Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsmans
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-02-2023
Hoi allemaal,

Ik ben met een flinke verbouwing bezig en sinds kort een vvw systeem liggen. Alles aangesloten maar nu heb ik het volgende als probleem. De vvw wordt niet warm. Na veel gelezen te hebben kwam ik er achter dat mijn verdeler een VTE inregelventiel heeft...dit stond natuurlijk nergens in de gebruikshandleidng.

Als ik op de verdeler het VTE inregelventiel volledig uit draai(dus retour water mengt met aanvoer) dan heb ik een goede flow op alle groepen maar dan loopt mijn aanvoer thermometer volledig terug. Al zet ik de aanvoer temp. op de ketel op +70C°, ik zit met een koude verdeler.

Draai ik de VTE inregelventiel volledig in (retour mengt niet met aanvoer) dan loopt mijn aanvoer thermometer netjes op tot de op de ketel ingestelde aanvoer temperatuur(nu 30°C), maar stopt de flow als ik naar de flowmeters kijk.

In beide gevallen geeft de retour thermometer gek genoeg geen kik en blijft op 10C° staan.

Hoe los ik dit op?

Plan is enkel vvw in huis aan te leggen dus de aanvoer temperatuur mag laag blijven.

De hardware:
- Remeha Tzerra ACE 39c Combiketel.
- In huis enkel en alleen vvw 10 h.o.h.
- VTE InLine verdeler 5 groepen. zie fotos
- Google Nest thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ff-e083Bgopq_YAs7XQt8KT7Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7hdwwH9OJwnRKS3Z2kVjbR6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SvmYqpKaSuP54pig3Lzy9mhwpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNyVSBBUaCvFHlA5OzigmXji.jpg?f=fotoalbum_large.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoeveel tijd gun je het proces? En hoe warm is de vloer waar het geheel door stroomt nu? Het duurt wel even voor een vloerverwarming (en dus de retour) oploopt, dat kan bij een nog onverwarmde ruimte zo een paar uur per graad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bypass te licht ingesteld?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05
Flow komt van je pomp, warmte van je ketel. Dat onderscheid moet je eerst snappen en dan kijken waar het and schort.

Heb je geen flow, dan kijk ja maar je pomp en kranen, bypass etc. Heb je wel flow maar geen warmte dan kijk je naar je ketel.

Kun je de pomp in test modus zetten en de flow testen?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:00
Was er gisteren of eergisteren niet iemand met bijna hetzelfde probleem. Toen bleek zijn thermostaat kraan vast te zitten, en niet open te gaan. Is er niet ergens een klepje dicht?. In dat andere draadje pompte de pomp op de verdeler het water rond en zag je flow met ltv open, maar verdween de flow met ltv dicht.
Als je ltv open is, moet de aanvoer "heet" zijn. Als je het ventiel dicht zet kan je met lage temperatuur water werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eilander1987
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-02-2023
Goedemorgen! Is je probleem al opgelost?

Ik loop tegen dezelfde situatie aan. Heb een therminon ltv composiete verdeler.

Draai ik alles naar volledig neutraal dan heb ik over mijn 9 groepen 3 liter per minuut flow alleen is de gemeten aanvoertemperatuur richting de vloer 26 graden en retour 22 graden.

Draai ik de verdeler naar 99,9% actief dan heb ik 1 liter flow per groep over maar kan ik met de infrarood thermometer 37,5 graad aanvoer en 26,8 retour meten.

Draai ik de verdeler naar 95% actief dan kan ik 2 liter flow per groep halen en zakt de aanvoer naar 34 graden en retour naar 25 graden.

Kom er niet uit wat het beste is.

Gr Stefan
Pagina: 1