Toon posts:

3 micro omvormers op een 5 x 2,5 kabel; kan dat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-01 16:43
Hallo,

Ik heb drie Hoymiles HMS 2000-4t micro-omvormers met 1840 Wp aan panelen per omvormer.

Deze komen te liggen op mijn garagedak.

Nu heb ik een bestaande kabel van 5 x 2,5 die van de garage naar de meterkast loopt. Deze is niet in gebruik.

Mijn plan is om de micro-omvormers aan te sluiten op die kabel.

Dus:
Micro-omvormer 1 komt op de L1 en op de Nul
Micro-omvormer 2 komt op de L2 en op de Nul
Micro-omvormer 3 komt op de L3 en op de Nul
Alle drie de micro-omvormers komen op een gezamenlijke geel-groene aarde

Maar ook alle drie de micro-omvormers gaan de Nul gezamenlijk gebruiken.
In de meterkast wordt elke fase (dus micro-omvormer) gezekerd met een 16A automaat.

Zien jullie een technisch bezwaar om dit zo aan te sluiten ?

Ik ben benieuwd of iemand het weet.

Groet, Rob

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
In plaats van 3 automaten zou je een kracht automaat (of aardlekautomaat indien niet achter losse aardlekschakelaar) moeten gebruiken in de centrale meterkast.

In garage is werk schakelaar verstandig. Dichtbij kunnen uitschakelen geeft meer veiligheid als je aan de installatie moet werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Romavami
Hallo Ronald,

ik heb een drievoudige schakelaar klaarliggen voor in de garage vlak bij de aansluiting, zoals je al zegt. Veiligheid voorop.
Wat er in de meterkast moet komen laat ik te zijner tijd over aan een electricien.

Maar de essentie van mijn vraag; zien jullie een technisch bezwaar om van de 5 x 2,5 mm kabel de enkele nul en de enkele aarde te gebruiken voor 3 micro-omvormers ?

Het is namelijk een hele onderneming om te gaan graven en boren om 3 kabels van 3 x 2,5 te gaan installeren.
De 5 x 2,5 kabel is destijds gelegd voor dit soort toepassingen.

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-02 13:23
Kabellengte?

Hier wat informatie

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik had ooit dezelfde vraag:
JvS schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:59:
Ik heb een vraag over micro inverters aansluiten op 3 fases met een 5 aderige kabel. Wat je vaak ziet, is dat er 3 "strings" van micro's gemaakt worden die elk max 16A / 3680watt kunnen leveren. Maar, als je dat doet, dan gaat er toch 48A over de nul heen?

Hoe werkt dit?
En het antwoord:
jadjong schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:15:
[...]

Alleen bij erg scheve belasting gaat er te veel stroom over de blauwe draad. Iets met sinus, wortels en 120 graden verschuiving. Zie het als drie subwoofers die 50Hz produceren, maar een bepaalde afstand uit elkaar staan waardoor de optelling van de drie niet optimaal is.

Doordat ze aan het net gekoppeld zijn wordt automatisch de 120 graden verschuiving in de wisselspanning ten opzichte van elkaar mee genomen. Mocht je die dingen off grid willen gebruiken dan zal je moeten aangeven wie welke fase is zodat ze onderling de verschuiving maken.
Het kan dus gewoon omdat de verschillende signalen elkaar verzwakken.

[Voor 9% gewijzigd door JvS op 20-12-2022 21:00]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:43
Heeft niets met verzwakken te maken, maar alles met het feit dat we wisselspanning hebben en de 3 fases elk netjes 120 graden uit fase tov elkaar liggen:

Dit gaat echter enkel op voorwaarde dat je een 3 fase aansluiting hebt en een 3 fase (aardlek)automaat.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je die drie sinussen bij elkaar optelt, krijg je door de faseschuiving toch exact nul? Ze doven elkaar bij exact hetzelfde vermogen helemaal uit, bij wat verschillende vermogen per fase is dat niet 100%. Dat valt voor mij vocabulair wel onder "ze verzwakken elkaar" :P

En uiteraard moeten ze dan wel op L1, L2 en L3 aangesloten worden. Dat bedoelde Ronald hierboven met een "krachtgroep" (ik weet niet of dit echt een "krachtgroep" genoemd mag worden), in elk geval op een drie fase automaat :).

[Voor 9% gewijzigd door JvS op 20-12-2022 21:32]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:36

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

3 2kW omvormers op 1 fase zou 26A over de nul kunnen worden (3x8.7A) Je kunt de 3 fasen op een enkele 20A automaat zetten. Dan wordt je beperkt tot 3x1500W.
Beste optie is inderdaad een krachtgroep. Maximale stroom door de nul is dan 8.7xsqrt(3)=15A. Dat treed bij vollast op als een enkele omvormer uitvalt.
Voordeel van krachtstroom is dat er geen verliezen in de nul draad optreden mist de verdeling gelijk verdeeld is over de drie fases.

Theo

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
@JvS uitwisselbaar denk ik.

@xah5kiDe Max stroom door 0 is toch echt 8,7A bij uitval 1 omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12
@Romavami
1 kabel betekent in de meterkast 1x beveiligen.

Dus niet per fasedraad een losse automaat toepassen, maar echt een 3 fase automaat.

• Romavami
Hier nog wat extra info:

Ik heb een ongebruikte krachtstroom (3 x 20A) aansluiting in de meterkast.

Daarop is die 5 x 2,5 kabel aangesloten.

Is dat wat jullie bedoelen ?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12
Dat is inderdaad de goede methode.

In je eerste post gaf je aan elke fase gezekerd te hebben met een 16A automaat. Dat leek erop alsof je 3 losse 1 fase automaten zou gebruiken voor die kabel.

• Romavami
Dus de conclusie is dat ikniet hoef te gaan graven (20 meter) en geen extra gaten te gaan boren. De rest laat ik over aan een elektricien.
Thanx.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:29

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Romavami Misschien ten overvloede, je hebt dus echt 3-fase van de netbeheerder? Men wil nog wel eens een 3-fase kast plaatsen ter voorbereiding. Maar dit geheel mag alleen als je werkelijk 3x25A (of meer) hebt uit het net. En dat zou ik het gewoon afzekeren met 16A + aardlekbeveiliging. Dit mogen niet 3 losse groepen zijn.

• Romavami
@ Septillion

Het is inderdaad een volwaardige krachtstroomaansluiting met 3 x 20A zekeringen.
Het leek bij de bouw van het huis wel handig om krachtstroom in de garage te hebben maar hij is maar zelden gebruikt.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46
Romavami schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:31:
@ Septillion

Het is inderdaad een volwaardige krachtstroomaansluiting met 3 x 20A zekeringen.
Het leek bij de bouw van het huis wel handig om krachtstroom in de garage te hebben maar hij is maar zelden gebruikt.
Als je 3 fasen hebt is het geen enkel bezwaar een enkele nul te gebruiken, om te controleren of het ook daadwerkelijke een fase verschuiving heeft is het mogelijk te meten tussen de verschillende fases wat als resultaat +/- 400volt zou moeten geven.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:29

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, dat is de groep. Maar soms wordt dat al neergelegd terwijl de hoofdaansluiting uit de netbeheerder nog 1-fase is. Zoals @TRAXION al zegt, kan je nameten :) Want als het eigenlijk een 1-fase aansluiting is dan kan je best spanning op alle fases hebben maar mis je de faseverschuiving en dan overbelast je de kabel wel.

offtopic:
Als je gelijk na de @ begint met typen en dan uit de lijst selecteert heb je een echte @mention waar de persoon een melding van krijgt.

• Romavami
Even meten en zeker weten.

Tussen L1, L2, L3 en de nul meet ik telkens 230v
Tussen L1,L2,L3 onderling meet ik inderdaad 400v

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:46
Romavami schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:56:
Even meten en zeker weten.

Tussen L1, L2, L3 en de nul meet ik telkens 230v
Tussen L1,L2,L3 onderling meet ik inderdaad 400v
Dan is het inderdaad een 3 fase groep, met andere woorden het is geen enkel probleem om 3 fasen met een enkele nul te gebruiken ivm het fase verschil :*)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:36

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ronald schreef op woensdag 21 december 2022 @ 06:48:

@xah5kiDe Max stroom door 0 is toch echt 8,7A bij uitval 1 omvormer.
Je hebt gelijk. Ik had het fout 8)7

Theo

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee