aanvoer/retour temperatuur vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Voortman
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-12-2024
Goedenavond,

ik heb een vraag omtrent onze vloerverwarming die aangelegd is in 2020.
de hele benenden verdieping is voorzien van vloerverwarming en er zijn geen radiatoren meer aanwezig.
op de bovenverdieping zijn ze nog wel aanwezig.

het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur is ca 20graden. ik weet niet wat het ideale verschil zou moeten zijn, maar dit lijkt me te veel.

temperatuurmeter aanvoer geeft krap 50 graden aan
temperatuurmeten retour geeft krap 30 graden aan

iemand enig idee wat het kan zijn?

wat ik al geprobeerd heb:
- alle flowmeters volledig open gezet
- alle retourknoppen volledig open gezet
- thermostaatknop los gehaald (zodat het pinnetje zekerweten omhoog staat)
- pomp snelheid maximaal gezet
- bypas opengezet (0,1 bar)
- meerder groepen dicht gedraaid: minimaal verschil

gegevens van het syssteem:
- 8 groepen
- afstand leidingen 10cm
- 2st radiatoren boven staan minimaal open
- intergas HReco 30 cw4
- keteltemperatuur verwarming 50graden
- keteldruk: 1,8bar
- thermostaat van de verdeler staat vol open
- we hebben geen abnormaal gas verbuik. ca1200m3 (vrijstaande woning jaren 60 wel volledig nageisoleerd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGq6vtuBRORrUgPVSmjPnT6tZxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRaWtpJVSayGi0gaQBLHJkGF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMfuLzuLsfttMprLFOd4u8Ia_5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8rZEne8AF6rcQlYHU6ROTIL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r8JT_jpMh2ZqJY-6jGNJIEPkbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivz8e9F7kaPqEXP6l4Nlr78L.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:40
Ik mis nog een iets wat je niet geprobeert heb zijn de meters makkelijk even te verwisselen. Ervaring is dat de meters weleens wat afwijking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Voortman
Bedankt voor je reactie

Toevallig heb ik dat ook al gedaan. In eerste instantie was er wel afwijking.. hier heb ik nu een andere meter voor in de plaats, welke ik van te voren getest heb.

Voelbaar is het verschil ook duidelijk merkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-06 08:00
Pompsnelheid in de CV hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zet je aanvoer ook eens lager. 50 graden is wel heel hoog voor vloerverwarming. Ik zie een maximaalthermostaat links op de foto. Die mag rustig naar 40.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Voortman
bedankt voor het meedenken,

- maximale pompsnelheid cv staat op 80%, heb hem tijdelijk naar 99% gezet maar had niet het idee dat dit verschil maakt,
- 40 graden is inderdaad wel genoeg maar had hem wat hoger gezet om te kijken wat er gebeurde met de retourtemperatuur.

nu het volgende:

cv ketel temp staat op 50graden, zodra de ketel gaat stoken geeft de meter bij de aanvoer leiding ook keurig ca. 50 graden aan.
vervolgens staat de maximaalthermostaat vol open maar de leiding na de thermostaat is beduidend minder warm.

als ik de voeler van de pompschakelaar om 1 van de plastic aanvoer leidingen doe, dan komt deze temperatuur niet hoger dan 33 graden.

retour meter geeft ongeveer tussen de 25 en 30 aan, dus eigenlijk is het temperatuursverchil helemaal niet groot.

de 2 meters geven eigenlijk een scheef beeld, aangezien de meter op de aanvoerleiding vóór de maximaalthermostaat zit?

iemand een idee waarom het water ná de thermostaat veel minder warm wordt terwijl deze vol open staat? (als ik de thermostaatknop er af haal maakt het geen verschil.
Pagina: 1