Toon posts:

AM5 "Hybrid Graphics support"

Pagina: 1
Acties:

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:08
Volgens de slides voor het nieuwe AM5 platform en de Ryzen 7 chips, wordt gerept over hybrid graphics. Zie onder andere Anandtech: https://www.anandtech.com...w-retaking-the-high-end/6

Hoe ik een dergelijke feature begrijp, zou het er voor moeten zorgen dat je een PC, afhankelijk van de taak, over kunt laten schakelen tussen de geïntegreerde graphics chip en de losse GPU. De afgelopen weken / maanden zijn er een hoop reviews verschenen, waarbij iedere website een hoop moeite doet exact dezelfde tests te draaien als de buren, en diens buren, maar moet ik de eerste review nog vinden waar deze feature onder de loep wordt gelegd.

Is er iemand die hier reeds iets inhoudelijks over gelezen heeft?

De achtergrond is namelijk dat met een USB-C*, HDMI en DisplayPort aansluiting, het in theorie goed mogelijk zou moeten zijn om alle beeldschermen niet direct aan de GPU, maar aan het moederbord te hangen. Discrete GPU's bieden tegenwoordig zuinige idle modi, maar afhankelijk van de activiteit, belasting (en drivers) kan dit alsnog flink oplopen. De reviews van de 7900XT(X) kaarten geven duidelijk aan dat op het moment het verbruik al snel naar de 40-80W gaat.

Nu heeft AMD al aangegeven hier aan te gaan werken, maar desondanks blijft de vraag hangen of het niet nog zuiniger kan door de gamingkaart niet gewoon te passeren en office werk / videocontent en al het overige via de iGPU te laten lopen. Iemand met ervaring of referentiemateriaal?
Mijn enige ervaring is met een AMD laptop uit het HD4000 tijdperk. Dat werkte op zich goed, maar middels een handmatige schakelaar. Super feature, welke helaas afhankelijk was van Sony drivers om te werken. Je snapt wel waar dit op uitliep ;)

Mocht er verder geen ervaring (gevonden) zijn, dan heb ik een leuke test case voor de kerstvakantie :)

Edit:
* Na nog even de Tweakers roundup gelezen te hebben (review: 9 AMD B650-moederborden - Betaalbaar aan de slag met Ryzen 7000), wordt video over USB-C niet ondersteund, tenminste niet voor de geteste moederborden. Desondanks bieden een aantal borden nog altijd DP én HDMI.

[Voor 10% gewijzigd door Cid Highwind op 20-12-2022 11:10]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31
Ha een interessante. Ik heb niet gekeken naar USB-C, maar ik ben eens even gaan testen met mijn Ryzen 9 7900X en Radeon 6700XT door mijn monitor in de IGP in te pluggen.

En, het lijkt deels te werken! Een snelle test met de game Satisfactory gaat goed, dan wordt duidelijk de videokaart ingeschakeld en is het spel speelbaar. Helaas kan ik met de Radeon Adrenalin software dan niet meer de FPS uitlezen. Mijn gevoel zegt ook dat de boel wat langzamer/trager is, maar overall is het heel goed speelbaar. Nu is Satisfacotry natuurlijk geen FPS waar iedere milliseconde werkt...

Maar! er is een maar.... Dit werkt alleen met Vulkan!

Zodra ik overstap op DX11 of DX12 als rendering in Satisfactory is het gedaan met de pret. De game laadt wel en voor de textures wordt de 12GB VRAM van de 6700XT aangesproken, maar de GPU zelf blijft uit zijn neus aan het vreten... De game is dan dus compleet onspeelbaar.

Dus tsja, het werkt deels, maar is nog niet echt bruikbaar.
@Cid Highwind

Edit:
Ooh boy, nee satisfactory speelt ook veel soepeler direct aangesloten op de 6700XT. Gevoelsmatig toch echt minstens het dubbele aantal FPS.

Energetisch lijkt het ook weinig uit te maken. Met mijn Aqara smart plugs meet ik, idle in Windows met mijn scherm aan, speakers aan en bureaulamp aan ca 130-133W uit het stopcontact (de plug update niet altijd als dat niet nodig is). Dat is dus met beeld via de IGP, beeld via de losse 6700XT of beeld via die laatste met de IGP uitgeschakeld in de BIOS.

Dus ik houd het wel bij de laatste instelling.

Het kan wel zijn dat ik de IGP te weinig geheugen had gegeven met slechts 64MB en dat dat de prestaties ook negatief heeft beïnvloed (game op 4K), maargoed het lijkt ook helemaal geen praktisch nut te hebben om de IGP in te schakelen.

[Voor 28% gewijzigd door GENETX op 23-12-2022 17:05]

• Cid Highwind
Hartelijk dank voor de tests! Het klinkt alsof het niet geheel zo werkt als ik het me aan hand van de omschrijvingen had voorgesteld. Ik kan me voorstellen dat het ook niet de allerhoogste prioriteit heeft te fixen, maar het zou wel mooi zijn als er een update komt waardoor er daadwerkelijk geen prestaties verloren gaan. Dit klinkt nog behoorlijk halfbakken tot het punt dat het gewoonweg nog geen nut heeft.

• HugoVS
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Hier kwam ik dus gisteren per ongeluk op uit. Ik dacht laat mij even de IGP testen van mijn nieuwe AM5 build met de 7600x. Met verbazing kwam ik uit op 120fps in Warzone. Ik kreeg al bijna spijt dat ik een rx6800 had gekocht die nagenoeg hetzelfde presteert. Snapte er niks van dat de rx6800 was geselecteerd ingame en maar toch niet aangesloten was op de GPU. Totdat ik las dat dit het dus was 8)7 .

• Cid Highwind
@HugoVS Dat is dan wel interessant om te weten. Het moederbord heeft immers extra aansluitingen. Stel je zou om wat voor reden dan ook aansluitingen op de GPU tekort komen, dan zou je dus nog die van het moederbord kunnen gebruiken. Voor mij persoonlijk is dat eventueel wel handig mocht ik de audio via HDMI willen laten doen wanneer de HDMI poort van de GPU reeds in gebruik is.

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-02 22:25
Is hier ook officiele documentatie van vanuit AMD? Enige wat ik kan vinden is Dual GPU (AMD Crossfire), maar dat is weer wat anders.

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

• Cid Highwind
@ColdBurn89
Zie m'n OP en de link. De slide met de titel "New 6nm Ryzen 7000 Series IOD" maakt expliciet vermelding van Hybrid Graphics. Dit heb ik ooit op een oude Sony Laptop gehad, waar je dus om stroom / warmte / herrie te besparen de AMD GPU uit kon schakelen zodat Windows op de geïntegreerde Intel GPU draait.

In de tekst wordt het als volgt uitgelegd:
Meanwhile on the display controller side of matters, this is the block that’s enabling Ryzen 7000 CPUs to drive up to 4 4K@60Hz displays. The iGPU display controllers can drive HDMI 2.1 up to its maximum 48Gbps data rate, or it can drive a DisplayPort 2.0 output at up to the UHBR10 data rate (a feature not even found on NVIDIA’s forthcoming RTX 40 series cards). And as mentioned previously when talking about motherboards and chipsets, motherboard vendors will have the option of exposing these DP outputs either via USB-C alt mode, or by implementing fixed DisplayPorts. All of which, in turn, can be used as active display outputs even if a discrete video card is installed, via AMD’s new hybrid graphics mode.
Veel meer uitleg heb ik niet kunnen vinden. Mijn verwachting was dat, zeker nu we 12 jaar verder zijn met de hybrid graphics van mijn laptop, het systeem wel automatisch de GPU uit zou schakelen om zo alles via de interne chip te laten lopen, totdat de workload dusdanig hoog wordt dat er baat is bij de extra kracht van zeg, een RX6800.

Dit zou namelijk tevens het probleem kunnen oplossen dat AMD heeft met het hoge idle verbruik van hun GPU's. Zeker bij het gebruik van meerdere beeldschermen. @GENETX was zo vriendelijk zelf het een en ander testen, maar wat ik op kon maken betreft het slechts een enkel beeldscherm, geen multi-monitor setup waar AMD bijvoorbeeld met z'n huidige RX7000 serie direct >100W verbruikt.

Helaas worden dergelijke zaken niet getest door sites als Guru3D, Techpowerup of Tweakers. De focus ligt enkel op benchmarks, niet op features.

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-02 22:25
Cid Highwind schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:53:
@ColdBurn89
Zie m'n OP en de link. De slide met de titel "New 6nm Ryzen 7000 Series IOD" maakt expliciet vermelding van Hybrid Graphics. Dit heb ik ooit op een oude Sony Laptop gehad, waar je dus om stroom / warmte / herrie te besparen de AMD GPU uit kon schakelen zodat Windows op de geïntegreerde Intel GPU draait.

In de tekst wordt het als volgt uitgelegd:

[...]

Veel meer uitleg heb ik niet kunnen vinden. Mijn verwachting was dat, zeker nu we 12 jaar verder zijn met de hybrid graphics van mijn laptop, het systeem wel automatisch de GPU uit zou schakelen om zo alles via de interne chip te laten lopen, totdat de workload dusdanig hoog wordt dat er baat is bij de extra kracht van zeg, een RX6800.

Dit zou namelijk tevens het probleem kunnen oplossen dat AMD heeft met het hoge idle verbruik van hun GPU's. Zeker bij het gebruik van meerdere beeldschermen. @GENETX was zo vriendelijk zelf het een en ander testen, maar wat ik op kon maken betreft het slechts een enkel beeldscherm, geen multi-monitor setup waar AMD bijvoorbeeld met z'n huidige RX7000 serie direct >100W verbruikt.

Helaas worden dergelijke zaken niet getest door sites als Guru3D, Techpowerup of Tweakers. De focus ligt enkel op benchmarks, niet op features.
Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik had je link doorgenomen, maar officiele AMD documentatie kon ik nog niet vinden over deze feature. Ik denk ook dat niet veel mensen dit weten.

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee