• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-01 16:56
Ik draag stiekem al jaren geen horloge meer, maar ergens begint het toch weer te kriebelen. Ik heb een aantal usecases waarbij ik denk dat een sporthorloge best interessant zou zijn, en aangezien Amazon op moment de Garmin Instinct 2 voor een mooi prijsje de deur uit doet ben ik toch wel benieuwd... Iemand ervaringen en/of tips?

Voorzien gebruik / Waarom ik mezelf begon te oriënteren
GPS tracking tijdens:
- Bergwandelingen (zomervakantie)
- Snowboarden (wintersport)
- Catamaranzeilen (Den Haag, langs de kust)

Goed waterdicht en voldoende batterij om een volledige dag GPS te tracken zijn dus wel echt een vereiste, ik merk dat mijn telefoon dat inmiddels niet meer haalt. (Jaja, ik kan ook een nieuwe telefoon kopen, maar verder is hij nog prima ;) ) Maar volgens mij haal je dit tegenwoordig met de meeste sporthorloges écht wel. Iemand ervaring met smartwatches, vorst en batterijduur?

Bonusfunctionaliteit die ik zeker ook interessant vind:
- 24/7 hartslagmetingen (hoe actief ben ik nou écht op de fiets van/naar werk?)
- Metingen slaapkwaliteit

GPS-Modi
Bij de Bever vertelde een verkoper mij dat de Instinct 2 een speciaal soort GPS-modus gebruikt waarin hij maar elke 1-2 minuten een datapoint verzamelt, waardoor de batterijduur langer meegaat. Dit zou je volgens hem niet uit kunnen zetten. Dat lijkt me sterk, maar dit zou wel een dooddoener zijn voor mij. Kan iemand hier meer over vertellen?

Op de Garminsite lees ik ook het volgende:
  • Smartwatch: Tot 28 dagen
  • Watch-modus met batterijspaarstand: Tot 65 dagen
  • GPS: Tot 30 uur
  • Max. batterij in GPS-modus: Tot 70 uur
  • GPS bij expeditie-activiteit: Tot 32 dagen
Ik kan me indenken dat die expeditie-activiteit-modus een soort low-power, GPS-only, every 5 minutes oid is.
Maar wat is het verschil tussen de 30h en 70h in GPS-modus?

Kaarten-app
Ik ben al jaren erg fan van de kaartenapp Locus (en hun goedkope maar goede offline kaarten). Kan Garmin hier mee overweg, of zou ik toch overmoeten naar hun kaartenapp? Ik heb verder wel een redelijk vertrouwen in Garminkwaliteit (Pa en Ma begonnen al vroeg met Garmin GPS-apparatuur) maar als ik bij Locus zou kunnen blijve, ideaal. Achteraf een GPX-track exporteren kan natuurlijk ook nog.

Alvast bedankt voor enig advies of waarschuwingen!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:50
Expeditie mode wordt de track interval inderdaad flink verlaagd. Tot 1x per uur geloof ik.
De Instinct 2 zal waarschijnlijk ook verschillende satelliet systemen ondersteunen en mogelijk ook op verschillende banden (multiband)? Hoe meer je daarvan gebruikt, hoe meer batterijverbruik. Dus daar zal het verschil in de GPS modi in zitten.

Wat bedoel je precies met de kaarten app? Wat wil je daarmee bereiken? De instinct 2 heeft geen mogelijkheid voor kaarten namelijk.

• svenvbins
Hathi schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:35:
Expeditie mode wordt de track interval inderdaad flink verlaagd. Tot 1x per uur geloof ik.
De Instinct 2 zal waarschijnlijk ook verschillende satelliet systemen ondersteunen en mogelijk ook op verschillende banden (multiband)? Hoe meer je daarvan gebruikt, hoe meer batterijverbruik. Dus daar zal het verschil in de GPS modi in zitten.
Ah, dat klinkt logisch ja. Maak je gebruik van GPS, GLONASS en Galileo dan gaat hij minder lang mee dan wanneer je er slechts ééntje gebruikt.
Hathi schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:35:
Wat bedoel je precies met de kaarten app? Wat wil je daarmee bereiken? De instinct 2 heeft geen mogelijkheid voor kaarten namelijk.
Dit was gebaseerd op een aanname waar ik nieteens bij stilstond, maar wie weet: Ik ging ervan uit dat je horloge (inderdaad kaartloos) een GPS-track opbouwt, maar dat je via de verbinding met je telefoon de huidige (en/of reeds gelopen) track wel in een kaarten-app kan weergeven (Locus, Garmin, Maps, [insertyourfavoriteapphere]). Alsof je horloge eigenlijk als externe GPS-antenne voor je telefoon werkt.

Ik hoef zeker niet met kaart te navigeren op mijn horloge (dan moet ik wat meer geld uit willen geven), maar zo af en toe op de telefoon kijken mét kaart is dan wel prettig.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:50
svenvbins schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:55:
Ah, dat klinkt logisch ja. Maak je gebruik van GPS, GLONASS en Galileo dan gaat hij minder lang mee dan wanneer je er slechts ééntje gebruikt.
Even opgezocht, maar de Instinct 2 heeft geen multi-band. Wel Glonass en Galileo, dus gebruik je die samen met GPS, dan loopt je batterij wat sneller leeg.
Dit was gebaseerd op een aanname waar ik nieteens bij stilstond, maar wie weet: Ik ging ervan uit dat je horloge (inderdaad kaartloos) een GPS-track opbouwt, maar dat je via de verbinding met je telefoon de huidige (en/of reeds gelopen) track wel in een kaarten-app kan weergeven (Locus, Garmin, Maps, [insertyourfavoriteapphere]). Alsof je horloge eigenlijk als externe GPS-antenne voor je telefoon werkt.
Nee, zo werkt dat niet. Je kan niet tijdens een activiteit iets zien op je telefoon van die activiteit. Je doet/ziet alles op het horloge. Pas zodra je je activiteit beëindigt wordt deze gesynchroniseerd met je telefoon en kan je deze in de Garmin Connect app zien. Daar zie je wel een (online) kaart op de achtergrond van je route. Volgens mij afhankelijk van het platform waarop je Garmin Connect gebruikt (Android, iOS of web) welke kaart je ziet, maar dat weet ik niet zeker.
Je Garmin Connect account kan je wel koppelen aan andere platformen die dat ondersteunen (Strava bijvoorbeeld) zodat je je activiteit ook in dat platform kan bekijken. Maar dus altijd pas na synchronisatie na afloop van je activiteit.

• svenvbins
Ah dank! Vooral dat laatste is erg goed om te weten, daar was ik me inderdaad niet van bewust. Ga ik zeker meenemen!

• nickyvr85
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 12:45
Nee, zo werkt dat niet. Je kan niet tijdens een activiteit iets zien op je telefoon van die activiteit. Je doet/ziet alles op het horloge.
Het weergeven van de huidige activiteit is wel degelijk mogelijk met de Instinct 2, en vele andere Garmin horloges.
Dit doe je met de Garmin Explore app. Deze even installeren vanuit de app store en de horloge koppelen. Hier kun je dan tevens alle topo kaarten gratis downloaden en je historische en ook huidige activeiten worden dan weergeven. Zodra de bluetooth verbinding actief is, synct ie alle activiteiten. Dus ook je live activiteit.
Ook kun je er routes in maken, welke je dan weer kunt versturen naar de Instinct 2 om ze, op het horloge, als broodkruimeltrail te volgen.

Zelf heb ik al jaren een Instinct (eerste de 1e versie, sinds dit jaar de 2 Solar) en gebruik dit al jaren met alle plezier.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee