Toon posts:

Diagonale lijn op cilindervormige print. FiberWood Filament

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RaaFkOnIjN
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-12-2022
Sinds kort ben ik begonnen met het printen met hout geïmpregneerde PLA filament. Ik heb twee verschillende plantenpotten proberen te printen met deze filament. De potjes zijn rond en hebben een afmeting van 7cm bij 7cm. Deze prints komen heel mooi uit de printer. Echter, wanneer ik het ontwerp vergroot en probeer te printen ontstaan er vervormingen die zichtbaar zijn aan de buiten- en binnenzijde van de pot. Deze vervormingen uit zich als bolle diagonale lijnen op de wand van de print. Zie afbeeldingen ter illustratie.

Op de foto’s zijn twee verschillende prints te zien. Eén is gemaakt met Fillamentum Woodfill en de ander met Fiberlogy Fiberwood. Bij de print gemaakt met Fiberwood beginnen de vervormingen vaak bij de naad/seam van de print. Bij de print met Woodfill ontstaat de vervorming nog voor de naad. Mijn theorie voor het ontstaan van deze vervorming is: Bij het printen van een laag bouwt er overtollig filament op aan de nozzle. Op een gegeven moment laat deze bubbel aan filament los van de nozzle en beland aan de binnenkant van de print. Op het moment dat de printer de volgende laag gaat printen en langs het achtergebleven stuk filament komt deponeert hij weer een residu aan filament. Na enkele lagen is deze lijn aan residu zo aanwezig dat het een obstakel vormt voor de nozzle. Door de bobbel botst de nozzle met het object en wijkt af van het gewenste pad. Zie filmpje ter illustratie.

Wat meer informatie over de printer en instellingen
Ik maak gebruik van een Prusa MK3 en Prusaslicer. Deze printer staat in een geïsoleerde behuizing. Mijn globale instellingen zijn:

Infill - 0%
Layer Height - 0.3mm
Nozzle grote - 0.6mm
Extrusion width - 0.65mm
Perimeters - 2
Temp nozzle - 190 Graden C
Temp bed - 60 Graden C

Dit is een lijst aan parameters die ik heb aangepast om te proberen de print werkend te krijgen:
- Nozzle grote van 0.4mm naar 0.6mm
- Extruder kalibratie met behulp van de Extrusion Multiplier
- Nozzle temperatuur van 185 tot 200 graden getest.
- Koeling op 50%, 75% en 100%
- Auto cooling uitgezet
- K-waarde aangepast van 0.02 naar 0.04 en uiteindelijk op 0.025 beland
- Layer heights van 0.25 en 0.3mm geprobeerd
- 2 tot 3 perimeters
- Avoid crossing perimeter aangezet.
- Seam position aligned en random geprobeerd. Echter bij random is de print niet mooi egaal.
- Snelheden van 40 tot 60mm/s ingesteld
- Retraction lenght van 0.8, 1.2 en 2mm geprobeerd
- Lift Z van 0.2 en 0mm geprobeerd

Verder heb ik contact opgenomen met de support van mijn printer. Het laatste advies als mogelijke oplossing was het drogen van de filament. Voordat ik een filament dryer ga aanschaffen ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met dit probleem, of mogelijk een beter oplossing hebben om dit probleem te verhelpen.

Hartelijk dank voor jullie tijd en ik hoor graag wat jullie mening is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee