Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiarave
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-01-2023
Hallo, ik zou ons thuisnetwerk willen verbeteren aangezien het op weinig slaat nu. De modem staat in de garage, ongeveer een 20-30 meter verwijderd van de woonkamer en een 10 meter ongeveer van het bijgebouw. Aan de modem zijn rechtstreekse utp kabels verbonden (1 digibox in huis en 1 digibox in bijgebouw + 1 utp kabel naar het huis) + een utp kabel naar een switch, aan de switch zijn nog utp kabels verbonden (3 naar bijgebouw en 1 naar het huis), dit is zo geïnstalleerd door de provider en elektricien. In de bijgevoegde foto vind je een plattegrond van het huis met waarin het huis UTP poorten beschikbaar zijn.

Momenteel staat er een AP in het huis en een AP in het bijgebouw omdat de wifi van de modem niet echt ver gaat. Binnenkort zouden we wat extra smart home producten willen aanschaffen en installeren, nl. een slimme deurbel waar de rechtse pijl staat en een slimme stekker aan de linkse pijl waar we verlichting willen op aansluiten. Binnen in huis komen ook nog een google nest en chromecast.

Het idee was om een mesh wifi netwerk te voorzien, zodat we van overal de smart home apparaten kunnen bedienen en gewoon in het algemeen de wifi overal te verbeteren. Vooral het idee dat je niet telkens zelf van AP moet veranderen als je je verplaatst is voor ons interessant. Maar we hebben natuurlijk wel utp kabel voorzien in het huis en het bijgebouw.. en ik las dat bedrade mesh stations eigenlijk als gewone bedrade AP's werken.. Hierdoor weet ik dus echt niet wat ik moet voorzien. Oh ja, waar we de slimme stekker willen voorzien is geen utp kabel mogelijk en het is toch wel een eind van daar tot aan de utp kabel voorziening in het huis of het bijgebouw, toen ik daarstraks daar de wifi aan het testen was met een wifi analyzer bleek de huidige AP van het bijgebouw nog redelijk aanvaardbare wifi te leveren tot waar de slimme stekker komt, dus misschien moet ik geen extra station voorzien in de buurt van waar die stekker dus komt. Ik dacht eerst voor een powerline mesh systeem te zorgen zodat er in de buurt van de slimme stekker toch wifi is.

Iemand die mij kan aanraden wat ik het beste koop voor dit te realiseren? Hopelijk was de uitleg niet te ingewikkeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpVnILcy5tR-PQ69h5kKsjoUtes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/InYOqh674RuhMSZQ4K1GRTPp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een mesh wifi netwerk is niets anders dan AP's die onderling ook via wifi met elkaar communiceren, soms als backup soms als enige. Voor thuis niet zo heel erg van belang, maar het is wel lekkere marketing om meteen meerdere AP's als set te verkopen.
Als je kabel hebt liggen gebruik die vooral voor alles wat een vaste plek heeft. Verder zou ik momenteel kijken om zoveel mogelijk met POE aan te sluiten zodat je weinig kleine voedinkjes nodig hebt. Dit omdat iedere voeding verlies heeft scheelt weer in de energie, het staat namelijk wel allemaal 24x7 aan.
In het kader van beheer is het ook aantrekkelijk om het zoveel mogelijk van een merk serie te hebben, aan de andere kant je stelt het een keer in en daarna kijk je er als het goed is nooit meer naar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Waar mogelijk: ALTIJD kabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01
Voor roaming heb je geen mesh setup nodig. Mesh wil enkel zeggen dat de access points draadloos met elkaar verbonden zijn. Je hebt al bedrading liggen dus een draadloze verbinding tussen access points is niet nodig. Bedraad is altijd het beste: je hebt gegarandeerde performance.

Voor roaming is het volgende nodig:
  • Er is weinig overlap tussen de signalen. Dat lijkt me in jouw situatie het geval gezien de afstand tussen de twee gebouwen
  • Access points gebruiken hetzelfde SSID
  • Access points staan ingesteld op verschillende niet overlappende kanalen (1,6 of 11)
  • Access points gebruiken hetzelfde wachtwoord
  • Access points gebruiken exact hetzelfde beveiligings protocol (Security)
  • Access points gebruiken exact dezelfde encryptie (Encryption)
Met deze voorwaarden zou de roaming in jouw situatie moeten kunnen werken.

Bij een mesh set komt in de regel een centraal management systeem van waaruit de access points makkelijk met de juiste identieke parameters kunnen worden ingesteld. Dat is makkelijk maar niet exclusief voor mesh. Je kunt het ook met de hand en bovenstaande lijst doen.

[ Voor 13% gewijzigd door EricJH op 20-12-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiarave
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-01-2023
Ok heel erg bedankt voor de informatie! Ik ga dus best op zoek naar een POE switch (hiermee kan ik dus de bestaande switch in de garage vervangen). Op zoek naar AP's (met POE) en instellen volgens bovenstaande instellingen voor wifi roaming.
Ik kan proberen met nieuwe AP's of ik genoeg wifi heb op de plek waar de slimme stekker moet komen aan de linkerkant van het huis, zodat ik niet meer op zoek moet naar een oplossing om daar voldoende wifi te krijgen.

Het zal dus een POE switch worden en 3 nieuwe AP's via POE. Zijn er bepaalde producten/reeksen die jullie aanraden? Ik kocht tot nu toe altijd TP-link maar misschien dat jullie andere merken aanraden?

Of een soort tool dat mij kan begeleiden wat ik best koop, en hoe ik alle instellingen juist zet? Met bovenstaande informatie over de voorwaarden voor roaming ben ik mee, maar ik vermoed dat er bij het effectieve instellen van de AP's toch nog wat extra punten gaan zijn waar ik op vastloop.