De context van dit topic staat beschreven in deze comment: LankHoar in "Het grote "FFFFFFUUUUU"-situaties topic deel 3":
Ik zie verschillende blogs van bijvoorbeeld advocatenbureau's die uitleggen dat de wet opkoopbescherming en verruiming mogelijkheden tijdelijke verhuur per 1 januari dit jaar is ingegaan, en dat dit betekent dat een tijdelijk huurcontract eenmalig verlengd kan worden. Maar probeer ik de wet zelf te vinden, kan ik alleen het wetsvoorstel vinden. Waar kan ik die wet zelf vinden die in werking is gegaan? Het is namelijk voor mij van belang of de verhuurder ons huurcontract wel of niet kan verlengen. De wil tot verlenging is er, maar ze willen geen (impliciet) contract voor onbepaalde tijd afsluiten ivm de huurbeschermingswetten.
Alvast bedankt
N.a.v. daarvan heb ik een vraag:LankHoar schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:36:
Afgelopen vrijdag (op de dag af precies 3 maanden voor einde contract) kregen we van de makelaar/beheerder een aanzegging ivm huurbescherming, wat betekent dat we over 3 maanden onze woning uit moeten. We hebben prima contact met de eigenaars (het zijn onze buren), dus even met ze gepraat. De makelaar blijkt te hebben gezegd dat door een wetswijziging een tijdelijk contract maximaal 1 jaar mag duren, verlening niet mogelijk is en je anders met de extra huurdersbescherming te maken krijgt. Eigenaren vinden dit jammer, want ze hadden ons nog wel jaren als buren gewild.
Zojuist even RBV gebeld, en zij geven aan dat er inderdaad een wetswijziging is geweest: de wet opkoopbescherming en verruiming mogelijkheden tijdelijke huur. Dit werkt enkel in ieders voordeel want je mag nu juist wel verlengen, en ook maximaal 3-5 jaar. Dus makelaar is minimaal onkundig, en ik vermoed dat ze puur uitzijn op zo snel mogelijk huurders roteren zodat ze weer commissie kunnen vangen. Ze benaderen alles richting ons huurders heel zakelijk/koud/kortaf en zelfs onvriendelijk, en hebben al eerder met feiten gespeeld.
Nou, nu maar hopen dat de verhuurder niet valt voor de praatjes van de makelaar en ons contract gewoon met 3 jaar verlengen. En dan hopelijk die beheerder er tussenuit, want die speelt vieze spelletjes. Nou, dat was mijn dubbele FU en WTF moment (dit weekend en vandaag)
Ik zie verschillende blogs van bijvoorbeeld advocatenbureau's die uitleggen dat de wet opkoopbescherming en verruiming mogelijkheden tijdelijke verhuur per 1 januari dit jaar is ingegaan, en dat dit betekent dat een tijdelijk huurcontract eenmalig verlengd kan worden. Maar probeer ik de wet zelf te vinden, kan ik alleen het wetsvoorstel vinden. Waar kan ik die wet zelf vinden die in werking is gegaan? Het is namelijk voor mij van belang of de verhuurder ons huurcontract wel of niet kan verlengen. De wil tot verlenging is er, maar ze willen geen (impliciet) contract voor onbepaalde tijd afsluiten ivm de huurbeschermingswetten.
Alvast bedankt
[ Voor 44% gewijzigd door LankHoar op 20-12-2022 11:33 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!