Aansluiten thermostaat 230V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:32
Mijn vraag
Mijn oude thermostaat is helaas aan vervanging toe en ik heb geprobeerd om een soortgelijke thermostaat aan te schaffen en op zelfde manier aan te sluiten. Betreft een appartementencomplex met centrale verwarming. Heb al meerdere elektriciens gevraagd, helaas zonder succes. Probeer mijn geluk hier te beproeven _/-\o_

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er komen drie draden uit inbouwdoos; blauw, zwart en bruin. Thermostaat gaten opties van links naar rechts genummerd 1 t/m 6.

Oude situatie:
2 - blauw
4 - zwart (tussen 1 en 4 ook zwart)
6 - bruin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XUIu5s9tAjeLOJNBZUvlvGSdvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3q24iDH5S7PiMyPEBk04sIM.jpg?f=fotoalbum_tile

Nieuwe situatie
De volgende combinaties heb ik in nieuwe thermostaat geprobeerd:
4 - blauw
5 - zwart
6 - bruin

5 - blauw
6 - bruin

4 - blauw
6 - bruin & zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe8r1iv4RNQiNEHAQ6mkl0iSRNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYhIKcq14fWXeBuns9IytCWM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYP1mMlTtwBeTAjvUtd7ROxuFTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugi53H85ZPTI7fpzD5ZO1kyR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gyx_TEwJY1ItxOh2nPQsGCi5c8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKrmVde7wYCMgTUeJpkWSCCY.jpg?f=fotoalbum_tile

Helaas is geen van deze opties gelukt en valt de elektra groep gelijk weer uit zodra ik deze probeer omhoog te zetten.

Weet iemand wellicht hoe ik deze moet aansluiten? Alvast bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

Beste antwoord (via twu op 21-12-2022 08:57)

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

cryptapix schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:05:
[...]

Dan moet bruin (phase) op de rechter klem en blauw (nul) op de andere twee klemmen. Maar mijn Frans is wat roestig, die 2 andere klemmen hebben een R (verwarming) en een C (airco) :?

Edit: die zwarte is overigens schakeldraad. Waar gaat die heen?
Lekker advies, want op deze manier veroorzaak je kortsluiting... _/-\o_ .

Ik snap wel waarom de automaat er uit vliegt: je hebt kortsluiting gemaakt door ipv. de schakeldraad de nul aan klem 3 vast te maken. De juiste manier van aansluiten is de fase (bruine draad) op klem 1 en de schakeldraad (de zwarte) op klem 3. De nul gebruik je niet bij deze thermostaat, die zal bij de vorige thermostaat voor het lampje zijn geweest (want dit soort thermostaten werken met een bi-metaal; niet elektronisch). Je hoort geen loshangende draden in een inbouwdoos te hebben, dus de blauwe draad moet je even vastzetten in een lasklem.

[ Voor 17% gewijzigd door SPT op 20-12-2022 20:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:14
Ben je nou serieus met 230v gewoon wat random combinaties aan het uitproberen :?

Ik neem aan dat je een gebruiksaanwijzing bij je nieuwe thermostaat hebt waar een aansluitschema instaat? Ik zou dat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:47
Strikt genomen zou dit wel eens een klus voor de VVE kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:26
Voordat je ook maar iets aansluit meet je het uit. Maar nu kan het al te laat zijn. Als je gaat proberen zoals nu is deze klus misschien niet voor je weggelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Volgens mij zitten in de oude situatie de eerste 2 gewoon geparkeerd? of zit er nog een of ander lampje in de deksel ? Lijkt er op dat die hij schakelt tussen bruin en zwart. Denk dat die 3 schroeven rechts van een wisselcontact zijn. Alleen zonder aansluitschema zoals hierboven genoemd wordt het een beetje lastig. In de situaties hoe jij het hebt aangesloten heb je volledige sluiting tussen fase en nul. ( afhankelijk van hoe de thermostaat schakelt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:32
cryptapix schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:14:
Ben je nou serieus met 230v gewoon wat random combinaties aan het uitproberen :?

Ik neem aan dat je een gebruiksaanwijzing bij je nieuwe thermostaat hebt waar een aansluitschema instaat? Ik zou dat volgen.
Racer89 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:25:
Volgens mij zitten in de oude situatie de eerste 2 gewoon geparkeerd? of zit er nog een of ander lampje in de deksel ? Lijkt er op dat die hij schakelt tussen bruin en zwart. Denk dat die 3 schroeven rechts van een wisselcontact zijn. Alleen zonder aansluitschema zoals hierboven genoemd wordt het een beetje lastig. In de situaties hoe jij het hebt aangesloten heb je volledige sluiting tussen fase en nul. ( afhankelijk van hoe de thermostaat schakelt )
Bedankt! Ik heb het inderdaad onderschat.. :-(

Er zat in de oude thermostaat inderdaad een klein rood lampje. Bijgevoegd een aansluitschema/gebruikersaanwijzing die bij de verpakking zat. Betreft type 6834.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWPI9xxVHnt1WdwLTzUA150Jb3o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfmfYuT4pjvr3YqvWtDjCvUI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MefjkqyzpTeHp1DZdZCwoeey4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Elm8xlRFEYekdg5Nrk0yL43l.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:14
twu schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:52:
[...]

[...]

Bedankt! Ik heb het inderdaad onderschat.. :-(

Er zat in de oude thermostaat inderdaad een klein rood lampje. Bijgevoegd een aansluitschema/gebruikersaanwijzing die bij de verpakking zat. Betreft type 6834.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dan moet bruin (phase) op de rechter klem en blauw (nul) op de andere twee klemmen. Maar mijn Frans is wat roestig, die 2 andere klemmen hebben een R (verwarming) en een C (airco) :?

Zie hieronder :) Ik was in de war door de R en de C, maar tussen de thermostaat en de R hoort natuurlijk een zwarte draad (want schakeldraad).

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 20-12-2022 20:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

[...]

Lekker advies, want op deze manier veroorzaak je kortsluiting... _/-\o_ .

Ik snap wel waarom de automaat er uit vliegt: je hebt kortsluiting gemaakt door ipv. de schakeldraad de nul aan klem 3 vast te maken. De juiste manier van aansluiten is de fase (bruine draad) op klem 1 en de schakeldraad (de zwarte) op klem 3. De nul gebruik je niet bij deze thermostaat, die zal bij de vorige thermostaat voor het lampje zijn geweest (want dit soort thermostaten werken met een bi-metaal; niet elektronisch). Je hoort geen loshangende draden in een inbouwdoos te hebben, dus de blauwe draad moet je even vastzetten in een lasklem.

[ Voor 17% gewijzigd door SPT op 20-12-2022 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
[...]

De nuldraad op deze thermostaat aansluiten is dus hoe je kortsluiting maakt...
Naar de verwarming mag ik aannemen.

Inderdaad zo aansluiten:
SPT schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:25:
De juiste manier van aansluiten is de fase (bruine draad) op klem 1 en de schakeldraad (de zwarte) op klem 3. De nul gebruik je niet bij deze thermostaat

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1