Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-05 14:07
Hoi allen,

Een eeuwenoude discussie vrees ik, maar ik zou toch hierover een vraag willen stellen omdat ik geen eenduidig antwoord vind.

Beter werken met een nachtverlaging van max 2 graden bij een vloerverwarming of toch continu aan?
Wat is het zuinigste?

Bedankt om enkel relevant te antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Thomas_W heb je het al geprobeerd? Om en om nachtje met en zonder verlaging en het verschil meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
Nee nog niet, het is een nieuwe installatie en moet nog drogen, maar wil deze vanaf het begin goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik heb sinds kort vloerverwarming. Mij is uitgelegd dat het systeem het beste werkt door constant op 1 temperatuur te houden. Volgens hem kon het pas uit om de thermostaat aan te passen, als je een week of langer weg bent.

Aldus hem: de verwarming werkt het efficients met een klein verschil in warmte. Het flink opstoken duurt lang en is minder efficient. Daarbij werkt de vloer onder de verwarming ook voor een deel als batterij. Als je hem 's nachts uit doet, gaat die batterij ontladen, en moet hij die de volgende ochtend weer bijladen.

Maar goed, ik ben wel benieuwd naar wat anderen zeggen. Want dit heb ik ook maar gehoord van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf hoe vaak er iemand thuis is, als er alleen in de avond iemand thuis is kan een nachterlaging van 1 a 2 graden best lonen, is er de hele dag iemand thuis is dan is de winst een stuk minder.

Dit is typisch een gevalletje meten = weten

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
revolution-nl schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:34:
Hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf hoe vaak er iemand thuis is, als er alleen in de avond iemand thuis is kan een nachterlaging van 1 a 2 graden best lonen, is er de hele dag iemand thuis is dan is de winst een stuk minder.

Dit is typisch een gevalletje meten = weten
Hier is iedereen meestal werken tot 17u00, dus daarom dat hij mij logisch leek om dan de chauffage niet perse op te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
Gropah schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:33:
Ik heb sinds kort vloerverwarming. Mij is uitgelegd dat het systeem het beste werkt door constant op 1 temperatuur te houden. Volgens hem kon het pas uit om de thermostaat aan te passen, als je een week of langer weg bent.

Aldus hem: de verwarming werkt het efficients met een klein verschil in warmte. Het flink opstoken duurt lang en is minder efficient. Daarbij werkt de vloer onder de verwarming ook voor een deel als batterij. Als je hem 's nachts uit doet, gaat die batterij ontladen, en moet hij die de volgende ochtend weer bijladen.

Maar goed, ik ben wel benieuwd naar wat anderen zeggen. Want dit heb ik ook maar gehoord van de installateur.
Dit lijkt me best gek. Kan alleen waar zijn als verwarmen zeer inefficiënt is. Het op temperatuur houden kost gewoon energie. Energie die je niet kwijt bent als hij uit staat…

Bij ons gaat de (vloer)verwarming gewoon op 15 graden na 21.00 en in de ochtend moet hij vanaf 6.30 weer op 19 graden staan. Dat betekent dus dat hij vanaf 21.00 langzaam afkoelt en een aantal uur voor 6.30 begint met opwarmen. Werkt prima.
Voor de dagen dat we overdag allemaal weg zijn gaat hij om 8.30 weer langzaam naar 15 graden om vervolgens om 17.00 weer op 19 graden te moeten zijn.

Ons verbruik is voor een geschakelde 2 onder 1 kap op het niveau van een appartement als ik mijn energie leverancier moet geloven, dus we doen iets wel oké ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thomas_W schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:33:
Nee nog niet, het is een nieuwe installatie en moet nog drogen, maar wil deze vanaf het begin goed instellen.
Definieer 'goed'. Is dat comfort? Kosten?

Als je echt alleen savonds thuis bent, zou ik persoonlijk alleen savonds een graadje hoger stoken.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:43:
[...]

Met de huidige gasprijzen vooral kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Thomas_W schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:30:
Hoi allen,

Een eeuwenoude discussie vrees ik, maar ik zou toch hierover een vraag willen stellen omdat ik geen eenduidig antwoord vind.

Beter werken met een nachtverlaging van max 2 graden bij een vloerverwarming of toch continu aan?
Wat is het zuinigste?

Bedankt om enkel relevant te antwoorden.
Als je overdag veelal niet thuis bent, kun je prima de temperatuur in de avond al lager zetten en zorgen dat het pas weer eind van de middag warm wordt. Het temperatuurverschil moet niet te groot zijn zoals je zelf al zegt, maar 2 graden is echt priuma te doen.

Dat is ook het zuinigste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:43:
[...]

Definieer vloerverwarming kan ook nog. Ligt het diep in de vloer dan werkt de vloer echt als massa verwarming en is het traag, is het achteraf ingefreesd en ligt het 1 cm onder de plavuizen dan kom je makkelijker weg met nacht verlaging.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Het ligt natuurlijk ook aan de tijd die jouw vloerverwarming nodig heeft om jouw woning op jouw gewenste temperatuur te krijgen.

Op bewolkte dagen dat het buiten erg koud is en hard waait, lukt het hoogstwaarschijnlijk niet om de verdieping binnen een acceptabele tijd van 15 naar 20 graden Celsius te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
Oogje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:46:
[...]

Definieer vloerverwarming kan ook nog. Ligt het diep in de vloer dan werkt de vloer echt als massa verwarming en is het traag, is het achteraf ingefreesd en ligt het 1 cm onder de plavuizen dan kom je makkelijker weg met nacht verlaging.
Ze zitten onder 5cm chape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Squawk schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:47:
Het ligt natuurlijk ook aan de tijd die jouw vloerverwarming nodig heeft om jouw woning op jouw gewenste temperatuur te krijgen.

Op dagen dat het buiten erg koud is en hard waait, lukt het hoogstwaarschijnlijk niet om de vloer binnen een acceptabele tijd van 15 naar 20 graden Celsius te krijgen.
Dat temperatuurverschil is dan ook te groot. De TS vraagt hier om 2 graden. En dat is ook nog op te lossen door de temperatuur eerder te verhogen dan het tijdstip waarop de warmte gewenst is.

Je komt om 17.00u thuis, maar stelt de klok in op 16.00u. Dat bepaal je het beste door het te ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
Squawk schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:47:

Op bewolkte dagen dat het buiten erg koud is en hard waait, lukt het hoogstwaarschijnlijk niet om de vloer binnen een acceptabele tijd van 15 naar 20 graden Celsius te krijgen.
Dus misschien eerst testen met klokprogramma en anders 24/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oogje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:46:
[...]

Ja eens... En een warmtepomp reageert ook nog wat anders dan een cv ketel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas_W
MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:49:
[...]

Ja eens... En een warmtepomp reageert ook nog wat anders dan een cv ketel ;)
Het gaat over een CV ketel. Bij een warmtepomp snap ik dat het geen zin heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Hann1BaL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:49:
[...]

Dat temperatuurverschil is dan ook te groot. De TS vraagt hier om 2 graden. En dat is ook nog op te lossen door de temperatuur eerder te verhogen dan het tijdstip waarop de warmte gewenst is.

Je komt om 17.00u thuis, maar stelt de klok in op 16.00u. Dat bepaal je het beste door het te ervaren
Helemaal mee eens. Maar eerdere reacties hebben het al over een veel groter temperatuurverschil.

Wat al dan niet acceptabel is moet de TS inderdaad zelf ervaren, en dat is zoals ik schreef onder andere afhankelijk van zijn vloerverwarming, woningisolatie, weersomstandigheden, eigen verwachtingen en dergelijke. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mee eens.
Ervaringsvoorbeeld, aangezien ik ook een klokthermostaat, geprogrammeerd, heb met vloerverwarming:

Er zit een vakantiemodus op zodat je bij langdurige afwezigheid de temperatuur wel een stuk lager kan doen. Door even een missertje een dag vakantie teveel ingesteld.

Temperatuur was gedaald tot 15 graden en het duurde anderhalve dag om dit weer op 20 te krijgen.
Zelfs met de afgelopen koude tijd staat de verwarming 2 graden lager ‘s nachts maar daalt de temperatuur nooit tot zo laag en hoeft bij mij de verwarming maar 1 graad bij te stoken tot 20.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:27

Bob

Hier schakel ik de VV 's nachts meestal uit, gas bespaar ik er niet mee, elektriciteit en levensduur van de pomp wel. Afgelopen nacht bvb is de luchttemperatuur beneden maar 1 graad gezakt na het volledig uitschakelen vd VV, daar bespaar ik niets mee dat herhaalbaar meetbaar is. De chape massa weer opwarmen kost in mijn ervaring exact evenveel gas als de massa op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Bob schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:56:
Hier schakel ik de VV 's nachts meestal uit, gas bespaar ik er niet mee, elektriciteit en levensduur van de pomp wel. Afgelopen nacht bvb is de luchttemperatuur beneden maar 1 graad gezakt na het volledig uitschakelen vd VV, daar bespaar ik niets mee dat herhaalbaar meetbaar is. De chape massa weer opwarmen kost in mijn ervaring exact evenveel gas als de massa op temperatuur houden.
Ik ben dan wel benieuwd hoeveel graden de temperatuur in jouw woonkamer daalde tijdens de afgelopen nachten dat de temperatuur rond de -5 a -6 graden Celcius lag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:27

Bob

Squawk schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:58:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd hoeveel graden de temperatuur in jouw woonkamer daalde tijdens de afgelopen nachten dat de temperatuur rond de -6 a -7 graden Celcius lag. :)
Vandaar de 'meestal' :) Toen bleef alles aan staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Nachtverlaging bespaart altijd. Ook met een vloerverwarming die veel vertraging heeft (die schakel je 's avonds 3 uur voor je naar bed gaat al naar verlaagde temperatuur; en start 's ochtends 3 uur op voorhand op; een goeie thermostaat doet dat voor jou zodat op het gewenste moment de gewenste temperatuur is bereikt).
Als je woonkamer in een nacht 10° afgekoeld is, en je vloerverwarming het pas na 5 uur weer aangenaam krijgt; dan is er iets grondig mis met de isolatie én is je vloerverwarming niet goed aangelegd. Als je dat compenseert door geen nachtverlaging, dan kan je net zo goed de thermostaat op 30° zetten en het raam openen als het te warm is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Dat het bij een "ouderwetse" vloerverwarming waarbij de betonvloer ook wordt opgewarmd vaak geen zin heeft snap ik. Maar bij bijvoorbeeld een droogbouw vloerverwarming op een lichte renovatievloer lijkt het me altijd zin te hebben toch, zelfs bij een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
Hann1BaL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:49:
[...]

Ik zou dan eigenlijk gewoon een betere thermostaat kopen…
Een goede thermostaat snapt na enige tijd hoe lang het duurt om de gewenste temperatuur te krijgen. Die past dan z’n starttijd aan om gewoon altijd op het gewenste moment de gewenste temperatuur te leveren.

In jouw voorstel moet je die tijd van 16.00 aanpassen aan de omstandigheden, soms 15 minuten later, soms een uur eerder. Terwijl je juist gewoon op tijd X temp Y wilt hebben, hoe de thermostaat daar komt is zijn taak toch ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:44:
Dat het bij een "ouderwetse" vloerverwarming waarbij de betonvloer ook wordt opgewarmd vaak geen zin heeft snap ik. Maar bij bijvoorbeeld een droogbouw vloerverwarming op een lichte renovatievloer lijkt het me altijd zin te hebben toch, zelfs bij een warmtepomp?
Ligt een beetje aan de omstandigheden. Met de temperaturen van afgelopen week icm de hoeveelheid vocht zit je tegen een hoop defrosts aan te kijken. Draai je dan met (veel) nachtverlaging, moet je WP op het slechtste deel van de dag harder werken.

Dus dan ben je beter af met een constante temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1028301

Hier vloerverwarming gecombineerd met buitenvoeler, cv blijft 's nachts 2 graden lager dan overdag, zou volgens installateur met hoogste rendement leveren.
Wellicht een tip voor velen, kijk of je vloerverwarmingspomp niet teveel stroom verbruikt, op 12 november een nieuwe vloerverwarmingspomp geplaatst, die heel weinig stroom verbruikt tov de oude pomp, 's nachts draait op enkele watts.
Heeft van 12 november tot vandaag 9kwh gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:47
Meten is weten, ofwel tijdje meterstanden invoeren op www.mindergas.nl.

Kan ook comfort verhogend zijn om het uit te zetten en dan vroeg in de ochtend te stoken als je bv de badkamer wil verwarmen. Dan badkamer is die niet de hele dag op temperatuur.
Maar nogmaals meer het

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Smobbo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:05:
[...]

Ik zou dan eigenlijk gewoon een betere thermostaat kopen…
Een goede thermostaat snapt na enige tijd hoe lang het duurt om de gewenste temperatuur te krijgen. Die past dan z’n starttijd aan om gewoon altijd op het gewenste moment de gewenste temperatuur te leveren.

In jouw voorstel moet je die tijd van 16.00 aanpassen aan de omstandigheden, soms 15 minuten later, soms een uur eerder. Terwijl je juist gewoon op tijd X temp Y wilt hebben, hoe de thermostaat daar komt is zijn taak toch ;) .
Welnee, je maakt het moeilijker dan het is. Ding is ooit ingesteld en 7 jaar niet gewijzigd. Dit laat wel zien dat dat wel meevalt. We praten hier over schommelingen van een paar graden. Alleen als je hem precies op het moment van thuis komst instelt ben je te laat, dus even wat eerder en klaar ben je.

En het is nooit koud in huis. Dus waarom dan een andere thermostaat?

Een slimme thermostaat kan handig zijn maar dan moet wel iedereen in huis meedoen met de slimmigheden zoals geofencing etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:17
Bij mij is het zuiniger om 's nachts te verlagen. Staat overdag van 8.30 tot ong. 21.00 op 18 (soms 18.5) graden en 's nachts terug naar 16. Als het buiten echt onder 0 graden wordt zakt hij 's nachts dan wel tot 16 en moet af en toe een klein beetje bijstoken om het 16 te houden. Hangt ook af of er wind staat en uit welke richting. Zo rond een graad of 5 buiten dan is het 's ochtends nog 16.5 in de kamer dus is hij nog niet helemaal naar 16 teruggezakt.

Vorig jaar, toen de gasprijs nog niet zo'n issue was had ik 'm ook een periode 24/7 op 20 graden staan, om te kijken of dat zuiniger is. Je leest dat vaak. Ik heb ondervonden dat ik dan toch echt wel meer gas gebruik dan wanneer ik nachtverlaging toepas. Kun je mooi zien als je een p1 meter aangesloten hebt.

Onze vloerverwarming leidingen zijn wel ondiep ingefreesd en daarop een relatief dunne pvc laminaatvloer verlijmd. Het systeem reageert dus vrij snel. Als je dieper in het beton zit zal het allemaal wel flink wat trager reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door jesco_white op 20-12-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@jesco_white 20 graden continu vergelijken met 18/16 is niet helemaal fair he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:17
Nee dat is waar, maar ik heb toen ook getest van 20/18 of volcontinu 20 graden. De exacte cijfers heb ik niet meer paraat, weet niet precies welke weken dat waren maar ik zag toen wel verschil in verbruik op de p1 meter. Die continu 20 graden was wel comfortabel maar kostte gewoon meer omdat hij vaker aan het bijstoken was, ook 's nachts dus als ik lig te pitten. Terwijl hij met nachtverlaging de volgende dag ook gewoon binnen een uur of anderhalf weer op temperatuur was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Hann1BaL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:56:
[...]Welnee, je maakt het moeilijker dan het is. Ding is ooit ingesteld en 7 jaar niet gewijzigd. Dit laat wel zien dat dat wel meevalt. We praten hier over schommelingen van een paar graden. Alleen als je hem precies op het moment van thuis komst instelt ben je te laat, dus even wat eerder en klaar ben je.

En het is nooit koud in huis. Dus waarom dan een andere thermostaat?

Een slimme thermostaat kan handig zijn maar dan moet wel iedereen in huis meedoen met de slimmigheden zoals geofencing etc
Geen slimme thermostaat, maar een goeie (dat mag gerust zonder connected snufjes).
Ik heb zelf de iSense, die gaat hier perfect mee om, staat ingesteld dat ie tot 3 uur vroeger mag aanwarmen maar in tussenseizoen kan dat evengoed 15 minuten zijn. Thermostaat is ook geneigd om traag aan te pruttelen op laag vermogen, en als dat niet vlot genoeg gaat pas wat meer vermogen te vragen; zuinig en confortabel en weinig koude vloer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

naftebakje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:24:
[...]
Geen slimme thermostaat, maar een goeie (dat mag gerust zonder connected snufjes).
Ik heb zelf de iSense, die gaat hier perfect mee om, staat ingesteld dat ie tot 3 uur vroeger mag aanwarmen maar in tussenseizoen kan dat evengoed 15 minuten zijn. Thermostaat is ook geneigd om traag aan te pruttelen op laag vermogen, en als dat niet vlot genoeg gaat pas wat meer vermogen te vragen; zuinig en confortabel en weinig koude vloer.
Die werken goed met modulerende ketels, maar ik heb stadsverwarming, dus gewoon kraan open of kraan dicht :) Afhankelijk van de situatie heb je dus gelijk, maar geldt niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_W
naftebakje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:24:
[...]
Zelf heb ik de etwist. De internet geconnecteerde variant. Maar deze schijnt deze aanwarmsnelheid niet te respecteren. Blijft gewoon pas starten om het klokprogramma. Wat doe ik fout?
Pagina: 1