Toon posts:

Internet door het hele huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• turkey744
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:18
Dag allemaal! Ik ben druk bezig met het klussen in m'n eerste huis. Afgelopen weekend de glasvezelkabel van de woonkamer naar de meterkast verplaatst en gelijk via de kruipruimte op elke verdieping een netwerkkabel getrokken. Gezien alle muren en vloeren van bewapend beton zijn wil ik overal uiteraard goed verbonden zijn en sowieso bedraad voor mijn PC en Nvidia shield.

Mijn idee nu is op elke verdieping een deco M4 verbinden. Wifi heeft bij mij weinig prioriteit, zolang het maar stabiel is en niet retetraag. Dus geld voor wifi 6 etc heb ik er niet voor over, gezien de belangrijke dingen bedraad zijn. Op de bovenste verdieping gaat de deco naar een switch om m'n PC en in de toekomst een NAS te verbinden. In de woonkamer gaat er vanuit de deco een kabel naar nog een switch, voor m'n shield en de tv ontvanger (ik gok dat die ook bekabeld moet worden, geen idee eigenlijk. Kijk zelf geen tv en het komt over 2 weken.)

Ik heb het gigapakket van KPN gekozen en zal in de meterkast een 5-poort PoE switch gebruiken zodat alle 3 de deco's geen aparte stroomkabel nodig hebben. Mijn vraag is eigenlijk of dit de optimale manier is? Of datik het beter op een andere manier aan kan pakken?

Alle reacties

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 08:59

bl33d

I love the smell of Napalm..

Weet je zeker dat die deco’s m4 gevoed kunnen worden via poe? Wat ik zo gauw zie is dat ze geen poe in hebben.

Verder is de setup in orde!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Deco’s hebben idd geen poe, ook de M5 niet, dat wordt dus andere AP’s zoeken.

Dan kom je uit bij de Omada EAP serie bij TP-Link, of concurrerende oplossingen van Ubiquiti en Aruba.

I reject your reality and substitute my own

• turkey744
Oh, wist niet dat daar ook nog eisen voor waren. Ik zal dan inderdaad een alternatief moeten vinden. Ik zie zo 1 2 3 helaas niet iets met een beetje een degelijke prijs.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

turkey744 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:51:
Oh, wist niet dat daar ook nog eisen voor waren. Ik zal dan inderdaad een alternatief moeten vinden. Ik zie zo 1 2 3 helaas niet iets met een beetje een degelijke prijs.
PoE moet expliciet ondersteund worden om te werken, want tegenwoordig hebben we alleen nog passieveactieve PoE welke d.m.v. een handshake werkt en daar heb je chips voor nodig die dat kunnen. Anders fik je direct je apparaten door omdat je er 24 of 48V doorheen jast zoals met oude actieve passive PoE.

En ja, dat maakt de apparatuur duurder. Het is een enterprise technologie, niet voor de typische thuisgebruiker.

Er is een workaround, dan moet je PoE splitters kopen. Die splitten de RJ45 netwerk poort en een barrel jack (als je goede diameter kunt vinden) en stroom naar 1x PoE.
Zou ik persoonlijk niet voor gaan.

Helaas zul je er qua AP’s met minimaal 802.11ac minimaal ~70-80 per AP voor uit moeten trekken en ze op de muur bevestigen of ‘t plafond als je PoE wilt.

I reject your reality and substitute my own

• turkey744
nelizmastr schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:05:
[...]

PoE moet expliciet ondersteund worden om te werken, want tegenwoordig hebben we alleen nog passieve PoE welke d.m.v. een handshake werkt en daar heb je chips voor nodig die dat kunnen. Anders fik je direct je apparaten door omdat je er 24 of 48V doorheen jast zoals met oude actieve PoE.

En ja, dat maakt de apparatuur duurder. Het is een enterprise technologie, niet voor de typische thuisgebruiker.

Er is een workaround, dan moet je PoE splitters kopen. Die splitten de RJ45 netwerk poort en een barrel jack (als je goede diameter kunt vinden) en stroom naar 1x PoE.
Zou ik persoonlijk niet voor gaan.

Helaas zul je er qua AP’s met minimaal 802.11ac minimaal ~70-80 per AP voor uit moeten trekken en ze op de muur bevestigen of ‘t plafond als je PoE wilt.
Hmm, op de muur vind ik nog prima. In de woonkamer kan ik ook nog best een deco met voeding kwijt, die zit toch achter de dressoir verstopt. Op de 1e en 2e verdieping liever wel één met PoE. Dat scheelt al weer aan kosten.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:05:
[...]

PoE moet expliciet ondersteund worden om te werken, want tegenwoordig hebben we alleen nog passieve PoE welke d.m.v. een handshake werkt en daar heb je chips voor nodig die dat kunnen. Anders fik je direct je apparaten door omdat je er 24 of 48V doorheen jast zoals met oude actieve PoE.
Het is precies andersom. Passieve PoE (meestal 24V) is continu en direct stroom erop zonder handshake en is de oudere techniek, tevens de goedkoopste optie. Actieve PoE (bijvoorbeeld 802.3af of 802.3at, altijd 48V) is wel de handshake en bijbehorende chips.

[Voor 3% gewijzigd door spone op 19-12-2022 22:12]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eventueel zou je ook kunnen kijken naar de Unifi AP AC in-wall access points (rond de 100 euro, wel lastig te krijgen momenteel). Die doen Wifi 5 (AC), worden gevoed via PoE en voorzien in een ethernetpoort voor een apparaat en hebben daarnaast een PoE-poort om een PoE-powered 5 poorts switch (35 euro) te voeden. Dus dan heb je behalve je PoE switch in de meterkast nergens losse stroom nodig.

• turkey744
spone schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:28:
Eventueel zou je ook kunnen kijken naar de Unifi AP AC in-wall access points (rond de 100 euro, wel lastig te krijgen momenteel). Die doen Wifi 5 (AC), worden gevoed via PoE en voorzien in een ethernetpoort voor een apparaat en hebben daarnaast een PoE-poort om een PoE-powered 5 poorts switch (35 euro) te voeden. Dus dan heb je behalve je PoE switch in de meterkast nergens losse stroom nodig.
Ik heb liever geen in-wall access points, wil daar gewoon een wandcontactdoos inbouwen. Iets makkelijker wisselen in de toekomst.

• bl33d

bl33d

Houdt ook rekening mee dat de meeste poe AP zoals ubiquiti, tplink, zyxel etc. maar 1 port hebben. Oftewel jouw idee met nog een switch verbonden aan de AP gaat niet lukken.

• turkey744
bl33d schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:43:
Houdt ook rekening mee dat de meeste poe AP zoals ubiquiti, tplink, zyxel etc. maar 1 port hebben. Oftewel jouw idee met nog een switch verbonden aan de AP gaat niet lukken.
Dat zag ik al, zag al wel wat modellen met 2 ports, zoals een TP-Link omada. Maar daar staat dat de 2e port voor "bridging" is, ik vraag me af of dat werkt voor mijn idee.

• bl33d

bl33d

turkey744 schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:03:
[...]

Dat zag ik al, zag al wel wat modellen met 2 ports, zoals een TP-Link omada. Maar daar staat dat de 2e port voor "bridging" is, ik vraag me af of dat werkt voor mijn idee.
Ik zou niet opzoek gaan naar een poe AP met ingebouwde switch. Die zijn vaak duurder en je hebt minder keuze. Ubiquiti heeft wel zoiets maar dat is een in-wall variant.

Als je perse AP’s wilt met poe mogelijkheid om het netter weg te werken, dan zou ik meerdere kabels trekken naar de ruimte waar je meer dan 1 connectie nodig hebt.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 16:11
Ik heb zelf vorig jaar een omada netwerk aangelegd via POE.
Heb zelf de gene die je op het plafond monteert.

Bij iemand anders heb ik de gene geïnstalleerd die via wandcontactdoos gaat.
Ziet er mooi en strak uit.

Ja, het kost wel wat maar daar krijg je wat voor terug ook.

• turkey744
joke_name schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:26:
Ik heb zelf vorig jaar een omada netwerk aangelegd via POE.
Heb zelf de gene die je op het plafond monteert.

Bij iemand anders heb ik de gene geïnstalleerd die via wandcontactdoos gaat.
Ziet er mooi en strak uit.

Ja, het kost wel wat maar daar krijg je wat voor terug ook.
Kun je die Omada's ook weer koppelen aan iets anders? Modem > PoE switch > Omado > Switch > PC + NAS bijvoorbeeld?

• joke_name
turkey744 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:13:
[...]

Kun je die Omada's ook weer koppelen aan iets anders? Modem > PoE switch > Omado > Switch > PC + NAS bijvoorbeeld?
Ik heb mijn netwerk nu zo opgebouwd.

• turkey744
joke_name schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:17:
[...]

Ik heb mijn netwerk nu zo opgebouwd. [Afbeelding]
Ik heb op elke verdieping een enkele kabel. Vanuit die kabel moet het elk naar een AP. Op de 1e verdieping is dat genoeg. Begane grond moeten er nog 2 andere aansluitingen aan en boven ook.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:17
turkey744 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:06:
[...]

Ik heb op elke verdieping een enkele kabel. Vanuit die kabel moet het elk naar een AP. Op de 1e verdieping is dat genoeg. Begane grond moeten er nog 2 andere aansluitingen aan en boven ook.
Normaal sluit je dan eerst een switch aan en daarop het AP. Daarom hebben de meeste APs ook maar 1 poort.

Dus dan heb je:

- Switch meterkast:
—> Switch BG —> AP
—> AP 1
—> Switch 2 —> AP 2

Om kosten te besparen zou je voor de switch meterkast de experiabox kunnen gebruiken. Dan gebruik je voor AP 1 een POE injector.Dan heb je aan 2 eenvoudige POE switches en 3 APs voldoende.

Voorbeeld switch uitvoering: TP-Link TL-SG1005P

Voorbeeld AP uitvoering: TP-Link EAP245 v3

[Voor 40% gewijzigd door Sethro op 20-12-2022 11:33]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29

Nicap

Tsssk....

De tweede poort op de omada AP kun je ook gebruiken voor een "extra" device.
Ik zou toch een keer goed nadenken over een wall model AP. Prijstechnisch gezien is dat gewoon een goede keuze. Ook voor de toekomst. Je hebt geen kosten voor normale wand contact doos en je hebt er gelijk twee extra poorten bij op die plek.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• turkey744
Sethro schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:17:
[...]

Normaal sluit je dan eerst een switch aan en daarop het AP. Daarom hebben de meeste APs ook maar 1 poort.

Dus dan heb je:

- Switch meterkast:
—> Switch BG —> AP
—> AP 1
—> Switch 2 —> AP 2

Om kosten te besparen zou je voor de switch meterkast de experiabox kunnen gebruiken. Dan gebruik je voor AP 1 een POE injector.Dan heb je aan 2 eenvoudige POE switches en 3 APs voldoende.

Voorbeeld switch uitvoering: TP-Link TL-SG1005P

Voorbeeld AP uitvoering: TP-Link EAP245 v3
Hmm, dat zou ook nog kunnen. Wel iets duurder, want moet dan ook 2 extra switches nemen. Op de begane grond kan in principe wel een voeding verbonden wordenvoor een switch zonder PoE die ik al heb. Daar zitten toch al een hoop weggewerkte kabels. Dan boven toch die optie.

• joke_name
Nicap schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:23:
De tweede poort op de omada AP kun je ook gebruiken voor een "extra" device.
Ik zou toch een keer goed nadenken over een wall model AP. Prijstechnisch gezien is dat gewoon een goede keuze. Ook voor de toekomst. Je hebt geen kosten voor normale wand contact doos en je hebt er gelijk twee extra poorten bij op die plek.
Ik heb die wall-mounts dus geinstalleerd bij een vriend van mij.
Ziet er echt strak uit, hij hangt daar in de woonkamer hoog.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee