Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 23:35
Volgend jaar gaat onze zoon naar de basisschool. We hebben hem tegelijkertijd ook aangemeld voor de BSO, dit is extern bij een kinderopvang bureau geregeld (wel inpandig). De school heeft een continu-rooster, dus om 14:00 uur zijn de kids klaar. Nu hebben we van de kinderopvangorganisatie bericht gekregen dat ze stoppen met plaatsen van nieuwe kinderen op de BSO vanwege personeelstekort.

Nu lees ik dat basisscholen wettelijk verplicht zijn BSO aan te bieden. Als er geen mankracht is, snap ik dat je als KDV organisatie ook met handen in het haar zit. Maar wat zijn de rechten als werkende ouders? Heb je recht op bijv. financiële compensatie op het moment dat je minder uren kan werken wanneer je de kinderen zelf moet opvangen?

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 13:06
nee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dit is helaas echt je eigen probleem. Valt weinig van te maken.
Wij hebben 2 kinderen en voor de jongste is er op 1 dag ook geen plek. Dus we hebben een dag waarbij 1 kind straks naar de BSO gaat en de ander niet, maar we halen de oudste er niet af, want dan verliezen we nog meer.

Sterkte er mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 16:24

TiMMieJ

PSN: Orixez

Helaas zitten wij in hetzelfde bootje. We hebben zelfs geluk dat we nog op de school in konden schrijven begreep ik. Gemeente's die hele woonwijken laten bouwen en dan niet nadenken dat er wel eens kinderen komen te wonen is wel een dingetje ben ik bang. De 1500e woning is net opgeleverd hier en het moeten er rond de 2500 worden of zo. Het word dus alleen nog maar erger :(. Wij zijn nu aan het kijken met familie/gastouders om toch wat te kunnen regelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:31

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als ik

https://www.onderwijscons...ls-buitenschoolse-opvang/

lees, is het geen plicht van de school om opvang regelen, alleen een inspanningsverplichting om aansluiting op een bso te regelen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daarbij, school biedt het wel aan. Maar er is gewoon een wachtlijst. Dus de mogelijkheid is er gewoon, je moet gewoon geduld hebben.

En ja, da's vervelend.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:37
Al een basisschool zonder continurooster overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 14:17
ZXRY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:16:
Heb je dan na schooltijd geen bso nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

ZXRY schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:16:
Dit helpt toch helemaal niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:14
Helaas is dat een groot probleem in Nederland. Voornamelijk ook in nieuwe wijken.

Heb bij de kleine van mij meerdere BSO ingeschreven.

Kijk ook naar Gastouders, e.v.t. kan je daar iemand vinden.

Ergste geval, deels thuis werken. ( als dit mogelijk is natuurlijk )

[ Voor 14% gewijzigd door corporalnl op 20-12-2022 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

En dan je kind tussen de middag aan het hek laten binden door de leerkracht met zijn broodtrommeltje?

Als er geen continue rooster is moeten ze tussen de middag overblijven en dan hopen dat er dan wel personeel voor is. En dan moet je wel om 15.30 klaar zijn met je werk. Ergo: not gonna fly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor een echte oplossing zou je naar België moeten emigreren, waar we gewend zijn aan kinderen tussen 7h en 7:30 in de voorbewaking droppen en tussen 17:30 en 18h uit de nabewaking ophalen.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39

Lordy79

Vastberaden

Misschien niet allebei full time werken? Of is dat vloeken in de kerk?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:39
Lordy79 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:10:
nee als je honger wil lijden niet misschien verdienen ze beiden het minimumloon en kunnen ze het niet missen niet iedereen heeft een Tweakers inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lordy79 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:10:
Niet allebei fulltime? Hoe zie je dat voor je om dan 5dagen om 14:00 te faciliteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39

Lordy79

Vastberaden

MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:44:
[...]

Niet allebei fulltime? Hoe zie je dat voor je om dan 5dagen om 14:00 te faciliteren?
Als ouder #1 3 dagen per week tot 17u werkt en 2 dagen tot 12u en ouder #2 2 dagen per week tot 17u en 2 dagen tot 12u dan is het toch opgelost?

Dat kost je wel 25pct van je totale bruto inkomen maar als ouders een middeninkomen hebben scheelt dat netto nauwelijks iets heb ik geleerd van het topic over het onbestaan van het middeninkomens....

Edit: uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan want je werkgevers moeten hier aan meewerken.

[ Voor 8% gewijzigd door Lordy79 op 21-12-2022 07:49 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:27

Don Quijote

El Magnifico

Het is vervelend probleem. Maar wel jouw probleem. Wij hebben een soortgelijke uitdaging. In Januari gaat de eerste naar de basisschool, sinds maart weten we welke (inschrijven op zes.. en dan afwachten waar je wordt geplaatst) , en sinds dat moment ook bij alle BSO’s ingeschreven die met de school samenwerken. Resultaat? Op vrijdag hebben we opvang. De andere twee dagen niet. Dat wordt dus een combinatie ouderschapsverlof en meer thuiswerken (God zegene Corona, en het geaccepteerd raken van thuiswerken).

Erg vervelend. Idem hadden we met de kinderopvang, er benieuwd hoe dat nog verder gaat vastlopen als het per 2025 bijna gratis wordt. Waarbij vraag verder explodeert en ze niks aan de aanbod kant aan het doen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
thunder7 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:54:
Als ik

lees, is het geen plicht van de school om opvang regelen, alleen een inspanningsverplichting om aansluiting op een bso te regelen.
Dit. En er is/was op de meeste BSO's wel een marge ingebouwd voor opvang, maar je kunt geen plek vrij houden voor alle leerlingen van een school voor het geval ze allemaal willen komen, dat is simpelweg financieel niet haalbaar. Net zoals je niet hoeft te verwachten dat als de kinderopvang gratis wordt in 2025 iedereen ineens zijn/haar kind drie dagen of meer weg kan brengen. De wachtlijsten blijven bestaan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:04
Ah leuk, een lotgenoten-topic voor tweakers met een kind op de BSO-wachtlijst 😅.

Wij zijn bezig om met de ouders van beste vriendinnetje van dochter, die in het zelfde schuitje zitten, samen de boel op te lossen.

Heb je dus als ouder 2 kinderen onder je hoede als je ‘dienst’ hebt, maar wel minder vaak .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:44:
[...]
Mijn zoontje gaat niet naar de BSO. En is nog 2 dagen om 12u klaar omdat hij nog in groep 2 zit.

We zijn uit elkaar en ik werk gewoon fulltime maar maak de uren op de dagen dat hij bij mij is op andere dagen. Ex werkt part time en kan ook lange dagen op de dagen dat ze onze zoon niet heeft.

Luxe positie wellicht (alhoewel wel pittig!), maar wel erg blij mee gezien de beperkte BSO beschikbaarheid.

Helaas hoor je dit best vaak. Gelukkig willen ze de kinderopvang “gratis” maken, dat gaat vast werken..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lordy79 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:49:
[...]

Als ouder #1 3 dagen per week tot 17u werkt en 2 dagen tot 12u en ouder #2 2 dagen per week tot 17u en 2 dagen tot 12u dan is het toch opgelost?

Dat kost je wel 25pct van je totale bruto inkomen maar als ouders een middeninkomen hebben scheelt dat netto nauwelijks iets heb ik geleerd van het topic over het onbestaan van het middeninkomens....

Edit: uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan want je werkgevers moeten hier aan meewerken.
Precies dat. De mijne zit hier niet op te wachten. En overigens heb je zonder bso ook in de ochtend vaak nog een hele uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Sebas1979 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:02:
Ah leuk, een lotgenoten-topic voor tweakers met een kind op de BSO-wachtlijst 😅.

Wij zijn bezig om met de ouders van beste vriendinnetje van dochter, die in het zelfde schuitje zitten, samen de boel op te lossen.

Heb je dus als ouder 2 kinderen onder je hoede als je ‘dienst’ hebt, maar wel minder vaak .
Dit is tegenwoordig (en tijdens de banken crisis van een kleine 15 jaar geleden) een veel toegepaste tijdelijke oplossing. Deel kinderen onderling, toch maar een extra dagje opa en oma, zoek een naschoolse oppas aan huis, dat soort zaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 36835

bie100 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:16:
[...]

nee klopt maar als je ze eenmaal heb kan je ze niet meer terug duwen
bezint eer ge begint :P

*knip* offtopic

[ Voor 70% gewijzigd door ZieMaar! op 27-12-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:00
Schrale troost: als je wel BSO had gehad dan was de kans groot dat met enige regelmaat diensten niet ingevuld kunnen worden.

Er zijn zelfs vestigingen die groepen enkele maanden sluiten :X

Het voordeel is dus dat je weet waar je aan toe bent.

Helaas dralen kinderopvangorganisaties met het enige wat ze in eigen hand hebben: instroom beperken met oog op terugschalen van aantal/grootte van opvanggroepen zodat in elk geval contracten gerespecteerd kunnen worden.

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:22
Hier wordt al aangeraden op het moment dat het kind geboren is om deze al aan te melden bij de BSO en op de basisschool. Dat duurt dan nog wel 4 jaar maar anders krijg je ook geen plek.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bie100 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:25:
[...]

nee als je honger wil lijden niet misschien verdienen ze beiden het minimumloon en kunnen ze het niet missen niet iedereen heeft een Tweakers inkomen
Tegelijk juist als je minimumloon verdient kost het heel weinig om minder te werken (en dan bedoel ik niet alleen absoluut gezien, ook relatief gezien omdat de marginale druk heel hoog is daar).

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-06 16:57
Vervelende situatie die buiten ieders macht ligt. Voor de korte termijn zou je eens in overleg kunnen treden met jouw werkgever. Je zou kunnen kijken of er mogelijkheden zijn om eerder te beginnen en iets kortere dagen te maken (eventueel in combinatie met ouderschapsverlof). Dan ben je voor de korte termijn geholpen.

6 Jaar geleden ging het met ons zoontje op de BSO niet zo lekker en toen we daar een keer om 17u (ipv 18:30) binnen liepen begrepen we waarom. Te druk, te veel lawaai, geen rustige plek na een drukke dag. Ik ben toen met mijn baas gaan praten of ik minder kon werken. Helaas ging dat niet. Ik heb uiteindelijk ontslag genomen, en mocht gelukkig mijn resterende tijd (3 maanden ) minder werken, zodat ik om 15u thuis kon zijn.
Wij hebben daarna lang van 1 salaris geleefd en dus best in onze kosten moeten snijden. Nu 6 jaar later zijn de kinderen wat ouder en is er meer flexibiliteit.
Ik heb een tijd tevergeefs gezocht naar part-time werk. Na een half jaar werd ik gek alleen thuis en ben ik mijn eigen bedrijfje gestart. Daarbij kon ik mijn dagen zelf indelen, 's middags thuis zijn en 's avonds extra werken. Het heeft jaren geduurd voordat ik daar echt een normaal salaris uit kon genereren, maar het doel was flexibiliteit en niet omzet. Dat ik er kan zijn als een van de kinderen ziek is of hulp nodig heeft met huiswerk, is heeeeeel fijn. Er is meer rust in huis (eten staat gewoon om 18u op tafel bijvoorbeeld) en wij zijn er als gezin gelukkiger van geworden.
Wij hadden het geluk dat we met goed budgetteren nog best goed op 1 salaris konden leven, dat is helaas niet voor iedereen weggelegd. Kijk gewoon eens kritisch of dit een optie kan zijn voor jou. Je hebt bewust gekozen voor kinderen en als de situatie buiten jouw schuld om verandert, zul je je toch moeten aanpassen.

[korte rant]
Ik was een soort huisman en kreeg daar ook verschillende opmerkingen over, niet allemaal positief. Ook gezinnen met twee goede inkomens die klaagden dat ze het druk hadden en dan tegen mij zeiden: ja maar jij bent lekker thuis, dus jullie hebben het makkelijk. Voor ons was dat een keuze die zij ook hadden kunnen maken. Om de een of andere manier was het logisch dat vroeger de vrouw thuis bleef als er een kind werd geboren, maar is het nu bijna een taboe als de man kiest om thuis te blijven voor de kids. Gelukkig merk ik langzaamaan verandering.
[/rant]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 22:57

pietje63

RTFM

Tot Corona was het moeilijk maar zeker niet onmogelijk om een plek te krijgen, Meeste bso's en KDV hebben nu een absosolute aanname en doorstroomstop. Niet te vergelijken.
Overigens is het wel een bizarre situatie voor een "welvarend" land als Nederland. Honderden mensen komen er elke dag het land binnen terwijl er met veel moeite voor onze eigen kinderen gezorgd kan worden. Maar dat is een andere discussie :|
Die mensen zijn juist het begin van de oplossing! We hebben te weinig personeel (over de hele linie) en er komt een grote groep mensen aan die graag wilt werken.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:45
Heb je naar gastouders gekeken? Die hebben nog weleens plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-06 15:38
Je kan ook particulier overwegen, in de vorm van gastouder.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Laatst online: 24-06 15:50
thunder7 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:54:
Als ik

Dat inderdaad, combineren met een personeelstekort, wijziging van regels (één begeleider mag steeds minder kinderen 'onder zich hebben') waardoor méér mensen nodig waren etc etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-06 14:48
Ik zou zeggen begin zelf een BSO, als er geen plek is bij je in de buurt lijkt het mij een gat in de markt daar. :-)

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:01:
[...]

Dat inderdaad, combineren met een personeelstekort, wijziging van regels (één begeleider mag steeds minder kinderen 'onder zich hebben') waardoor méér mensen nodig waren etc etc.
Onze BSO zit op maandags ook vol, maar dat is niet vanwege personeel. Je kan op 2 man zo 30 kinderen hebben als je wilt, maar als je ze vervolgens in een klein lokaal stopt zit je met de afmetingen.

Heeft onze BSO oplossing voor, ze gebruiken het naastgelegen gymlokaal. Veel ruimte, maar officieel niet op papier dus mag het eigenlijk niet.

Verder wordt heel veel geschoven met personeel op dit moment, KDV, BSO, POV alles doorelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 08:54

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De continuiteit bij een BSO wordt ook vaak bepaald door hoe de BSO organisatie met personeel omgaat. Ik bedoel dat als zij teveel leunt op een uitzendbureau (Randstad bijv.), dan heb ik gemerkt dat het zomaar kan zijn dat deze toch niet kan leveren en plots een paar uren voordat de opvang moet beginnen toch geen capaciteit beschikbaar is.

BSO organisaties die met een eigen pool werken (het liefst binnen een bepaalde regio/provincie) en daarin ook een bepaalde hoeveelheid van de winst in investeren (vast salaris ipv op basis van de uren die gewerkt worden) kunnen de continuiteit veel beter waarborgen.

Vaak hebben deze organisaties ook een ouderraad (per vestiging vaak ook nog eens), kan geen kwaad om daar (vooraf) contact mee te hebben, om je verwachtingen te managen.

Ook is de kwaliteit van de BSO altijd heel erg afhankelijk van de individuele groepsleiders, een organisatie met een vastere pool investeren vaak hier meer in. Daarnaast minder vaak een raar gezicht op de groep, wat weer prettig is voor jouw kind.

Om je nog meer te kunnen laten informeren is het soms ook handig om even te babbelen met de directeur van de basisschool waar de organisatie in ondergebracht is. Vaak is zij degene die ook bepalen welke organisatie erin mag en mee samengewerkt wordt.

Lees je ook in op de organisatie aangeboden documenten over pedagogisch beleid e.d. en/of deze up-to-date zijn. Je kunt dit dan ook heel goed gebruiken om aandacht voor bepaalde kwaliteit te vragen.

Maar antwoord op TS zijn vraag is, nee :+

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 21-12-2022 11:24 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06 16:19
*knip*

Ik kan me voorstellen dat het wat lastig is dat je gebruikt van iets wilt maken wat er zou moeten zijn, maar door een vorm van overmacht (i.i.g. t.o.v. TS) niet meer een mogelijkheid is. Hoe het relevant is dat immigranten wel/niet financiële ondersteuning mogen ontvangen(, of kinderen terugstoppen,) gaat m'n pet echt te boven.

Een hoop offtopic en achterafjes, misschien heeft iemand een nuttige tip?

Ik weet zelf dat we hier iets hebben als buurtouders, soortvan een roulerende oppas. Elke ouder let een dagje in de week op een paar andere op, op die manier zou je een eindje kunnen komen.

[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 27-12-2022 10:25 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53
Het lijkt me wel dat TS hier aardig door gedupeerd is. En dit soort praktijken werken in de hand dat mensen ongeboren kinderen op alle BSO's en KDV's inschrijven.
Helaas denk ik dat TS nergens recht op heeft. Het is waarschijnlijk een beleidsprobleem bij de BSO (lage salarissen, matige werkomstandigheden bijvoorbeeld) en daar kun je als ouder niets mee. Behalve bij een andere BSO aanmelden dan, maar die zullen ook vol zitten.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:22:
Schrale troost: als je wel BSO had gehad dan was de kans groot dat met enige regelmaat diensten niet ingevuld kunnen worden.

Er zijn zelfs vestigingen die groepen enkele maanden sluiten :X

Het voordeel is dus dat je weet waar je aan toe bent.

Helaas dralen kinderopvangorganisaties met het enige wat ze in eigen hand hebben: instroom beperken met oog op terugschalen van aantal/grootte van opvanggroepen zodat in elk geval contracten gerespecteerd kunnen worden.
Het toppunt wat ik laatst hoorde van een moeder van twee kinderen: het leek de BSO beter ze niet bij elkaar in de groep te doen. Tot zover prima. Vervolgens sluit wegens personeelsgebrek de ene groep op de ene dag, en de andere groep op de andere dag voor twee maanden 7(8)7.

De personele problematiek in de kinderopvang is dusdanig dat wij (ik ben pm-er) zelfs geen plekken meer kunnen garanderen voor broertjes en zusjes die geboren zijn. Had ik al geklaagd over de vastgelopen CAO-onderhandelingen in onze branche? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik dit zo lees mag ik me blijkbaar gelukkig prijzen. Kind gaat al sinds leeftijd van 3 maanden naar KDV en dat is naadloos overgegaan in BSO op dezelfde locatie die ook nog eens in hetzelfde pand als haar school zit. Dat is blijkbaar minder gemeengoed dan ik dacht.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 21-12-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-06 21:09
zacht schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:09:
[...]

Het toppunt wat ik laatst hoorde van een moeder van twee kinderen: het leek de BSO beter ze niet bij elkaar in de groep te doen. Tot zover prima. Vervolgens sluit wegens personeelsgebrek de ene groep op de ene dag, en de andere groep op de andere dag voor twee maanden 7(8)7.

De personele problematiek in de kinderopvang is dusdanig dat wij (ik ben pm-er) zelfs geen plekken meer kunnen garanderen voor broertjes en zusjes die geboren zijn. Had ik al geklaagd over de vastgelopen CAO-onderhandelingen in onze branche? :9
Ik moet zeggen dat ik ook wel eens medelijden heb met de begeleidsters op onze KDV/BSO. De opvang is dus tussen 7.30 en 19.00, maar ze zijn daar dus de heeeeele dag. Gelukkig stroomt het om 17.00 daar leeg en zijn de groepen best klein, maar ze maken langere dagen dan mij.
Ik zou er niet aan moeten denken. Na twee uur aan-een-stuk-getetter van ons zoontje ben ik het soms al beu, laat staan dat ik een hele groep tetteraars zou hebben, bijna 12 uur aan een stuk.
Dat er dus geen schot in de CAO's zitten vind ik dan ook bizar.

We hebben ook een tijdje ervaring gehad met een gastouder. Dat was ook prima geregeld, maar je loopt wat meer risico voor het geval de gastouder ziek is, of op vakantie gaat, etc. Dan is vervanging niet vanzelfsprekend... alhoewel dat op een KDV/BSO tegenwoordig ook niet zo is.
Onze KDV/BSO organisatie heeft ook een gastouder-tak. Die doen bemiddeling en romen dan een euro per uur (of iets minder) af van het tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:01
MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:11:
[...]

Precies dat. De mijne zit hier niet op te wachten. En overigens heb je zonder bso ook in de ochtend vaak nog een hele uitdaging.
Dat een werkgever er niet op zit te wachten kan, maar of de werkgever 'nee' mag zeggen tegen een verzoek om minder te werken is een ander verhaal. Dat mag bij een verzoek tot minder werken voor zover ik weet alleen wanneer er zwaarwegende bedrijfsbelangen spelen om nee te zeggen, iets wat juridisch vaak vrij lastig is daar de criteria hiervoor vrij streng zijn. De werkgever zal dat dan goed moeten motiveren en volgens mij ook actie moeten ondernemen, zodat wanneer er in de toekomst weer een verzoek komt (uit mijn hoofd mag je 1x per jaar een verzoek doen) niet dezelfde reden keer op keer gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennism schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:31:
[...]

Dat een werkgever er niet op zit te wachten kan, maar of de werkgever 'nee' mag zeggen tegen een verzoek om minder te werken is een ander verhaal. Dat mag bij een verzoek tot minder werken voor zover ik weet alleen wanneer er zwaarwegende bedrijfsbelangen spelen om nee te zeggen, iets wat juridisch vaak vrij lastig is daar de criteria hiervoor vrij streng zijn. De werkgever zal dat dan goed moeten motiveren en volgens mij ook actie moeten ondernemen, zodat wanneer er in de toekomst weer een verzoek komt (uit mijn hoofd mag je 1x per jaar een verzoek doen) niet dezelfde reden keer op keer gebruikt wordt.
Eens. En op zich is mijn werkgever zelfs best flexibel. Alleen is 14:00 natuurlijk wel een beetje een dramatische tijd om een paar werkdagen mee te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:01
MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:44:
[...]

Eens. En op zich is mijn werkgever zelfs best flexibel. Alleen is 14:00 natuurlijk wel een beetje een dramatische tijd om een paar werkdagen mee te plannen.
Dat is natuurlijk ook zeker waar, 14:00 is inderdaad niet het makkelijkst om goed om heen te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennism schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:47:
[...]

Dat is natuurlijk ook zeker waar, 14:00 is inderdaad niet het makkelijkst om goed om heen te plannen.
Ik zou serieus een vierdaagse schoolweek een prima oplossing vinden. Daar valt prima omheen te werken.
Maar die zogenaamd handige blokroosters of hoe dat ook heet, maakt het alleen maar lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
En dan heeft @SuperCrisz ook nog eens het probleem dat schoolvakanties heet. En studiedagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
zacht schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:09:
[...]

Ik heb dit een keer gehad net voor de kinderen in dezelfde groep zouden zitten. (In de en praktijk lopen de twee groepen grotendeels door elkaar.)

En omdat het "niet eerlijk" zou zijn konden we ook bv niet kiezen om de oudste thuis te houden, te ruilen met een andere ouder in dezelfde situatie, etc.

Ik zit in de oudercommissie en het is erg teleurstellend. Temeer de grote organisaties na anderhalf jaar nog steeds lokaal ipv globaal optimaliseren (lees: men plaatst nog steeds kinderen om groepen af te vullen in plaatst van strategisch groepen af te schalen). Daardoor blijft het fragiel en is er maar een ziekte of verlofdag nodig om uitval te hebben.

Het enige wat op korte termijn werkt is een stop op nieuwe instroom in combinatie met een voorlichtingscampagne gesteund door Durex en GSK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
dennis112 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:04:
Ik zou zeggen begin zelf een BSO, als er geen plek is bij je in de buurt lijkt het mij een gat in de markt daar. :-)
haha ik kan je zeggen: dat is het absoluut!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-06 12:37
Ik heb het nog niet voorbij zien komen maar: opa/oma, ooms, tantes? Zo lossen wij het bij de kleine ook op voor een paar maandjes tot dat er bij het KDV wel plek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Replika90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:50
SuperCrisz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:47:
[...]

haha ik kan je zeggen: dat is het absoluut!!
Moet je het wel alleen doen, want er is geen personeel te vinden! :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-06 10:35
Hier soortgelijke situatie, door personeelstekort een wisselvallig schema bij de BSO,

Hier wordt het opgelost door afspraken met BSO-ouders onderling, (kind gaat/komt spelen)
Als er een gezonde wisselwerking kan bestaan (wat niet altijd het geval is ;w ) kun je op deze manier de gemiste tijd bij meerdere werkgevers verdelen, dit in overleg met de werkgever zorgt in ons geval voor een coulante manier om hiermee om te gaan, komt het echt niet uit, dan vragen we oma indien die beschikbaar is.

Dit vereist wel wat flexibiliteit van de werkgever, zeker omdat thuiswerken met kind(eren) op de achtergrond de productiviteit niet echt ten goede komt.

Zelf neem ik liever vrij op dit soort momenten, dan ben ik er voor hem/haar, en niet maar half, wel zo prettig.
Dit is uiteraard veel makkelijker als beide ouders deze mogelijkheid/instelling hebben, en het niet dagelijks is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-06 11:03

Ik vind dat deze reactie door alle BS een beetje ondergesneeuwd is, dit is toch prima resourcefulness?
boxlessness schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:24:
[...]

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens medelijden heb met de begeleidsters op onze KDV/BSO. De opvang is dus tussen 7.30 en 19.00, maar ze zijn daar dus de heeeeele dag. Gelukkig stroomt het om 17.00 daar leeg en zijn de groepen best klein, maar ze maken langere dagen dan mij.
Ik zou er niet aan moeten denken. Na twee uur aan-een-stuk-getetter van ons zoontje ben ik het soms al beu, laat staan dat ik een hele groep tetteraars zou hebben, bijna 12 uur aan een stuk.
Dat er dus geen schot in de CAO's zitten vind ik dan ook bizar.

We hebben ook een tijdje ervaring gehad met een gastouder. Dat was ook prima geregeld, maar je loopt wat meer risico voor het geval de gastouder ziek is, of op vakantie gaat, etc. Dan is vervanging niet vanzelfsprekend... alhoewel dat op een KDV/BSO tegenwoordig ook niet zo is.
Onze KDV/BSO organisatie heeft ook een gastouder-tak. Die doen bemiddeling en romen dan een euro per uur (of iets minder) af van het tarief.
Gastouder is andere prima optie wat mij betreft. Ik hoor links en rechts ook goede ervaringen.

Respect voor begeleiders/leraren die fulltime voor de klas staan jazeker, dat is hard werken. Het woordje fulltime zorgt er alleen vaak voor waarom ik het bijna nooit kan uitten :+ . Daarnaast komt er nog bij dat ik (diegene die het niet zou kunnen) niet die persoon ben (die het wel kiest en wel kan/denkt te kunnen). De een heeft liever een steen in de hand en een ander weer een kind. Overigens legt diegene met stenen ook vaak genoeg 's avonds en in de weekenden wat extra, wat dan weer slaat op het stukje vele uren maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 21-12-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:18
Mania-92 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:11:
Ik heb het nog niet voorbij zien komen maar: opa/oma, ooms, tantes? Zo lossen wij het bij de kleine ook op voor een paar maandjes tot dat er bij het KDV wel plek is.
Wij hebben zelf nu nog geen last van problemen in het KDV/BSO maar wij hebben 1 ouder die met pensioen is. De rest werkt gewoon nog. Maar die met pensioen is kan niet voor 4 kleinkinderen tegelijkertijd zorgen. Die heeft al moeite met twee.

• stomley
  • Laatst online: 28-06 13:30
Sinds wanneer sta je op de wachtlijst. Wij hebben beide kinderen gelijk vanaf moment van start kdv ingeschreven voor de bso. De Bso heeft dan zelf ook 3 a 4 jaar de tijd om te kijken naar invulling.

Doe je het een half jaar voor start basisschool dan is het geen doen voor hun planning.

• Rukapul
stomley schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:46:
Sinds wanneer sta je op de wachtlijst. Wij hebben beide kinderen gelijk vanaf moment van start kdv ingeschreven voor de bso. De Bso heeft dan zelf ook 3 a 4 jaar de tijd om te kijken naar invulling.

Doe je het een half jaar voor start basisschool dan is het geen doen voor hun planning.
Het structurele personeelstekort is van post-Corona en een doorwerking van de aanpassing van de leidster-kindratio. Pre-Corona was op tijd inschrijven voor dagopvang vaak wel aan te raden en voor BSO ook wel, maar dan had je het over maanden, niet jaren.

• SuperCrisz

Goeie toevoeging. Wij gaan begin volgend jaar met een aantal kids die nu bij elkaar op de KDV zitten (en volgend jaar waarschijnlijk samen bij de kleuters) een plan maken om inderdaad de kids bij elkaar te laten spelen. Ze zijn dan 4 en kunnen dan al wat beter samen spelen zonder dat je zelf bezig hoef te zijn. Dan kan ik die tijd aan thuiswerk besteden.

Bijkomend voordeel: het scheelt best veel geld. Voor 2 dagen BSO scheelt het zo rond de 700-800 euro per maand (zonder toeslagen meegerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Laatst online: 28-06 13:30
Rukapul schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:21:
[...]

Het structurele personeelstekort is van post-Corona en een doorwerking van de aanpassing van de leidster-kindratio. Pre-Corona was op tijd inschrijven voor dagopvang vaak wel aan te raden en voor BSO ook wel, maar dan had je het over maanden, niet jaren.
Mijn oudste is vanaf 2017 en toch werd bij onze KDV/BSO al gelijk aangeraden om in te schrijven. Daarbij al met de opmerking dat ze niet konden garanderen dat je dan een plek hebt. Het is alle jaren al aangeraden om vanuit de kdv gewoon gelijk in te schrijven voor de BSO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:09
Rukapul schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:21:
[...]

Het structurele personeelstekort is van post-Corona en een doorwerking van de aanpassing van de leidster-kindratio.
Ja, bij de bso moet er per 12 kinderen een leid(st)er zijn, maar in de klas is er geen limiet aan hoeveel kinderen er bij een leerkracht in de klas mogen zitten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Feit is en blijft dat een ouder verantwoordelijk is voor zijn/haar kinderen. Een kinderopvang was normaal geen probleem, nu wel. Daarom meld je je al aan als je weet dat je zwanger bent. Is er geen plaats, dan moet je op zoek naar een opvang tussen huis en werk. Misschien inderdaad wel halverwege die 40km richting werk of misschien moet je wel een stuk omrijden.

De BSO is een grotere uitdaging, want die moet 'aan school' zijn. Misschien moet TS een andere school in het dorp of omliggende gemeenten opzoeken waar wel BSO is? Of ook een school en BSO op de weg naar werk?

Enige nadeel is dat het kind dan niet vanuit school vriendjes maakt in zijn woonomgeving... Maar dan is verhuizen misschien een optie voor TS?

Of de optie van met mensen met hetzelfde probleem een oplossing gaan bedenken, met 5 ouders kan je dan elk één dag oppassen. Wel een dingetje als de ene ouder 1 kind heeft en de andere ouder 4 kinderen.....

Al met al is er geen makkelijke/snelle/probleemloze oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-06 20:08
JohnR schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:26:
[...]

In de historie komen er altijd oorlogen voor, dus ja. Ik kan nu ook alvast wel voorspellen, dat ook Amerika weer oorlog gaat voeren binnen nu en pak 'm beet 20 jaar. Dat doen ze namelijk vrij consequent.

[...]

Geen invloed maar het zijn allemaal wel verdraaid cyclische bewegingen. Kijk even naar de inflatie door de jaren heen, die fluctueert. Kijk even naar de arbeidsmarkt door de jaren heen, die fluctueert. Je hebt echt geen universitaire studie econometrie nodig om te bedenken dat zo'n trend zich wel door zal zetten. Dat je ergens geen invloed op hebt, wil niet zeggen dat je er nooit rekening mee hoeft te houden. Ik heb bijvoorbeeld geen invloed op regen, maar wel een waterdichte jas.
Het probleem van het eerste (oorlog) is dat je niet weet waar en wanneer dat gebeurd. Ik kan / wil daar ook geen rekening mee houden. Het tweede is ook waar, echter kan / wil niet iedereen jaren wachten om in een goede tijd met kinderen te starten. Het bekende '7 goede jaren, 7 slechte jaren' lijkt soms aardig van toepassing. Maar kinderen ga je toch minimaal 21 jaar ondersteunen, daar plan je niet echt omheen. Als je daar op wilt voorbereiden moet je ofwel ruim optijd starten met sparen, of heel lang wachten met kinderen. Los van of je die mogelijkheid hebt. Het is niet alsof jongeren goedkoop woningen kunnen kopen momenteel.

Helaas voor TS zullen ze dus zelf een oplossing moeten verzinnen. Ik heb dat zelf ook moeten doen, door een vergelijkbare situatie. Gevolg is dat ik nu op de centen let en geen geld meer uitgeef aan eten buiten de deur. Bepaalde abonnementen heb ik opgezegd of ga ik opzeggen. Als die tenten over paar jaar failliet gaan dan is dat jammer. Hadden ze maar andere keuzes moeten maken, toch? TS gaat er net als ik ongetwijfeld uitkomen, wellicht betekent dat er minder gewerkt gaat worden. Laat dat nou precies zijn wat het kabinet niet wil. Ik vraag ook af hoe ze bijvoorbeeld de kinderopvang gaan regelen als het gratis is... De mensen zijn er niet.

Soms vraag ik me uberhaupt af waar iedereen is. Overal is tekort, praktisch in iedere sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:12
MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:11:
[...]

Als je (fulltime) werkt, kan je gewoon ouderschapsverlof opnemen (NL). Komt in de praktijk (bij fulltime) neer op 2 jaar lang 1 dag p/w vrij ongeveer.
Is onbetaald verlof, maar met behoud van contractuele uren en opbouw pensioen/premies etc. Je kan dus altijd weer terug naar fulltime, en er valt geen gat in de opbouw van pensioen en ww, etc.
Werkgevers kunnen dit alleen op heel dringende gronden weigeren. In de praktijk wordt dit dan ook vrijwel nooit geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

President schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:07:
Feit is en blijft dat een ouder verantwoordelijk is voor zijn/haar kinderen. Een kinderopvang was normaal geen probleem, nu wel. Daarom meld je je al aan als je weet dat je zwanger bent. Is er geen plaats, dan moet je op zoek naar een opvang tussen huis en werk. Misschien inderdaad wel halverwege die 40km richting werk of misschien moet je wel een stuk omrijden.

De BSO is een grotere uitdaging, want die moet 'aan school' zijn. Misschien moet TS een andere school in het dorp of omliggende gemeenten opzoeken waar wel BSO is? Of ook een school en BSO op de weg naar werk?

Enige nadeel is dat het kind dan niet vanuit school vriendjes maakt in zijn woonomgeving... Maar dan is verhuizen misschien een optie voor TS?

Of de optie van met mensen met hetzelfde probleem een oplossing gaan bedenken, met 5 ouders kan je dan elk één dag oppassen. Wel een dingetje als de ene ouder 1 kind heeft en de andere ouder 4 kinderen.....

Al met al is er geen makkelijke/snelle/probleemloze oplossing
Zelf oplossen mag in principe niet. Dan pas je tegen betaling in natura op kinderen van anderen en dan mag je eerst je gastouder papiertje gaan halen, je huis laten keuren....

Maar nood breekt wet, zou ik zeggen. Ik snap best dat men het onder andere zo oplost. "Speelafspraakje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GeeEs schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:30:
[...]

Als je (fulltime) werkt, kan je gewoon ouderschapsverlof opnemen (NL). Komt in de praktijk (bij fulltime) neer op 2 jaar lang 1 dag p/w vrij ongeveer.
Is onbetaald verlof, maar met behoud van contractuele uren en opbouw pensioen/premies etc. Je kan dus altijd weer terug naar fulltime, en er valt geen gat in de opbouw van pensioen en ww, etc.
Werkgevers kunnen dit alleen op heel dringende gronden weigeren. In de praktijk wordt dit dan ook vrijwel nooit geweigerd.
Die ene dag is het issue ook niet.

De hele week om 14:00 uitklokken wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 00:50
@SuperCrisz Lastige maar herkenbare situatie. Bij ons was één van de deeloplossingen het inhuren van een oppasmeisje voor 2 dagen/week, dat mijn zoontje ophaalde van school.

Vanwege een verhuizing waren wij ook te laat met inschrijven.. uiteindelijk bij 5 basisscholen ingeschreven en meerdere bso's (en dus combinaties scholen & bso's). Alle bso's hadden een sombere outlook maar uiteindelijk kwam er toch mondjesmaat plek vrij.

En uiteraard de lat zo laag mogelijk leggen; inschrijven voor één impopulaire dag (wo/vr), en zodra je een plekje hebt uitbreiden naar andere dagen in de week. Bestaande kindjes kregen bij onze bso voorrang op nieuwe kindjes.

Ik weet niet of dit helpt, want je vraag ging over financiële compensatie. Maar sowieso succes gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:12
MikeyMan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:49:
[...]

Die ene dag is het issue ook niet.

De hele week om 14:00 uitklokken wel.
Je kunt ook bv 4x 2 uur p/w opnemen he ;) of 2x4.
Of elke andere combi. Je hebt gewoon x uur "vrij" te besteden, (uit mn hoofd 26 weken bij fulltime) uiteraard in overleg met je werkgever.
Ik heb ook collegas die doen 2 halve dagen per week. Dan ben je er al snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
President schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:07:

Een BSO hoeft niet 'aan school' te zijn. De BSO waar ik werk haalt kinderen op van drie scholen. En sowieso ken ik naast mijn werk nog meerdere BSO's die niet aan één school gebonden zijn. Niet dat we plek hebben trouwens, dat is overal zo'n beetje hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
zacht schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:40:
[...]

Een BSO hoeft niet 'aan school' te zijn. De BSO waar ik werk haalt kinderen op van drie scholen. En sowieso ken ik naast mijn werk nog meerdere BSO's die niet aan één school gebonden zijn. Niet dat we plek hebben trouwens, dat is overal zo'n beetje hetzelfde.
Met 'aan school' bedoelde ik inderdaad dat er een BSO aan de school verbonden is, of het nou fysiek is of dat er vervoer is geregeld. Als er ruimte is bij een BSO 2 kilometer verderop dan heb je er nog steeds niks aan als je zelf het vervoer moet regelen omdat de BSO zelf niet van die school locatie kinderen ophaalt/vervoert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:20
Wellicht een idee om een paar dagen in de week thuis te werken als de kind(eren) dan ook thuis zijn? Zet ze voor de tv, bij mooi weer laat ze ouderwets buitenspelen schaf een switch aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:06
*knip*

Feit blijft dat in Nederland een tekort is aan leerkrachten en opvangpersoneel, al een aantal jaar. Dat betekent dus dat je er op kon anticiperen, maar daar heb je nu niets aan natuurlijk. Hopelijk is er een andere BSO in de buurt, of kan één van jullie flexibel werken en in de avond werken. Niet ideaal natuurlijk, maar in Nederland is het systeem niet ingeregeld op dit soort dingen woont in Zweden en krijgt totaal 2 jaar verlof per kind d:)b

[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 27-12-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Bij ons was het toendertijd goedkoper om een nanny in huis te halen dat was goedkoper dan kinderopvang voor 3 kids. Wellicht is dit ook nu het geval. Dan moet je je huis registeren bij gastouder bureau dacht ik als opvang locatie met eenmalige controle zo gezegt. (dat het kind veilig is stopcontacten, traphekjes etc wat je toch al heb)
Waarna de nanny / gastouder aan huis bij je thuis komt oppassen.
Je betaalt gewoon per uur en niet per kind. (En opvang krijg je vergoed omdat het via officiele weg gaat)

[ Voor 6% gewijzigd door Larry4 op 25-12-2022 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag ontopic blijven reageren, dus op de situatie van de topicstarter. Allerlei algemene actualiteitsdiscussies over migranten, de arbeidsmarkt en het wel of niet krijgen van kinderen zijn offtopic hier, maar kunnen (voor zover die topics er niet zijn) natuurlijk wel elders besproken worden.

Voor nu heb ik het topic zo goed mogelijk opgeruimd. Reageer aub niet op overduidelijke trolls of offtopic posts, maar rapporteer ze dan liever :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 27-06 23:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SuperCrisz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:36:
[...]
Bijkomend voordeel: het scheelt best veel geld. Voor 2 dagen BSO scheelt het zo rond de 700-800 euro per maand (zonder toeslagen meegerekend).
Ik denk dat je nog met KDV-dagen rekent. 8 dagen a 4 uur (14.00-18.00) = 32 uur per maand, voor circa 10 euro per uur is dat 320 euro vóór toeslagen. Neemt niet weg dat het fijn is dat het voor nu even is opgelost :)

@Anoniem: 39993: als jij thuis op de kinderen van anderen wilt passen, mag je doen en laten wat je wilt. Pas als je toeslag wilt, komt de Wet kinderopvang om de hoek (waarin de vereisten zijn geregeld).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
spijkerhoofd schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:53:
Wellicht een idee om een paar dagen in de week thuis te werken als de kind(eren) dan ook thuis zijn? Zet ze voor de tv, bij mooi weer laat ze ouderwets buitenspelen schaf een switch aan...
We komen net uit Corona en dit is dus de perfecte manier om
- een burnout te krijgen,
- je kind te laten verpieteren, en/of
- te slacken op je werk.

Prima voor nood maar niet structureel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
Thijsmans schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:59:
[...]

Ik denk dat je nog met KDV-dagen rekent. 8 dagen a 4 uur (14.00-18.00) = 32 uur per maand, voor circa 10 euro per uur is dat 320 euro vóór toeslagen. Neemt niet weg dat het fijn is dat het voor nu even is opgelost :)

@Anoniem: 39993: als jij thuis op de kinderen van anderen wilt passen, mag je doen en laten wat je wilt. Pas als je toeslag wilt, komt de Wet kinderopvang om de hoek (waarin de vereisten zijn geregeld).
Qua contract heb je dan ook nog verschil tussen jaarcontract of schoolwekencontract. In de vakanties betaal je wel de volle mep aan uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:42
Herkenbaar probleem, hoor het veel in mijn omgeving. Zelf hebben we het geluk dat de kinderen precies in de periode naar KDV gingen toen er juist een tekort aan kinderen was. Omdat alles bij 1 organisatie is en zo’n tekort ook jaren in de toekomst doorwerkt hadden wij geen wachtlijsten en hebben we veel privileges kunnen regelen in die jaren. Achteraf stom geluk natuurlijk.

Ik denk dat je er helemaal niks aan kan doen, er is geen bepaald recht op opvang. Heel cru gezegd heb je zelf gekozen voor kinderen en moet je het dus zelf oplossen. Het is belangrijk om naar een constructieve oplossing te zoeken, mijn verwachting is niet dat de huidige situatie op korte of middellange termijn gaat veranderen. Er zijn de laatste 4 jaar genoeg kinderen geboren, er is een groei door immigratie en het schrijnende personeelstekort in de kinderopvang zie ik ook niet snel opgelost worden met de huidige salarissen en krapte op de arbeidsmarkt.

De beste opties zijn iets minder werken (=altijd 100 procent zeker opvang) en anders iets regelen met opa/oma of andere ouders (=iets minder zeker waardoor je soms ineens moet schakelen). Als het werk en werkgever het toelaat is schuiven in uren wellicht een optie. Maar vergeet ook niet dat het misschien wel eens lekker kan zijn om een middag vrij te zijn, nu voor de kinderen en straks mogelijk voor jezelf, als je nu wat minder gaat werken en je leven daarop kan aanpassen dan verplicht niemand je straks meer om weer meer te gaan werken ;)

Het is een zure appel, maar houdt in gedachten dat je het doet voor je kinderen. Dat je zelf iets in moet leveren is zuur maar voor een goed doel. Ook is het goed om te onthouden dat kinderen vanaf een jaar of 10 echt stukken zelfstandiger worden. Ze kunnen dan vaak zelfstandig naar school en ook wat uurtjes in de week zelfstandig thuis zijn (gemiddeld genomen, er zijn natuurlijk uitzonderingen zat).

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 27-12-2022 15:34 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
idd ouderschaps-verlof 4x9u ipv 40u, 1 dag vrij en tegenwoordig vaak nog betaald door werkgever. Als je dat met z'n tweeën doet dan heb je 2 dagen vrij voor 10% minder werken kan mogelijk voordeliger zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:27
SuperCrisz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:36:
[...]
Ze zijn dan 4 en kunnen dan al wat beter samen spelen zonder dat je zelf bezig hoef te zijn. Dan kan ik die tijd aan thuiswerk besteden.
Onderschat niet wat het van je vraagt om voor jouw en andermans kinderen te zorgen en ondertussen te werken. Je wordt heel regelmatig uit je concentratie gehaald en kinderen voelen feilloos aan dat je er even niet voor ze bent. Dus beschouw die uren eerder als tijd voor jezelf en werk ‘s avonds als de rust is teruggekeerd. Dan hou je het langer vol.
Pagina: 1