Hoeveel en welke zonnepanelen heb ik nodig icm warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linalina
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-06 02:25
Hallo,

Sorry voor het lange verhaal!

Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen. Maar ik kom er niet aan uit. Er zijn zoveel factoren die meespelen en zoveel verschillende panelen en bedrijven.
Daarnaast is het gezien de afbouw van saldering wellicht verstandiger om niet voor het maximale gebruik te gaan, maar er wat minder te laten leggen (ik denk dat de prijzen wel weer normaliseren).

Ik graag advies willen mbt merk en soort zonnepanelen. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn conclusie lijkt te zijn dat glasglas de betere kwaliteit is. Maar is dit de meerprijs waard?

Ik heb het forum ook doorgespit op zoek naar bedrijven die getipt werden. In de omgeving zit Sunsolar, dus daar kan ik ook nog informeren. Maar ik sta open voor alle tips.

1. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPOXrsP70x7tSEq7iF_3Tw4u7Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2SnrF3BobN04QbujoO7TfBg.jpg?f=fotoalbum_large

2. Ik geloof dat er ongeveer 58 m2 beschikbare dakruimte is.

3. Er is geen schaduw. De ligging is oost en west. Het idee is om op beide zijdes panelen te leggen.

4. Ik verbruik ongeveer 5700 kwh. Dit hoge verbruik komt mede door een warmtepomp. Hiervan vraag ik me ook af in hoeverre ik deze rechtstreeks kan voorzien van stroom zonder salderen. Ik heb nog niet achterhaald wat de warmtepomp verbruikt (is 12 jaar oud grondwatersysteem) en of ik deze beter anders in kan stellen. Bij de oplevering werd verteld dat je hem constant moest houden en niet uitzetten of de temp. Verlagen, omdat dit meer kost om weer op te starten dan dat dit op zou leveren). Het boekje geeft aan dat er een vakantiestand is en een eco stand. Ik heb nog even bij de buren nagevraagd, maar zij hebben dezelfde uitleg gehad ;) dus hebben ook niets anders ingesteld. Tips zijn welkom.

5. Er is 3 fase aanwezig.

6. Ik heb niet echt een strak budget. Maar uiteraard zoek ik wel een goede prijs-kwaliteitsverhouding.
Ik zal aan de energie nu met die gekke plafondprijzen in januari al circa 500 euro kwijt zijn. Dus ik ben ook aan het uitzieken of ik niet naar een gekke leverancier zoals Tibber moet overstappen in de hoop dat de schade dan beperkt is.

7. Ik wil de installatie laten uitvoeren.

8. Ik wil graag gebruik maken van een app.

9. Ik heb 1 offerte opgevraagd. Even kort samengevat:
16 Denim 405 ALL BLACK
1 Growatt - MIN 6000 TL-XE
Installatie
€8100 excl. Btw.

Regio Breda

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 16:51
Tegenwoordig mag je blij zijn dat je een offerte ontvangt, dan moet je dus eigenlijk niet kieskeurig zijn over het merk van de componenten...
Growatt is Chinees, maar is goed.
Panelen: lang geleden dat ik iets negatiefs heb gehoord over een welk-paneel-merk dan ook.
Neem zoveel mogelijk panelen binnen jou budget, zonder de saldering wil je juist méér panelen hebben niet minder, neem ze dan nú... bij later bij-plaatsen krijg kleur verschil en afwijkende formaten.
Willen andere buren ook panelen?, gezamenlijk panelen laten leggen bespaart flink op de aanleg kosten!

Je kan je dak mogelijk compleet vol krijgen door panelen te nemen met min of meer de juiste breedte en lengte; als er bijvoorbeeld net drie in de lengte op passen.

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 19-12-2022 19:52 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Technisch gezien lijkt me een string systeem de juiste keuze. De prijs is met 1,25€/Wp redelijk netjes gezien wat er de laatste tijd langs zien komen. Wanneer kan het gelegd worden?

Is hiermee alle dak ruimte gebruikt?

Post-salderen heb je nog steeds baat bij meer vermogen op je dak. Hoe meer, hoe meer import tegen hoofdprijs je voorkomt door direct van de panelen te gebruiken.

En met de warmtepomp rustig draaiend pak je relatief veel van de panelen door het jaar.

#dakvol

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linalina
Nedankt voor jullie reacties. Ik heb geen voorkeur voor merk, als het goed is dan is het goed. Maar glas glas zou €30-40 per paneel meer kosten met 415. Ik vroeg me af of dit het prijsverschil waard is, omdat deze een langere levensduur en garantie zou hebben.

Ze zouden dan in februari geplaatst kunnen worden. Volgens mij is niet alle dakruimte dan benut. Er zouden dan 8 panelen aan iedere zijde worden geplaatst.
De directe buren kunnen er vanwege andere ligging dak maar 6 kwijt, ze vinden dat niet zinvol. De andere buur wil geen panelen. De rest heb ik het niet gevraagd.

Maar ik dacht dus eerder aan 10-14 panelen en ik hoor jullie zeggen zo veel mogelijk. Ik vond de panelen best duur, maar het is dus een goede prijs.

Toevallig een idee wat de oost west opstelling doet? Kan ik er beter aan 1 kant meer leggen dan aan de andere kant, of juist eerlijk delen?

Ik vraag toch nog een paar offertes op en dan ga ik naar de rekentafel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 19:25

Zenix

BOE!

Alles vol leggen Oost-West inderdaad.
Ik heb 28 panelen Oost-West 360wp met een 6kW Goodwe en ik zit dit jaar qua opwek boven de 9000kWh, dus dat is wel lekker. Met warmtepomp kan je nooit genoeg panelen hebben. Ik wek nu te weinig op om een warmtepomp te laten draaien, maar meer panelen helpen natuurlijk wel. Die Growatt is ook geschikt voor 28 panelen, dus geen probleem. Ik heb geen last van aftopping met 10080Wp,

Gewoon de goedkoopste panelen kopen en geen glas/glas. Over 25 jaar wil je toch betere panelen hebben. Die Denim zijn prima.

[ Voor 24% gewijzigd door Zenix op 20-12-2022 02:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
@Linalina hoewel ik er niet van houdt, voor PV geld domweg “no replacement for displacement”: niet subtiel zijn, veel wint het vrijwel altijd van luxe. Dus goedkoop en veel is het devies.

Slecht spul is eigenlijk niet op de markt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Linalina
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkehGRatrCajl09Fl-3BaiJ79tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxAnLDYrpAEMaeqYQw7Zgyfw.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zijn we weer. Ik heb wat offertes ontvangen (zitten bizarre prijzen tussen hoor). De meeste willen micro omvormers plaatsen omdat dit een beter rendement zou bieden en vele voordelen heeft tov normale omvormer. Maar dit scheelt behoorlijk in de kosten (gemiddeld €2.000,-).
Ik dacht dat dit niet nodig was met 2 strings icm 1 omvormer. Ik heb alleen wel een pijpje uitsteken die wellicht voor schaduw zorgt. Moet ik nu toch de micro omvormers nemen, of kan ik dan beter een paneel minder nemen? Of optimizers? Of komt dit niet zo nauw, als dat ze mij willen doen geloven? De kant waar het pijpje zit is het oosten (Mocht dat relevant zijn).

Ik las ergens dat het niet zo nauw komt, maar ik wil het toch ff checken bij de ervaringsdeskundigen hier.

Bedankt weer!
Pagina: 1