Toon posts:

Dell Precision 3470 geheugen upgrade

Pagina: 1
Acties:

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:25
Ik wil graag het geheugen upgraden naar 64 GB van een Dell Precision 3470, standaard geleverd met 16 GB.

Dell heeft zelf deze online staan, maar ik vind 880 euro (2 x 32 GB) flink wat.
Zeker als ze in de pricewatch voor 280 staan: Kinston Fury

Nu had ik bovenstaande dus geprobeerd, maar helaas, die werken niet. Veel proberen (alle bios en drivers up-to-date, accu en cmos eruit voor reset, 1 reepje erin, het oude reepje en 1 nieuwe erin) en opzoeken (geen qvl te vinden), maar laptop start niet op, scherm blijft zwart. Met alleen het oude reepje start ie weer prima op.

Crucial heeft wel wat staan wat volgens hun compatible is, dat is dan gewoon deze set
Toevallig anderen ervaring met deze set in een Dell laptop? Of heel misschien nog een ander idee om Fury setje werkend te krijgen?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 20:12

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo na kan gaan heeft dat Kingston setje ECC (error correction), en als ik de specs van Dell bekijk (als dat klopt qua CPU's) heeft er geen een ECC support (i5 en i7 , 1250P, 1260P, 1270P als ik naar de juiste kijk).

Modules van Dell zelf krijg je een beetje de 'OEM-tax' erover, maar wel de garantie dat het werkt met je systeem.

De gelinkte Crucials zouden denk ik ook wel moeten werken, is ook non-ECC geheugen en qua specs redelijk gelijk aan die van Dell zelf (2R8 modules, dus dual-rank modules).

Zelf wel redelijk goede ervaring met Crucial modules in laptops (geen ervaring met DDR5, maar voorgaande generaties werkte het meestal prima). De snelle 'exotische' modules willen wel eens vaker problemen geven met laptops of OEM systemen in het algemeen (heel vaak geen support voor XMP, of instellen van voltages in de BIOS).

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:46
Nemesizz schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:06:
Wat ik zo na kan gaan heeft dat Kingston setje ECC (error correction), en als ik de specs van Dell bekijk (als dat klopt qua CPU's) heeft er geen een ECC support (i5 en i7 , 1250P, 1260P, 1270P als ik naar de juiste kijk).

Modules van Dell zelf krijg je een beetje de 'OEM-tax' erover, maar wel de garantie dat het werkt met je systeem.

De gelinkte Crucials zouden denk ik ook wel moeten werken, is ook non-ECC geheugen en qua specs redelijk gelijk aan die van Dell zelf (2R8 modules, dus dual-rank modules).

Zelf wel redelijk goede ervaring met Crucial modules in laptops (geen ervaring met DDR5, maar voorgaande generaties werkte het meestal prima). De snelle 'exotische' modules willen wel eens vaker problemen geven met laptops of OEM systemen in het algemeen (heel vaak geen support voor XMP, of instellen van voltages in de BIOS).
DDR5 heeft standaard on-die ECC. Dat zit in de standaard.

Wikipedia: DDR5 SDRAM
Unlike DDR4, all DDR5 chips have on-die ECC, where errors are detected and corrected before sending data to the CPU. This, however, is not the same as true ECC memory with an extra data correction chip on the memory module. DDR5's on-die error correction is to improve reliability and to allow denser RAM chips which lowers the per-chip defect rate. There still exist non-ECC and ECC DDR5 DIMM variants; the ECC variants have extra data lines to the CPU to send error-detection data, letting the CPU detect and correct errors that occurred in transit.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 20:12

Nemesizz

Untouchable

White Feather schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:48:
[...]

DDR5 heeft standaard on-die ECC. Dat zit in de standaard.

Wikipedia: DDR5 SDRAM

[...]
Ik meende al zoiets, maar vond het wat verwarrend omdat er bij bepaalde modules dus bij staat dat het non-ECC is, en bij de Kingston expliciet wel.
Maar bij de CPU's staan dan weer dat het niet support word (niet/wel support en wel/niet werken wil nog wel eens verschillen :P ).

Maar had er even geen puf aan om het dieper uit te zoeken, geheugen specs checken bij fabrikanten is vaak al vervelend genoeg (meestal erg gebrekkige informatie, behalve dan groots 'hoe snel' het geheugen wel niets is... maar belangrijke info zoals opbouw > chips, ranks, merk chips enz is slecht te vinden).

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:25
Update: de Crucial set besteld uit m’n eerste post en die werkt wel!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee