thunder7 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:52:
[...]
Ik kom (als fietser) zeer regelmatig vrachtwagens/landbouwmachines tegen die zo veel ruimte nodig hebben, dat ik eigenlijk niet meer op de weg pas. Het kan toch niet zo zijn dat je onafhankelijk van de daadwerkelijke toestand op de weg kan zeggen 'ik voldoen aan de maximale afmetingen en dus mag ik van de verkeersregels afwijken want ik wil hier nu eenmaal rijden'.
Jij, als chauffeur van een vrachtwagen, bent verantwoordelijk om je aan de verkeersregels te houden. Als dat inhoudt dat je ergens niet past, ondanks dat je aan de maximale afmetingen voldoet, dan hoor jij daar niet te rijden. Dat is jouw verantwoordelijkheid als chauffeur. Dat is niet mijn acceptatieplicht als andere verkeersdeelnemer.
Vergelijk het met een binnenstad waar toevallig geen verbodsbord 'maximale breedte 2 meter' hangt. Mag je je daar gewoon klemrijden? Natuurlijk niet, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Het enkele feit dat die witte lijnen gemakkelijker te overschrijden zijn, maakt de situatie niet anders. Als je niet past op je eigen rijstrook/weghelft, dan hoor je daar niet.
Het komt allemaal wel erg gemakkelijk over. Ik voldoe aan de maximale afmetingen, en moet van mijn baas hier rijden, dus ik wring me er door, en de rest moet maar aan de kant/wachten/de berm in. Dan ben je geen chauffeur, maar een robot.
Landbouwmachines kan je niet vergelijken met vrachtwagens, want die hebben hun rijbewijs niet hoeven halen.
Je mag daar dan wel in maar het is dan niet handig. Daarom zitten er ook vaak chauffeurs vast die net het inzicht niet hebben of onbekend zijn. Daarnaast ga je ook liever niet buiten je weghelft in een rotonde, maar waarom denk je dat veel rotondes voornamelijk op industrieterreinen een schuin vlak hebben voor de stoeprand? Je kan daar met je vrachtwagen overheen om je draai te kunnen maken. Bij het halen van je rijbewijs en de examineren daarvan door het CBR wordt ook verlangt dat je de ruimte goed weet te benutten.
Hoe zou jij het vinden als je naast een vrachtwagen rijdt. Die besluit af te slaan en vervolgens jou over het hoofd ziet omdat je in de dode hoek zit. Lijkt mij niet fijn..
Ze zeggen ook welleens dat iedereen voor het halen van het rijbewijs 1 rijles in een vrachtwagen, of een dagje mee moet met een chauffeur om een idee te krijgen van het zicht.
Ik voel veel negatieviteit naar vrachtwagens, terwijl dit nergens voor nodig is. Er zijn zeker slechte chauffeurs maar dat geld ook voor automobilisten en iedereen maakt welleens een fout in het verkeer. Het belangrijkste is dat je samen zorgt voor een veilige situatie en iedereen savonds weer op de bank zit bij zijn gezin..
Als ik eerlijk ben houdt ik er ook niet van als 2 vrachtwagens elkaar inhalen met 89 en 90

dus daar snap ik deels de irritaties wel. Maar ik vindt altijd dat je je in de andere persoon mag verplaatsen, zeker in die andere situaties denkt de chauffeur waarschijnlijk aan jouw veiligheid en is hij toch niet zo slecht als het mischien lijkt..