Ik draag stiekem al jaren geen horloge meer, maar ergens begint het toch weer te kriebelen. Ik heb een aantal usecases waarbij ik denk dat een sporthorloge best interessant zou zijn, en aangezien Amazon op moment de Garmin Instinct 2 voor een mooi prijsje de deur uit doet ben ik toch wel benieuwd... Iemand ervaringen en/of tips?
Voorzien gebruik / Waarom ik mezelf begon te oriënteren
GPS tracking tijdens:
- Bergwandelingen (zomervakantie)
- Snowboarden (wintersport)
- Catamaranzeilen (Den Haag, langs de kust)
Goed waterdicht en voldoende batterij om een volledige dag GPS te tracken zijn dus wel echt een vereiste, ik merk dat mijn telefoon dat inmiddels niet meer haalt. (Jaja, ik kan ook een nieuwe telefoon kopen, maar verder is hij nog prima
) Maar volgens mij haal je dit tegenwoordig met de meeste sporthorloges écht wel. Iemand ervaring met smartwatches, vorst en batterijduur?
Bonusfunctionaliteit die ik zeker ook interessant vind:
- 24/7 hartslagmetingen (hoe actief ben ik nou écht op de fiets van/naar werk?)
- Metingen slaapkwaliteit
GPS-Modi
Bij de Bever vertelde een verkoper mij dat de Instinct 2 een speciaal soort GPS-modus gebruikt waarin hij maar elke 1-2 minuten een datapoint verzamelt, waardoor de batterijduur langer meegaat. Dit zou je volgens hem niet uit kunnen zetten. Dat lijkt me sterk, maar dit zou wel een dooddoener zijn voor mij. Kan iemand hier meer over vertellen?
Op de Garminsite lees ik ook het volgende:
Maar wat is het verschil tussen de 30h en 70h in GPS-modus?
Kaarten-app
Ik ben al jaren erg fan van de kaartenapp Locus (en hun goedkope maar goede offline kaarten). Kan Garmin hier mee overweg, of zou ik toch overmoeten naar hun kaartenapp? Ik heb verder wel een redelijk vertrouwen in Garminkwaliteit (Pa en Ma begonnen al vroeg met Garmin GPS-apparatuur) maar als ik bij Locus zou kunnen blijve, ideaal. Achteraf een GPX-track exporteren kan natuurlijk ook nog.
Alvast bedankt voor enig advies of waarschuwingen!
Voorzien gebruik / Waarom ik mezelf begon te oriënteren
GPS tracking tijdens:
- Bergwandelingen (zomervakantie)
- Snowboarden (wintersport)
- Catamaranzeilen (Den Haag, langs de kust)
Goed waterdicht en voldoende batterij om een volledige dag GPS te tracken zijn dus wel echt een vereiste, ik merk dat mijn telefoon dat inmiddels niet meer haalt. (Jaja, ik kan ook een nieuwe telefoon kopen, maar verder is hij nog prima

Bonusfunctionaliteit die ik zeker ook interessant vind:
- 24/7 hartslagmetingen (hoe actief ben ik nou écht op de fiets van/naar werk?)
- Metingen slaapkwaliteit
GPS-Modi
Bij de Bever vertelde een verkoper mij dat de Instinct 2 een speciaal soort GPS-modus gebruikt waarin hij maar elke 1-2 minuten een datapoint verzamelt, waardoor de batterijduur langer meegaat. Dit zou je volgens hem niet uit kunnen zetten. Dat lijkt me sterk, maar dit zou wel een dooddoener zijn voor mij. Kan iemand hier meer over vertellen?
Op de Garminsite lees ik ook het volgende:
- Smartwatch: Tot 28 dagen
- Watch-modus met batterijspaarstand: Tot 65 dagen
- GPS: Tot 30 uur
- Max. batterij in GPS-modus: Tot 70 uur
- GPS bij expeditie-activiteit: Tot 32 dagen
Maar wat is het verschil tussen de 30h en 70h in GPS-modus?
Kaarten-app
Ik ben al jaren erg fan van de kaartenapp Locus (en hun goedkope maar goede offline kaarten). Kan Garmin hier mee overweg, of zou ik toch overmoeten naar hun kaartenapp? Ik heb verder wel een redelijk vertrouwen in Garminkwaliteit (Pa en Ma begonnen al vroeg met Garmin GPS-apparatuur) maar als ik bij Locus zou kunnen blijve, ideaal. Achteraf een GPX-track exporteren kan natuurlijk ook nog.
Alvast bedankt voor enig advies of waarschuwingen!