Toon posts:

Wifi verbeteren in nieuwbouwhuis. Welke stappen zijn nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-01 11:06
Sinds een aantal maanden wij in ons nieuwbouwhuis. Zoals we wel hadden verwacht.. is het bereik van ons internet niet overal even goed. Wij willen overal in huis wifi waar we op zijn minst fatsoenlijk mee online tv kunnen kijken en/of online Teams meetings kunnen houden wat nu niet altijd gaat. Dat staat los van dat we best hier en daar een kabel kunnen trekken. Maar we willen het via de wifi ook kunnen doen. Wat kunnen we verbeteren zonder onnodig geld uit te geven aan iets wat toch niet gaat helpen? Het geld stroomt er hier aan alle kanten al een hele tijd hard uit (en de tuinen moeten nog gedaan..) dus 'baat het niet dan heeft het alleen wat geld gekost' is op dit moment niet zo prettig.

Voor de beeldvorming: we hebben een standaard rijtjeshuis opgeleverd begin 2022 met l-vormige woonkamer. Boven twee slaapkamers (muurtje van derde gesloopt om een grote slaapkamer te maken) en een zolder.
Modem zit in de meterkast direct naast de voordeur. Alle kamers hebben meerdere plekken waar we kabels tevoorschijn kunnen toveren.

Ik ben niet meer zo goed thuis in het hoe en wat van internetverbinding verbeteren: dus oppassen met aannames dat iets logisch/vanzelfsprekend is. Mogelijk heb ik er helemaal niet aan gedacht.

Op dit moment hebben we
- Glasvezel internet van KPN 50 Mbit/s download / 50 Mbit/s upload maar als ik een snelheidstest doe ligt het beiden rond de 70. Je zou zeggen dat dit snel genoeg is voor bijvoorbeeld Ziggo Go tv kijken? Deze test doe ik aan de keukentafel, dezelfde plek waar juist ook problemen zijn. Als we vervolgens iets casten naar de Google Chrome op de tv is het helemaal drama. Voetbal kijken heeft vriendlief dan ook bij de buren gedaan ;) Ik twijfel daarom ook of het probleem elders ligt.

We willen sowieso overstappen, want betalen 45 euro per maand en dat kan goedkoper.. zelfs voor hogere snelheden.
-Een setje uitvoering: D-Link COVR-1102 AC1200 Dual-Band Whole Home Mesh Wi-Fi System in bridge mode een poging de ontvangst van de wifi te verbeteren. 1 staat boven in de werkkamer. 1 beneden naast de tv.

That's it

Wat zijn de opties (volgens mijn beperkte kennis)
1. Overal internetkabels trekken. Dat kan, maar die kabels kosten natuurlijk centen en lost het probleem niet op dat we aan de keukentafel sowieso niet met een kabel gaan zitten werken maar wel problemen hebben met de verbinding. Dus dat willen we alleen doen waar het nuttig is.
Meest logische zou volgens mij zijn:
  • internetkabel naar tv beneden
  • internetkabel naar kantoor boven. Dat werkt voor de laptop. MAAR er komt daar ook een tv.. die moet ook goed internet hebben voor het streamen. Twee internetkabels? Een internetkabel en daar een kastje op aansluiten Wat is handig?
  • Eventueel internetkabel naar slaapkamer boven (maar misschien overbodig.. want we doen daar niet echt veel met internet. Misschien soms een film kijken).
2. Internetsnelheid verhogen Zit nu te kijken naar Youfone glasvezel (gunstigste prijs) 100/100 of 200/200 . We zijn met twee volwassen en kijken nooit tegelijk tv/serie op netflix. Hoogste wat tegelijk plaatsvind is Teams-calls voor de ene terwijl de andere tv kijkt / streamt. 100/100 lijkt dan genoeg, maar het is niet significant meer dan we nu al binnenhalen.. Ik lees her en der dat meer afstand snelheidsverlies betekent, dus misschien is dat met 200/200 op te lossen? Voor het eerste jaar kost dat 36 euro meer (en ben toch van plan per jaar over te stappen). Maar als dat zwaar overbodig is, scheelt het weer 36 euro ;)

3. Meer van die uitvoering: D-Link COVR-1102 AC1200 Dual-Band Whole Home Mesh Wi-Fi System kastjes neerzetten. maar beneden lijkt het dus niet goed te werken, dus daar doe ik iets fout misschien?

Welke (combinatie van) opties gaan helpen? En welke opties zouden jullie daar eventueel nog aan toevoegen? Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

[Voor 4% gewijzigd door Poumelie op 20-12-2022 20:29]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46
Heb je wifi op je modem in de meterkast uitgezet, of staat dat ook aan? Want als je dat niet hebt uitgezet, en je combineert dus wifi van je modem en van je mesh setje, dan heb je dikke kans dat je constant verbonden bent met de verkeerde wifi.

Upgraden van je internetverbinding heeft in ieder geval geen zin, 50Mbit up en down moet meer dan snel genoeg zijn voor online tv kijken.

[Voor 24% gewijzigd door Hahn op 20-12-2022 18:31]

The devil is in the details.

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:33
Internetsnelheid is hoog genoeg om alles te doen wat je beschrijft. Het probleem zit ‘m er vooral in dat je niet overal over voldoende dekking beschikt. Je zult dus kabels naar plekken moeten trekken waar er behoefte is aan wifi en op die plek een accesspoint plaatsen (dus bedraad aansluiten).

Indien jouw woning niet overspoeld is met wifi netwerken, is wifi in de regel snel genoeg voor alle apparaten (van tv, tot Sonos tot notebook).

Een accesspoint stelt je ook in staat om meerdere units te plaatsen, die je op een switch aansluit in de meterkast en die tenslotte in de modem gaat (die je moet bridgen). Deze laatste stap is niets meer dan de ingebouwde accesspoint (wifi) uitschakelen.

[Voor 6% gewijzigd door jens17 op 20-12-2022 18:36]

• Poumelie
Hahn schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:30:
Heb je wifi op je modem in de meterkast uitgezet, of staat dat ook aan? Want als je dat niet hebt uitgezet, en je combineert dus wifi van je modem en van je mesh setje, dan heb je dikke kans dat je constant verbonden bent met de verkeerde wifi.

Upgraden van je internetverbinding heeft in ieder geval geen zin, 50Mbit up en down moet meer dan snel genoeg zijn voor online tv kijken.
De wifi op de modem in de meterkast staat inderdaad uit. Net nog even gecontroleerd. Goed om te weten dat in ieder geval het upgraden het niet gaat oplossen (los van het feit dat we alsnog gaan upgraden omdat we voor minder geld dezelfde maar ook voor minder geld hogere snelheid kunnen krijgen).

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:33
Ik heb hier een kabel naar de woonkamer en een kabel naar zolder. Daar 2 stations van een WiFi mesh systeem aangesloten, in de access point modus. Overal in huis hetzelfde WiFi netwerk, apparaten switchen automatisch. Het derde station voor op de slaapkamer was niet nodig, nu overal mooi ontvangst.
Ik heb overigens ook kpn WiFi 50/50. Snel zat.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kabels trekken zal nodig zijn om access points bekabeld aan te sluiten. Dan heb je een mooie wireless dekking overal en kunnen je apparaten gewoon van wifi gebruik blijven maken.

In ons nieuwbouwhuis kom ik toe met één access point per verdieping om bijna overal prima dekking te hebben op 5GHz. Het hangt wel wat van de vorm en grootte van je huis af.

Als ik jou was zou ik een aantal logische plekken kiezen om access points te hangen. Je zou kunnen beginnen met één per verdieping. Liefst ergens centraal geplaatst of dicht bij waar je verwacht de beste dekking nodig te hebben. Kies voor POE gevoede access points en hang een POE switch waar je kabels uitkomen. Zo heb je enkel de netwerkkabel nodig en geen stopcontact voor de access points.

Zelf ben ik uitgekomen bij de Omada reeks van TP-Link. Al jarenlang plezier van zonder rebooten (buiten voor firmware updates) en zorgeloos wisselen van access point wanneer ik van verdieping wissel. Ik heb de EAP225 v3. Die doen maximaal 802.11ac maar zijn wel goed betaalbaar. Ik heb ze gecombineerd met een eenvoudige 8 poort POE switch van TP-Link.

• Poumelie
jens17 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:34:
Internetsnelheid is hoog genoeg om alles te doen wat je beschrijft. Het probleem zit ‘m er vooral in dat je niet overal over voldoende dekking beschikt. Je zult dus kabels naar plekken moeten trekken waar er behoefte is aan wifi en op die plek een accesspoint plaatsen (dus bedraad aansluiten).

Indien jouw woning niet overspoeld is met wifi netwerken, is wifi in de regel snel genoeg voor alle apparaten (van tv, tot Sonos tot notebook).

Een accesspoint stelt je ook in staat om meerdere units te plaatsen, die je op een switch aansluit in de meterkast en die tenslotte in de modem gaat (die je moet bridgen). Deze laatste stap is niets meer dan de ingebouwde accesspoint (wifi) uitschakelen.
De wifi van de modem staat inderdaad uit.
Als ik het goed begrijp moet ik dus deze kastjes: D-Link COVR-1102 AC1200 Dual-Band Whole Home Mesh Wi-Fi System (wat dus meshes zijn?) bekabeld aansluiten en dan zou het probleem opgelost moeten zijn? Beneden zit 'ie inderdaad niet op de kabel (ik dacht van wel.. maar idd niet, moeten daar nog een kabel doortrekken). Dat verklaart wellicht waarom het boven op het kantoortje wel goed lijkt te werken (daar zit 'ie wel op een kabel).

Heb even zitten googelen, maar bekabeld schijnt het hetzelfde effect te geven als een bekabelde access point? Hier treedt mijn beperkte kennis even op..

Wat ik dan nog niet snap is dat ik hier aan de keukentafel op een snelheid van 70/70 zit en dat we afgelopen weken alsnog, ook hier, niet normaal voetbal konden kijken (bijvoorbeeld). Of gisterenavond een film van Netflix naar de TV streamen.

[Voor 5% gewijzigd door Poumelie op 20-12-2022 20:27]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46
Poumelie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:57:
[...]

De wifi van de modem staat inderdaad uit.
Als ik het goed begrijp moet ik dus deze kastjes: D-Link COVR-1102 AC1200 Dual-Band Whole Home Mesh Wi-Fi System (wat dus meshes zijn?) bekabeld aansluiten en dan zou het probleem opgelost moeten zijn? Beneden zit 'ie inderdaad niet op de kabel (ik dacht van wel.. maar blijkbaar niet, moeten daar nog een kabel doortrekken). Dat verklaart wellicht waarom het boven op het kantoortje wel goed lijkt te werken (daar zit 'ie wel op een kabel).

Of is 'mijn kastje' echt niet goed genoeg of gewoon verkeerd? Heb even zitten googelen, maar bekabeld schijnt het hetzelfde effect te geven als een bekabelde access point? Hier treedt mijn beperkte kennis even op..

Wat ik dan nog niet snap is dat ik hier aan de keukentafel op een snelheid van 70/70 zit en dat we afgelopen weken alsnog, ook hier, niet normaal voetbal konden kijken (bijvoorbeeld). Of gisterenavond een film van Netflix naar de TV streamen.
Als één van je twee access points niet bekabeld is aangesloten, dan is de kans zeer groot dat dat een groot aandeel in je probleem is.

Verder zegt 70/70 halen in een test niet alles. Haal je die snelheid constant, ook als je 10x achter elkaar test? Want als verbinding constant wegvalt of inzakt, dan kan je bij zo'n test wel een hoge snelheid halen, maar kan alles nog steeds haperen en bufferen.

The devil is in the details.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee