• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16
Goedemorgen,

Ik heb een remeha avanta 28c (oud model) en heb uit interesse eens het stroomverbruik van de ketel in kaart gebracht en tot mijn verbazing is dit best veel.

In de stookmaanden komt ik uit op zon 0,55 a 0,6 kWh per dag. Dat os een aanzienlijk deel van mijn stroomverbruik per dag.

Nou is mijn ketel uit 2007 dus vervanging is om de hoek. En het grootste deel van het verbruik lijkt de pomp te zijn en ja die staat al op standje laag. De pomp verbruikt namelijk zon 60 watt en pompt ook nog eens 3 minuten na (niet in te stellen) en de cv in zijn geheel 25 watt meer tijdens verwarm fases.

Nou was ik benieuwd of anderen dit ook gemeten hebben en wat hun CV ketel aan stroom verbruikt.

Dus als iemand deze data heeft of kan en wil meter lijkt me dat een leuk extra stukje informatie.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:31
Mijn CV is uit '99 en ik denk echt nog niet aan vervangen hoor ;) Nu is dat ook een onverwoestbare Nefit Ecomline, maar goed.
Nadraaien van de pomp is belangrijk want het verwarmde water moet eerst verspreid worden.
Grootste verbruiker is je pomp, en of die in standje laag moet staan hangt natuurlijk ook van je systeem af. Je kunt niet zomaar parameters in je systeem veranderen. Dan heb je misschien een lager stroomverbruik maar daalt je rendement op gas. Een modulerende pomp is dan handig, want die past het debiet aan wat bij de behoefte past.
Daarnaast heb je in de aanloopfase vaak even een boost. Dan is er dus veel verbranding, en veel lucht nodig, dus gaat je fan maximaal.
Stel dat je 0,6kWh uitsmeert over een hele dag, dan heb je het dus over een verbruik van 25W. Dan zou ik eerst eens op zoek gaan naar échte sluipverbruikers, en als je dit aanzienlijk noemt dan heb je volgens mij een uiterst lage rekening :) Anyway: tov je gasverbruik verwaarloosbaar en de investeringen in bv een modulerende pomp, waterzijdig inregelen etc niet waard. (al is dat laatste wel mogelijk interessant voor je gasverbruik maar daar ging je vraag niet over)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• computerjunky
Mistraller schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:32:
Mijn CV is uit '99 en ik denk echt nog niet aan vervangen hoor ;) Nu is dat ook een onverwoestbare Nefit Ecomline, maar goed.
Nadraaien van de pomp is belangrijk want het verwarmde water moet eerst verspreid worden.
Grootste verbruiker is je pomp, en of die in standje laag moet staan hangt natuurlijk ook van je systeem af. Je kunt niet zomaar parameters in je systeem veranderen. Dan heb je misschien een lager stroomverbruik maar daalt je rendement op gas. Een modulerende pomp is dan handig, want die past het debiet aan wat bij de behoefte past.
Daarnaast heb je in de aanloopfase vaak even een boost. Dan is er dus veel verbranding, en veel lucht nodig, dus gaat je fan maximaal.
Stel dat je 0,6kWh uitsmeert over een hele dag, dan heb je het dus over een verbruik van 25W. Dan zou ik eerst eens op zoek gaan naar échte sluipverbruikers, en als je dit aanzienlijk noemt dan heb je volgens mij een uiterst lage rekening :) Anyway: tov je gasverbruik verwaarloosbaar en de investeringen in bv een modulerende pomp, waterzijdig inregelen etc niet waard. (al is dat laatste wel mogelijk interessant voor je gasverbruik maar daar ging je vraag niet over)
Is een ketel die zou oud is niet aan vervanging toe omdat je dan gas kan besparen met een nieuwe zuinigere ketel ? Mijn ketel is "gehuurd" en die vervangen ze in 10 a 15 jaar omdat onderhoud dan duur word.

En ja nadraaien is belangrijk maar ik verwarm maar 2 verwarmingen en de leidingein naar bijde zijn nog geen 5 meter lang dus 30 seconden zou letterlijk genoeg zijn om al het warme water naar de radiatoren te krijgen. Wat er nu gebeurt is zelfs slecht omdat het retour water te warm word (33 tot 36 graden bij lange koude dagen).

Mijn CV/thermostaat moduleert vaak dus hij slaat ook vaak aan. Hij gaat 4x per uur aan (echt precies om de 15 min) en dat dus de hele dag door. en een "programma"kost ongeveer 5 minuten waarvan dus 2 verbranding en 3 na pompen.

En mijn jaarverbruik zit op de 2100 kWh en 25 watt uitgesmeerd idd verder valt er niets meer te bezuinigen. Het enige wat nog boven de 1 watt zit in mijn huis is de ip tv box (3,5 watt) receiver (3,5 watt door hdmi passtrough wat nodig is door gebrek aan hdmi poorten op de tv) en internet 14.5 watt voor router en mediaconverter).

Ik ben compleet uit bezuinigd op de 2de vriezer (235 kWh) die zijn geld dik terug verdiend via de makro/sligro en moestuin en mijn amerikaanse koelkast na (340 kWh per jaar) die ik echt niet weg ga doen omdat het een geweldig apparaat is. Beide apparaten zijn niet super zuinig maar dit lijkt vooral door de zelf ontdooi functie te komen de fans draaien echt veel te vaak maar het loont financieel niet om voor totaal 200 kWh pj minder deze apparaten nieuw te kopen (zijn uit 2017 en 2016).Zellfs de pc is al underclocked en undervolted en de gpu (6900XT) gedownclocked naar 2235 Mhz voor een verbruik van 175 watt ipv 300, mijn monitor is gedimd waardoor een 32 inch 180 hz scherm maar 18 watt gebruikt en mijn 46 inch tv op de slaapkamer maar 26 watt en mijn 65 inch tv beneden maar 60 watt in film en serie stand en 46 watt in tv stand. Laag hanged fruit is er niet meer, ik ben echt op zoek naar fruit dat van de boom gevallen is en van de berg af gerold is en zich op 20 meter van de boom bevind :)

Enige wat mogelijk nog zuiniger is is een nieuwe ventilatie unit. Die slurpt aan nog 65 watt maar de idle stand is defect en dus heb ik maar 1 stand die handmarig stroom gevruikt en daarna is hij uit. een nieuw unit zal 24/7 stroom verbruiken en mogelijk meer gas kosten. De idle ventilatie van het huis door de roosters en is al meer als genoeg dus sta ik niet te springen om die te vervangen. Een klus die overigens ook behoorlijk lastig is omdat hij in de nok van het dak geplaatst en weggewerkt is bij de bouw.

Maargoed allemaal vrij irrelevant evenals mijn gasverbruik (minder als 450 M3 per jaar). Ik ben gewoon benieuwd of een nieuwe CV ketel zuiniger zal gaan zijn qua stroom of niet en benieuwd of mensen dit al eens berekend hebben. Deels gewoon ook uit pure interesse want ik heb zelf geen controle over de ketel en wat er geplaatst word en of/wanneer hij vervangen word.

• Mistraller
computerjunky schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:15:
[...]

Is een ketel die zou oud is niet aan vervanging toe omdat je dan gas kan besparen met een nieuwe zuinigere ketel ? Mijn ketel is "gehuurd" en die vervangen ze in 10 a 15 jaar omdat onderhoud dan duur word.
Wij besparen gas door slim te stoken. Onze cijfers laten zien dat we met een gezin in een vrijstaande woning, minder stoken dan een stel in een rijtjeshuis.
De kosten van onderhoud heeft niets met gasverbruik te maken. Het enige wat bij ons nodig is is het branderhuis zo nu en dan schoonmaken en checken of de gaslucht verhouding nog okee is. Onze monteur zegt ook altijd dat we lief voor die ketel moeten zijn, want zo goed maken ze ze tegenwoordig nooit meer.

En de rest doe ik zelf want dat is met een Ecomline zeer eenvoudig. Alles is modulair gestekkerd en voor een appel en een ei op marktplaats te koop. Ik ben nu met mijn derde fan en de tweede computer, denk nog geen 100 euro aan uitgegeven.
En ja nadraaien is belangrijk maar ik verwarm maar 2 verwarmingen en de leidingein naar bijde zijn nog geen 5 meter lang dus 30 seconden zou letterlijk genoeg zijn om al het warme water naar de radiatoren te krijgen. Wat er nu gebeurt is zelfs slecht omdat het retour water te warm word (33 tot 36 graden bij lange koude dagen).
Eén rondje water is echt niet genoeg. De onze draait 10 minuten na volgens mij.
Mijn CV/thermostaat moduleert vaak dus hij slaat ook vaak aan. Hij gaat 4x per uur aan (echt precies om de 15 min) en dat dus de hele dag door. en een "programma"kost ongeveer 5 minuten waarvan dus 2 verbranding en 3 na pompen.
Moduleren en aan/uit zijn elkaars tegenovergestelde. Je ketel hoort continu op laag vermogen te draaien als je moduleert.
En mijn jaarverbruik zit op de 2100 kWh en 25 watt uitgesmeerd idd verder valt er niets meer te bezuinigen. Het enige wat nog boven de 1 watt zit in mijn huis is de ip tv box (3,5 watt) receiver (3,5 watt door hdmi passtrough wat nodig is door gebrek aan hdmi poorten op de tv) en internet 14.5 watt voor router en mediaconverter).
Dat jaarverbruik vind ik dan weer hoog. En als je het dan toch over laaghangend fruit hebt; je ketel valt daar niet onder. Maar hieronder zie ik appels hangen zo dik als meloenen.
Ik ben compleet uit bezuinigd op de 2de vriezer (235 kWh) die zijn geld dik terug verdiend via de makro/sligro en moestuin en mijn amerikaanse koelkast na (340 kWh per jaar) die ik echt niet weg ga doen omdat het een geweldig apparaat is. Beide apparaten zijn niet super zuinig maar dit lijkt vooral door de zelf ontdooi functie te komen de fans draaien echt veel te vaak maar het loont financieel niet om voor totaal 200 kWh pj minder deze apparaten nieuw te kopen (zijn uit 2017 en 2016).Zellfs de pc is al underclocked en undervolted en de gpu (6900XT) gedownclocked naar 2235 Mhz voor een verbruik van 175 watt ipv 300, mijn monitor is gedimd waardoor een 32 inch 180 hz scherm maar 18 watt gebruikt en mijn 46 inch tv op de slaapkamer maar 26 watt en mijn 65 inch tv beneden maar 60 watt in film en serie stand en 46 watt in tv stand. Laag hanged fruit is er niet meer, ik ben echt op zoek naar fruit dat van de boom gevallen is en van de berg af gerold is en zich op 20 meter van de boom bevind :)

Enige wat mogelijk nog zuiniger is is een nieuwe ventilatie unit. Die slurpt aan nog 65 watt maar de idle stand is defect en dus heb ik maar 1 stand die handmarig stroom gevruikt en daarna is hij uit. een nieuw unit zal 24/7 stroom verbruiken en mogelijk meer gas kosten. De idle ventilatie van het huis door de roosters en is al meer als genoeg dus sta ik niet te springen om die te vervangen. Een klus die overigens ook behoorlijk lastig is omdat hij in de nok van het dak geplaatst en weggewerkt is bij de bouw.

Maargoed allemaal vrij irrelevant evenals mijn gasverbruik (minder als 450 M3 per jaar). Ik ben gewoon benieuwd of een nieuwe CV ketel zuiniger zal gaan zijn qua stroom of niet en benieuwd of mensen dit al eens berekend hebben. Deels gewoon ook uit pure interesse want ik heb zelf geen controle over de ketel en wat er geplaatst word en of/wanneer hij vervangen word.
Je kunt dergelijke metingen toch niet vergelijken. Want het hangt 100% af van je stookgedrag, je installatie en het weer. Een gemiddelde CV ponp is toch zo rond de 60 á 80W. Maar met vloerverwaming heb je vaak nóg een pomp, dus wat reken je dan mee? Je zult naar het totaalplaatje moeten kijken.

Ja een nieuwe ketel is zuiniger als je daar een modulerende pomp in hebt zitten maar dat is klein bier. Je kan beter je CV ketel zo lang mogelijk in bedrijf houden en dan op den duur naar een gasloze oplossing oid gaan kijken. En dan is je verwarming zéker je grootste stroomverbruiker ;)

NB: ik wil best 24u de meter ertussen prikken hoor. Heb het in dit huis nooit meer gemeten, maar nogmaals, het is maar een cijfer.

---------------

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vaak kan je nog wat tunen aan de pomp en veelal wordt de warmtewisselaar elektrisch op temperatuur gehouden middels de comfort en/of eco stand van je CV. Door deze aan te passen heb je minder sluipverbruik maar mogelijk ook minder gebruikscomfort.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• computerjunky
Mistraller schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:23:
Eén rondje water is echt niet genoeg. De onze draait 10 minuten na volgens mij.
Als je cv te lang na draait doe je niets dan warm en koud water mixen en daarmee de afgifte slechter maken en de retour temperatuur verhogen wat het rendement van de ketel verlaagd. Je wil juist dat de leidingen leeg zijn en de bovenkant van de verwarming warm is en de onderkant koeler. Warm water je cv installatie weer in pompen slaat echt nergens op.
Dit is wat waterzijdig inregelen doet. De stroming dermate beperken dat je een koude retour heb en een warme aanvoer.

En een gemiddeld huishouden gebruikt meer dan 50% meer stroom dan dat ik gebruik dus hoe kan je mijn verbruik met extra vriezer en high end gaming pc nou weer hoog vinden.

Verder is een watt meter aan je cv hangen een koud kunstje wat zelfs mijn oma nog kan. Ik verwacht dat in een duurzaam energie topic mensen dat dat ook wel overwogen/gedaan hebben en anders dit misschien een aanleiding vinden om dat te doen ;) En een vloerverwarming pomp reken je dus niet mee als je je cv meet lijkt me nogal vanzelfsprekend.

En er bestaat ook niet zoiets als een gemiddelde pomp pompen zuin juist de afgelopen jaren zuiniger geworden als ik zo even google. En dat kan tot wel 70$ schelen tussen een oude domme pomp die ik dus heb en een moderne pomp die je in toeren kan regelen en van zichzelf al efficiënter is.
Zoals ik het leer zou ik in jou geval echt eens kijken hoeveel je wel niet kan besparen want veel van je gedachten lijken behoorlijk achterhaald met wat ik de afgelopen maanden gelezen heb.
DukeBox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:28:
Vaak kan je nog wat tunen aan de pomp en veelal wordt de warmtewisselaar elektrisch op temperatuur gehouden middels de comfort en/of eco stand van je CV. Door deze aan te passen heb je minder sluipverbruik maar mogelijk ook minder gebruikscomfort.
Ja de eco stand staat al aan bij mij dat scheelt me 5 seconden voordat ik warm water heb. dat vind ik niet zo heel boeiend. Het bespaard sinds dit in 2017 uitgezet is overigens zon 100-125 M3 gas dat is een aanzienlijk deel gezien mijn lage verbruik.
In mijn ketel is dit ook alleen voor warm tapwater en dat gebruik ik echt bijna niet. Was zelfs koud af omdat het eigenlijk prima gaat en dus is het eigenlijk alleen douche water.

[Voor 16% gewijzigd door computerjunky op 20-12-2022 14:54]

• Mistraller
computerjunky schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:49:
[...]

Als je cv te lang na draait doe je niets dan warm en koud water mixen en daarmee de afgifte slechter maken en de retour temperatuur verhogen wat het rendement van de ketel verlaagd. Je wil juist dat de leidingen leeg zijn en de bovenkant van de verwarming warm is en de onderkant koeler. Warm water je cv installatie weer in pompen slaat echt nergens op.
Nee je wilt warmte afgifte. Dat gaat beter met wat circulatie. Maar goed, fabrikanten en monteurs doen het allemaal fout...okee.
Dit is wat waterzijdig inregelen doet. De stroming dermate beperken dat je een koude retour heb en een warme aanvoer.
Waterzijdig inregelen zorgt voor een goede balans, zodat het debiet over de radiatoren gelijk is. Maar je dient wel naar het systeem als geheel te kijken. Zomaar knijpen kan ervoor zorgen dat de ketel z'n vermogen niet kwijt kan en in storing gaat. (Ook hier speelt de pompcapaciteit een rol, zeker als er hoge warmtevraag is bijv.)
En een gemiddeld huishouden gebruikt meer dan 50% meer stroom dan dat ik gebruik dus hoe kan je mijn verbruik met extra vriezer en high end gaming pc nou weer hoog vinden.
Als ik het met mijn verbruik vergelijk (en ik heb veel zaken duurzaam ingeregeld) kan je zeker nog besparen en dat zit niet in die ketel.
Verder is een watt meter aan je cv hangen een koud kunstje wat zelfs mijn oma nog kan. Ik verwacht dat in een duurzaam energie topic mensen dat dat ook wel overwogen/gedaan hebben en anders dit misschien een aanleiding vinden om dat te doen ;) En een vloerverwarming pomp reken je dus niet mee als je je cv meet lijkt me nogal vanzelfsprekend.
Je kunt beter wel naar het apparaat als geheel kijken. Als je 1 dingetje verandert en daardoor meer gasverbruik veroorzaakt ben je alsnog niet blij. Zo kijk je bij een hybride auto ook niet alleen naar het stopcontact en negeer je de brandstoftank. Apparaat heeft een doel, in deze de CV om het huis te verwarmen en water te leveren en daar hoort een totaalplaatje bij.
Ik had al voorgesteld om bij mij te meten, maar ik ben geen oma, dus ik laat het maar achterwege dan. -O-
En er bestaat ook niet zoiets als een gemiddelde pomp pompen zuin juist de afgelopen jaren zuiniger geworden als ik zo even google. En dat kan tot wel 70$ schelen tussen een oude domme pomp die ik dus heb en een moderne pomp die je in toeren kan regelen en van zichzelf al efficiënter is.
Zoals ik het leer zou ik in jou geval echt eens kijken hoeveel je wel niet kan besparen want veel van je gedachten lijken behoorlijk achterhaald met wat ik de afgelopen maanden gelezen heb.
Ik loop ook pas 20 jaar mee in de duurzame sector... sorry dat ik een paar stappen verder ben dan jij wellicht. (hint, niet op de man spelen, zo werkt het niet op een discussieforum) Een modulerende pomp, zoals ik al meteen zei, kan een oplossing zijn, maar ook een reden voor storingen, als je de ketel niet kunt laten weten dat er een dergelijke pomp aanwezig is. Tapwaterbedrijf is bijv vol vermogen en als je pomp dan niet snel genoeg meegaat dan werkt dat niet. Ik heb dat lang geleden al eens uitgezocht, maar voor mijn ketel gaat dat niet. Een pomp met een sensor reageert gewoon niet altijd snel genoeg. De ketel moet hem liefst zelf aansturen.
[...]

Ja de eco stand staat al aan bij mij dat scheelt me 5 seconden voordat ik warm water heb. dat vind ik niet zo heel boeiend. Het bespaard sinds dit in 2017 uitgezet is overigens zon 100-125 M3 gas dat is een aanzienlijk deel gezien mijn lage verbruik.
In mijn ketel is dit ook alleen voor warm tapwater en dat gebruik ik echt bijna niet. Was zelfs koud af omdat het eigenlijk prima gaat en dus is het eigenlijk alleen douche water.
Ergo het is met een bestaande ketel gewoon lastig om achteraf nog electrische besparingen te realiseren. En vervangen is anno 2022 niet persé de slimste keus. Afschrijving gaat geen leuk plaatje opleveren.

In mijn vorige woning heb ik overigens wél mijn ketel nog fors weten te verlagen => zonneboiler geinstalleerd=> en dat had tot gevolg dat er met name vanaf lente tot herfst amper nog tapwatervraag was op de ketel, dus dan slaat ie gewoon niet aan. Ook daar was (en is) de Ecomline een perfecte ketel voor, want er hoeft op de ketel niets ingeregeld te worden, op de debietregelaar na dan, maar die is mechanisch.
(Die zonneboiler heb ik alleen niet meegenomen toen ik verhuisde, want ik heb nu geen geschikt dak in de buurt van de ketel. )

---------------

• computerjunky
Je gaat echt recht over zaken heen waar je niets van af kan weten en wat ik je werkelijk vertel als feit. Mijn idee voor het topic is ondertussen al vervuild do onnodige discussie over iets waar niet om gevraagd is en duidelijk niet waar is. Erg jammer. Je doet net alsof je weet wat er in mijn huis staat en waar ik kan bezuinigen. Ok kan ook tegen jou zeggen je kan bezuinigen. Gewoon de hoofdschakelaar omzetten en tada. Ik heb de data van IEDER apparaat in huis afzonderlijk ik weet dus exact wat wat gebruikt en er is niets te bezuinigen zonder in te leveren op dingen en dat gaat me te ver. Ik kan niet meer koken, niet meer gamen, geen tv meer kijken geen koffie en thee meer drinken. Ja zat te bezuinigen dan.... Maar dan kan ik net zo goed alvast in een kist gaan liggen.

En of en wat een ketel aan afschrijving heeft doet er helemaal niet toe als je een nieuwe nodig heb waar deze informatie handig kan zijn of als een onderhoudscontract bepaald wanneer iets vervangen word zonder kosten voor mij.

En je moet een ketel niet zomaar knijpen nee daar kan je het vermogen voor verlagen...

Tapwater is overigens ook niet vol vermogen tenzij je de kraan vol open zet. Warm water wordt gewoon op vraag gedaan. Als ik de kraan maar deels open zet zoals met douchen door de meng kraan dan gaat hij echt niet op vol vermogen water verwarmen. Ik gebruik voor douchen precies een m3 per uur tenzij ik hem over de flow limiter van de thermostaat kraan heen forceer. Tapwater heeft overigens oom niets te maken met de cv pomp.

• Mistraller
Manmanman... laat ook maar.

---------------

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee