Roaming; WiFi 6 de oplossing of is het merk gerelateerd ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunis
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:42
TLDR:
Lost WiFi 6, Roaming issues op ?
Of is afhankelijk van het merk ? (en met welke merk heb je goeie ervaringen mee ?)

Ik heb nu een UniFi setup.
En heb al op 2 keer toe gemerkt dat devices niet goed de 'betere' AP kiezen.
* ik heb de TV uiteindelijk maar bekabeld, bleef continue de 'slechte' (+20m, veel packet drops) AP kiezen boven de AP op ~6m afstand.
* nadat ik de AP op begaande grond heb verplaats (waardoor deze dichterbij de AP op de 1ste verdieping is) had ik een stuk meer issues. na wat trail & error met zendvermogen,kanalen/etc, uit eindelijk maar de AP op de 1ste verdieping uitgezet.

Qua andere merk zoek ik:
* seamless roaming
* meer ap's is niet slecht, en vergt geen uren configureren qua zendvermogens/kanalen/etc
nice to have:
* alles via 1 interface
* geen uren op google om te zorgen dat die ene IoT via aparte netwerk toch te bereiken is via de app

zou het helpen om alle wifi 5 units te vervangen door wifi 6 units ?
of is beter om geheel te vervangen door meer enterprise merk zoals engenius, aruba, ruckus of andere ?
of zoek ik iets wat eigenlijk nog niet bestaat ?

Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Zelf een WiFi-5 netwerk in huis liggen, en nooit roaming issues.
In de accesslist staan de meeste devices ingesteld op -70DBi max, dan moeten ze roamen of leaven.
Doe het via Mikrotik met een CAPsMAN oplossing, dus 1 centraal systeem dat alle AP's aanstuurt en configureert. Je kunt hier al streamend door het huis en de tuin lopen, geen hikje! (4 netwerken, beide in zowel normaal als -5G)

Dus WiFi 6 zal het niet zo snel oplossen denk ik, meer configuratie probleem, wat waarschijnlijk in UniFi land ook wel te regelen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 20-12-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
He Teunis:
TLDR: Nee, Wifi 6 lost roaming niet op

Om antwoord te geven op je vragen:
- Roaming issues kun je grofweg verdelen over de 3 catagorien:
1. Netwerk is niet juist ingesteld en accesspoints worden niet als 1 geheel gezien (zou niet issue moeten zijn aangezien je unifi central managed hebt)
2. De client kan niet goed omgaan met meerdere accesspoints op een SSID en pakt de verkeerde/eerste die die ziet. Vooral "iot" spul heeft hier last van zoals een ipcamera. thermostaat, tv etc...
3. Band steering werkt niet goed waardoor hij onterecht op de 2.4ghz gaat wat hoger risico heeft dat hij met verkeerd ap is verbonden (ivm te hoge signaalsterkte)

"Iot via apart netwerk"
Tja dat is inherent aan de boel segmenteren. Als je daar geen zin in hebt, laat je iot dan gewoon via je hoofd netwerk lopen.

Als alleen je iot apparaten er last van hebben dan zou ik deze locken aan een bepaald accesspoint.

Ik heb geen idee hoe goed band steering op unifi werkt/je apparaten maar ik ben er compleet vanaf gestapt. Ik heb een 5ghz only SSID (al mijn mobiele clients kunnen toch 5ghz) en die ingesteld.
Voor legacy meuk heb ik een 2.4/5ghz legacy ssid en die gebruik alleen voor... legacy (zoals je tv etc)

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 20-12-2022 10:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom moet een TV (in de meeste huizen een vast apparaat) roamen? Tenzij je dat ding terwijl het aan staat versleept is roamen hier sowieso niet van toepassing.

Mbt AP's dichtbij elkaar plaatsen - moet je ook niet doen. Basis van een goed WiFi-netwerk is goede fysieke installatie, dus zorgen dat de cellen van de AP's elkaar minimaal overlappen. Als je vol signaal hebt van meerdere AP's gaat het mis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Oef, goed punt: je hebt al redelijk professionele apparatuur. Slecht punt: je zegt niet hoe het ingesteld is.

@Anoniem: 30722 geeft een paar mooie tips, dingen die je ook in een unifi controller kan instellen. Mits je dat niet insteld, dan zal een AP-side handoff natuurlijk nooit gebeuren. De standaard is namelijk dat wifi client side bepaald wordt. En mits je client een gammele kaart/netwerkstack heeft, is de kans dat dat niet gebeurd (zelfs bij Wifi6) sterk aanwezig. Case/point je TV.

Het delen van 2,4 en 5GHz op één SSID kan al funest zijn voor sommige apparaten, vooral Marvell wifi meuk heb ik daarop vaak zien crashen. In UniFi een minimum RSSI instellen van -70 ~-75 kan al heel goed werken, maar dan nog: bij voorkeur geen andere 2,4/5GHz wifi meuk in de buurt! Was laatst een leuke LTT video waarbij draadloze speakers, én Z-Wave behoorlijk wat storing veroorzaakte onderling.

IoT via apart netwerk... tsja... ik persoonlijk ben van de motivatie: IoT hoort niet via wifi, wifi zuipt te veel. Maar ik snap dat niet alles Zigbee snapt. Heb een MQTT-enabled stofzuiger en een zonne-inverter hier die bijvoorbeeld persé wifi willen spreken, waarbij de inverter zelfs eisen stelt aan de 2,4GHz band. Nou die heeft z'n eigen 2,4GHz SSID-tje gekregen zodat de rest van de apparaten niet traag hoeft te zijn.

Maar hoe dan ook, nee, WiFi6 lost niets op client-side, en AP-side heeft het nogal wat goede instellingen nodig. Bij ubiquity kan dat, veel van die kant-en-klaar mesh dingen hebben erg conservatieve instellingen, maar als je al aan Ubiquity zit: waarom er niet bij blijven?

De praktijk is altijd dat zelfs met de beste instellingen wifi altijd een kwestie van samenwerken is. Marvell is niet het enige NIC-merk waar ik meer problemen mee heb gehad. Atheros rings a bell... maar ook client-side kun je niet altijd alles regelen. Dat, gecombineerd met inherente radio dingen en de praktijk dat 2,4GHz gewoon een lastpost is, brengt me tot de conclusie dat de beste oplossing voor wifi problemen, geen wifi gebruiken is. Voor je TV heb je dat al gedaan. Verstandig, want waarom moet hij uberhaupt op wifi? Je tilt hem toch niet constant rond? Een TV staat/hangt meestal zijn hele leven op één plek, waar sowieso iets van TV/Kabel nodig is waar ethernet perfect door kan. Bovendien zijn dat juist de plekken waar WiFi veel storing heeft.

Nogmaals, ubiquity spul is geweldig, maar bied ook een hoop instellingen, juist qua roaming, en qua locken (je had je TV ook kunnen locken aan de unifi-zeide ;)). Maar het heeft wat werk nodig voor de eerste setup, ondanks hoe makkelijk het er ook uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja dat locken op AP heb ik ook voor mn tv moeten doen, werkt sindsdien probleemloos. Kan vrij simpel via de Unifi app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEL4u4FY38l9s8byY8GAIkikG0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YalI0ta6kUzwSFBboYU0R2H.jpg?f=fotoalbum_large

Roaming werkt ook prima met 3 Unifi APs in huis voor mn telefoons, laptops en tablets.

Ik denk dat je dus beter wat tijd kan investeren in je Unifi setup beter configureren dan geld uit geven aan andere hardware die waarschijnlijk ook weer een custom config nodig heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-12-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:40
Als je zendvermogen te hoog staat zien clients vaak ook geen rede om te roamen. Waarom zou ik ergens ander naar toe gaan als ik het AP nog voldoende sterk zie ?

Dan kan het dus ook voorkomen dat je al onder een ander AP staat en je client nog steeds niet naar alternatieven wil kijken. DAt de verbinding dan matig wordt doordat het ap de client soms niet meer kan onderscheiden boven de ruis vloer is dan voor de client niet direct duidelijk.

Ik vindt roamen wel zinvol, ook voor statische clients. Als ik dan AP firmwares ga updaten wordt in ieder geval de immanent desassociate aangekondigt zodat capable clients de reboot al kunnen ontwijken en niet capable clients op een ander AP met een reassociate terecht kunnen.

Dan blijft de deurbel en het brandalarm i.i.g. ook gewoon werken tijdens onderhoud.

[ Voor 29% gewijzigd door mash_man02 op 20-12-2022 11:32 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
Het goede nieuws is dat binnen het Unifi ecosysteem (en misschien al met de spullen die je nu al bezit) heb je alles dat nodig is om een top wifi dekking met goede roaming.

Wat je nog kan doen:
Wifi site survey. Bijv zelf met een Android telefoon en app.
Roaming wil je op ongeveer -67dB dus dan moet je spelen met AP plaatsing, overlap en antenne sterkte.

Weet niet of dat al genoemd is hier boven maar je kunt ook een minimal RSSI instellen.
Als het signal zwakker wordt dan de ingestelde waarde wordt de client van het AP geschopt en gaat de client op nieuw opzoek.
Downside slecht ingesteld werkt dit alleen tegen je, kom je in een "client wil connecten maar telkens van het AP geschopt" loop.

Als dat je teveel of te lastig lijkt kan je misschien een bedrijfje inhuren om je setup af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:42
@Teunis Waarom zoek je naar een betere set-up, terwijl je de mogelijkheden van je huidige set-up onvoldoende benut? Het is natuurlijk de bedoeling dat je je pro-sumer spullen ook als zodanig gebruikt.

Ik heb hier een Unifi systeem met 6 AP's (5 binnen, 1 buiten) en alle clients zijn en blijven netjes verbonden. Mobiele clients roamen er vrolijk op los, zonder issues. Alle tips en tricks zijn door voorgaande sprekers inmiddels wel genoemd. Het kost wat energie, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunis
Bedankt voor alle reacties, ze hebben zeker geholpen.

De waarom een nieuw devices:
Iemand anders vroeg mij om aanbevelingen qua nieuw netwerk; en wou eerst mijn huidige frustratie omtrent UniFi beantwoord hebben.
Wat jullie ook zeker gedaan hebben, en komt in de basis neer op configuratie issue. Heel misschien op slechte devices.
En de issue ga zeker in de vakantie ook nog tijd aan schenken/oplossen

Qua ander merk:
meer ap's is niet slecht, en vergt geen uren configureren qua zendvermogens/kanalen/etc
Liefst zadel ik mezelf of deze persoon niet op met veel configuratie tijd op.
Dus is er merk die dit beter (uit zichzelf) oplost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Teunis schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:12:
[...]

Qua ander merk:

[...]

Liefst zadel ik mezelf of deze persoon niet op met veel configuratie tijd op.
Dus is er merk die dit beter (uit zichzelf) oplost ?
Nee. Meer AP's is *wel* slecht en er is geen intelligente software die slechte installatie van AP's die te dicht op elkaar staan kan oplossen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Teunis schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:12:
Bedankt voor alle reacties, ze hebben zeker geholpen.

De waarom een nieuw devices:
Iemand anders vroeg mij om aanbevelingen qua nieuw netwerk; en wou eerst mijn huidige frustratie omtrent UniFi beantwoord hebben.
Heel kort:
2015:
- ik had unifi
- ik raadde het iedereen aan

2021:
- unifi is eruit
- ik durf er niet meer over te beginnen op feestjes :+

Het is ook tegenwoordig, vind ik, rommel maar jouw issues zouden gewoon oplosbaar moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
dion_b schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:08:
[...]

Nee. Meer AP's is *wel* slecht en er is geen intelligente software die slechte installatie van AP's die te dicht op elkaar staan kan oplossen.
Eens, als een client kan kiezen uit 1 ap zal de keuze als logisch ervaren worden.

Als een client kan kiezen uit 10 ap's snappen wij de keuze die gemaakt worden niet.

Er zijn ook devices die van nature slechte roaming algoritmen hebben, TV's vallen daar vaak onder, deze consumer producten nemen al aan dat ze maar te maken hebben met 1 bssid en kunnen heel erg in de war raken van te veel keuze waardoor het roaming gedrag zelfs uit controle kan raken waardoor hat apparaat gewoon niet of niet goed meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
mash_man02 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:28:

Ik vindt roamen wel zinvol, ook voor statische clients. Als ik dan AP firmwares ga updaten wordt in ieder geval de immanent desassociate aangekondigt zodat capable clients de reboot al kunnen ontwijken en niet capable clients op een ander AP met een reassociate terecht kunnen.

Dan blijft de deurbel en het brandalarm i.i.g. ook gewoon werken tijdens onderhoud.
Ja een client sticken aan een AP wil je natuurlijk liever voorkomen maar soms heb je die keuze niet.
Sommige apparaten zijn zo dom die pakken gewoon het eerste BSSID die voorbij komt (moet je net pech/geluk hebben met de beacon) en connecten daarnaartoe. En dat kan dan goed het AP van zolder zijn ipv de AP een meter verderop.

Tja, als ze zo dom zijn dat moet je wel sticken (of dedicated iOT SSID's per AP aanmaken).

Overigens vraag ik mij af wat een unifi doet met een client die "gesticked" is aan een AP en als dat AP vervolgens offline is. Wellicht gooit die hem dan alsnog naar een ander AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:36
@laurens0619
Ook unifi kan niets naar een andere AP gooien, maximaal kan hij disconnecten en als je een device hebt dat zo antiek is dat hij de eerste de beste pakt dan heb je een goede kans dat hij gewoon weer dezelfde pakt.

De beste oplossing voor zulke device heb je al aangedragen, te weten voor zulke devices een aparte SSID maken die alleen op de dichtstbijzijnde AP bekent is.

Overigens geloof ik veel eerder dat er veel te veel AP's beschikbaar zijn die veel te sterk uitzenden en het device gewoon niet de goed kan kiezen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunis
laurens0619 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:42:
[...]

Heel kort:
2015:
- ik had unifi
- ik raadde het iedereen aan

2021:
- unifi is eruit
- ik durf er niet meer over te beginnen op feestjes :+

Het is ook tegenwoordig, vind ik, rommel maar jouw issues zouden gewoon oplosbaar moeten zijn
Dit is ook mijn gevoel, waarom ook naar neig om het niet aan te raden de vriend.
probleem is dan dus ook wat dan wel... ?

voor iedere voorstander van bepaalt merk is wel iemand met negatieve ervaring(en).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Teunis Dat hangt helemaal van wat de use case is van die vriend.
Als het gaat om "ik wil gewoon goede wifi" dan raad ik ze bijna altijd aan: neem paar van die mesh nodes van je provider en sluit die (het liefst) bekabeld aan. Als er iets is, bellen ze de provider (en niet mijn).

Als de provider een slecht assortiment heeft dan roep ik meestal: Koop een Deco M4 of x50 en sluit hem (het liefst) bedraad aan. Wil je je geld liever uitgeven aan apparatuur ipv een kabel? Niet verstandig maar koop een Deco Xe75

Maar dat is dus advies wat ik geef op "ik wil goede wifi". Zodra de use case complexer wordt met vlans en weet ik veel wat allemaal dan is het "it depends"

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 21-12-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kleine toevoeging hierop.
Simpele, goede en probleemloze wifi raad ik ook "HP Aruba instant on" aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V) JA ik eerst ook maar na de ervaring topics hier op tweakers heb ik besloten dat advies maar te "pauzeren" tot ik zelf een keer een setje heb getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Teunis schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:12:
[...]

Dit is ook mijn gevoel, waarom ook naar neig om het niet aan te raden de vriend.
probleem is dan dus ook wat dan wel... ?

voor iedere voorstander van bepaalt merk is wel iemand met negatieve ervaring(en).
Er is niets mis met Unifi, maar ik raad het alleen aan als mensen het zelf willen en kunnen beheren. Maar een TP-Link Deco set kan prima afdoende zijn voor de meeste gebruikers.

WiFi 6 lost niets op, maar verhoogt je maximale doorvoer snelheid.

Ik haal 450 Mbit/s down via mijn WiFi-5. Dat is voor de meeste mensen echt wel meer dan genoeg. Roaming kan vooral problemen geven indien een AP in de weg zit met signaal, maar daar heb je met Unifi normaal geen last van.

Een hele grote maar: Op 1 of andere manier blijven er altijd hardware combinaties bestaan die niet lekker werken. Een apparaat die niet goed verbindt met een specifiek wifi netwerk. Dat kan altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
laurens0619 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:25:
@Ben(V) JA ik eerst ook maar na de ervaring topics hier op tweakers heb ik besloten dat advies maar te "pauzeren" tot ik zelf een keer een setje heb getest...
Ik heb zo'n HP set getest en ja de standaard instellingen zijn wat conservatief zodat de maximale snelheden iets lager liggen.
Dat is voor mensen die het onderste uit de kan willen halen vervelend, maar voor de gemiddelde gebruiker juist prima.
Het is het principe van een goede verbinding is beter dan de maximale snelheden halen.

Maar wat voor mij doorslaggevend was, is dat ze uit de box probleemloos werken en ze een hele goede gebruikers interface hebben die geen extra controller vereist en ook voor de techneuten meer dan voldoende instel mogelijkheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Hann1BaL schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:25:
[...]
Een hele grote maar: Op 1 of andere manier blijven er altijd hardware combinaties bestaan die niet lekker werken. Een apparaat die niet goed verbindt met een specifiek wifi netwerk. Dat kan altijd.
Ben ik het helemaal mee eens, maar daar zie je toch dat de ene vendor daar meer oog voor heeft dan de andere en daar komen producten die meer zakelijk georienteerd zijn vaak wel wat beter uit de bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mash_man02 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:30:
[...]

Eens, als een client kan kiezen uit 1 ap zal de keuze als logisch ervaren worden.

Als een client kan kiezen uit 10 ap's snappen wij de keuze die gemaakt worden niet.
Clients kunnen allerlei algoritmes hebben.

Best case:
Client luistert naar 802.11v boodschappen van AP's met informatie over welke AP te kiezen. Zeldzaam, want vereist zowel hard- als software support. Qua software ondersteunen Android, iOS, MacOS en Windows het, maar bij IoT (waar ik televisies nadrukkelijk onder schaar) hebben de WiFi libraries er nooit van gehoord. Ook bij de OSsen die het wel supporten is hardware support eerder uitzondering dan regel helaas (nuancering: meeste hardware kan het aan, maar drivers, firmware en middleware moeten ook meewerken, en daar gaat het ergens tussen silicon en de proprierary Android shells te vaak mis). Oh, en je APs moeten het ook ondersteunen natuurlijk. UniFi doet dat sinds een paar jaar, bij enterprise-grade spul is het standaard, en meeste "mesh" dingen zeggen het te ondersteunen. Bovendien zegt bij AP's 'ondersteunen' nog weinig: ze moeten het niet alleen ondersteunen maar ook iets zinnigs ermee doen.

IMHO zijn dit de soort dingen waar router/AP/mesh reviews zich op zouden moeten focussen. Maar zolang de "reviewers" in de meeste gevallen niet meer dan door fabrikanten betaalde influencers zijn en degenen die reviews lezen meer kijken naar flitsende foto's of filmpjes dan technische content gaat het niet beter worden. Voor een kijk in wat 802.11v is, hoe het kan werken en hoe te zien of apparaten het ondersteunen, lees eens hier:
https://semfionetworks.co...t-device-supports-80211v/

Tweede keuze:
Client verbindt met AP met hoogste RSSI of (beter) SNR. Als geen 802.11v mogelijk is, is dit het beste wat een client kan doen. Default van de gangbare OSsen, maar wederom bij IoT geen sinecure. Als het mee zit heeft client bij vergelijkbare waarde voorkeur voor 5GHz, maar dat is lang niet altijd het geval.

Rest:
Client verbindt met eerste AP met bekende SSID waar het toevallig een beacon van ontvangt. Of client verbindt met hexadecimaal hoogste/laagste BSSID (MAC van AP...). Schering en inslag bij oudere meuk en alles wat je in breedtste zin "IoT" kunt noemen.

Soms krijg je mix van tweede/rest: van de AP's met volgens client acceptabele RSSI/SNR pakt het de eerste die het ziet of de hoogste/laagste BSSID.

Mag duidelijk zijn dat in alle gevallen behalve de eerste, de AP's zelf nul invloed hebben in wat de client doet, en dat de kans dat het met de 'rest' goed gaat omgekeerd evenredig is met aantal AP's die een client kan detecteren. Dat is waarom zorgen voor goed RF - lees: AP's niet te dicht bij elkaar, en bij meerdere AP's zorgen dat ze niet maximaal zenden, vooral niet op 2.4GHz - essentieel is, ongeacht hoe slim de management van de AP's is.

Je bent te allen tijde beter af met een 'dom' netwerk met simpele AP's die goed geplaatst zijn dan met de duurste enterprise-grade managed WiFi op slecht geplaatste AP's :o
Er zijn ook devices die van nature slechte roaming algoritmen hebben, TV's vallen daar vaak onder, deze consumer producten nemen al aan dat ze maar te maken hebben met 1 bssid en kunnen heel erg in de war raken van te veel keuze waardoor het roaming gedrag zelfs uit controle kan raken waardoor hat apparaat gewoon niet of niet goed meer werkt.
Meeste IoT is qua WiFi te dom om te poepen. Des te meer reden om vaste apparaten op vaste plekken (zoals TV's) bedraad te verbinden, en om de apparaten waarbij dat niet mogelijk is zo min mogelijk keuze te bieden - dus zo min mogelijk overlap tussen AP's.
[/quote]

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 21-12-2022 10:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

dion_b schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:47:
[...]

[...]

Meeste IoT is qua WiFi te dom om te poepen. Des te meer reden om vaste apparaten op vaste plekken (zoals TV's) bedraad te verbinden, en om de apparaten waarbij dat niet mogelijk is zo min mogelijk keuze te bieden - dus zo min mogelijk overlap tussen AP's.
Ik ben het met het grootste deel van je betoog eens, maar dit laatste nu net niet. Ervaring leert soms best wel dat de bedrade optie soms nog slechter is. Sowieso trager, want bijna altijd 100 Mbit/s (wat uiteraard voor de meeste use cases wel prima is.)

Mijn Sony TV heb ik van de kabel afgehaald vanwege stabiliteitsproblemen. Ik heb overal in huis kabels liggen, dus ben altijd van de kabel tenzij niet anders kan en heb daar 3x Unifi AP in huis om dan nog maar WiFi te voorzien, maar ik heb bij de TV letterlijk moeten beslissen de kabel te verwijderen omdat het problemen veroorzaakte. Dus helemaal zwart-wit is dat statement niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hann1BaL schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:59:
[...]

Ik ben het met het grootste deel van je betoog eens, maar dit laatste nu net niet. Ervaring leert soms best wel dat de bedrade optie soms nog slechter is. Sowieso trager, want bijna altijd 100 Mbit/s (wat uiteraard voor de meeste use cases wel prima is.)
Denk je dat je over WiFi netto meer haalt? Maar los daarvan, broadcast-quality 4k met HDR tikt de 20Mbps nog niet aan. Meer dan 100Mbps is dus nergens voor nodig op een apparaat dat geen 8k doet, en kost wel meer geld en stroom (wat ook weer geld kost). Een 100Mbps Ethernet chip verkiezen boven een onnodige 1GbE chip is juist voorbeeld van goede engineering.
Mijn Sony TV heb ik van de kabel afgehaald vanwege stabiliteitsproblemen. Ik heb overal in huis kabels liggen, dus ben altijd van de kabel tenzij niet anders kan en heb daar 3x Unifi AP in huis om dan nog maar WiFi te voorzien, maar ik heb bij de TV letterlijk moeten beslissen de kabel te verwijderen omdat het problemen veroorzaakte. Dus helemaal zwart-wit is dat statement niet.
Klinkt alsof iets op de TV een netwerklus veroorzaakt. Een enkel voorbeeld van een gaar apparaat is sowieso geen reden om best-practice in twijfel te trekken. Sowieso, kijk maar naar dit topic: er zijn nog veel meer voorbeelden van gare apparaten op WiFi te vinden.

Je zult altijd corner cases hebben, dat is waarom best practices geen harde regels zijn. Maar ik zou zo bot zijn om te stellen dat slecht netwerkgedrag (bedraad of draadloos) ondertussen zodanig onnodig en hinderlijk is, dat het reden is om niet je netwerk, maar het appaarat in twijfel te trekken: als je TV niet fatsoenlijk aan een kabel (of aan een goed ingericht draadloos netwerk) kan, voldoet het niet aan behoeften en mag het retour leverancier om vervangen te worden door eentje die het wel kan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@dion_b Je gaat de TV vervangen omdat de kabel niet goed werkt? Duur grapje.
Je bent het ook gewoon met mij eens, maar ik stelde alleen dat niet alle apparaten even goed via kabel als via wifi werken en dat kan soms komen omdat de focus niet op de bedrade aansluiting ligt.

Dat TVs onbegrijpelijk brak in elkaar zitten wat betreft smart gedeelte is een mening die ik deel.
Een enkel voorbeeld doet niets, maar juist TVs zijn brak met veel zaken. De TV is bij mij nu veranderd in een monitor en het smart gedeelte wordt door iets anders opgelost.

En ja, ik weet dat ik over WiFi netto meer haal, maar zoals ik al aangaf zijn de use cases minimaal. 100Mbit/s is gewoon prima. En hoewel een 100 Mbps chip verkiezen over Gbit misschien een goede keuze kan zijn, is het eigenlijk vaak een voorteken van te magere hardware in het algemeen, waabij een iets hogere investering in hardware het smart gedeelte een langer leven zou kunnen geven. Die van mijn TV, die verder prima is, was na 6 jaar wel klaar en dat was geen budget model Sony.

Het is allemaal niet zo zwart-wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hann1BaL schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:48:
@dion_b Je gaat de TV vervangen omdat de kabel niet goed werkt? Duur grapje.
Nee, TV gaat terug naar de winkel. Apparaat is non-conform. Niet mijn kosten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

dion_b schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:01:
[...]

Nee, TV gaat terug naar de winkel. Apparaat is non-conform. Niet mijn kosten.
Heb je ook al gedacht aan het feit dat de TV al wat ouder kan zijn?
Allemaal leuk gepraat, maar om terug te gaan op het n=1 geval van mij: Het valt een keer uit en moest de TV dan opnieuw opstarten. Aantonen van non-conformiteit van een TV van een jaar of 4-5 is een langdradig proces en als je dat zou doen: Goed bezig, maar ik denk dat accepteren dat WiFi goed werkt en doorgaan met je leven de eenvoudigere optie is en daarom ook de optie die ik heb gekozen.

Gelijk krijgen en gelijk hebben zijn 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Lijkt me niet dat het er toe doet dat jij een beroerde tv hebt.
Heeft uiteraard niets met het netwerk te maken een bekabelt netwerk is per definitie beter dan wifi.
En die smart tv is over wifi net zo brak als bedraad.

De fabrikant heeft gewoon besloten dat 100Mbps voldoende is en dat jij via wifi iets meer haalt heeft niets met een bewering te maken dat je over wifi meer snelheid haalt dan bedraad.
Dat ligt niet aan de wifi maar aan je tv.

Vergeet niet dat tv fabrikanten(en zeker Sony) altijd huiverig waren en zij om hun tv via het netwerk te ontsluiten.
Zij zitten in het kamp van de content leveranciers die dat niet willen.

Het is technische gezien een fluitje van een cent om een smb client in te bouwen om zo vanaf een netwerk share video's af te spelen, maar nee ze blijven vast houden aan dat rottige DLNA protocol met al zijn beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nou die TV hoeft niet perse beroerd te zijn hoor. Ik weet niet of @Hann1BaL ook ubiquiti gebruikt voor switching maar ook die apparatuur is (zeker!) niet heilig.

Eigenlijk zijn (waren?) ze alleen goed in Wifi.
Maar laten we hier maar geen ubuiqiti bash topic van maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ben(V) schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:19:
Lijkt me niet dat het er toe doet dat jij een beroerde tv hebt.
Heeft uiteraard niets met het netwerk te maken een bekabelt netwerk is per definitie beter dan wifi.
En die smart tv is over wifi net zo brak als bedraad.

De fabrikant heeft gewoon besloten dat 100Mbps voldoende is en dat jij via wifi iets meer haalt heeft niets met een bewering te maken dat je over wifi meer snelheid haalt dan bedraad.
Dat ligt niet aan de wifi maar aan je tv.

Vergeet niet dat tv fabrikanten(en zeker Sony) altijd huiverig waren en zij om hun tv via het netwerk te ontsluiten.
Zij zitten in het kamp van de content leveranciers die dat niet willen.

Het is technische gezien een fluitje van een cent om een smb client in te bouwen om zo vanaf een netwerk share video's af te spelen, maar nee ze blijven vast houden aan dat rottige DLNA protocol met al zijn beperkingen.
Sorry, maar jij hebt echt niet goed gelezen :) Zonde van de tijd om daar dus op in te gaan, maar lees het anders rustig nog eens door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

laurens0619 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:46:
Nou die TV hoeft niet perse beroerd te zijn hoor. Ik weet niet of @Hann1BaL ook ubiquiti gebruikt voor switching maar ook die apparatuur is (zeker!) niet heilig.

Eigenlijk zijn (waren?) ze alleen goed in Wifi.
Maar laten we hier maar geen ubuiqiti bash topic van maken ;)
Nee dat was niet van ubiquity. Het gaat in dit topic niet om mijn TV maar de opmerking dat bedraad altijd beter is. Dat zou zo moeten zijn, maar is niet altijd zo. TVs zijn voorbeelden waar veel implentatie gewoon eigenlijk brak/halfbakken is. Het was maar een voorbeeld mensen :)

Terug naar de TS die voor zijn probleem geen WiFi 6 nodig heeft, maar apparaten die zich houden aan WiFi protocollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuidLimburg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-04 19:43
Ook jarenlang verschillende systemen gehad met de nodige issues, Unifi is leuk, maar vergt ook regelmatig onderhoud (qua instellingen en veranderende software updates) en is hooguit consumer+ spul.

De wifi-tip om wel met gerust hart op verjaardagen te delen: Ruckus. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Werkt perfect, zeker in unleashed uitvoering, installeren en zelden meer heen omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunis
Nogmaals dank voor alle antwoorden.
Mijn conclusie:
* Verkeerd geplaatste APs / Niet goed geconfigureerde APs
dit kan ik verhelpen. (al is verplaatsen niet altijd een optie)
* IoT devices die zich niet aan de norm houden.
hier kan weinig aan doen, dan de IoT terug sturen of leven met de issues.

mocht de vriend door zetten maak wel nieuwe topic aan, maar aruba instand on & ruckus staan zeker op de lijst om ook naar te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
Teunis schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:30:
* IoT devices die zich niet aan de norm houden.
hier kan weinig aan doen, dan de IoT terug sturen of leven met de issues.
Of vastpinnen op een AP, via de Unifi interface.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
GarBaGe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:35:
[...]

Of vastpinnen op een AP, via de Unifi interface.
Of aparte SSID erbij maken per accesspoints:

Dus:
AP1:
RoamingSSID (pref 5ghz only)
AP1SSID (evt 2.4ghz only)

AP2:
RoamingSSID (pref 5ghz only)
AP2SSID (evt 2.4ghz only)

En dan je iot spul aan het dedicated SSID laten verbinden

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 23-12-2022 10:04 ]

Pagina: 1