Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wgreenfield
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-12-2024
Hallo,

Ik heb een huis gekocht (uit 2001) met stadsverwarming (Vattenvall) en zonnepanelen (5000-7500 kWh jaarbasis). Ik heb daar een Quooker combi(+)* voor in de keuken besteld.

Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen wat betreft duurzaamheid, kostenbesparing en efficiëntie.
Ik twijfel namelijk over het nemen van de Quooker Combi of Combi+.

Kleine aanvullende ingrepen hoor ik ook graag. Grote ingrepen zijn voor nu niet van toepassing.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Combi de keren per jaar dat je onvoldoende warm water in de quooker hebt zijn op 1 hand te tellen, of komt wellicht nooit voor.
Hier in ieder geval niet.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ZeRoC00L schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:31:
Combi de keren per jaar dat je onvoldoende warm water in de quooker hebt zijn op 1 hand te tellen, of komt wellicht nooit voor.
Hier in ieder geval niet.
Dat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Toch ben ik het met bovenstaand niet helemaal eens, ik gebruik hem veel met koken en ook voor grote hoeveelheden, 2 pannen met ieder zeker 5 liter water heb ik regelmatig nodig en voor de snelheid gebruik ik daar de kraan voor 7 liter is dan echt te weinig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DukeBox schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:38:
Toch ben ik het met bovenstaand niet helemaal eens, ik gebruik hem veel met koken en ook voor grote hoeveelheden, 2 pannen met ieder zeker 5 liter water heb ik regelmatig nodig en voor de snelheid gebruik ik daar de kraan voor 7 liter is dan echt te weinig.
Hoeveel baat heb je dan bij warm water van de CV?

Eerst krijg je dan nog het koude water uit de leidingen. Als de CV op zolder staat is dat zomaar 10meter afstand wat bij een 12mm leiding al 11liter water is. Met 2 pannen van 5L heb je daar dus geen baat van, je gebruikt dan alleen warmte uit de cooker en stookt je CV onnodig op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
DukeBox schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:38:
hier zie je dat het ook heel specifiek per persoon is. Ik kook ook dagelijks maar heb nog nooit 2 x 5 liter kokend water nodig gehad. Heb een 3L quooker en die is ruim voldoende voor ons. Dus voor TS: hangt ook nogal van je gedrag af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:54
Sethro schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:53:
[...]

10meter afstand wat bij een 12mm leiding al 11liter water is.
Zeker weten? Ik kom op 1,13 liter bij een inwendige diameter van 12mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Sethro schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:53:
Eerst krijg je dan nog het koude water uit de leidingen.
Als de CV op zolder staat is dat zomaar 10meter afstand wat bij een 12mm leiding al 11liter water is.
Dat kan volgens mij nooit kloppen, de afstand zal wel zo'n 9/10 meter zijn bij mij maar 12mm geeft 5 liter/minuut dus dan zou ik ruim 2 minuten moeten wachten totdat ik van de CV warm water krijg, dat is zeker weten niet het geval (en heb zelfs geen voorverwarming op mijn 3weg klep). Ook voordat ik mijn kokend water kraan had moest ik niet zo lang wachten.

Hoe dan ook, ik heb er een meng ventiel tussen bij tap water in de keuken kan ik dus vrijwel oneindig warm water (70-75 graden) pakken.
Met 2 pannen van 5L heb je daar dus geen baat van
je gebruikt dan alleen warmte uit de cooker en stookt je CV onnodig op.
Nee, als ik ze met kokend water vul dan is deze dus uiteindelijk op maar meestal pak ik dan heet water (gaat ook veel sneller) en breng dat aan de kook. Zeker met dagen als deze wanneer het water erg koud is scheelt dat héél veel tijd (van 7 graden ->_~100 graden vs 70 graden -> ~100 graden).

Daarnaast heeft mijn CV een minimale doorstroom én afname nodig om aan te slaan dus de keren dat deze bijschakelt is zeer sporadisch maar dan wél gewenst.
Fr33z schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:55:
hier zie je dat het ook heel specifiek per persoon is. Ik kook ook dagelijks maar heb nog nooit 2 x 5 liter kokend water nodig gehad.
Niet heel vaak maar wel meerdere keren per jaar. Van de week nog voor 8 man mosselen klaar gemaakt en 3 weken daarvoor bij een verjaardag 2 pannen soep van zeker 5 liter soep per pan.
Kokend cq. heet water uit de kraan scheelt met dergelijke pannen gewoon 15 tot 20 minuten bereidingstijd.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 19-12-2022 23:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 16:35
Ik heb zelf de combi en het komt bijna nooit voor dat ik even moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:47
Een Combi + natuurlijk...

Overigens zijn een Combi en Combi+ exact hetzelfde apparaat.
Het enige verschil zit in een warmateraansluiting op het inlaatblok (en een terugslagklepje).

Het stanby-verlies van de ketel zelf zal dus hetzelfde zijn. Maar zolang er nog geen warmwater uit je stadsverwarming (warmtewisselaar) de keuken heeft bereikt heb je met een Combi+ dus wel gewoon warm water. Tenzij vattenval ongeveer gratis is, lijkt me dat altijd prettiger dan koud water gaan weggooien.

Aangezien een Quooker ook een filter heeft lijkt het me het meest logische om dan zodra er wel warm water vanuit de stadsverwarming komt, dat ook te gebruiken, dus Combi+

Maar misschien is de vraag of je qua kosten misschien helemaal geen warm water via de stadsverwarming in de keuken moet gebruiken? Ook dan maakt het niet uit of je een Combi of Combi+ bestelt, want de warmwateraansluiting sluit je dan toch gewoon niet aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
wgreenfield schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:25:
Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen wat betreft duurzaamheid, kostenbesparing en efficiëntie.
Gelukkig leest niemand je vraag ;)

Qua kostenbesparing vermoed ik dat de kWh's uit je PV fors voordeliger zijn dan wat je moet betalen voor je warmte. 7 liter 'voorverwarmd' water of 7 liter koud water elektrisch verwarmen, ik weet niet wat voordeliger eindigt.
Qua efficiëntie wint de Combi, je hebt namelijk niet ook nog een partij verlies in de leiding. Vooral als je kleine hoeveelheden tapt (<1l) krijg je veel extra verlies.
Qua duurzaamheid, tja, een Quooker is niet enorm duurzaam. Het is een apparaat met standby-verlies en het apparaat is ook uiteindelijk afval. Een pan op je inductiekookplaat kan immers ook.
Vergelijk je echter de Combi met de Combi+, dan kom je op details uit. Maar je kunt de warmwaterleiding laten vervallen en je gebruikt lokaal opgewerkte energie.

Persoonlijk zou ik zeggen dat de Combi het wint van de Combi+

Neem je mee wat hierboven is gezegd, dan zou ik normaal de Combi aanraden.
Je moet wel een enorme kookprinses op de erwt zijn als je niet om de beperking van de Combi heen komt.
(Een keer een pan water op de kookplaat opwarmen, of in 2x water tappen kan ook altijd nog)
Pagina: 1