Einde snelweg, van 2 naar 1 rijbaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo allemaal!

Ik zie steeds vaker dat bestelbusjes, vrachtauto's maar ook personenwagens gewoon de invoegstrook blokkeren. Ze gaan dan op beide rijbanen rijden en zijn volgens mij van mening dat je eerder moet invoegen.

Vanmorgen had ik éénzelfde situatie waarbij, na een stoplicht, ik normaal wilde invoegen maar de vrachtwagenchauffeur mij gewoon klem reed. Ik mocht er niet langs.

Mag dit? Ik dacht altijd dat je zover mogelijk moest doorrijden.

Hoor graag jullie mening!

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit doen ze omdat er allerlei malloten zijn die nog op het laatste moment er voorbij willen racen, je komt dan in hun dode hoek dus ze doen het vaak om ongelukken te voorkomen. Of om te zorgen dat hun eigen wagen niet in de automatische noodstop gaat.
Niet netjes maar wel begrijpelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-12-2022 10:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:15

lasharor

7 december 2004

Andere weggebruikers hoeven geen ruimte te maken voor iemand die wilt invoegen. Daarom moet je die hele invoegstrook gebruiken om in te voegen. Dit betekend niet dat je altijd tot het einde moet doorrijdend omdat je van mening bent dat andere toch aan de kant moeten gaan.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 21:53
Wanneer jij je normaal gedraagt heb jij gelijk, ben jij zo’n malloot die erlangs raast en je ertussen wurmt en daarmee de rest langere reistijden bezorgt dan heeft die chauffeur gelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door delpit op 20-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:52:
Dit doen ze omdat er allerlei malloten zijn die nog op het laatste moment er voorbij willen racen, je komt dan in hun dode hoek dus ze doen het vaak om ongelukken te voorkomen.
Ergens snap ik het wel, maar om gewoon een gedeelte van de rijbaan te blokkeren. Het lijkt me desondanks niet geoorloofd ondanks dat ze wellicht gelijk hebben.

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wobbit schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:55:
[...]

Ergens snap ik het wel, maar om gewoon een gedeelte van de rijbaan te blokkeren. Het lijkt me desondanks niet geoorloofd ondanks dat ze wellicht gelijk hebben.
Klopt, maar zo zit het.

Wat ik bij files vaak doe is op de linkerbaan blijven en aansluiten achter de bumper van de auto rechts van me (ook al is er een gat voor me), en dan doorrijden tot het einde waar het “ritsen vanaf hier” bord staat. Dan laten ze je er wel tussen en voorkomt dat er dan idioten met een noodgang nog op de linkerbaan tot het einde sprinten.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-12-2022 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Een invoegstrook is geen inhaalstrook. Anders had die wel zo geheten. Dus gewoon op je beurt invoegen. Dat kan ook achter een vrachtwagen of busje.

[ Voor 51% gewijzigd door Sethro op 20-12-2022 10:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wobbit schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:50:
Hallo allemaal!

Ik zie steeds vaker dat bestelbusjes, vrachtauto's maar ook personenwagens gewoon de invoegstrook blokkeren. Ze gaan dan op beide rijbanen rijden en zijn volgens mij van mening dat je eerder moet invoegen.

Vanmorgen had ik éénzelfde situatie waarbij, na een stoplicht, ik normaal wilde invoegen maar de vrachtwagenchauffeur mij gewoon klem reed. Ik mocht er niet langs.

Kom maar met een Google Maps Streetview, en je zal zien dat de vrachtwagenchauffeur gelijk heeft. Zoals bijvoorbeeld hier bij de oprit Maanweg - A12 in Den Haag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGjHu4sUWM8frDB2N-_bwRtcZiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82lHsnsXwwCLUPkOkFD0HiiF.png?f=fotoalbum_large

Als zo'n vrachtwagen daar niet beide banen blokkeert, gaan er altijd mensen links omheen, waardoor de vrachtwagen de bocht niet kan halen.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 20-12-2022 10:58 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
Ik ben dus niet zo'n malloot, ik reed (en rij) normaal. Maar hij drukte dus gewoon bijna de vrachtwagen in mijn auto. Er was ruimte genoeg voor hem om in te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

lasharor schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:53:
Andere weggebruikers hoeven geen ruimte te maken voor iemand die wilt invoegen. Daarom moet je die hele invoegstrook gebruiken om in te voegen. Dit betekend niet dat je altijd tot het einde moet doorrijdend omdat je van mening bent dat andere toch aan de kant moeten gaan.
Geen ruimte maken is niet hetzelfde als bewust blokkeren. Op borden over ritsen op drukke punten staat vaak wel dat je zo veel mogelijk van de weg moet gebruiken, als de meeste mensen dit niet doen lijkt dit echter op voorkruipen en dan gaan andere mensen weer voor eigen rechter spelen en dat blokkeren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
Sethro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:56:
Een invoegstrook is geen inhaalstrook. Anders had die wel zo geheten. Dus gewoon op je beurt invoegen. Dat kan ook achter een vrachtwagen of busje.
Dan moet je het invoegen wel mogelijk maken natuurlijk. Om direct je hele vrachtauto op de invoegstrook te gooien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Marzman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:58:
[...]

Geen ruimte maken is niet hetzelfde als bewust blokkeren. Op borden over ritsen op drukke punten staat vaak wel dat je zo veel mogelijk van de weg moet gebruiken, als de meeste mensen dit niet doen lijkt dit echter op voorkruipen en dan gaan andere mensen weer voor eigen rechter spelen en dat blokkeren.
Dat voorkruipen gebeurd niet als je gewoon de zelfde snelheid rijdt als de strook ernaast. Probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Men blijft me quoten ondanks dat de correctie later in het topic wordt aangehaald.

[ Voor 91% gewijzigd door D4NG3R op 20-12-2022 15:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:50
Zo lang mogelijk doorrijden, dat is de afspraak. Een rijbaan blokkeren is associaal en gevaarlijk.

Je moet zolang mogelijk doorrijden zodat de rij zo kort mogenlijk wordt, dit is ook voor de veiligheid.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04 15:50

ikt

Je hoort eigenlijk de invoegstrook zo volledig mogelijk te gebruiken, vooral bij druk verkeer, want dan wordt het asfalt optimaal benut. Tot het einde rijden en dan ritsen lijkt me dan het juiste gedrag.

Wel aanpassen aan het verkeer en de invoegstrook vooral niet gebruiken om effe iedereen voorbij te scheuren, want dan ben je wel aso bezig :P

[ Voor 20% gewijzigd door ikt op 20-12-2022 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
D4NG3R schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:59:

Zo ja > invoegend verkeer heeft wel degelijk voorrang.
Ahum nee, invoegen is bijzondere verrichting en dus moet je voorrang verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sethro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:59:
[...]

Dat voorkruipen gebeurd niet als je gewoon de zelfde snelheid rijdt als de strook ernaast. Probleem opgelost.
En dan kun je ook niet geblokkeerd worden door vrachtwagens.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:12
Artbij schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:59:
Zo lang mogelijk doorrijden, dat is de afspraak. Een rijbaan blokkeren is associaal en gevaarlijk.

Je moet zolang mogelijk doorrijden zodat de rij zo kort mogenlijk wordt, dit is ook voor de veiligheid.
Het is inderdaad aso rijgedrag, niemand heeft er last van als er voor de vrachtwagen ingeritst wordt, soms moet dit zelfs zo laat mogelijk. Ik kan me voortellen dat het irritant kan zijn, maar dat is de mindset van chauffeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Sethro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:01:
[...]

Ahum nee, invoegen is bijzondere verrichting en dus moet je voorrang verlenen.
Ik wou het al corrigeren, zat schijnbaar op een Belgische website met wat vreemde verwoording.
Weer wat geleerd, mij is het altijd aangeleerd dat het verplicht is.

Vanuit fatsoen probeer ik zelf normaliter op tijd in te voegen als ik daar een veilige kans voor zie. :)

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 20-12-2022 11:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:56

CaDje

Framedrops for life

Ik vind dit niet helemaal correct. Het idee van de invoegstrook is dat je de snelheid kunt aanpassen naar het rijdende verkeer. Wat veel automobilisten doen is remmend direct invoegen waardoor het hele verkeer moet afremmen en vaak zelfs stil staat. Vaak staat er zelfs een bord: hele invoeg strook gebruiken.

Probleem zoals al eerder vermeld is dat er ook veel zijn die plankgas tot het einde van de strook rijden en dan alsnog vol remmend invoegen.

Daarnaast zijn er nog mensen die meteen invoegen en het dan nier "eerlijk" vinden dat ze ingehaald worden via de invoegstrook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:41
pennywiser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:02:
[...]

Het is inderdaad aso rijgedrag, niemand heeft er last van als er voor de vrachtwagen ingeritst wordt, soms moet dit zelfs zo laat mogelijk. Ik kan me voortellen dat het irritant kan zijn, maar dat is de mindset van chauffeur.
Een beetje wel want de chauffeur heeft een enorme dode hoek net voor z'n neus. Als een auto dus al rollend begint in te voegen met z'n neus bij schuifelend verkeer, ziet een chauffeur dit niet altijd met schade als gevolg.
Ik kan me wel voorstellen dat een chauffeur bij het einde van een invoegstrook wat meer ruimte inneemt om dit te voorkomen maar niet als de invoegstrook nog lang genoeg is zo van "sluit maar achter aan".

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:11
Sethro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:59:
[...]

Dat werkt alleen als de strook nog wel rijdt, als het stilstaat heeft ook niemand er iets aan als je een kilometer rijstrook onbenut laat. Maar het juiste antwoord is al gegeven dus dit topic zal verder geen nieuwe inzichten opleveren:
delpit schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:54:
Wanneer jij je normaal gedraagt heb jij gelijk, ben jij zo’n malloot die erlangs raast en je ertussen wurmt en daarmee de rest langere reistijden bezorgt dan heeft die chauffeur gelijk.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
CaDje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:04:
[...]

Ik vind dit niet helemaal correct. Het idee van de invoegstrook is dat je de snelheid kunt aanpassen naar het rijdende verkeer. Wat veel automobilisten doen is remmend direct invoegen waardoor het hele verkeer moet afremmen en vaak zelfs stil staat. Vaak staat er zelfs een bord: hele invoeg strook gebruiken.

Probleem zoals al eerder vermeld is dat er ook veel zijn die plankgas tot het einde van de strook rijden en dan alsnog vol remmend invoegen.

Daarnaast zijn er nog mensen die meteen invoegen en het dan nier "eerlijk" vinden dat ze ingehaald worden via de invoegstrook.
Aanpassen betekend dezelfde snelheid gaan rijden. En dat is wat anders dan vol er voorbij gaan en zoveel mogelijke auto’s inhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:20

ewf

Als nu iedereen rustig op de invoegstrook dezelfde snelheid aanhoudt en naast een gat rijdt en aan het einde ritst zou het prima moeten gaan en krijg je een rustige verkeersstroom.

Problemen ontstaan door mensen die te vroeg invoegen (anders kom ik er niet meer tussen) waardoor de hoofdrijbaan moet remmen. Er langs rijden met hoge snelheid en dan op het laatste moment invoegen (ervoor gooien) leidt ook tot verstoring en remmen op de hoofdrijbaan.

Gevolg van beide gedragingen is een fraaie file met kwaaie koppen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04 15:50

ikt

Ora et Labora schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:04:
[...]

Een beetje wel want de chauffeur heeft een enorme dode hoek net voor z'n neus. Als een auto dus al rollend begint in te voegen met z'n neus bij schuifelend verkeer, ziet een chauffeur dit niet altijd met schade als gevolg.
Ik kan me wel voorstellen dat een chauffeur bij het einde van een invoegstrook wat meer ruimte inneemt om dit te voorkomen maar niet als de invoegstrook nog lang genoeg is zo van "sluit maar achter aan".
Aan de andere kant vinden de meeste vrachtwagenchauffeurs het wél oke om bij stapvoets/file en stoplichten wel lekker op je achterbank te komen chillen :/

Kan me prima voorstellen dat vóór een vrachtwagen invoegen voor een personenautobestuurder ook oké moet zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Vrachtwagenchauffeurs voelen zich helaas vaak de koning van de weg en gebruiken hun massa om hun wil op te leggen. Vaak denken ze dat ze voor eigen rechter moeten spelen als iets ze niet zint.

Geen enkele verkeersdeelnemer heeft zélf het recht om een ander te straffen in het verkeer door noodstops te maken, anderen af te snijden, te blokkeren en dergelijke. Ook vrachtwagenchauffeurs niet.

Het komt ook regelmatig voor dat vrachtwagenchauffeurs de vluchtstrook blokkeren omdat er een personenauto rijdt. Ze staan er echter op dat moment niet bij stil dat het ook een onopvallend voertuig van een hulpverlener kan zijn, en vaak ook is. Of een burger met een noodsituatie. Als zo’n verkeersdeelnemer iets strafbaars doet, is het aan de handhaving om dat te bestraffen. Een vrachtwagenchauffeur heeft als enige taak om zijn lading op tijd te laden en te lossen.

Tegelijkertijd heb ik ook een gruwelijke hekel aan bestuurders die met een groot snelheidsverschil iedereen voorbij racen, om nog net het puntstuk mee te pakken, en vervolgens drie auto's verder naar voren alsnog in de file aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:41
ikt schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:08:
[...]

Aan de andere kant vinden de meeste vrachtwagenchauffeurs het wél oke om bij stapvoets/file en stoplichten wel lekker op je achterbank te komen chillen :/
Dat is dus om dezelfde reden. Zo weten ze zeker dat er niemand tussen gaat die ze niet kunnen zien.
(denk ik).

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:54
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:52:
Dit doen ze omdat er allerlei malloten zijn die nog op het laatste moment er voorbij willen racen, je komt dan in hun dode hoek dus ze doen het vaak om ongelukken te voorkomen. Of om te zorgen dat hun eigen wagen niet in de automatische noodstop gaat.
Niet netjes maar wel begrijpelijk.
Wel nee, vaak gewoon een kwestie ik moet wachten dus jij moet ook wachten.
CodeCaster schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:56:
[...]

Kom maar met een Google Maps Streetview, en je zal zien dat de vrachtwagenchauffeur gelijk heeft. Zoals bijvoorbeeld hier bij de oprit Maanweg - A12 in Den Haag:

[Afbeelding]

Als zo'n vrachtwagen daar niet beide banen blokkeert, gaan er altijd mensen links omheen, waardoor de vrachtwagen de bocht niet kan halen.
Dit is een compleet andere situatie met hele andere redenen, de bocht om omhoog zou een iets meer vergelijkbare situatie zijn geweest.
Rechts staat vast, links is leeg bij een 2 -> 1 weg na een verkeerslicht, ga jij dan fijn vanaf het begin de gehele linkerbaan blokkeren zodat je niemand inhaalt? Lijkt me geheel niet de bedoeling.

[ Voor 11% gewijzigd door FSSF op 20-12-2022 11:38 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ora et Labora schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:24:
[...]

Dat is dus om dezelfde reden. Zo weten ze zeker dat er niemand tussen gaat die ze niet kunnen zien.
(denk ik).
Vreemd. Die auto waar ze op de achterbumper zitten kunnen ze voor het stoplicht wel zien, maar de auto die met meer afstand voor ze invoegt niet?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Verdere meningen daargelaten, maar weten oprecht zo weinig gebruikers hier hoe weinig je eigenlijk ziet vanuit een vrachtwagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBBC4lEcrv02NTACVd6DjSWJ7yo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4bgTfu15eo24397jbu7Lobob.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ikt schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:01:
[...]

Wel aanpassen aan het verkeer en de invoegstrook vooral niet gebruiken om effe iedereen voorbij te scheuren, want dan ben je wel aso bezig :P
Wat 4/5 wel doen in dit soort situaties :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:58
Invoegen is altijd al een probleem geweest in Nederland en komt door de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander, zet er een zichtbaar politiemotor met agent erop neer en ineens gaat het invoegen weer goed is mijn praktijk ervaring.

De invoeger moet zich aanpassen naar de omstandigheden maar dit betekend niet dat anderen doelbewust eigenrechter moeten gaan spelen door ineens gas bijgeven om het gat dicht te rijden zodat jij niet kan invoegen.

Ik zie het ook dagelijks een kluitje auto,s die in 1x erop rammen zonder even afstand van elkaar te houden door steeds om en om zoals het hoort.

Je kan een hele discussie houden hier maar er gaat niets veranderen, je moet er camera,s neerzetten en mensen actief bekeuren op fout gedrag of een zichtbaar agent neerzetten.

De situatie van de vrachtwagen begrijp ik ook wel ivm dodehoek maar ook vrachtwagenchaffeurs trekken zich nergens van aan zoals rijden op plekken of zaken doen wat verboden is.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2022 12:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
D4NG3R schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:59:
Even voor de duidelijkheid: Staat er ergens een bord dat je moet gaan ritsen?

Zo ja > invoegend verkeer heeft wel degelijk voorrang. (en meestal zijn mensen ook wel netjes en gaat het om-en-om)
Invoegend verkeer heeft nooit voorrang, zij moeten voorrang geven aan het doorgaand verkeer.

https://www.anwb.nl/verke...0gunst%2C%20geen%20plicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

680x0 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:49:
[...]

Invoegend verkeer heeft nooit voorrang, zij moeten voorrang geven aan het doorgaand verkeer.

https://www.anwb.nl/verke...0gunst%2C%20geen%20plicht!
Lees de reacties daarna ook even. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Laatst online: 18-04 08:34
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:55:
[...]

Klopt, maar zo zit het.

Wat ik bij files vaak doe is op de linkerbaan blijven en aansluiten achter de bumper van de auto rechts van me (ook al is er een gat voor me), en dan doorrijden tot het einde waar het “ritsen vanaf hier” bord staat. Dan laten ze je er wel tussen en voorkomt dat er dan idioten met een noodgang nog op de linkerbaan tot het einde sprinten.
Poh, weet niet wat ik hiervan vind, jij bepaalt dus op een bepaald punt dat er pas collectief geritst mag worden, of hoe zie ik het voor me? Als dat nu 30m voor zo'n 'ritsen vanaf hier bord' gebeurt omdat het verdere uitzicht toch kansloos is, sure, maar je hebt er ook ritsoberstormfuhrers tussen zitten die dit doodleuk al vanaf 100m of nog verder doen, terwijl die bottleneck tov asfalt beschikbaarheid alleen maar verslechtert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:21:
Invoegen is altijd al een probleem geweest in Nederland en komt door de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander, zet er een zichtbaar politiemotor met agent erop neer en ineens gaat het invoegen weer goed is mijn praktijk ervaring.

De invoeger moet zich aanpassen naar de omstandigheden maar dit betekend niet dat anderen doelbewust eigenrechter moeten gaan spelen door ineens gas bijgeven om het gat dicht te rijden zodat jij niet kan invoegen.

Ik zie het ook dagelijks een kluitje auto,s die in 1x erop rammen zonder even afstand van elkaar te houden door steeds om en om zoals het hoort.

Je kan een hele discussie houden hier maar er gaat niets veranderen, je moet er camera,s neerzetten en mensen actief bekeuren op fout gedrag of een zichtbaar agent neerzetten.

De situatie van de vrachtwagen begrijp ik ook wel ivm dodehoek maar ook vrachtwagenchaffeurs trekken zich nergens van aan zoals rijden op plekken of zaken doen wat verboden is.
Ik woon in het VK waar 85% ontzettend sociaal rijdt. Er word ruimte voor elkaar gelaten, gaten gemaakt etc. In de stad idem. Tegengestelde richting die dezelfde straat in wilt word vaak voor gelaten voordat je zelf afslaat. Maar ook hier is het een drama met invoegen. Bij Birmingham heb je altijd dezelfde files op dezelfde plek die altijd oplossen op dezelfde plek ondanks dat mensen rekening met elkaar houden.
Het is denk ik gewoon te druk op de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

FlowSnake schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:05:
[...]

Poh, weet niet wat ik hiervan vind, jij bepaalt dus op een bepaald punt dat er pas collectief geritst mag worden, of hoe zie ik het voor me? Als dat nu 30m voor zo'n 'ritsen vanaf hier bord' gebeurt omdat het verdere uitzicht toch kansloos is, sure, maar je hebt er ook ritsoberstormfuhrers tussen zitten die dit doodleuk al vanaf 100m of nog verder doen, terwijl die bottleneck tov asfalt beschikbaarheid alleen maar verslechtert.
Als de afstand langer is rol ik stapvoets door om wel het hele asfalt te benutten, maar ik ga niet met 100+ langs een stilstaande rijstrook nee. Dat wekt alleen maar irritatie / aggressie en blokkeergedrag op.
Zou ik wel eerder invoegen dan scheuren anderen me hard voorbij, zou ik zelf hard doorscheuren dan is er weer iemand achter me die dan weer te vroeg in gaat voegen waardoor dat patroon zich blijft herhalen. Iemand die zich met groot snelheidsverschil op het allerlaatste moment er nog in wil persen zorgt weer voor remreacties met files en ongelukken tot gevolg.
Iemand moet dus de rits op het juiste moment laten lopen, ik neem die taak soms op me, geen dank ;)
Dit is dus alleen in de situatie dat een file aan het vormen is, niet wanneer er met normaal verkeer geritst moet worden, voor de duidelijkheid..

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-12-2022 13:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het is een invoegstrook, die is bedoeld om in te voegen, dat kun je doen over de gehele lengte van die invoegstrook, maar sommigen denken dat ze een kilometer voor het einde van de invoegstrook al in de rij moeten gaan staan en dat niemand hen nog mag inhalen daarna, dat is onzin. In Zweden snappen ze dit systeem perfect, het ritsen zoals het ook wel heet, daar gaat bij het einde van de invoegstrook gewoon om en om een auto van de ene baan en dan weer van de ander, zoals een rits dus.

Ik rij er inderdaad nooit als een malloot overheen, er zal maar iemand de invoegstrook op sturen waar jij rijd. Ik rij er met gepaste snelheid langs en zoek een plekje waar ik er tussen kan, of dat nu 400 of 100 meter voor het einde is of echt bij het einde.

Zo dus en niet anders, anders blijft er een boel asfalt ongebruikt
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/v4synv0bdtwb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 20-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Laatst online: 18-04 08:34
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:46:
[...]

Als de afstand langer is rol ik stapvoets door om wel het hele asfalt te benutten, maar ik ga niet met 100+ langs een stilstaande rijstrook nee. Dat wekt alleen maar irritatie / aggressie en blokkeergedrag op.
Zou ik wel eerder invoegen dan scheuren anderen me hard voorbij, zou ik zelf hard doorscheuren dan is er weer iemand achter me die dan weer te vroeg in gaat voegen waardoor dat patroon zich blijft herhalen. Iemand die zich met groot snelheidsverschil op het allerlaatste moment er nog in wil persen zorgt weer voor remreacties met files en ongelukken tot gevolg.
Iemand moet dus de rits op het juiste moment laten lopen, ik neem die taak soms op me, geen dank ;)
Dit is dus alleen in de situatie dat een file aan het vormen is, niet wanneer er met normaal verkeer geritst moet worden, voor de duidelijkheid..
Neuh, te groot snelheidsverschil sowieso niet goed, maar goed, in die situaties staan er vaak ook matrixborden met aangepaste snelheid natuurlijk (niet dat die gasten in jouw voorbeeld daar iets mee doen). Maar goed, klinkt beter dan waar ik bang voor was, u mag door, voor zover het u interesseerde :o

Nee, inderdaad grote snelheidsverschillen en plots optrekken/remmen is juist de veroorzaker van filevorming. Beter om stationair lekker door te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-04 20:28

ST10©DE

Dus.............

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:55:
[...]

Klopt, maar zo zit het.

ik gebruik de strook om op hetzelfde tempo te komen als de andere rijbaan, en rij dan precies zo door zoals jij beschrijft tot het einde. Er zijn steeds meer medeweggebruikers die je er dan nog steeds niet tussen laten. Gisteravond en vanochtend was het wederom raak.....

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Laatst online: 09:56
CodeCaster schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]

In mijn vorige carrière was ik vrachtwagenchauffeur en ken dit punt zeer goed. Ik ging daar inderdaad in het midden staan van beide banen, om te voorkomen dat malloten er snel voor zouden piepen en gingen voorkomen dat ik dus de bocht niet kon halen en dus stil kwam te staan midden in die bocht. Het is een krappe situatie daar.

Vwb de TS, ja ik deed dit ook op de vrachtwagen, simpelweg om de doorstroming te verbeteren, iedere "flapdrol" die m er nog even tussen gooit veroorzaakt juist een een file omdat iedereen op zijn/haar rem moet.
Netjes wat ik deed? Nee, eigenlijk niet, maar aangezien veel automobilisten in NL het concept ritsen volledig aan hun laars lappen, dan krijg je dus dit. Het is al zo vaak bewezen dat als mensen ritsen de doorstroming veel beter is... Sowieso wil je als vrachtwagen niet constant stoppen, optrekken etc, je wilt blijven rollen. Maar blokkeerde wel pas de boel bijna aan het einde van die strook.

Ik pleit er nog steeds voor dat iedere automobilist eens een dagje op een vrachtwagen moet gaan rijden en zelf ervaart wat een chauffeur mee maakt (onder andere nog even snel op het laatste moment een afrit nemen vóór de vrachtwagen langs in plaats van achterlangs....je krijgt er regelmatig gierende hartkleppen van) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-04 16:42
Of voor het stoplicht nog even snel invoegen voor een vrachtwagen, liefst met kinderen op de achterbank en bij rood vol op de rem gaan staan...
Maar idd zie ik onder de eigen beroepsgroep ook genoeg gebeuren.

Maar om op ts terug te komen. Meeste mensen gaan misschien wat te vroeg naar rechts en anderen rijden daardoor wel gewoon redelijk door waardoor de rechterbaan een beetje stilvalt. Eigenlijk wil je een beetje rustig doorhebben, dat is beter voor de doorgang.

[ Voor 38% gewijzigd door sanderhgv op 20-12-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
@FastFred En dan de praktijk zoals ik die vaak zie. De groene auto gaat er tussen en de auto direct daar achter wil niet tussen de twee zwarte auto's waar je regelmatig ruimte ziet maar wil eigenlijk direct achter de groene want dat scheelt weer één auto. Als dat niet lukt dan toch maar tussen de twee zwarte maar die denken ondertussen zoek het lekker uit en houden/rijden het gat dicht. De echt brutale probeert nog voor de groene te komen en pakt een flink stuk verdrijvingsvlak mee.
Daarnaast zijn er ook altijd een aantal die je in je buitenspiegel uit de rij ziet gaan om nog even met hoge snelheid wat extra meters te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@ninjazx9r98 klopt, dat is in Nederland en veel andere landen zo. In Zweden heb ik het nog nooit gezien, maar goed dat is sowieso een onthaasd volk, landelijk maar 110km/h max op de snelweg maar niemand rijd dat ook echt. Geregeld auto's die gewoon 90 of 100 rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
Hartelijk dank voor alle reacties!

Ik zal morgen ook eens informeren hier bij het politiebureau wat nou wijsheid is en wat ik kan ondernemen tegen mensen die moedwillig al heel vroeg de invoegende rijbaan blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:22

Agent47

I always close my contracts.

Wobbit schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:58:

Ik zal morgen ook eens informeren hier bij het politiebureau wat nou wijsheid is en wat ik kan ondernemen tegen mensen die moedwillig al heel vroeg de invoegende rijbaan blokkeren.
Ik acht weinig dingen die je kan doen. Ik denk ook niet dat de politie komt opdagen als je hier voor belt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 07:58
TheZenMeister schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:18:
[...]

Ik woon in het VK waar 85% ontzettend sociaal rijdt. Er word ruimte voor elkaar gelaten, gaten gemaakt etc. In de stad idem. Tegengestelde richting die dezelfde straat in wilt word vaak voor gelaten voordat je zelf afslaat. Maar ook hier is het een drama met invoegen. Bij Birmingham heb je altijd dezelfde files op dezelfde plek die altijd oplossen op dezelfde plek ondanks dat mensen rekening met elkaar houden.
Het is denk ik gewoon te druk op de weg.
Het blijft natuurlijk een flessenhals, waren dat Nederlanders geweest was de file nog langer geweest.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Serieus? Die hebben het al druk zat met belangrijkere zaken.
Wat je vanaf nu kan ondernemen is je “verlies” nemen en je rust bewaren, je komt er geen minuut eerder door op je bestemming. En de gedegen uitleg is ook al gegeven voor dit punt: het is vaak om ongelukken en opstoppingen te voorkomen.
Beter neem je contact op met de betreffende wegbeheerder, misschien kan het bij een herinrichting enkelbaans gemaakt worden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:59

Blokker_1999

Full steam ahead

D4NG3R schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:47:
Verdere meningen daargelaten, maar weten oprecht zo weinig gebruikers hier hoe weinig je eigenlijk ziet vanuit een vrachtwagen?

[Afbeelding]
In deze moderne tijden zou ik zeggen dat het vooral afhangt van hoeveel camera's de vrachtwagen heeft en of de bestuurder op de schermen kijkt O-)

Zelf ook van mening dat je een invoegstrook zoveel mogelijk moet gebruiken en op het einde ritsen. Ook wanneer een baan van 2 naar 1 rijstrook gaat. Gebruik zoveel mogelijk asfalt om de file zo klein mogelijk te houden.

En ja, in een naburige stad eindigt de ringweg van 2x2 rijstroken op een rondpunt waar je maar met 1 rijstrook kunt oprijden. Vanaf het vorige kruispunt zie je iedereen al in dat rechterbaanvak gaan staan bij druk verkeer en het linkerbaanvak dat leeg is. Ik neem dan netjes dat linkerbaanvak. Dat ligt er ook en met een reden.

Gelukkig zie ik op het knelpunt dat ik de meeste ochtenden passeer wanneer ik van de snelweg afkom, dar de meeste mensen daar wel netjes kunnen ritsen. Als het misloopt zijn het de merken die meestal al de vooroordelen mee hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Squawk schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:21:
Het komt ook regelmatig voor dat vrachtwagenchauffeurs de vluchtstrook blokkeren omdat er een personenauto rijdt. Ze staan er echter op dat moment niet bij stil dat het ook een onopvallend voertuig van een hulpverlener kan zijn, en vaak ook is. Of een burger met een noodsituatie.
[YouTube: Vrachtwagen hindert politie op de weg | WEGMISBRUIKERS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Ik zie altijd 2 problemen met ritsen in Nederland:
- 'Dichtrijd gedrag' zorgt er voor dat veel invoegende chauffeurs het eerste beste gaatje waar ze tussen kunnen pakken. Bang om later er niet meer tussen te komen (niet geheel onterecht, ik stond laatst ook ineens 5 auto's stilstaand te wachten aan het einde van een invoegstrook doordat de auto's waar ik mee op gereden was aan het eind geen ruimte meer lieten).
- Ritsen werkt zolang er nog enigszins beweging in de file zit. Als het echt stilstaat en/of schoksgewijs voortgaat, dan is 'gelijk oprijden en dan inschuiven' als invoegende bestuurder haast niet te doen - zowel doordat je dan meters asfalt open zou moeten laten, als dat je erg afhankelijk bent van het stilstaande verkeer om ruimte vrij te houden aan het einde van de strook.

En in beide geval krijg je dan dus geforceerde invoegbewegingen met irritatie, file-golven etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Niks.
Net zoals de ander niet voor eigen rechter mag spelen, mag jij dat ook niet. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-04 09:58

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Hallo allemaal!

Ik hoop dat je rijstroken bedoeld.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zit liever achter een vrachtwagen dan vlak voor een vrachtwagen, dus wat mij betreft heeft die trucker ts alleen maar een gunst bewezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:26
Hij zal zijn redenen gehad hebben om dit te doen. Waarom toch al die haast op de weg.
Laadt het gewoon gebeuren, wat maakt het uit dat je 1 minuut later thuis komt.
Op wegen waar je 30 mag rijdt niemand 30, ik heb het idee dat vooral de mensen die er wonen hard gas geven en dan maar klagen over het hard rijden.
Verander het rijgedrag, begin bij je zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door MijnCommentaar op 20-12-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 21:20
Toch wel benieuwd of de mensen die zo laat mogelijk invoegen, ook de hele invoegstrook gebruiken om de snelweg op te komen. Verwacht van niet. Als je dan de een pakt, pak de ander dan ook.

Maar over het ritsen (blokkeren is niet netjes), maar er staat een bord met Ritsen vanaf hier, pak dan een gaatje en ga ritsen. Ik irriteer mij ook aan gebruikers die zo laat mogelijk invoegen en met hoge snelheid langsscheuren. Laatst ook weer 1, iedereen stond al even netjes te wachten tot we door konden rijden(iedereen netjes vooraf ingevoegd, nog zeker 100 meter lege linkerbaan), is er 1 uit de rij die denkt, ik ga er uit en rij langs iedereen en voeg dan weer in 😈. Jammer voor deze bestuurder is dat niemand hem er tussen liet. Dit gebeurde voor mij en ook ik heb deze persoon er niet tussen gelaten. We doen niet aan voordringen. 😉
De auto werd trouwens door niemand geblokkeerd, maar iedereen ging zo dicht op elkaar rijden dat hij geen kans had. Geen idee of hij er nog staat🤪

Voeg gewoon netjes op tijd in zodra je een gaatje ziet (ik creëer deze altijd). Tussen de borden Ritsen vanaf hier tot het einde is toch vaak wel 300 meter. Rijd genoeg om te zorgen dat je kan invoegen en iedereen tevreden houdt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-04 20:10
weet wel dat ritsen verplicht is in Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 21:52
Gewoon netjes doorrijden tot het einde van de invoegstrook en dan rustig invoegen. Als iedereen zich gewoon houdt aan de regels zoals we die allemaal ooit geleerd hebben komt alles goed. Waar ik een schijthekel aan heb zijn de automobilisten die per se door willen rijden tot het verdrijvingsvlak begint. En daar zit denk ik ook de reden in van dit soort acties. Er zijn teveel mensen die dit gedrag vertonen.

Ik laat altijd de laatste 100 meter een gat vallen van tenminste 2 autolengtes tussen mij en mijn voorganger wanneer ik op de baan rijd waar mensen naartoe moeten invoegen. Wanneer je dan wacht tot aan het verdrijvingsvlak en dan in een gat van 1 meter probeert te duiken nadat je een paar seconden eerder mijn gat van 6+ meter voorbij bent gereden, dan duw ik het gat ook gewoon dicht en zorg ervoor dat je stil mag gaan staan op dat verdrijvingsvlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:54
Hatsjoe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:48:
Gewoon netjes doorrijden tot het einde van de invoegstrook en dan rustig invoegen. Als iedereen zich gewoon houdt aan de regels zoals we die allemaal ooit geleerd hebben komt alles goed. Waar ik een schijthekel aan heb zijn de automobilisten die per se door willen rijden tot het verdrijvingsvlak begint. En daar zit denk ik ook de reden in van dit soort acties. Er zijn teveel mensen die dit gedrag vertonen.

Ik laat altijd de laatste 100 meter een gat vallen van tenminste 2 autolengtes tussen mij en mijn voorganger wanneer ik op de baan rijd waar mensen naartoe moeten invoegen. Wanneer je dan wacht tot aan het verdrijvingsvlak en dan in een gat van 1 meter probeert te duiken nadat je een paar seconden eerder mijn gat van 6+ meter voorbij bent gereden, dan duw ik het gat ook gewoon dicht en zorg ervoor dat je stil mag gaan staan op dat verdrijvingsvlak.
Iets gaat hier niet goed... :+

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 21:52
FSSF schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:27:
[...]

Iets gaat hier niet goed... :+
Daarmee doelde ik op de automobilisten die het verdrijvingsvlak zien als het verlengde van de invoegstrook en deze ook als dusdanig gebruiken :+

Voor de duidelijkheid, ik laat mensen gewoon netjes invoegen tot aan het einde, maar als je zo ver door wilt rijden dat je genoodzaakt bent het verdrijvingsvlak op te moeten terwijl je daarvoor genoeg invoegkansen hebt gehad, dan kun je hem krijgen ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
  • Laatst online: 24-04 17:10
Ik heb toevallig mijn vrachtwagen C en CE rijbewijs gehaald enkele jaren terug. Tijdens het lessen in een vrachtwagen krijg je regelmatig de opdracht vna de instructeur om heel de weg te gebruiken, zodat er niemand langs kan schieten en daardoor gevaarlijke situaties kan voorkomen. Een geladen vrachtwagen staat niet zo snel stil als jij met jou personenauto, dus je houdt gepaste afstand en als er dan ineens iemand tussenschiet en er wordt geremd daarvoor, is die afstand niet meer gepast. Ke weet pas hoe het is als je zelf in een vrachtwagen hebt gereden. Ook met bochten maken in de stad of fietspaden blokkeer je andere rijhelft of fietspad om te zorgen dat niemand denkt er nog snel even tussendoor te schieten.

En het zal echt niet in iedere situatie hetzelfde zijn, wellicht zullen er echt chauffeurs agressief rijden of iets doen wat niet Oke is. Maar de basis is. Blokkeer om te voorkomen dat je niet jezelf in een levensbedreigende situatie terecht laat komen.

Bij personenauto's is het een ander verhaal. Die krijgen inderdaad de opdracht om de gehele invoegstrook te gebruiken zover mij bekend. Maar bij een vrachtwagen.. je anticipeert op andermans rijgedrag en onkunde en probeerd een zo veilig mogelijke situatie te creëren voor alle weggebruikers. Vandaar dat het ook een vak is en niet iedereen zomaar op de vrachtwagen kan em onbeperkt aantal uur kan rijden.. de schade is niet te overzien bij een ongeval. Uitzonderingen daargelaten

[ Voor 19% gewijzigd door Luuk013 op 21-12-2022 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:34

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik ben toch van mening dat als een vrachtwagen niet in de bestaande rijstroken past, dat niet het probleem is van de rest van het verkeer, maar van die vrachtwagen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
thunder7 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:14:
Ik ben toch van mening dat als een vrachtwagen niet in de bestaande rijstroken past, dat niet het probleem is van de rest van het verkeer, maar van die vrachtwagen.
Je benoemd precies wat het probleem is op de weg. Maar ik begrijp het wel. Voor ik mijn C rijbewijs halen dacht ik ook zo.

Ik rijdt in mijn auto ook anders dan met een vrachtwagen. Maar dergelijke situaties zou ik altijd vanuit de chauffeur meedenken om mijn eigen veiligheid te garanderen. Een vrachtwagen heeft een maximale breedte, lengte en hoogte wat toegestaan is door de eu. Dus daar zit het probleem niet in. Indien het groter is, moet er vergunning worden aangevraagd en een busje voor of achter rijden om te begeleiden.

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk013 op 21-12-2022 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:25
FastFred schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:53:
Ik rij er inderdaad nooit als een malloot overheen, er zal maar iemand de invoegstrook op sturen waar jij rijd. Ik rij er met gepaste snelheid langs en zoek een plekje waar ik er tussen kan, of dat nu 400 of 100 meter voor het einde is of echt bij het einde.
Dit is correct in normale (geen file) condities.

Bij drukte/file (meest gebruikelijk tijdens spits) verandert dit enigzins en is er maar één correcte manier:
  • Pas invoegen bij einde invoegstrook
  • RITSEN
  • Vooral nooit invoegen voordat de auto voor je ingevoegd is
In deze situatie wordt het probleem veroorzaakt door mensen die te vroeg invoegen (met goede bedoelingen maar een gebrek aan inzicht). Mensen die de vrije ruimte vervolgens (op een asociale) manier gaan gebruiken zijn een gevolg.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 21-12-2022 07:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
thunder7 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:14:
Als we collectief zo binair zouden denken zou er nooit meer een vrachtwagen in kunnen voegen.

Wenselijk volgafstand is 2s, daar past op snelwegsnelheid al een vrachtwagen tussen. Dan zou je kunnen stellen dat er pas genoeg ruimte is bij >4s (na invoegen nog steeds 2s voor en na), dan voegt er dus nooit meer iemand in.

In werkelijkheid rijdt iedereen op 0,5s bij druk verkeer en komen we nergens als we geen rekening met elkaar houden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hatsjoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:05:
Daarmee doelde ik op de automobilisten die het verdrijvingsvlak zien als het verlengde van de invoegstrook en deze ook als dusdanig gebruiken :+

Voor de duidelijkheid, ik laat mensen gewoon netjes invoegen tot aan het einde, maar als je zo ver door wilt rijden dat je genoodzaakt bent het verdrijvingsvlak op te moeten terwijl je daarvoor genoeg invoegkansen hebt gehad, dan kun je hem krijgen ook :P
Bij drukte is de perfecte plek om in te voegen precies bij het einde van de invoegstrook, net voor het berdrijvingsvlak.

Degene die invoegt rijdt idealiter al enige tijd naast de plek waar hij in wil en heeft zijn intenties kenbaar gemaakt.

Dan zijn er dus inderdaad mensen die aan het einde dat gaatje dicht gaan rijden. Waarschijnlijk omdat ze van mening zijn dat invoegen te onnodig te lang gewacht heeft.

Dan snap je het dus niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 27-04 17:45
Ritsen werkt in theorie prima. Maar niet als het vooraan al helemaal stil staat.

In de praktijk is het ook niet 1 auto voor je en 1 auto achter je, maar vaak meerdere auto's die voor je invoegen.Waardoor dus alles vast komt te staan. En mensen hun auto er gewoon tussen gaan drukken, zodat de ander onderhand van de weg wordt gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FastFred schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:52:
@ninjazx9r98 klopt, dat is in Nederland en veel andere landen zo. In Zweden heb ik het nog nooit gezien, maar goed dat is sowieso een onthaasd volk, landelijk maar 110km/h max op de snelweg maar niemand rijd dat ook echt. Geregeld auto's die gewoon 90 of 100 rijden.
Ik zie dit anders ook best veel hier in NL en dan nog links rijden ook, als het even kan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Trichoglossus schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:25:
Ritsen werkt in theorie prima. Maar niet als het vooraan al helemaal stil staat.

In de praktijk is het ook niet 1 auto voor je en 1 auto achter je, maar vaak meerdere auto's die voor je invoegen.Waardoor dus alles vast komt te staan. En mensen hun auto er gewoon tussen gaan drukken, zodat de ander onderhand van de weg wordt gedrukt.
De invoegstrook naar de A1, vanaf de A28 (maakt niet uit vanuit welke richting) in de richting naar Amsterdam bij Hoevelaken is ook zo'n leuke, drie stroken moeten dan uiteindelijk door 1, tijdens spits is het gegarandeerd file, de linkerstrook wordt amper gebruikt, dus met een klein gangetje rijd je er zo voorbij, simpelweg omdat het merendeel (90%+) niet ritst. Ik hou het erop dat we in Nederland enorme kuddedieren zijn. En als er neerdere auto's voor je invoegen, laat je een te groot gat.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 21-12-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:34

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Luuk013 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:19:
[...]
Een vrachtwagen heeft een maximale breedte, lengte en hoogte wat toegestaan is door de eu. Dus daar zit het probleem niet in. Indien het groter is, moet er vergunning worden aangevraagd en een busje voor of achter rijden om te begeleiden.
Ik kom (als fietser) zeer regelmatig vrachtwagens/landbouwmachines tegen die zo veel ruimte nodig hebben, dat ik eigenlijk niet meer op de weg pas. Het kan toch niet zo zijn dat je onafhankelijk van de daadwerkelijke toestand op de weg kan zeggen 'ik voldoen aan de maximale afmetingen en dus mag ik van de verkeersregels afwijken want ik wil hier nu eenmaal rijden'.

Jij, als chauffeur van een vrachtwagen, bent verantwoordelijk om je aan de verkeersregels te houden. Als dat inhoudt dat je ergens niet past, ondanks dat je aan de maximale afmetingen voldoet, dan hoor jij daar niet te rijden. Dat is jouw verantwoordelijkheid als chauffeur. Dat is niet mijn acceptatieplicht als andere verkeersdeelnemer.

Vergelijk het met een binnenstad waar toevallig geen verbodsbord 'maximale breedte 2 meter' hangt. Mag je je daar gewoon klemrijden? Natuurlijk niet, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Het enkele feit dat die witte lijnen gemakkelijker te overschrijden zijn, maakt de situatie niet anders. Als je niet past op je eigen rijstrook/weghelft, dan hoor je daar niet.

Het komt allemaal wel erg gemakkelijk over. Ik voldoe aan de maximale afmetingen, en moet van mijn baas hier rijden, dus ik wring me er door, en de rest moet maar aan de kant/wachten/de berm in. Dan ben je geen chauffeur, maar een robot.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ako
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:06

ako

Goed ritsen bestaat uit 3 acties:
  • snelheid aanpassen
  • doorrijden tot het einde
  • invoegen
Mensen die hun snelheid aanpassen laat ik er altijd netjes tussen, maar mensen die met hoge snelheid nog even proberen voor te kruipen krijgen van mij geen ruimte. Die zorgen vaak voor onnodige files doordat rechts nog vol in de remmen moet. We willen allemaal ergens heen, beetje respect voor de mensen rechts door niet voor te kruipen is wel het minste wat je kunt doen als je wilt invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
thunder7 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:52:
[...]

Ik kom (als fietser) zeer regelmatig vrachtwagens/landbouwmachines tegen die zo veel ruimte nodig hebben, dat ik eigenlijk niet meer op de weg pas. Het kan toch niet zo zijn dat je onafhankelijk van de daadwerkelijke toestand op de weg kan zeggen 'ik voldoen aan de maximale afmetingen en dus mag ik van de verkeersregels afwijken want ik wil hier nu eenmaal rijden'.

Jij, als chauffeur van een vrachtwagen, bent verantwoordelijk om je aan de verkeersregels te houden. Als dat inhoudt dat je ergens niet past, ondanks dat je aan de maximale afmetingen voldoet, dan hoor jij daar niet te rijden. Dat is jouw verantwoordelijkheid als chauffeur. Dat is niet mijn acceptatieplicht als andere verkeersdeelnemer.

Vergelijk het met een binnenstad waar toevallig geen verbodsbord 'maximale breedte 2 meter' hangt. Mag je je daar gewoon klemrijden? Natuurlijk niet, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Het enkele feit dat die witte lijnen gemakkelijker te overschrijden zijn, maakt de situatie niet anders. Als je niet past op je eigen rijstrook/weghelft, dan hoor je daar niet.

Het komt allemaal wel erg gemakkelijk over. Ik voldoe aan de maximale afmetingen, en moet van mijn baas hier rijden, dus ik wring me er door, en de rest moet maar aan de kant/wachten/de berm in. Dan ben je geen chauffeur, maar een robot.
Landbouwmachines kan je niet vergelijken met vrachtwagens, want die hebben hun rijbewijs niet hoeven halen.

Je mag daar dan wel in maar het is dan niet handig. Daarom zitten er ook vaak chauffeurs vast die net het inzicht niet hebben of onbekend zijn. Daarnaast ga je ook liever niet buiten je weghelft in een rotonde, maar waarom denk je dat veel rotondes voornamelijk op industrieterreinen een schuin vlak hebben voor de stoeprand? Je kan daar met je vrachtwagen overheen om je draai te kunnen maken. Bij het halen van je rijbewijs en de examineren daarvan door het CBR wordt ook verlangt dat je de ruimte goed weet te benutten.

Hoe zou jij het vinden als je naast een vrachtwagen rijdt. Die besluit af te slaan en vervolgens jou over het hoofd ziet omdat je in de dode hoek zit. Lijkt mij niet fijn..

Ze zeggen ook welleens dat iedereen voor het halen van het rijbewijs 1 rijles in een vrachtwagen, of een dagje mee moet met een chauffeur om een idee te krijgen van het zicht.

Ik voel veel negatieviteit naar vrachtwagens, terwijl dit nergens voor nodig is. Er zijn zeker slechte chauffeurs maar dat geld ook voor automobilisten en iedereen maakt welleens een fout in het verkeer. Het belangrijkste is dat je samen zorgt voor een veilige situatie en iedereen savonds weer op de bank zit bij zijn gezin..

Als ik eerlijk ben houdt ik er ook niet van als 2 vrachtwagens elkaar inhalen met 89 en 90 :9 dus daar snap ik deels de irritaties wel. Maar ik vindt altijd dat je je in de andere persoon mag verplaatsen, zeker in die andere situaties denkt de chauffeur waarschijnlijk aan jouw veiligheid en is hij toch niet zo slecht als het mischien lijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Terug ontopic, als ik naar de hoofdvraag kijk.

Het verhaal wat ik benoem is een mogelijkheid, maar dit is situatie afhankelijk.

Ik geloof echt dat er ook mensen zijn die denken, "komt er weer een aan die denkt voor te dringen, dat gaat mij mooi niet gebeuren".dat is natuurlijk niet oke.

[ Voor 195% gewijzigd door Luuk013 op 21-12-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

FastFred schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:53:
...

Zo dus en niet anders, anders blijft er een boel asfalt ongebruikt
[Afbeelding]
Beide plaatjes zijn fout. De eerste auto mag dan netjes kunnen invoegen aan het eind zoals het hoort, maar er wordt geen ruimte gehouden voor de auto's erachter. Die moeten nu hard in de ankers omdat de invoegstrook ophoudt. Ritsen is een samenwerking tussen de invoegstrook en de rijstrook ernaast. Daar zal ook voor de andere auto's ruimte gecreëerd moeten worden om veilig in te kunnen voegen. Pas dan is het een continu proces. De invoegstrook en de rijstrook ernaast moeten snelheid matchen, de rijstrook moet gaten laten vallen voor zover ze er al niet waren (en men per saldo dus aan het bumperkleven was), zodat de invoegstrook zonder issues kan invoegen. Maar dat is in NL blijkbaar een doodzonde, want stel je voor dat je 3 seconden later thuis komt. 8)7

Als ik moet invoegen en ik heb mijn snelheid gematched met de rijstrook en ik zit ter hoogte van een gat groot genoeg voor mij, dan voeg ik netjes in, ongeacht of dat aan het eind van de invoegstrook is of niet. Als de mogelijkheid zich verder voordoet, maak ik ook weer ruimte voor anderen om in te kunnen voegen. Dit zorgt voor de beste doorstroming. Eikels die doorrijden tot het eind en hun invoegen willen afdwingen op de verdrijvingsvlakken hebben pech, die wachten maar. Je hoort hiervoor al klaar te zijn en de ruimte te vinden.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
thunder8 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:10:
Als ik moet invoegen en ik heb mijn snelheid gematched met de rijstrook en ik zit ter hoogte van een gat groot genoeg voor mij, dan voeg ik netjes in, ongeacht of dat aan het eind van de invoegstrook is of niet. Als de mogelijkheid zich verder voordoet, maak ik ook weer ruimte voor anderen om in te kunnen voegen. Dit zorgt voor de beste doorstroming. Eikels die doorrijden tot het eind en hun invoegen willen afdwingen op de verdrijvingsvlakken hebben pech, die wachten maar. Je hoort hiervoor al klaar te zijn en de ruimte te vinden.
Bij normaal/rustig verkeer is dit prima, bij drukte/file ben je hierdoor de veroorzaker van het probleem. Een ritssluiting die op één om één op een vaste plek sluit; dat zorgt voor de beste doorstroming. Je voegt dus nimmer nooit in voordat degene voor je dat gedaan heeft. Doe je dat wel dan ben je nog een grotere "eikel" dan degene die tot het einde doorrijdt.

Bij drukte is de beste plek om in te voegen maximaal een autolengte voor het begin van het verdrijvingsvlak. Dan is er geen enkele mogelijkheid meer voor eventuele aso's om nog in te gaan halen en frustratie te veroorzaken.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 21-12-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
thunder8 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:10:
Beide plaatjes zijn fout. De eerste auto mag dan netjes kunnen invoegen aan het eind zoals het hoort, maar er wordt geen ruimte gehouden voor de auto's erachter. Die moeten nu hard in de ankers omdat de invoegstrook ophoudt.
De meeste (enige?) problemen met ritsen zullen in druk verkeer zijn, dan gaat het helemaal niet om "in de ankers gaan" maar gewoon om iets later optrekken en daardoor ruimte laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

assje schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:30:
[...]

Bij normaal/rustig verkeer is dit prima, bij drukte/file ben je hierdoor de veroorzaker van het probleem.
Misschien moet je mijn verhaal nog een keer lezen. Bij file kan je geen snelheid matchen en zijn er geen gaten in de rijstrook waar je kan invoegen.

Het grote probleem in NL is dat men elkaar het licht in de ogen niet gunt qua voor laten. Dat is de oorzaak van het probleem. Als de rijstrook bij drukte de gaten laten vallen, kan de invoegstrook gewoon invoegen zonder problemen. Bij file als iedereen er iemand tussen laat aan het einde van de invoegstrook, ook makkelijk. Maar nee, stel je voor dat je iemand er tussen laat en 5 seconden later voor de deur staat. |:( Gelukkig sta ik zelden tot nooit in de file, want hier in het oosten komen ze gelukkig zelden voor. De keren dat ik er wel in sta, zie je het arrogante gehaaste gedrag bij een overgroot deel van de weggebruikers.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
woutertjuh88 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:40:
Toch wel benieuwd of de mensen die zo laat mogelijk invoegen, ook de hele invoegstrook gebruiken om de snelweg op te komen. Verwacht van niet. Als je dan de een pakt, pak de ander dan ook.
Dat is inderdaad wel de beste optie, maximaal gebruik van de invoegstrook voorkomt onnodige opstoppingen op de toerit naar de invoegstrook. Ook daar geldt dat je er niet met een bloedgang langs rijdt maar tijdig je snelheid aanpast, gaatje zoeken, ernaast blijven rijden en dan net voor einde strook invoegen.
Maar over het ritsen (blokkeren is niet netjes), maar er staat een bord met Ritsen vanaf hier, pak dan een gaatje en ga ritsen.
NEE! Bij drukte/file zou je dat bord beter lezen als:
"alleen nog maar ritsen vanaf hier"

Ofwel, verboden in te voegen voordat je voorganger het doet en bij voorkeur pas bij einde van de invoegstrook.
woutertjuh88 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:40:
Ik irriteer mij ook aan gebruikers die zo laat mogelijk invoegen en met hoge snelheid langsscheuren. Laatst ook weer 1, iedereen stond al even netjes te wachten tot we door konden rijden(iedereen netjes vooraf ingevoegd, nog zeker 100 meter lege linkerbaan), is er 1 uit de rij die denkt, ik ga er uit en rij langs iedereen en voeg dan weer in 😈. Jammer voor deze bestuurder is dat niemand hem er tussen liet. Dit gebeurde voor mij en ook ik heb deze persoon er niet tussen gelaten. We doen niet aan voordringen. 😉
De mensen die "netjes" vooraf zijn ingevoegd zijn dus het probleem. Als er 100 meter lege baan is gaat die benut worden. Nu was dat iemand van de rijbaan (dat is inderdaad asociaal) maar als er iemand nieuw aan komt rijden kan je hem moeilijk kwalijk nemen dat hij doet wat er van hem verwacht wordt.

Je doet het dus zelf verkeerd (met alle anderen op de baan) en besluit vervolgens een gevaarlijke situatie te creëren door iemand er niet tussen te laten, dat is net zo goed asociaal.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 21-12-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
thunder8 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:37:
Bij file kan je geen snelheid matchen en zijn er geen gaten in de rijstrook waar je kan invoegen.
Dus is het simpel; iedereen rijdt door tot net voor het verdrijvingsvlak en voegt daar 1 om 1 in (en dus vooral niet eerder).

Bij file dus toch gewoon het linker plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/766b828bf49293cbea2f2d98a041e8cf4434b940/?url=https%3A%2F%2Fmedia.autoweek.nl%2Fm%2Fv4synv0bdtwb.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 21-12-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Belgische uitleg met visualizatie:

Gezien dit topic lijkt 1 op 5 me een lage schatting :>

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 21-12-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje

Dit lijkt me de situatie die jij beschrijft:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Qua naamgeving correct, wettelijk echter niet. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. En als je een auto hebt met wat meer PK's, dan is dat soms beter dan achter langzaam verkeer aansluiten. Als je dat met een ruime marge doet, dan is dat juist bevorderlijk voor de doorstroming. Als alles normaal doorrijdt uiteraard. En zeker bij een hele lange invoegstrook ;)

Wat je ook wel ziet zijn automobilisten die 'eisen' dat je ruimte voor hen maakt als zij willen invoegen, terwijl zij door slecht anticiperen precies naast mij (en met dezelfde snelheid) uitkomen op de invoegstrook. En dat is ook nogal eens als het druk is en er verkeer naast mij rijdt. Wat wil die persoon dan dat je doet? Remmen? Terwijl dat het laatste is dat je op de snelweg moet doen.
Pagina: 1