Toon posts:

Boiler slimmer maken met Homey en slimme (power)dimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• maclu
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-12-2022
Mijn vraag

Situatie :
Jaarlijks injecteer ik ongeveer 3000Kwh op het net. Ik wil graag mijn zelfconsumptie verbeteren door een deel van mijn overtollige zonne-energie te sturen naar een warmwaterboiler. Dit kan, nogal rechttoe-rechtaan, met een P1 meter en een slimme schakelaar, maar het grote nadeel is dat deze niet moduleert. Het is dus alles of niets. Bij een boiler van 2Kw wil dit zeggen dat alle injectie die lager is dan 2Kw verloren gaat.

Doel:
De energie naar de boiler zo sturen dat deze fluctueert met de injectie. Dus evenveel naar de boiler sturen als je op dat moment zou injecteren. Totdfat deze op temperatuur is natuurlijk.

Het idee:

Mijn Homey Smarth Home dit laten beheren door het volgende te realiseren:
1. Homey leest via Homewizard P1 meter wanneer er injectie plaatsvindt.
2. Homey stuurt een leddimmer ( Qubino ) 0-10V in functie van deze injectie. en dit in een X-aantal stappen tussen 0V en 10V zoals bvb hieronder (dit kan in procenten, afhankelijk van de dimmer)
• injectie = <0W dan 0V
• injectie = <100W dan 1V
• injectie = <200W dan 2V
• injectie = >600W dan 3V
• injectie = >800W dan 4V
• injectie = >1000W dan 5V
• injectie = >1200W dan 6V
• injectie = >1400W dan 7V
• injectie = >1600W dan 8V
• injectie = >1800W dan 9V
• injectie = >2000W dan 10V
• en/of eventueel nog meer tussenstappen

Dan 2 opties :

Optie 1 : De dimmer stuurt op zijn beurt deze power controller aan die op zijn beurt de boiler aanstuurt

Optie 2 :
a. De Leddimmer stuurt deze spanning (DC 0-10 V ) naar een M150 - DC + pulse converter .
b. Deze stuurt zijn stuursignaal naar een M028N - Power control 110 - 240 V/AC, 4000 VA
c. Deze power control kan dan de weerstand van een 2KW boiler aan sturen om mijn overtollige energie in warmte om te zetten.

De vragen ?
• Kan dit werken, of zie ik iets over het hoofd ?
• Iemand mss een beter idee ?
• Bestaat er mss een power 220V 2000W dimmer die rechtstreeks door Homey kan, aangestuurd worden .

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Homey Smart Home
  • CV is een Elco Thision compact met een 75 l ingebouwde gasboiler
een Elco Thision compact met een 75 l ingebouwde gasboiler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Uitlezen P1 meter in Homey
  • Flow gemaakt voor aansturen smart switch bij injectie
  • Sturen van
overproductie via smart switch naar boiler (aan/uit bij overproductie van 2Kw)

Bijkomende info : CV is een Elco Thision compact met een 75 l ingebouwde gasboiler. De bijkomende electrische boiler zou ofwel parrallel, ofwel voor de bestaande boiler aangesloten worden. Welke methode ik hier ga gebruken weet ik nog niet zeker. Kwestie van zo min mogelijk verlies te hebben, het gas gebruik in de zomer uit te schakelen en...... zeker niet zonder warm water te vallen.
Dat is voor een 2de topic msschien, Maar suggesties zijn steeds welkom _/-\o_
...

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee