Toon posts:

Storing elektra in keuken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:55
Enige tijd geleden knipperde een van de ledlampen in de keuken (armatuur met 4 GU10 leds). Ook knetterde het wat. Mijn gedachten toen: een van de lampen begeeft het bijna. Even in de gaten houden, want ik kon niet direct zien welke lamp het betrof.

Twee weken geleden belde de vrouw met de mededeling dat combimagnetron (tijdens gebruik van ovenfunctie) raar deed en dat er even een knetterend geluid hoorbaar was. Als alternatief de airfryer even aangeslingerd, maar ook deze had kuren. Bij thuiskomst niets vreemds meer kunnen constateren. Dit voor alsnog ook niet gelinkt aan eerste gebeurtenis.

Maar zojuist aan het koken zelf ook even ervaren. Afzuigkap aan (incl. verlichting) en verlichting keuken aan. Nu zelf weer het knetterende geluid meegemaakt (ter hoogte van armatuur keukenverlichting) + lampen flikkeren. Na 5-6 seconden over, maar combimagnetron had inmiddels zijn tijd verloren (alsof er stroomstoring was geweest).

Combimagnetron, keukenverlichting, afzuigkap en een paar stopcontacten in keuken zitten op zelfde groep.

Ik wil de centraaldoos in het keukenplafond (onder de eerder genoemde verlichtingsarmatuur) bij daglicht dit weekend eens openen, want ik denk zelf aan een slechte las. Klinkt dit logisch, of zou ik de oorzaak elders moeten zoeken?

Alle reacties

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rene2322 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:57:

Ik wil de centraaldoos in het keukenplafond (onder de eerder genoemde verlichtingsarmatuur) bij daglicht dit weekend eens openen, want ik denk zelf aan een slechte las. Klinkt dit logisch, of zou ik de oorzaak elders moeten zoeken?
Er zijn hier mensen met meer verstand van deze materie dan ik, maar voor wat het waard is: een slechte las is ook mijn eerste gedachte.

Persoonlijk zou ik hier niet mee willen wachten tot het weekend want zo kan dus brand ontstaan…

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:46
Dit klinkt inderdaad als een slechte verbinding die knettert.

Het enige wat niet logisch klinkt aan dit verhaal is dat je het tot het weekend op zijn beloop wil laten. Dit is nou hoe brand door de elektrische installatie ontstaat. Ik zou de groep uitschakelen en niet inschakelen totdat je het euvel hebt gevonden en hersteld.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rene2322
Dank voor de reactie. Het zit me ook niet lekker en de groep heb ik (niet vermeld, maar) direct na voorval afgeschakeld.

Het "er in het weekend even naar kijken" had meer betrekking op feit dat ik niet veel trek heb om 's avonds nog even snel wat open te trekken.

• Rene2322

In de verdeeldoos diverse veel te lang gestripte fasedraden aangetroffen welke los-vast in een half-gesmolten insteek lasdop staken.
Alle verbindingen vervangen, striplengte gecorrigeerd en twee draden compleet vervangen.

Ik ga er vanuit dat alles nu weer goed is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:46
Het loont misschien om een keer in een weekend (;)) de rest van de centraaldozen na te kijken, als deze zo beroerd was.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rene2322
Xander schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:48:
Het loont misschien om een keer in een weekend (;)) de rest van de centraaldozen na te kijken, als deze zo beroerd was.
In het weekend jah >:) Maar dat is geen rare suggestie. Al ben ik de afgelopen 15 jaar in deze woning niet echt veel raars tegengekomen.
Een check is niet verkeerd.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:14

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

BK > DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:02
Zorg ervoor dat de aders mooi recht zijn en recht insteken.
Ook mogen ze niet beschadigd zijn zoals hierboven op de foto met happen uit het koper. Zo te zien zijn deze aders wel een aantal keer hergebruikt en de lasklemmen dus waarschijnlijk ook. Gelukkig zijn het merkoriginele lasklemmen dus de schade is beperkt gebleven :)

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:51
Brandje voorkomen zou ik bijna zeggen.

Kan je misschien ook wat stroomverbruikers naar een andere groep omzetten? Een grootverbruiker als een combi-oven heb je liever op een aparte groep.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:32
Dit soort grootverbruikers horen niet via een centraaldoos te lopen.

• Rene2322
Idealiter hebben deze verbruikers inderdaad hun eigen voeding zonder onderbrekingen. Tijdens de bouw (kleine 40 jaar geleden) heeft men hier echter geen rekening mee gehouden.
Als ik het opnieuw mocht doen, dan zou ik wat royaler zijn in keuken en bijkeuken. In bestaande bouw lukt dat echter niet altijd.
Al lang blij dat ik de inductiekookplaat op een eigen groep heb weten te krijgen. En combi-oven is een groot woord. Het betreft een 1300W magnetron met ovenfunctie.

[Voor 9% gewijzigd door Rene2322 op 23-12-2022 19:55]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:32
Rene2322 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:53:
Idealiter hebben deze verbruikers inderdaad hun eigen voeding zonder onderbrekingen. Tijdens de bouw (kleine 40 jaar geleden) heeft men hier echter geen rekening mee gehouden.
Als ik het opnieuw mocht doen, dan zou ik wat royaler zijn in keuken en bijkeuken. In bestaande bouw lukt dat echter niet altijd.
Al lang blij dat ik de inductiekookplaat op een eigen groep heb weten te krijgen. En combi-oven is een groot woord. Het betreft een 1300W magnetron met ovenfunctie.
40 jaar geleden was dat ook geen gemeengoed. Een magnetron kenden we alleen uit de Amerikaanse series.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee