Wat te doen met vloer en vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popelin7
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-12-2022
We hebben in de huiskamer en keuken een oude en erg lelijke marmerenvloer met ook een oude vloerverwarming. Die vloer verwijderen is niet echt haalbaar maar nog langer die vreselijk vloer willen we niet. Tijdens de vorst vorige week bleek de pomp van de vloerverwarming kapot en toen werd opeens duidelijk dat die vloerverwarming veel meer doet dan gedacht. Zonder de vloerverwarming is de kamer niet warm te stoken. Er zijn 2 radiatoren maar die kunnen het niet aan. Vandaag bijna 10 graden buiten ging het al beter.

Wat is wijsheid? Wat kunnen we op het marmer (laten) leggen zodat de vloerverwarming zijn werk kan doen?
Tapijt liever niet want ook in de keuken. PVC is een dure oplossing. Laminaat, zou dat kunnen? Een heel ander idee? Of toch maar een extra radiator en de vloerverwarming uit.

Al vast dank voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:51

rdejongjr

Gnome

Die extra massa van het marmer houd de temperatuur mooi lang vast/stabiel lekker laten liggen als het met de deuren uit komt.

Laminaat kan opzich prima evenals pvc, vraag bij je vloerboer welke ondervloer daarvoor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappa
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Goede ervaring met laminaat en vloerverwarming. Zelfs beter dan met pvc, die is hier enigszins krom getrokken door de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 21:07

hhj

Voor zover ik weet kun je gewoon hout (zoals parket dus) over de vloer heen leggen, maar niet dikker dan 14 mm. Even goed laten voorlichten door een parketboer, of flink googlen...
PVC of laminaat kan natuurlijk ook, kwestie van smaak. Mij lijkt dat een gietvloer ook zou moeten kunnen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ervaring met parket, pvc en tegels op vloerverwarming.
Dat is meteen ook de volgorde van wat het slechtste en het beste is.

Parket/laminaat kan prima, mits de woning zeer goed geissoleerd is. Want je rendement is simpelweg lager (meer warmte gaat naar de kruipruimte) en het duurt langer voordat de vloer en daarmee de ruimte op temperatuur is.

Dus in jouw geval zou ik pvc (gelijmd) leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 20-12-2022 23:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:30
@popelin7 ergens lijkt het erop dat je een tyleen vloerverwarming hebt. maar mijn glazen bol zit er gelukkig ook weleens naast.
wil je dan wel een warmte wisselaar ertussen knopen en zorgen dat je deze vloerzijdig en cv zijdig goed kan ontluchten ?
anders mag je binnenkort een hele nieuwe cv ketel kopen. nogmaals dit geldt alleen voor tyleen vloerverwarming.
bij pex/saurstofdicht is dit niet van toepassing. pex/saurstof dicht bestaat al een hele lange tijd gelukkig.

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
In mijn huis ligt er PVC over de bestaande tegelvloer. Dat werkt prima. Ik heb daar toen voor gekozen omdat dat de dunste vloer oplevert, dat scheelt vreemde overgangen en het inkorten van deuren.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-07 15:01
Zit er isolatie onder of in de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-06 11:38
Jij hebt echt exact dezelfde situatie als ik. Bij mij lag er ook een afschuwelijke marmer tegelvloer met vloerverwarming en 2 radiatoren die uit de grond komen. Ik heb gewoon laminaat over de vloer laten leggen, want die tegels weghakken is gewoon erg riskant met die vloerverwarming er vlak onder. Tot nu toe werkt het prima en wordt mijn huis snel warm. Ik zat er wel aan te denken om eens gewoon de vloerverwarming uit te zetten om te kijken hoe dat gaat. Echter heb ik het systeem nog niet helemaal uitgevogeld en heb ik bijvoorbeeld 2 verdelers zitten, waarvan ik vermoed dat er 1 voor die radiatoren zijn. Er zit alleen een pomp op de eerste verdeler. Ik heb het idee dat die hele vloerverwarming leuk voor je comfort is maar minder leuk voor je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vloerverwarming is als een hele grote lage temperatuur radiator. Bij een koude stenen vloer krijg je het nooit warm. Lage temperatuur is gunstig voor het verbruik de hele tijd op temperatuur houden iets minder maar afkoelen en weer warm stoken kost ook gas.

Om het wat uit te breiden rond de kerst kom je nog eens ergens, In de woonkamer met vloerverwarming was het lekker in de hal en toilet waar dit uit stond of niet aanwezig was, was het akelig koud.
Dus ja comfort is ook wat waard.

[ Voor 31% gewijzigd door bouwfraude op 28-12-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 07:38

arnova

weet veel, maar niet alles

miciel schreef op woensdag 21 december 2022 @ 02:17:
@popelin7 ergens lijkt het erop dat je een tyleen vloerverwarming hebt. maar mijn glazen bol zit er gelukkig ook weleens naast.
wil je dan wel een warmte wisselaar ertussen knopen en zorgen dat je deze vloerzijdig en cv zijdig goed kan ontluchten ?
anders mag je binnenkort een hele nieuwe cv ketel kopen. nogmaals dit geldt alleen voor tyleen vloerverwarming.
bij pex/saurstofdicht is dit niet van toepassing. pex/saurstof dicht bestaat al een hele lange tijd gelukkig.
Niet alleen je CV ketel, ook je vloerverwarming zelf kan gaan verstoppen en dan kan je vervolgens alsnog je hele vloer eruit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 19:04
Voordat je een fortuin uitgeeft aan een nieuwe vloer, post eens wat fotos van de vloerverwarming verdeler. Als dat tyleen is dan heb je eigenlijk geen andere keus dan die hele bende eruit slopen, als je het goed wil doen tenminste.
Pagina: 1