Toon posts:

Moeite keuze videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 18:04
Ik zoek een graphics kaart. Volgende maand bestel ik mijn nieuwe systeem en die keuze heb ik al wel gemaakt. In verband met mijn werk draai ik virtuele omgevingen en daarom wordt het een systeem met prima CPU power en ook voldoende memory.

De gamer in mij, ondanks dat ik veelal op consoles speel met vrienden, wil toch ook wel wat graphics power. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de game die waarschijnlijk alleen ga spelen in 2023 zal Baldurs Gate zijn.

Ik heb budget. Ik zit te twijfelen tussen een Radeon 6800 en een 3080. Echter zit er zo enorm veel prijsverschil tussen de diverse 3080 kaarten die ik niet kan verklaren. Want in dat opzicht kan ik net zo goed wachten op de 7900 XTX volgens mij.

Wat adviseren jullie? Wacht op de 7900 XTX of het is echt compleet zonde en pak een 6800. Of pak een specifieke 3080 voor onder de 1000 euro....

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:18
Voor valeurs gate 3 is zelfs een 1060 al genoeg :p
Dan kan je prima toe met een 6600 of zelfs 6500xt

• Kenny_026
Zou de 3070ti een goede tussenoplossing zijn? Volgens mij zit ik op een heel verkeerd moment naar videokaarten te kijken. Of zijn ze al lang zo duur?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:14

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je zegt niets over je resolutie. Op full-hd heb je natuurlijk veel minder videokaart nodig dan op 4K.
En ja, videokaarten zijn al lang zo duur. Wat wil je, genoeg videokaart om je spelletje te spelen of een dikke kaart die je build helemaal af maakt? Hoe lang verwacht je er mee te willen doen?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Kenny_026
thunder7 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:58:
Je zegt niets over je resolutie. Op full-hd heb je natuurlijk veel minder videokaart nodig dan op 4K.
En ja, videokaarten zijn al lang zo duur. Wat wil je, genoeg videokaart om je spelletje te spelen of een dikke kaart die je build helemaal af maakt? Hoe lang verwacht je er mee te willen doen?
Sorry, ik ben er echt al een poosje uit…

Wat belangrijk is is dat er drie displaypoorten op zitten want ik heb 3x4k naast elkaar staan. Maar dat hebben ze allemaal wel volgens mij.

Gamen op 1440p vind ik voldoende. Ik volg een streamer, cohncarnage en die speelt altijd op 1440p met alles aan. Dat ziet er altijd prima uit. De meeste games die ik leuk vind zijn isometrisch zoals een divinity, baldurs gate, pillars. Maar ook strategie of sim games zoals two point games, cities xl, Anno, Stellaris. Maar ik heb ook het idee dat de echt power nodig is voor de shooters die ik nooit speel.

En qua duur, als ik er over drie jaar nog redelijk mee vooruit kan zou dat fijn zijn.

• 99ruud99
Wil je op 3 schermen gamen of 1 scherm?

Want zelfs als je 3x1440 doet, is daar heel wat kracht voor nodig.

Zou ik inderdaad kijken naar 6800xt of 6900, 3080, 3080ti, 3090.

Of wachten op 7000 serie...

• Kenny_026
99ruud99 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:16:
Wil je op 3 schermen gamen of 1 scherm?

Want zelfs als je 3x1440 doet, is daar heel wat kracht voor nodig.

Zou ik inderdaad kijken naar 6800xt of 6900, 3080, 3080ti, 3090.

Of wachten op 7000 serie...
Nee hoor. Gewoon 1 scherm.

• 99ruud99
Ah oke :)
DisplayPort kan je daisychainen (op 1 aansluiting meerder schermen aansluiten) als je wilt.

Voor rest geldt dan weer mijn oorspronkelijke advies, noem wat meer spellen die nieuwer zijn.

De spellen die je tot nu toe noemt zijn 10+ jaar oud, en kunnen daardoor op elke videokaart wel.
Verwacht je ook nieuwe spellen te gaan spelen?

[Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 21-12-2022 09:23]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

99ruud99 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:18:
De spellen die je tot nu toe noemt zijn 10+ jaar oud, en kunnen daardoor op elke videokaart wel.
Alleen oppassen met Intel ARCs, die lijken wat minder lekker overweg te kunnen met ouder spul.

Verder, als je een 4K monitor hebt staan, waarom zou je dan niet op de native resolutie willen draaien? Dat ziet er altijd minder mooi uit.

• Kenny_026
Na veel getwijfel is het een 3070 ti geworden. Ik heb uiteindelijk wat videos bekeken (waar er tegenwoordig blijkbaar een shitload van zijn op youtube), en de 3070 ti doet de meeste nieuwe games echt prima. En voor de meeste die zwaar zijn heb ik dan ook consoles staan. Ik kan mwt deze wel effe vooruit.

• Kenny_026
99ruud99 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:18:

Ja Baldurs Gate 3 is eigenlijk wel de nieuwste. Daarnaast wil ik Star Citizen proberen en ook wel een New World. Maar ook die doen het prima met de 3070.

• Kenny_026
Bedankt voor de antwoorden 👍
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee