Toon posts:

Welke Ryzen (AM4) voor 6800xt en cooler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-01 08:26
Ik zoek een?
Welke CPU (AM4) en koeler gaan goed bij mijn 6800XT?

Wat is je budget?
200 - 250 + wat een cooler ook mag kosten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord X470 Gaming Pro
16 GB
730 gold PU
1440p ultra wide 165hz iiyama
AMD 6800XT

Level 10 Thermaltake GT behuizing (a-typische behuizing)

Ik kan in mijn systeem de cpu nog upgraden om de aansluiting met de 6800xt beter te maken. Nu zit er nog een 2600x in. Dat is met de basis cooler.

Ik heb hier en elders gelezen dat een 5950x natuurlijk alles is, maar ik zit budgettair meer aan een 5700x of 5800x te denken. Echter deze hebben geen standaard coolers. Veel verwijzen naar vloeistof koeling, maar daar heb ik minder ruimte voor. Ik ben niet van het overclocken van cpu of gpu.

Ik vermoed dat de cpu performance wise 5700x/5800x niet heel veel verschil maken, althans niet wat ik in de laatste bbg heb gelezen. Tenzij iemand daar andere ervaringen mee heeft.

Wie kan mij vertellen wat ik voor mijn 1440p UW gaming het beste in kiezen vwb de cpu? En welke cooler ik dan moet nemen, gelet op mijn behuizing.
Horizontaal draaien er nu parallel aan de GPU twee fans, een aanzuigende fan en aan de achterzijde een wegzuigende fan. Deze blazen eigenlijk over de GPU heen.

Dank alvast voor jullie advies!

[Voor 8% gewijzigd door tommy2005 op 20-12-2022 17:52]

Beste antwoord (via tommy2005 op 22-12-2022 08:36)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Voor gaming hebben meer dan zes cores nog weinig toegevoegde waarde, ik zou het bij een AMD Ryzen 5 5600X Boxed houden. Daarop voldoet een eenvoudige luchtkoeler zoals een Gelid Solutions Tranquillo Rev.5. Bij de Thermaltake Level 10 GT zie ik dat deze ruim 28 cm breed is, dan past de Gelid met 15,5 cm hoogte daar wel in.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Voor gaming hebben meer dan zes cores nog weinig toegevoegde waarde, ik zou het bij een AMD Ryzen 5 5600X Boxed houden. Daarop voldoet een eenvoudige luchtkoeler zoals een Gelid Solutions Tranquillo Rev.5. Bij de Thermaltake Level 10 GT zie ik dat deze ruim 28 cm breed is, dan past de Gelid met 15,5 cm hoogte daar wel in.

• tommy2005
Dank voor je reactie. Maakt het nog wat uit dat ik een1440p ultra wide scherm heb? In het kader van bottlenecks?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• tommy2005
Dank voor de hulp en doorverwijzing. Op advies van een aantal hier, ook wat test gedaan. Bleek dat bij het benchmarken de cpu, nu (vanzelfsprekend) de grootste bottleneck werd. Vandaag ( mits PostNL, meewerkt) komt er een nieuwe Ryzen in. Dan gaan we in elke geval met een mooi, deels nieuw systeem 2023 beginnen.

Iedereen weer bedankt voor de hulp en verwijzingen. @Hackus en @martyw

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

tommy2005 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:36:
Dank voor de hulp en doorverwijzing. Op advies van een aantal hier, ook wat test gedaan. Bleek dat bij het benchmarken de cpu, nu (vanzelfsprekend) de grootste bottleneck werd. Vandaag ( mits PostNL, meewerkt) komt er een nieuwe Ryzen in. Dan gaan we in elke geval met een mooi, deels nieuw systeem 2023 beginnen.

Iedereen weer bedankt voor de hulp en verwijzingen. @Hackus en @martyw
Vergeet je BIOS niet te updaten voordat je de CPU wisselt ;)

I reject your reality and substitute my own

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
Dit ; uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed

Dat ; uitvoering: Cooler Master H412R

Heb ik zelf ook draaien die combo met een 6800XT ;)

Zo ; inventaris: PC

• tommy2005
nelizmastr schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:51:
[...]

Vergeet je BIOS niet te updaten voordat je de CPU wisselt ;)
Dank je. Heb ik gedaan. Ik zag dat het de basis bios was, dus hopeloos achterhaald. 😅

• tommy2005
Mooie samenstelling, ik heb er 3000mhz geheugen inzitten. Daar kan ik eventueel in de toekomst ook nog wel wat aan doen.

Dank je voor de reactie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee