Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 12:38
Ik zoek een nieuwe iPad voor een kennis van mij. De vorige is een iPad Air 2 uit 2014 en deze heeft tot recent het werk goed gedaan. De iPad wordt vooral gebruikt voor de krant lezen, foto's en films bekijken (Netflix) en browsen. Vooral als laptop vervanger, al worden er weinig mails mee geschreven.

Ik heb twee opties op het oog:

De 2021 editie van de basis iPad. uitvoering: Apple iPad (2021) Wi-Fi 64GB Grijs
Een prima prijs, van €380, alleen deze heeft wel de A13 chip uit de iPhone 11 en die is inmiddels al wat gedateerd aan het raken.

De 2022 iPad Air. uitvoering: Apple iPad Air (2022) Wi-Fi, 64GB opslag Grijs
Deze is met €680 ruim €300 duurder, maar dan heb je wel een M1-chip die naar mijn idee wat meer future proof is en de tablet minder snel vervangen moet worden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Air, maar dat is vooral omdat ik denk dat deze langer meegaat en de kwaliteit allemaal iets beter is. Er is ook de basisversie van de iPad 2022, maar deze krijgt hele slechte reviews, zeker voor de prijs.

Wat zouden jullie aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De air zal langer mee gaan ja, maar is wel 127% duurder. Voor de zaken die jij noemt zou ik dus niet voor een iPad air gaan want het gaat over basisgebruik.

Support zal iets eerder stoppen, maar hoe ga je het prijsverschil rechtpraten?

De M1 kan zeker meer en ook met externe schermen etc., maar dan moet je dat wel gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rabbithole
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 21:06
Wat verwacht je nu van ons te horen? In het algemeen geldt (meestal) dat duurder beter is, dus zullen de meeste Tweakers je waarschijnlijk de iPad Air aanraden. Je hebt zelf al onderzoek gedaan en weet waar de verschillen uit bestaan. Als je de goedkopere iPad neemt, dan mis je bepaalde zaken en mogelijk heeft die ook een kortere levensduur. Je moet zelf bepalen of de extra's je de € 300 waard zijn, dat is vooral een persoonlijke afweging.
Hann1BaL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:38:
De air zal langer mee gaan ja, maar is wel 127% duurder.
Hoe kom je op 127%? De iPad Air 2022 is € 300 duurder en de iPad 2021 heeft een prijs van € 380, de Air is daarmee dus 78% duurder? Bedragen overgenomen uit openingspost, werkelijk scheelt het misschien paar procentpunt.

[ Voor 31% gewijzigd door Rabbithole op 20-12-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:52
De A13 chip is rap zat, ga je met wat je aangeeft met het apparaat te doen helemaal niets tekort aan komen. De schermen van beide ipads zijn erg vergelijkbaar, daar hoef je het ook niet voor te doen... blijft dus eigenlijk alleen het uiterlijk over waar je 300 euro extra voor neerlegt, dat is een bedrag waar je over 3/4 jaar ook weer de iPad 2025 voor zou kunnen kopen.

Langere levensduur wat betreft ondersteuning/updates... ik denk dat het niet veel scheelt, over het algemeen blijven mobiele apparaten van Apple rond een jaar of 6 ondersteund, dus je gaat op die normale ipad 2021 nog zeker 5 jaar krijgen.

Met andere woorden... Air alleen kopen als het uiterlijk het je waard is t.o. de 'oude looks' van de 2021, verder werkelijk weinig objectieve redenen in je beoogde gebruik om voor de Air te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Belecthor schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:33:
Ik zoek een nieuwe iPad voor een kennis van mij. De vorige is een iPad Air 2 uit 2014 en deze heeft tot recent het werk goed gedaan. De iPad wordt vooral gebruikt voor de krant lezen, foto's en films bekijken (Netflix) en browsen. Vooral als laptop vervanger, al worden er weinig mails mee geschreven.

De 2021 editie van de basis iPad. uitvoering: Apple iPad (2021) Wi-Fi 64GB Grijs
Een prima prijs, van €380, alleen deze heeft wel de A13 chip uit de iPhone 11 en die is inmiddels al wat gedateerd aan het raken.

Deze is met €680 ruim €300 duurder, maar dan heb je wel een M1-chip die naar mijn idee wat meer future proof is en de tablet minder snel vervangen moet worden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Air, maar dat is vooral omdat ik denk dat deze langer meegaat en de kwaliteit allemaal iets beter is. Er is ook de basisversie van de iPad 2022, maar deze krijgt hele slechte reviews, zeker voor de prijs.

8 jaar ermee doen, 300/8/12= 3 euro extra per maand voor de air. Dat is 10 cent per dag (kost een kopje thee ook ongeveer) voor een fijner, sneller en beter apparaat.

Ik zou dus de Air kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Rabbithole schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:40:
Wat verwacht je nu van ons te horen? In het algemeen geldt (meestal) dat duurder beter is, dus zullen de meeste Tweakers je waarschijnlijk de iPad Air aanraden. Je hebt zelf al onderzoek gedaan en weet waar de verschillen uit bestaan. Als je de goedkopere iPad neemt, dan mis je bepaalde zaken en mogelijk heeft die ook een kortere levensduur. Je moet zelf bepalen of de extra's je de € 300 waard zijn, dat is vooral een persoonlijke afweging.

[...]

Hoe kom je op 127%? De iPad Air 2022 is € 300 duurder en de iPad 2021 heeft een prijs van € 380, de Air is daarmee dus 78% duurder? Bedragen overgenomen uit openingspost, werkelijk scheelt het misschien paar procentpunt.
Ik las 300 ipv 380. Doet niets af aan het argument, want dat is dus nog steeds een gigantisch prijsverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ernemmer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:49:
[...]

8 jaar ermee doen, 300/8/12= 3 euro extra per maand voor de air. Dat is 10 cent per dag (kost een kopje thee ook ongeveer) voor een fijner sneller en beter apparaat.

Ik zou dus de Air kopen.
Leuke gedachte, maar die 300 euro kan ook na 6 jaar gebruikt worden voor een versie die veel sneller is dan de Air nu en dan ineens gaan de kopjes thee de andere kant op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hann1BaL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:53:
[...]

Leuke gedachte, maar die 300 euro kan ook na 6 jaar gebruikt worden voor een versie die veel sneller is dan de Air nu en dan ineens gaan de kopjes thee de andere kant op ;)
Maar je leeft toch nu, waarom wachten?

En snelheid is niet alles voor een iPad natuurlijk, het gelamineerde scherm zou voor mij de hoofdreden zijn om de dure versie te kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 20-12-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ernemmer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:54:
[...]

Maar je leeft nu toch, waarom wachten?
Wat een redenatie. Ik mag dan ook maar aannemen dat je geen geld op je spaarrekening hebt, want dat is zonde? Je leeft nu toch?

We weten niet hoeveel de persoon te besteden heeft.
Hoeveel waarde hij hecht aan iets dat er misschien beter uit ziet.

Dat jij persoonlijk voor de Air zou kiezen is prima, maar voor het gebruik: Krantje lezen en film kijken is er gewoon geen uitleg om de Air te nemen. Ik typ dit op een iPad Pro 2021 met M1 chip, om mijn keuze even toe te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hann1BaL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:57:
[...]

Wat een redenatie. Ik mag dan ook maar aannemen dat je geen geld op je spaarrekening hebt, want dat is zonde? Je leeft nu toch?

We weten niet hoeveel de persoon te besteden heeft.
Hoeveel waarde hij hecht aan iets dat er misschien beter uit ziet.

Dat jij persoonlijk voor de Air zou kiezen is prima, maar voor het gebruik: Krantje lezen en film kijken is er gewoon geen uitleg om de Air te nemen. Ik typ dit op een iPad Pro 2021 met M1 chip, om mijn keuze even toe te lichten.
Het scherm is gewoon een stuk beter en dat is wel fijn met lezen en als laptopvervanger.

offtopic: imo is veel geld op je spaarrekening inderdaad zonde, je kan er zoveel leukere dingen mee doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 20-12-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ernemmer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:54:
[...]

Maar je leeft toch nu, waarom wachten?

En snelheid is niet alles voor een iPad natuurlijk, het gelamineerde scherm zou voor mij de hoofdreden zijn om de dure versie te kopen.
Het gelamineerde scherm vind ik persoonlijk wel het meest overrated item.
Ik heb een iPad pro 2018 gehad en heb nog steeds de ipad 2017 model. De laatste was het basismodel.
De laatste is langzamer, maar heeft een veel betere batterijduur en is nu nog steeds de ipad voor het filmkijken etc.. De meerwaarde van gelamineerde scherm begrijp ik niet al helemaal niet voor krantje lezen. Wederom persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Belecthor schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:33:

https://www.whathifi.com/reviews/apple-ipad-2022
https://www.pcmag.com/reviews/apple-ipad-2022

ikzelf vind de 2022 versie E100-150,- te duur. maar kan mooie tussen optie zijn. iPad2021 is erg basic en ouderwets.

edit: org. refurb van Apple zelf https://www.apple.com/nl/shop/refurbished/ipad

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:45
@Belecthor ik zou de air 2022 nemen want iPadOS begint eigen functies te krijgen die meer rekenkracht vereisen, dan zal de M1 zeker meehelpen daarvan te genieten.
Daarnaast is het nu een tevreden air gebruiker dus die beleving telt ook mee.
Als laatste schat ik dat de basis iPad 2021 over 3 jaar einde support raakt, omdat dezelfde processor als in de iPhone 11 zit gebruikt wordt die al 3 jaar in gebruik is en Apple support rond de 6 jaar lijkt zitten (helaas geen garanties daaromtrent van Apple)
Pagina: 1