Hi allen,
Na 8 jaar zonder game pc, eindelijk weer eens tijd (en geld) om goede tijden te herleven: terug naar Modern Warfare 2, World of Warcraft (en beginnen met Warzone).
M'n Antec 900 met E8400 ga ik niet meer afstoffen (blijft een fantastische behuizing), tijd voor iets nieuws dus.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen! Daarnaast weleens wat browsen en werken, maar gamen is het voornaamste.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf met een bedrag van 1500-2000 in gedachten. Dat mag met of zonder display zijn, echter vermoed ik niet dat een nieuw display in het budget gaat passen, dus schaf ik dat dan later aan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel LG 27UL650-W scherm in gebruik, dit wil ik gaan vervangen voor een 144hz 1440p scherm. Dat hoeft niet meteen, maar hoor graag wat jullie aanraden en waar ik op zou moeten letten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na veel lezen (o.a. BBG's en andere desktopadvies topics) uitgekomen op deze onderdelen.
Opmerkingen: een upgrade naar een 6950 XT lijkt me overbodig gezien de verhouding prestaties die het oplevert en het energieverbruik
Ik heb gekozen voor de Z790 vanwege DDR5, mocht DDR4 een betere keuze zijn (prijs/prestatie), dan zou ik voor de Z690 hebben gekozen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen (merk) voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een harde eis is de behuizing. Deze is als enige door de WAF keuring gekomen en gezien we in een klein appartement wonen, komt hij een beetje in het zicht te staan op een gedeelde werkplek.
Wensen:
- Zoveel mogelijk witte componenten (muv voeding)
- RGB mag zeker aanwezig zijn waar mogelijk (met mogelijkheid tot uitschakelen)
- Waterkoeling voor CPU
- Genoeg opslag (1TB), meer opslag kan altijd later nog
- WiFi op het moederbord, hoewel ik uiteindelijk UTP ga aanleggen, is dat er op het moment nog niet op de werkplek
- Een game PC die de komende jaren met name MW2 & Warzone op 144hz 1440p scherm met hoge settings probleemloos kan draaien
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Antwoord op de vragen:
- Werken de compontenten samen?
- Is de voeding voldoende?
- Past de waterkoeling in de front icm een 6900 XT? Naar wat ik heb gelezen zou het moeten lukken.
- Is de moederbord keuze + geheugen combinatie de juiste?
- Ik heb gekozen voor 13600KF vanwege de prijs, ontbreken van onboard GPU is het enige verschil met de 13600K, toch?
- En eerlijk advies natuurlijk!
Overigens: ik ga proberen een 2e hands 6900 XT aan te schaffen (rond €700?), dit zal de kosten enigzins kunnen drukken.
Daarnaast kan ik de hardware zakelijk aanschaffen (ZZP'er). Dit drukt de prijs ook nog iets.
Alvast veel dank voor iedere hulp!
Na 8 jaar zonder game pc, eindelijk weer eens tijd (en geld) om goede tijden te herleven: terug naar Modern Warfare 2, World of Warcraft (en beginnen met Warzone).
M'n Antec 900 met E8400 ga ik niet meer afstoffen (blijft een fantastische behuizing), tijd voor iets nieuws dus.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen! Daarnaast weleens wat browsen en werken, maar gamen is het voornaamste.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf met een bedrag van 1500-2000 in gedachten. Dat mag met of zonder display zijn, echter vermoed ik niet dat een nieuw display in het budget gaat passen, dus schaf ik dat dan later aan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel LG 27UL650-W scherm in gebruik, dit wil ik gaan vervangen voor een 144hz 1440p scherm. Dat hoeft niet meteen, maar hoor graag wat jullie aanraden en waar ik op zou moeten letten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na veel lezen (o.a. BBG's en andere desktopadvies topics) uitgekomen op deze onderdelen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600KF Boxed | € 299,- | € 299,- |
1 | Moederborden | ASRock Z790 Pro RS | € 239,- | € 239,- |
1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6900 XT | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Chalk White | € 151,90 | € 151,90 |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X53 RGB - White Edition | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Ventilatoren | NZXT Aer RGB 2 Single Wit, 120mm | € 25,- | € 25,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5600C36WK | € 182,45 | € 182,45 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold v2 | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 119,90 | € 119,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.262,05 |
Opmerkingen: een upgrade naar een 6950 XT lijkt me overbodig gezien de verhouding prestaties die het oplevert en het energieverbruik
Ik heb gekozen voor de Z790 vanwege DDR5, mocht DDR4 een betere keuze zijn (prijs/prestatie), dan zou ik voor de Z690 hebben gekozen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen (merk) voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een harde eis is de behuizing. Deze is als enige door de WAF keuring gekomen en gezien we in een klein appartement wonen, komt hij een beetje in het zicht te staan op een gedeelde werkplek.
Wensen:
- Zoveel mogelijk witte componenten (muv voeding)
- RGB mag zeker aanwezig zijn waar mogelijk (met mogelijkheid tot uitschakelen)
- Waterkoeling voor CPU
- Genoeg opslag (1TB), meer opslag kan altijd later nog
- WiFi op het moederbord, hoewel ik uiteindelijk UTP ga aanleggen, is dat er op het moment nog niet op de werkplek
- Een game PC die de komende jaren met name MW2 & Warzone op 144hz 1440p scherm met hoge settings probleemloos kan draaien
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Antwoord op de vragen:
- Werken de compontenten samen?
- Is de voeding voldoende?
- Past de waterkoeling in de front icm een 6900 XT? Naar wat ik heb gelezen zou het moeten lukken.
- Is de moederbord keuze + geheugen combinatie de juiste?
- Ik heb gekozen voor 13600KF vanwege de prijs, ontbreken van onboard GPU is het enige verschil met de 13600K, toch?
- En eerlijk advies natuurlijk!
Overigens: ik ga proberen een 2e hands 6900 XT aan te schaffen (rond €700?), dit zal de kosten enigzins kunnen drukken.
Daarnaast kan ik de hardware zakelijk aanschaffen (ZZP'er). Dit drukt de prijs ook nog iets.
Alvast veel dank voor iedere hulp!