zelf een x2400h, en die doet al bijna alles wat je zoekt. 4K, HDR, Atmos... werkt allemaal prima i.c.m. mijn LG OLED en Nvidia Shield Pro. Ik zelf zou echter heeeeel graag de x3700h willen in verband met de Audyssey XT32 implementatie. Ik gebruik zelf namelijk 2 subwoofers, en zowel de x3700h als de XT32 software zijn veel beter geschikt voor uitgebreidere calibratie. Je kunt het ook via MiniDSP doen, maar dan maak je het jezelf wat moeilijker/complexer. Tevens is de x3700h een van de best gerecenseerde AVR's op Audiosciencereview, en daar zijn ze normaliter erg vernietigend over de meeste AVR's: https://www.audiosciencer...-x3700h-avr-review.15031/

Ergo, als je het budget er voor hebt zou ik x3700h gaan en niet meer omkijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Negakinu op 21-12-2022 10:16 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 13:46
Mr. Inspire schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:08:
Dank @Hulleman!

De X2700H leek mij zelf ook al een mooie upgrade. Als ik jouw reactie goed lees, zie je geen meerwaarde in de X3700H en de hogere Audyssey XT32 room-correction t.o.v. de versie die in de X2700H zit?
XT32 zie ik zeker wel als meerwaarde, beetje over heen gelezen :+
XT32 is vooral interessant om de subwoofer(s) te kunnen calibreren met Audyssey.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor een Marantz 6015 (ook XT32). Die is wel iets duurder dan een X3700H, maar wat mij betreft een veel mooiere receiver. Die is lekker clean aan de voorkant, omdat de knoppen achter een klep zijn weggewerkt. Marantz is hardwarematig overigens identiek aan Denon. Die cleane voorkant krijg je bij Denon pas vanaf de 4000 reeks en die is weer wat duurder dan de 6000 reeks van Marantz.

De zilver/gouden (meer champagne kleur) variant van de 6015 is € 1.099. Een stuk goedkoper dan de zwarte variant en persoonlijk vind ik die champagne kleur veel mooier/chiquer dan een zware receiver. Alles zwart is ook maar zo zwart.

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 21-12-2022 10:32 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:52
Misschien ook even een tip om te onderhandelen over de prijzen. Er zijn genoeg zaken waar best wel wat van de prijs af kan. Zo kun je een model hoger kopen voor het geld van een serie lager wat je keuze mischien weer makkelijker kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:42
Hulleman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:29:
[...]
Marantz is hardwarematig overigens identiek aan Denon.
Grotendeels. Marantz heeft wel wat extra's ten opzichte van Denon, aan de basis van elke Marantz receiver staat wel een Denon inderdaad. Dat extra's is echter niet altijd even goed. Marantz receivers van vorige jaren meten bijvoorbeeld slechter dan gelijkwaardige Denon modellen als je Audio Science Review (ASR) mag geloven. Advies was dan ook snel om Denon te nemen: goedkoper dan de Marantz tegenhanger en meetbaar beter. Of dat meetbaar ook hoorbaar is is een tweede. Dat meetbaar beter fijner klinkt idem. Reden dat zilveren/champagne over het algemeen goedkoper is is de vraag, meer vraag naar zwart wat de prijs veelal hoger uit laat vallen. Tweedehands krijg je zwart ook wat makkelijker kwijt naar het schijnt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Eens met @Hulleman en @FeaR.

Het is net als met Bosch en Siemens. Vaak grotendeels hetzelfde, soms minieme verschillen die net een klein beetje kunnen uitmaken.

Zoals verder al opgemerkt: aan DTS:X en Dobly Atmos heb je in jouw situatie niets aan omdat je geen speakers hebt om die kanalen over te laten horen. Dat maakt dan gelukkig weer totaal niet uit omdat het een extra laag metadata is in de normale Dolby TrueHD en DTS HDMA geluidssporen. Zonder die speakers, of zonder de mogelijkheid om die metadata te decoderen, hoor je dus nog steeds het best mogelijke audiospoor.

Of je überhaupt verschil kunt horen tussen Dolby Digital Plus en Dolby TrueHD of tussen Dolby en DTS, daar verschillen de meningen over.

Om nu eens makkelijker te schiften op wat je wel en niet nodig hebt, kun je dit lijstje eens doornemen en die filters in de Pricewatch invullen. Wie weet komen er dan nog andere receivers uit: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Jorgen @FeaR wanneer komt dat stukje nou eens in de FAQ terecht? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:55:
@Jorgen @FeaR wanneer komt dat stukje nou eens in de FAQ terecht? :)
Dat staat nog steeds op het lijstje. Door mijn gezondheid lukt het me vaak niet om er even genoeg concentratie voor te hebben om het te checken op alles en evt aan te passen als dat nodig is. Maar het is dus wel de bedoeling dat het erin komt. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Inspire
Bedankt allemaal. De kogel is door de kerk. Er was een buitenkansje beschikbaar bij HelloTV, waardoor ik de Denon X3700H kon kopen met dikke korting. Het verschil met de X2700H werd daardoor zo klein, dat ik de duurdere van de 2 heb gepakt. Met name vanwege de betere versie van Audyssey.

Hopelijk komt ie nog voor de Kerst, zodat we in de kerstvakantie mooi iets te doen hebben ;-)
Pagina: 1