Toon posts:

Nvidia grafische kaart leek onverklaarbaar verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Benji009
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Gisteren installeerde ik een update van de Nvidia Game Ready Driver (voor mijn Geforce GTX 1650).
Bij het openen van de eerstvolgende game merkte ik dat mijn FPS dropte tot 15 a 18.
Ik checkte of alles OK was met mijn videokaart maar opeens leek die dus verdwenen van mijn systeem. Onder "Apparaatbeheer" > "Beeldschermadapters" stond enkel de onboard "AMD Radeon Graphics" vermeld. Tot 3 uur snachts bezig geweest met dit proberen te fixen. Heropstarten, Windows updaten, Stuurprogramma's (ook vorige versies) opnieuw proberen te installeren, maar dit lukte niet omdat ik steeds stootte op de error dat mijn systeem geen compatibele grafische hardware vond. Ook bij BIOS menu stond enkel "AMD Radeon Graphics" vermeld. Alles geprobeerd en uiteindelijk opgegeven om het vandaag verder te bekijken.

En vreemd genoeg...Ik startte vandaag mijn laptop op en opeens stond men grafische kaart terug bij. Op zich goed nieuws maar ik snap er niets van...

Enkele vragen die ik had voor mensen die er wellicht meer van weten:
1) Heeft er iemand een idee wat dit probleem heeft kunnen veroorzaken zodat dit in de toekomst kan vermeden worden
2) Bij "Apparaatbeheer" > "Beeldschermadapters" staan nu zowel de "AMD Radeon Graphics" als de "NVIDIA Geforce RTX 1650" ingeschakeld. Schakel ik de AMD best uit? Of misschien zelf het apparaat verwijderen?
3) "AMD Software Adrenalin Edition" staat ook geïnstalleerd zie ik. Kan ik dit verwijderen of behou ik dit voor de processor?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Asus TUF Gaming A15
Processor AMD Ryzen 5 4600H with Radeon Graphics 3.00 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 8,00 GB (7,42 GB beschikbaar)
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Windows 11
Nvidia Geforce GTX 1650

Alle reacties

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:16
Lijkt op een driver conflict. Probeer eens DDU.
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Er is vaak ook een instelling in de bios om hem uit te zetten. Wel een goed idee als je hem toch niet gebruikt. Maar dan zou ik toch eerst een keer DDU gebruiken. DDU gebruiken, de bios in om hem uit te zetten, dan de Nvidia driver installeren.

[Voor 49% gewijzigd door WEBGAMING op 20-12-2022 13:32]

• Benji009
Is het een voordeel om ze beiden toch te behouden? Namelijk dat de licht gebruik (Word / Internet) gedragen wordt door de onboard AMD Radeon en games door de Geforce RTX?

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
(jarig!)
Soms is er een knopje op je laptop om te switchen tussen de APU of losse GPU.
Misschien per ongeluk ingedrukt?
Zou de losse GPU het niet doen op accu of wanneer accu verder leeg is en dat nu ke stekker er gewoon in zit danwel je accu opgeladen is?

• WEBGAMING
.

[Voor 99% gewijzigd door WEBGAMING op 20-12-2022 17:54]

• Benji009
Ik denk niet dat het accu gebonden is. Ik heb de NVIDIA drivers opnieuw geïnstalleerd en alles lijkt nu perfect te werken. Verder lees ik dat het perfect normaal is dat er op moderne systemen 2 adapters aanwezig zijn waarbij er een wisswerking optreedt tussen de twee. Ik wacht even af, maar zolang ze geen conflict opleveren denk ik het zo te laten. Tenzij dat jullie zeggen dat het sowieso beter is de onboard uit te schakelen? (Ik ben echt een leek op dat vlak).

Bovendien is er nu een nieuwe ontwikkeling: mijn Geforce GTX 1650 toont nu als "uitwerpbare media" :') Precies of het een USB stickje is...

• WEBGAMING
Ik had eerlijk gezegd even gemist dat het om een laptop ging. Dan kan het inderdaad wel nuttig zijn om hem aan te laten staan, en ook de drivers weer in orde te krijgen.
Dan gaat hij inderdaad bij weinig belasting die GPU gebruiken, en is hij wat zuiniger.

Je AMD driver had je verwijderd, of heb je die er nu ook nog gewoon werkend op staan?

• Benji009
WEBGAMING schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:08:

Je AMD driver had je verwijderd, of heb je die er nu ook nog gewoon werkend op staan?
Ik heb niets verwijderd. Toen ik de AMD Radeon software probeerde te openen, kreeg ik ook volgende foutmelding: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-300 . Ik leid hieruit af dat er dus een standaard driver van Microsoft geïnstalleerd is voor de onboard AMD Radeon Graphics. Ik neem aan dat dit OK is?

Dan rest alleen het probleem nog dat mijn grafische kaart als "removable disk/USB" toont.

PS: alvast bedankt voor alle moeite :)

• Benji009
Ik heb eens op "hardware uitwerpen" geklikt om te checken wat dit gaf.. Grafische kaart is niet meer zichtbaar, maar staat wel bij "verborgen apparaten" bij apparaatbeheer.

Wat daar te zien is, is het volgende:

"Locatie: PCI-bus 1, apparaat 0, functie 0
Apparaatstatus:
Dit apparaat is momenteel niet op de computer aangesloten, of er is geen verbinding met dit apparaat. (Code 45)

Sluit het apparaat op de computer aan of breng een verbinding met dit apparaat tot stand."

• helle040
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-01 18:11
HOi,
zie nu pas je bericht. Ik heb al langere tijd hetzelfde, mijn1650 is ineens verdwenen. Hp gaming laptop..
Van alles geprobeerd, maar tot nu toe tevergeefs. Ook in de bios is niks in te stellen. Heb jij hem ondertussen al aan de praat?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee