Toon posts:

Nieuw systeem, of bestaande spul upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:11
Wat wil ik met dit topic?
Ik heb een systeem waar ik nog steeds redelijk tevreden mee ben. (zie beneden). Echter is het wel echt een oudje, en ik merk dat het soms niet helemaal meer is wat het ooit was.

Nu wil ik upgraden, echter heb ik een paar vragen:
- Als ik enkel een nieuw mobo, geheugen en cpu aanschaf, zou dat werken met de hardware die ik al heb?
- En zo ja, is dat slim? (Bottleneck SSD, te weinig vermogen PSU?)
- Zo nee, is het systeem wat ik samen heb gesteld degelijk?
(Sub vraag: kan ik totdat ik een goede gpu deal vind mijn 1060 mee nemen, en is het systeem goed genoeg voor een 3060(ti)/3070(ti) ?)

Mijn huidig systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus PRIME H270-PLUS€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Green HDD, 6TB€ 299,-€ 598,-
1BehuizingenSharkoon VG5-V€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 57,90€ 57,90
1VoedingenCorsair CX500M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 67,09€ 67,09
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 250GB€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 852,08

Mijn uitgezochte systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 203,92€ 203,92
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 104,90€ 104,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 671,62

Wat wil ik met mijn nieuw systeem?
Zelfde als ik wat mijn oude deed: surfen, beetje gamen (rdr2, witcher3, cyberpunk, etc..) met video/browser op tweede scherm. Primaire monitor is een 1440p monitor.

Wat is mijn budget
Rond de 800 euro. (ex gpu)

Met die 1060 kun je sowieo geen 1440p gamen
Nee dat klopt, maar werkt vooralsnog prima op 1080p, gpu upgrade komt nog in de toekomst.

Beste antwoord (via Quicksilver op 21-12-2022 10:21)

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:54
Behuizing en je SSDs/HDD kunnen mee, maar dan houdt het snel op imo.

Een upgrade naar een 5600 of 12400 gaat heel veel doen voor de 'snappyness' van je systeem. Daarvoor heb je een nieuw mobo nodig. Je hebt een 1440p monitor, daarvoor ga je minstens een rtx 3060 ti of rx 6700 xt willen hebben. Dan is je huidige PSU niet voldoende, dan had ik een 650W of meer PSU gekocht (750W bijvoorbeeld als je je GPU na 3 jaar wil upgraden). PSU wil je eigenlijk direct vervangen met je moederbord. GPU kan altijd later vrij makkelijk. Blijft je RAM over, 2400 MHz DDR4 doet het natuurlijk prima, maar wil je na deze investering de prestatie winst van een 3600 MHz setje laten liggen? 3600 MHz is niet zo duur.

Wat ik zou doen is wachten tot 3 januari, dan komt Intel met nieuwe CPUs. En dan kiezen tussen een 12400f, 13400f (geen idee of deze met een koeler komt, die moet je misschien apart aanschaffen) of 5600. CPU, Mobo, RAM en PSU in je oude case bouwen met je SSDs en HDD. De gtx 1060 nog even laten zitten en een RTX 4060 ti of rx 7700 xt kopen bij release. Het verschil in gaming prestaties zal even schrikken zijn.

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:13
Wat wil je precies bereiken? Waar kom je prestaties tekort?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:10
je kan ehm meenemen die kaart maar 1440p is simpwelweg te zwaar voor die gpu dat word dan de volgende bottleneck in je nieuwe systeem.

wat is het budget wat je wilt besteden?

• Quicksilver
WEBGAMING schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:58:
Wat wil je precies bereiken? Waar kom je prestaties tekort?
Dat alles weer een beejte vloeiend loopt. Nu is het horten en stoten.
freaky35 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:58:
je kan ehm meenemen die kaart maar 1440p is simpwelweg te zwaar voor die gpu dat word dan de volgende bottleneck in je nieuwe systeem.

wat is het budget wat je wilt besteden?
Bedankt, toegevoegd aan de OP.
~800 euro.

• WEBGAMING
Hier kunnen we natuurlijk nog niets mee. Wat loopt er niet vloeiend?

• Quicksilver
WEBGAMING schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:10:
Hier kunnen we natuurlijk nog niets mee. Wat loopt er niet vloeiend?
Als ik meerdere browsers open heb. Als ik netflix en rdr2 speel, dat soort dingen. Dat is teveel load voor mijn huidig systeem.

Met een nieuwe 12e gen i5 (meer threads dan ik nu heb) en 2 keer zo veel (sneller) geheugen hoop ik dat ik daar een hoop mee weg neem.

Is dat een redelijke aanname?

• Pompidompom
  • Laatst online: 28-01 22:57
Quicksilver schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:25:
[...]

Als ik meerdere browsers open heb. Als ik netflix en rdr2 speel, dat soort dingen. Dat is teveel load voor mijn huidig systeem.

Is dat een redelijke aanname?
Leer dan je browsers te sluiten als je begint te gamen.
Maak een keuze. meerdere browsers openstaan OF netflix OF RDR2 en je zal geen cpu bottleneck meer hebben.

Je grootste bottleneck is die gtx 1060.

Koop een nieuwe gpu, en bekijk dan of je games vlot genoeg draaien, later kan je dan nog steeds beslissen of je dan ineens een nieuwe cpu wilt of nog een jaartje zo verder kan.

• Quicksilver
Pompidompom schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:42:
[...]

Leer dan je browsers te sluiten als je begint te gamen.
Maak een keuze. meerdere browsers openstaan OF netflix OF RDR2 en je zal geen cpu bottleneck meer hebben.

Je grootste bottleneck is die gtx 1060.

Koop een nieuwe gpu, en bekijk dan of je games vlot genoeg draaien, later kan je dan nog steeds beslissen of je dan ineens een nieuwe cpu wilt of nog een jaartje zo verder kan.
Ok, dan zal ik het anders formuleren:

Voor de overal performance, multtasken, etc waar heb ik dan meer aan?
Het systeem upgraden met een oude gpu, of een nieuwe gpu die gebottleneckt wordt door het oude systeem?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:10
Dat is voor de cpu en geheugen ,multitasken bedoel ik dan .
Verwacht alleen niet meer fps ingame,wel stabieler waarschijnlijk door de betere cpu.

Voor meer fps ben je een ook nieuwe gpu nodig

[Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 20-12-2022 15:15]

• Pompidompom
Als een i5 7600 met 16 GB ram niet vlot loopt met browsers open en netflix.

Dan wordt het tijd om gewoon te formatten en windows opnieuw te installeren.

Gebruik desnoods eens een "game booster" app voor dummies die alle crap op de achtergrond dichtgooit.

Als je je mindset niet wil veranderen en absoluut 100 tabs tegelijk wilt laten openstaan terwijl je netflix op je 2de monitor ligt te draaien terwijl je aan 't gamen bent, dan is je enigste oplossing een nieuwe pc met dure hardware.

• Quicksilver
Pompidompom schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:30:
Als een i5 7600 met 16 GB ram niet vlot loopt met browsers open en netflix.

Dan wordt het tijd om gewoon te formatten en windows opnieuw te installeren.

Gebruik desnoods eens een "game booster" app voor dummies die alle crap op de achtergrond dichtgooit.

Als je je mindset niet wil veranderen en absoluut 100 tabs tegelijk wilt laten openstaan terwijl je netflix op je 2de monitor ligt te draaien terwijl je aan 't gamen bent, dan is je enigste oplossing een nieuwe pc met dure hardware.
Ik snap je punt, helemaal goed verder. Dat gaat ook allemaal wel vlot.
Echter merk ik dat mijn systeem niet de held in het multitasken (4 cores, 4 threads) is. Als ik iCue, een TorrentClient, Chrome en FIreFox open heb dan is de cpu al flink aan het werk. Vind ik ergens jammer, maar na 6 jaar denk ik dat een totale upgrade van het systeem meer profijt geeft dat enkel de gpu.

Of zie ik dat verkeerd?

• Pompidompom
Je ziet dat niet verkeerd.

Maar opnieuw.

Als een i5 7600 met 16 GB ram niet vlot draait met browsers open en een torrent client. Dan loopt er toch iets mis op jouw systeem. En dan wordt het tijd voor een format. Of een analyse wat voor bagger er allemaal mee op de achtergrond draait dat niet hoort te draaien.

Je GTX 1060 is momenteel de grootste bottleneck.

Je hebt duidelijk weinig kennis hoe je je systeem optimaliseert en dan ga je met die 12400 gewoon hetzelfde probleem hebben omdat die maar 6 + 0 cores heeft.

Zolang je geen analyse kan maken wat er fout loopt software matig op je systeem, dan heb je een cpu nodig met veel cores zodat je je huidig probleem kan oplossen door er gewoon veel cpu kracht tegenaan te gooien.

• Pompidompom
Download eens een gamebooster app voor dummies.
Die zal alle shit dat op de achtergrond je systeem vertraagt dichtknallen.

En verlaag de settings eens van je torrent client.

1. Schakel uploads uit of limiteer deze naar 5 KB/sec
2. Verlaag de hoeveelheid actieve connecties en downloads

Je zal zien dat je systeem dan een pak vlotter zal draaien.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:14
Koop alvast een goeie voeding die je later mee kan nemen (heb je nodig voor een GPU)
Formatteer je OS en installeer windows opnieuw, prik er eventueel een 6600XT 3060 in.

Voor wat jij doet en wil, is je systeem meer dan prima.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Quicksilver
Pompidompom schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:44:
Je ziet dat niet verkeerd.

Maar opnieuw.

Als een i5 7600 met 16 GB ram niet vlot draait met browsers open en een torrent client. Dan loopt er toch iets mis op jouw systeem. En dan wordt het tijd voor een format. Of een analyse wat voor bagger er allemaal mee op de achtergrond draait dat niet hoort te draaien.

Je GTX 1060 is momenteel de grootste bottleneck.

Je hebt duidelijk weinig kennis hoe je je systeem optimaliseert en dan ga je met die 12400 gewoon hetzelfde probleem hebben omdat die maar 6 + 0 cores heeft.

Zolang je geen analyse kan maken wat er fout loopt software matig op je systeem, dan heb je een cpu nodig met veel cores zodat je je huidig probleem kan oplossen door er gewoon veel cpu kracht tegenaan te gooien.
Het ding is dat ik weet wat er draait, dat ik echt wel begrijp dat meer services, meer resources betekent.
Het is ook niet alsof je stront door een trechter duwt, maar een bepaalde snappyness die ik mis, die er wel was toen ik het systeem net had. Dus dan mag na 5 jaar een upgrade niet zo'n ramp zijn denk ik.
Sinds ik een macbook pro heb valt het me gewoon op, daar kan ik op draaien wat ik wil en die zal niet langzaam worden. (bij wijze van).

Bij gamen is de 1060 ook de bottleneck, dat snap ik. Voor de prijs van een 3070 heb ik ook een heel nieuw systeem. Daarom was de insteek van dit topic ook, wat is het slimste om te upgraden?

Ik lees nu drie keer afzonderlijk GPU (en dus een nieuwe PSU). Bedankt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:59
@Quicksilver
Zoals hierboven al genoemd, start met een nieuwe GPU en een verse installatie van windows.

Persoonlijk deed ik zelf dit in combinatie met een nieuwe SSD. Nieuwe OS op de nieuwe SSD zetten, zo kan je altijd terugvallen op je oude installatie en kan je makkelijk bestanden overzetten (zeker als je moederbord een tweede m.2 slot heeft, anders koop je voor 10 euro een leeg usb-stick waar die in kan)
Voor 100 euro heb je een snelle SSD van 1 TB, heb je direct de mogelijkheid om 1 of 2 spellen daar te installeren.

• Quicksilver
chrisborst schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:02:
@Quicksilver
Zoals hierboven al genoemd, start met een nieuwe GPU en een verse installatie van windows.

Persoonlijk deed ik zelf dit in combinatie met een nieuwe SSD. Nieuwe OS op de nieuwe SSD zetten, zo kan je altijd terugvallen op je oude installatie en kan je makkelijk bestanden overzetten (zeker als je moederbord een tweede m.2 slot heeft, anders koop je voor 10 euro een leeg usb-stick waar die in kan)
Voor 100 euro heb je een snelle SSD van 1 TB, heb je direct de mogelijkheid om 1 of 2 spellen daar te installeren.
Aardig bedoelde tip dit. Ik snap je. Maar ik heb momenteel twee m2 ssd's. De windows 11 installatie is denk ik maximaal een half jaar oud. Ik denk niet dat de investering in een pcie3.0 ssd veel prestatie winst gaat geven. Persoonlijk.

Toch bedankt.

• WEBGAMING
Gebruik MSI afterburner om overal grafieken van te krijgen. Dan kan je gewoon zien wat er gebeurt.

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, de processor zal het er denk ik moeilijk mee hebben. Quad core word tegenwoordig wel krap.

Je krijgt nu advies voor de GPU, omdat het hoofdzakelijk over games gaat. Daarom vroeg ik ook zo specifiek wat je precies wil bereiken.
Zoals ik het begrijp, zijn de game prestaties niet het belangrijkste, meer een soepel systeem tijdens multitasken met dingen op de achtergrond. Zodat video ook soepel blijft op een 2e monitor.
Een game zal je processor zwaar belasten, en dan houd je niets over om die browser soepel te laten lopen.
Dan gaat een snellere GPU dus gewoon helemaal niets helpen.

[Voor 63% gewijzigd door WEBGAMING op 20-12-2022 18:10]

• Quicksilver
WEBGAMING schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:45:
Gebruik MSI afterburner om overal grafieken van te krijgen. Dan kan je gewoon zien wat er gebeurt.

Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, de processor zal het er denk ik moeilijk mee hebben. Quad core word tegenwoordig wel krap.

Je krijgt nu advies voor de GPU, omdat het hoofdzakelijk over games gaat. Daarom vroeg ik ook zo specifiek wat je precies wil bereiken.
Zoals ik het begrijp, zijn de game prestaties niet het belangrijkste, meer een soepel systeem tijdens multitasken met dingen op de achtergrond. Zodat video ook soepel blijft op een 2e monitor.
Een game zal je processor zwaar belasten, en dan houd je niets over om die browser soepel te laten lopen.
Dan gaat een snellere GPU dus gewoon helemaal niets helpen.
Ok, dit laatste dacht ik dus ook. Gameprestaties blijven waar ze zijn. Helemaal prima, multitasken wordt makkelijker.

Dan mijn volgende vraag, is enkel mobo,cpu en geheugen voldoende, of is het slimmer om meteen alles nieuw te doen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Moonspring
  • Laatst online: 23:54
Behuizing en je SSDs/HDD kunnen mee, maar dan houdt het snel op imo.

Een upgrade naar een 5600 of 12400 gaat heel veel doen voor de 'snappyness' van je systeem. Daarvoor heb je een nieuw mobo nodig. Je hebt een 1440p monitor, daarvoor ga je minstens een rtx 3060 ti of rx 6700 xt willen hebben. Dan is je huidige PSU niet voldoende, dan had ik een 650W of meer PSU gekocht (750W bijvoorbeeld als je je GPU na 3 jaar wil upgraden). PSU wil je eigenlijk direct vervangen met je moederbord. GPU kan altijd later vrij makkelijk. Blijft je RAM over, 2400 MHz DDR4 doet het natuurlijk prima, maar wil je na deze investering de prestatie winst van een 3600 MHz setje laten liggen? 3600 MHz is niet zo duur.

Wat ik zou doen is wachten tot 3 januari, dan komt Intel met nieuwe CPUs. En dan kiezen tussen een 12400f, 13400f (geen idee of deze met een koeler komt, die moet je misschien apart aanschaffen) of 5600. CPU, Mobo, RAM en PSU in je oude case bouwen met je SSDs en HDD. De gtx 1060 nog even laten zitten en een RTX 4060 ti of rx 7700 xt kopen bij release. Het verschil in gaming prestaties zal even schrikken zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee