Toon posts:

aankoopdilemma versterker vs receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
op moment ben ik voornemens mijn huidige setup te upgraden

ben een muziekliefhebber. platenspeler, spotify, youtube als bronnen. dus geen ht opzet nodig.

nu heb ik de volgende opties:
Musical fidelity m2si
Marantz nr1200

bij de musical fidelity dien ik dan nog een goeie streamer te vinden om spotify of heos te kunnen gebruiken. bij de Marantz heb ik alles in 1, maar geluid voor mij het belangrijkste.

Speakers Monitor audio rx6

Wie ervaring met de 2 en kan mij een goeie richting op krijgen om een besluit te nemen.

Alle reacties

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:31
Aangezien je spotify en youtube als bron gebruikt, ben je geen hifi gebruiker die koste wat kost naar de beste kwaliteit wil luisteren (no offense, ik luister ook lekker Spotify met m'n Focals). Dat doet niks af van het feit dat je een muziekliefhebber bent. Persoonlijk zou ik dan ook niet heel veel geld uitgeven aan een versterker en (losse) streamers.

Wat vind je van zoiets als dit? Een Argon SA1. Een stereoversterker met streamingmogelijkheden en platenspeler aansluiting. Voor een mooi prijsje een alles-in-een oplossing voor wat jij zoekt en ook nog eens mooi compact. Mocht je twijfels hebben bij Argon of bij de prijs van het apparaatje (wel goed genoeg). Die Argon is van binnen volgens mij identiek aan een NAD amp1, maar dan voor minder dan de helft van het geld.

[Voor 88% gewijzigd door Hulleman op 20-12-2022 11:41]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je speakers zijn bepalend in het geluid dat je krijgt, en als jij purist bent ga je toch voor iets als source direct. Dan voeldoelt eigenlijk iedere versterker of receiver die je speakers aan kan sturen.
Voor zowel een receiver als tegenwoordig ook de meeste versterkers ben je afhankelijk van de ingebouwde DAC. Die zijn over het algemeen best redelijk, maar meestal geen high end 32bit etc.

YT als bron: bedoel je YT music of video's?

Either way, ik zou voor iets als een Pi met Volumio en een goede DAC gaan. SOwieso, met die Musical FIdelity moet je wel analoog aansluiten, die heeft uberhaupt geen digitale ingangen. Dus mocht je YT video gebruiken: dan moet je analoog van je TV naar je versterker. Ik weet niet of je TV dat snapt.
Een streamer die YT music doet ken ik zo niet (maar ik verwacht eigenlijk dat Volumio dat ook kan ).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gentleman
  • Nu online
Hulleman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:36:
Aangezien je spotify en youtube als bron gebruikt, ben je geen hifi gebruiker die koste wat kost naar de beste kwaliteit wil luisteren (no offense, ik luister ook lekker Spotify met m'n Focals). Dat doet niks af van het feit dat je een muziekliefhebber bent. Persoonlijk zou ik dan ook niet heel veel geld uitgeven aan een versterker en (losse) streamers.

Wat vind je van zoiets als dit? Een Argon SA1. Een stereoversterker met streamingmogelijkheden en platenspeler aansluiting. Voor een mooi prijsje een alles-in-een oplossing voor wat jij zoekt en ook nog eens mooi compact. Mocht je twijfels hebben bij Argon of bij de prijs van het apparaatje (wel goed genoeg). Die Argon is van binnen volgens mij identiek aan een NAD amp1, maar dan voor minder dan de helft van het geld.
Ik snap wat je wilt zeggen. als bron ook een platenspeler en cd-speler. maar gemak dient de mens, dus spotify wel verdomd handig.

tnx voor je reactie, uitleg en tips..Ben alleen bang dat de Argon het qua kracht niet de speakers aankan.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:31
Gentleman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:59:
Ben alleen bang dat de Argon het qua kracht niet de speakers aankan.
Dat is echt een hardnekkig misverstand, dat kan prima. Jouw speakers hebben een hoge gevoeligheid (90db) en zijn dus makkelijk aan te sturen. Bij normaal spelen gebruikt een speaker nog geen 1 watt aan vermogen. Vermogen is echt geen issue.

[Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 20-12-2022 13:43]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Gentleman
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:45:
Je speakers zijn bepalend in het geluid dat je krijgt, en als jij purist bent ga je toch voor iets als source direct. Dan voeldoelt eigenlijk iedere versterker of receiver die je speakers aan kan sturen.
Voor zowel een receiver als tegenwoordig ook de meeste versterkers ben je afhankelijk van de ingebouwde DAC. Die zijn over het algemeen best redelijk, maar meestal geen high end 32bit etc.

YT als bron: bedoel je YT music of video's?

Either way, ik zou voor iets als een Pi met Volumio en een goede DAC gaan. SOwieso, met die Musical FIdelity moet je wel analoog aansluiten, die heeft uberhaupt geen digitale ingangen. Dus mocht je YT video gebruiken: dan moet je analoog van je TV naar je versterker. Ik weet niet of je TV dat snapt.
Een streamer die YT music doet ken ik zo niet (maar ik verwacht eigenlijk dat Volumio dat ook kan ).
Heb nu ook de tv analoog aangesloten op de versterker. TV optisch -> omvormer optisch naar analoog -> analoog op versterker

Pi gegoogled. Kwam op kostbare streamers. Klopt dat? Niet mijn voorkeur.

Neig nu naar een Denon PMA 800H.

• The Eagle

The Eagle

Pi's zijn momenteel slecht verkort, dus de p ijzen zijn hoger, zeker voor winkels die complete kits verkopen. Maar https://rpilocator.com/ :Y)

Losse Allo DAC en behuizing en voeding er bij en klaar ben je. Voor een beetje volumio is een pi 3 meer dan zat, draait zelfs op een 2B :)

De Denon is een prima apparaat, maar de dac is max 24bits. Zeker niet slecht, maar 32bits is uiteraard beter.
Tenzij je voor NOS dacs als een Metrum oid wilt gaan, maar dan betaal je ook flink voor een losse dac. Voor YT of Spotify niet helemaal de moeite.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:56
The Eagle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:50:
Pi's zijn momenteel slecht verkort, dus de p ijzen zijn hoger, zeker voor winkels die complete kits verkopen. Maar https://rpilocator.com/ :Y)

Losse Allo DAC en behuizing en voeding er bij en klaar ben je. Voor een beetje volumio is een pi 3 meer dan zat, draait zelfs op een 2B :)

De Denon is een prima apparaat, maar de dac is max 24bits. Zeker niet slecht, maar 32bits is uiteraard beter.
Tenzij je voor NOS dacs als een Metrum oid wilt gaan, maar dan betaal je ook flink voor een losse dac. Voor YT of Spotify niet helemaal de moeite.
Wat maakt een 32-bits dac beter? Er is al nauwelijks 24-bits materiaal (en dan bedoel ik niet geupsampled materiaal).

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Gentleman
  • Nu online
Ben idd wel benieuwd of ik bij de Denon nog een Dac nodig heb.

Ook content van YT of tv muziekzenders zou ik graag in goeie kwaliteit - best mogelijke - willen afspelen. Ben nou eenmaal een fan van verrast worden qua muziek en niet altijd iets bewust opzetten. Radio, TV, spotify afspeellijsten etc

• Gentleman
  • Nu online
Hulleman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:36:
[...]

Dat is echt een hardnekkig misverstand, dat kan prima. Jouw speakers hebben een hoge gevoeligheid (90db) en zijn dus makkelijk aan te sturen. Bij normaal spelen gebruikt een speaker nog geen 1 watt aan vermogen. Vermogen is echt geen issue.
Denk dat de argon net te kort gaat komen. Wel een mooi apparaat en al lang gevolgd. Toch is het advies van een ieder om iets krachtigers te nemen

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:56:
[...]

Wat maakt een 32-bits dac beter? Er is al nauwelijks 24-bits materiaal (en dan bedoel ik niet geupsampled materiaal).
Lang verhaal kort: niet perse beter, maar de mogelijkheid om meer details weer te kunnen geven door hogere resolutie.
Recentelijk zelf overgestapt van een Pi met HDMI naar mijn AVR2311 (24 bits / 192Khz) naar Pi met Allo Boss DAC (32 bits /384 Khz) en ik hoor duidelijk meer details, zelfs met Spotify. Waarvan ik er bij Spotify vanuit ga dat de boel sowieso upsampled wordt.
Nou kan dat misschien deels tussen de oren zitten, maar als TS voor goed spul wil gaan kan ie het beter meteen goed doen lijkt me, en voor het hoogst mogelijke gaan :)

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:56
The Eagle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:39:
[...]

Lang verhaal kort: niet perse beter, maar de mogelijkheid om meer details weer te kunnen geven door hogere resolutie.
Recentelijk zelf overgestapt van een Pi met HDMI naar mijn AVR2311 (24 bits / 192Khz) naar Pi met Allo Boss DAC (32 bits /384 Khz) en ik hoor duidelijk meer details, zelfs met Spotify. Waarvan ik er bij Spotify vanuit ga dat de boel sowieso upsampled wordt.
Nou kan dat misschien deels tussen de oren zitten, maar als TS voor goed spul wil gaan kan ie het beter meteen goed doen lijkt me, en voor het hoogst mogelijke gaan :)
Ik geloof onmiddellijk dat een Allo Boss beter klinkt dan via HDMI naar een Denon AVR2311, maar dat komt niet doordat die Allo Boss 32 bits is (of beter gezegd: aankan; luister je ook naar 32 bit bronmateriaal, laat je de muziek upsamplen of gewoon zoals het bronmateriaal is?), maar omdat het een betere dac is.

Het hoogst mogelijke is niet per definitie datgene die muziek met de meeste bits ondersteund.

[Voor 4% gewijzigd door Videopac op 20-12-2022 19:44]

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• The Eagle

The Eagle

Fair enough :)
Mij associatie is denk ik gekomen doordat ik voor mijn telefoon ook een 32bit dac heb gekocht (chifi) en daar exact hetzelfde effect heb ervaren.
Maar point taken :)

Having said that: conclusie is dus dat een goede losse dac beter zal zijn dan de ingebouwde dac van de Denon, of een andere instap receiver. Niet dat die slecht zijn, maar kan beter. Amp met goede ingebouwde dac kan uiteraard ook, maar heeft een prijskaartje :)

[Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 20-12-2022 19:56]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee