Toon posts:

3D printer uitschakelen bij geen activiteit via HomeAssistan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• markbergboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-01 16:25
Ik krijg vandaag mijn nieuwe 3d printer (Creality Ender 3 V2) binnen. Zelf heb ik al wat ervaring met deze printer, maar wat ik raar blijf vinden is dat de printer aan blijft staan wanneer deze klaar is met printen.
Hebben jullie hier een goed idee voor?

Mijn eerste idee was om een slimme stekker te gebruiken en deze uit te zetten wanneer deze onder een bepaald stroomverbruik komt. De 2e vraag hierbij is dan, ik heb Homeassistant draaien, waar ik de meeste appratuur via Zigbee aan stuur. Welke tussenstekker zou ik dan het best kunnen gebruiken, welke ook het stroomverbruik meet?

Of is er iemand die een andere optie heeft om dit aan te pakken?

Alle reacties

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:53

Oulewappeur

OmNomNom

Hey Mark,

Ik heb zelf een Blitzwolf stekker (zigbee) er tussen hangen om mijn Anet A8 uit te zetten, de stekker kan gebruikt worden voor het uitmeten van het verbruik, maar mijn automation triggert niet op stroomverbruik, maar op basis van de print status die Octoprint doorgeeft aan HomeAssistant met de integratie.

Het hangt dus een beetje vanaf wat de complete opstelling wordt van je printer, of je dus wel of geen octoprint gaat gebruiken. Als je geen octoprint gebruikt, zul je inderdaad de spanning moeten meten, echter zou ik je dan wel adviseren om een bepaalde tijd in te bouwen voor hoelang een printer op spanning X moet zijn alvorens de automation triggert. Zo valt je printer niet mid print uit omdat er toevallig een leesfout optreed, of omdat er (om wat voor reden dan ook) tijdens het printen een lager verbruik voorkomt die toevallig onder je treshold zit.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@markbergboer let erop dat je de printer niet te snel moet uitschakelen. Als de hot end nog niet genoeg is afgekoeld (en je dus vloeibaar filament in je hot end hebt) en je schakelt de stroom uit, dan wordt je hot end niet meer gekoeld. Hierdoor gaat er ook filament smelten op plekken waar dat niet hoort, hoger in je hot end. Met allemaal nare gevolgen, vaak moet je dan eerst allemaal truukjes uithalen de volgende keer dat je wilt printen om je hot end te ontstoppen.

Uitschakelen op verbruik (met een dikke vertraging vanwege het afkoelen) is een optie. Een andere is directe communicatie met de printer d.m.v. Octoprint.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-02 11:47
Dat is niet zo moeilijk .
Als je een print van B.V. je begint te printen om 13:00 uur en de print doet er 1 uur over .
Dan stel je de tussenstekker in op 14:10 dat deze dan uitgaat .

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:32

Detmer

Professioneel prutser

wim62 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:38:
Als je een print van B.V. je begint te printen om 13:00 uur en de print doet er 1 uur over .
Dan stel je de tussenstekker in op 14:05 dat deze dan uitgaat .
Moet je wel weten dat dit betrouwbaar is. Mijn printer is eigenlijk altijd 10% langzamer dan de aangegeven tijd :p . Ik zou een slimme stekker gebruiken die het verbruik meet. En dan na 15 minuten lager dan x de boel uitschakelen. Na een paar printjes het zelf in de gaten houden en eventueel aanpassen moet het goed gaan.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@wim62 dat lijkt me een onhandige en vooral onbetrouwbare manier. Vaak weet je niet precies hoe lang een print duurt (je software probeert wel een voorspelling te doen, maar dat is maar een grove schatting). Je hebt daarmee de kans dat de print nog niet klaar is, of dat de printer nog niet afgekoeld is voordat je hem uitschakelt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:50
wim62 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:38:
Dan stel je de tussenstekker in op 14:10 dat deze dan uitgaat .
Ik zou dan toch liever een camera pakken om te zien of de print klaar is. En dan op afstand uitzetten met Home Assistant en / of een smart plug.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:25

Bartske

Valar Morghulis

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Printer uit na half uur
description: ""
trigger:
  - type: turned_off
    platform: device
    device_id: 38d33a9e35c25a11
    entity_id: binary_sensor.octoprint_printing
    domain: binary_sensor
    id: Printer klaar
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 5
condition: []
action:
  - service: camera.snapshot
    target:
      entity_id: camera.octoprint
    data:
      filename: /config/www/images/3dprinter.jpg
  - service: notify.mobile_app
    data:
      title: Printer is klaar
      data:
        image: /local/images/3dprinter.jpg
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.shelly_plug_68_energy_power
    below: 25
  - type: turn_off
    device_id: 4155e021274421211c5e61ec19ef6a76
    entity_id: switch.plug_68
    domain: switch
mode: single

Dit is mijn automation, op basis van de intergratie en een power meter. Hij checkt na een half uur of hij nog steeds idle is (dus laag stroom verbruik) en schakelt dan uit. Dit werkt betrouwbaar in mijn ervaring. En hij stuurt ook een melding met snapshot naar mn app zodat ik weet dat de printer klaar is.

[Voor 3% gewijzigd door Bartske op 20-12-2022 16:12]

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik doe dit ook met een zigbee stekker, automation triggert op de status van octoprint. Ik voed mijn Raspberry ook met de voeding van mijn printer, dus moet nog even iets maken dat de octopi eerst netjes afgesloten wordt voor ik de stroom er af trek.

• markbergboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-01 16:25
Bedankt voor jullie reacties!
Ik had zelf nog niet van Octoprint gehoord, (ik ben ook nog maar net begonnen met 3d printen) maar dat ziet er veelbelovend uit! Zodra de nieuwe printer binnen komt (dhl heeft weer vertraging 😤) ga ik dit zeker uitproberen! Bedankt allemaal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee