Toon posts:

Zonnepaneel gekregen - hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:26
Ik heb van een bekende een zonnepaneel gekregen: https://solarwinkel.eu/eu...lf-cut-415w-black-bb.html

Het paneel paste niet meer bij hem op het dak. Ik heb nog een plekje vrij op het dak van de schuur, dus daar wil ik hem inzetten. Vanaf de schuur kan ik alleen geen extra draden trekken naar de meterkast.

Ik lees op internet dat je een aantal panelen rechtstreeks op een stopcontact mag aansluiten. De vraag is alleen hoe ik dat aanvlieg, en of er betere alternatieven zijn. Wie kan mij daarmee helpen?

Hieronder een aantal foto's:

Beste antwoord (via joosie op 20-12-2022 13:53)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
Enphase voldoet niet aan de netcode zonder q-relay… wordt echt te kostbaar.

Iets als een hoymiles 400 oid lijkt me beter.
De hoymiles is op zich veilig ingeplugd op een stekker van een 16A groep bedraad met 2,5mm2 . Mits dit beperkt blijft tot dat ene exemplaar. Het voldoet waarschijnlijk niet aan Nen1010, maar deze norm is niet verplicht… wel nuttig overigens.

Dan heb je nog leg systeem en wat beton klinkers nodig.

En als dit abracadabra is dan is de vraag of je het zelf moet uitvoeren…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-02 14:59

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Direct op het stopcontact krijg je vuurwerk mee.

Je hebt een omvormer nodig waar die MC4 connectoren in gaan en de omvormer dan 230V van maakt. Dit *kan* je nu nog op een bestaand stopcontact plaatsen. Daar zijn speciale omvormers voor.

Maar een paneel doet niet heel veel.

[Voor 31% gewijzigd door LED-Maniak op 20-12-2022 13:01]

Appeltaart is lekker!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha, was het maar zo simpel. Een paneel levert lage gelijkspanning. Je hebt een omvormer nodig om dit naar 230V wisselspanning om te zetten.
Je bent zo een paar honderd euro verder, met een enkel paneel heeft dat niet zoveel zin.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01 17:11

Servowire

prutser:~#

Enphase micro omvormer bijv de IQ7 heb je nodig om van solar 220v te maken. Het "mag" aan het stopcontact, maar het is wel een beetje grijs gebied omdat het niet volgens de NEN is. Eigen risico dus. Je mag volgens mij 600 watt op een bestaande verbruikersgroep aansluiten. Hoger dan dat en het gevaar bestaat dat je meer dan 16A door de draden kan verbruiker zondat de automaat er uit klapt: Brandgevaar.

met papier mache kun je alles maken!!

• Servowire

Servowire

LED-Maniak schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:59:

Maar een paneel doet niet heel veel.
Oneens, is toch 310KW ongeveer per jaar. Dus met een gratis paneel en een omvormer van 250 euro heb je dat in een jaar terugverdiend. Is toch al gauw 10% van je jaarlijkse verbruik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Ronald

De hoymiles is op zich veilig ingeplugd op een stekker van een 16A groep bedraad met 2,5mm2 . Mits dit beperkt blijft tot dat ene exemplaar. Het voldoet waarschijnlijk niet aan Nen1010, maar deze norm is niet verplicht… wel nuttig overigens.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Servowire

Servowire

Ronald schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:16:
(Sorry OP ik kaap even je topic).

Oh dit wist ik niet. Ik heb een losse groep op het schuurtje (naast mijn prof. installatie enphase op het dak) zonder verbruikers maar daar zit geen qrelais op. Is dat brandgevaarlijk?

• Ronald
@Servowire niet brandgevaarlijk, wel issue wat betreft afschakelen als netspanning buiten de voor Nederland geldende eisen komt.

Enkelfase Q relais is een handje tientjes, dus te overzien op een hele installatie

[Voor 24% gewijzigd door Ronald op 20-12-2022 13:27]

• joosie
Ronald schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:16:

Dank voor je antwoord!

Is dit ook iets? Daar zit al een stekker aan.
https://www.vevor.nl/netb...weight-pro-p_010707692025

Het leggen gaat zeker wel lukken.

• Servowire

Servowire

joosie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:51:
[...]

Dank voor je antwoord!

Is dit ook iets? Daar zit al een stekker aan.
https://www.vevor.nl/netb...weight-pro-p_010707692025

Het leggen gaat zeker wel lukken.
Vevor is volgens China spul. Het werkt vast wel, maar wil je dit 24/7 in je woning hebben draaien? Heeft het een echt CE keurmerk...? Ik zou daar huiverig voor zijn, als ik de kwaliteit van dingen als generatoren e.d. van dat soort merken zie.......

• joosie
Servowire schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:00:
[...]

Vevor is volgens China spul. Het werkt vast wel, maar wil je dit 24/7 in je woning hebben draaien? Heeft het een echt CE keurmerk...? Ik zou daar huiverig voor zijn, als ik de kwaliteit van dingen als generatoren e.d. van dat soort merken zie.......
Geen CE voor zover ik kan zien, is een goed punt ja.

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:47
Stecagrid 500 zoeken op marktplaats ?
Die dingen zijn vlgs mij nog altijd betrouwbaar en direct met stekker. Smartplugje erbij om opbrengst te monitoren wellicht.

Deze tekst niet lezen !

• Ronald
Hoymiles is Chinees genoeg ;)

Maar als een stekker ergens netjes aan klussen teveel is…

• joosie
Het probleem met Hoymiles is niet de stekker, maar hij is 2 keer zo duur.

• joosie
mxhans196 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:16:
Stecagrid 500 zoeken op marktplaats ?
Die dingen zijn vlgs mij nog altijd betrouwbaar en direct met stekker. Smartplugje erbij om opbrengst te monitoren wellicht.
Dank voor de suggestie. Ik zie dat die omvormerst werken op minimaal 75 V met max 5A. Mijn paneel is 49 V met 10 A.

Dat gaat denk ik niet werken.

• Ronald
joosie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:56:
Ik heb van een bekende een zonnepaneel gekregen: https://solarwinkel.eu/eu...lf-cut-415w-black-bb.html

Het paneel paste niet meer bij hem op het dak. Ik heb nog een plekje vrij op het dak van de schuur, dus daar wil ik hem inzetten. Vanaf de schuur kan ik alleen geen extra draden trekken naar de meterkast.
Begrijp ik hieruit dat er al een systeem ligt?

Welke panelen zijn het?

• joosie
Ronald schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:26:
[...]

Begrijp ik hieruit dat er al een systeem ligt?

Welke panelen zijn het?
Er ligt nog niets.
Ik heb 1 paneel zie onderstaande foto.

• Ronald
@joosie als je nu nog niets hebt, wellicht is het handiger om nog een stapeltje van die panelen te halen. GoodWe XS is er vanaf €300-350 dus de kosten per paneel zakken enorm. Dan wel PV verdeler nodig en geen gebruikers/stopcontact tussen meterkast en verdeler.

Een enkel paneel is zoals je nu weet relatief kostbaar.

• joosie
Ja, ik ga voor meerdere panelen. Dank voor de reacties allemaal.

• Ronald
@joosie dan wel eerst simuleren, dan doen. Sunny design is een optie.

En stel vragen, de domme vraag is de vraag niet gesteld.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee