Vraag

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:23
Nou mooi is dat. Een bedrijf wat zo graag micro omvormers verkoopt omdat bijplaatsen eenvoudig zou zijn. Nou niet dus. Ze willen wel een nieuw systeem plaatsen, maar niet bijplaatsen op een Enphase installatie. En dit betreft de installateur van de panelen (niet eens een jaar geleden).

Ik ben op zoek naar een goed installatiebedrijf die dit mogelijk wel zou willen doen. Hebben jullie tips?

En moet er nog iets in de meterkast aangepast worden bij bijplaatsing?

[Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 19-12-2022 17:01]

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:12
Voor het beoordelen of bijplaatsen zomaar kan, moet je meer informatie geven. Wat heb je nu in de meterkast? 3 fase of 1 fase / enphase 3fase of 1 fase? Foto van de meterkast?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• turkeyhakan
Dat_Doc schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:41:
Voor het beoordelen of bijplaatsen zomaar kan, moet je meer informatie geven. Wat heb je nu in de meterkast? 3 fase of 1 fase / enphase 3fase of 1 fase? Foto van de meterkast?
3 fase Enphase. 16a aardlek en q relay.

Het is toch praktisch een extra string aanleggen en die verbinden met de kabel die is afgedopt?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dit zou zo simpel moeten zijn als je denkt dat het is.

En deze installateur is dus gewoon een hele grote ******Piiiiiieeeep******

Installateurs hebben genoeg aantrekkelijke klussen, dus een relatief kleine simpele klus is onaantrekkelijk helaas…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:16

Pazo

Mroaw?

@turkeyhakan ik ken je situatie niet helemaal, maar ik heb in april dit jaar mijn Enphase systeem uitgebreid met 9 extra panelen op oost. Nu heb ik dat zelf gelegd. De YMVK kabel naar de meterkast brengen, daar in de meterkast laten samen komen met de kabel van de bestaand set, en dan 1 kabel door naar het Q-relais.

In theorie kan je verder leggen aan de bestaande string, maar wenselijk is dat niet. Enphase zegt dat het beter is om meerdere korte strings te hebben dan 1 hele lange met veel panelen, om storingen in het systeem te voorkomen. Beter is dus om de tweede string ook naar de meterkast te brengen, en daar vlak voor de Q-relais te laten samenkomen in een lasdoos en daarna als 1 kabel het Q-relais in.

Wil je bijleggen op een plat dak / zou je het dus eventueel zelf kunnen doen?

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:01
@Pazo het is een 3 fase Enphase installatie. Als er een 3 fase Q kabel is gebruikt dan is het geen probleem om er panelen bij te leggen en de nieuwe 3 fase Q kabels door te leggen.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Ingelogd Dat kan waarschijnlijk wel, verwacht niet dat @turkeyhakan aan het maximum per fase gaat komen, maar toch geeft Enphase aan niet te veel micro's aan 1 string te leggen, om communicatieproblemen te voorkomen. Het is beter om bijvoorbeeld 2x 10 te leggen dan 1x 20. In het Enphase topic is dit in de praktijk voorgekomen, zie de berichten van RoyVi in Het grote Enphase topic, waar hij 10 extra panelen achter een bestaande string van 10 panelen koppelde. Toen ontstonden er communicatieproblemen / uitval.

• turkeyhakan
Ze wilden wel een nieuw systeem verkopen inderdaad. Bijzonder he! En deze installateur staat ook nog eens op de website van mijn energieleverancier (1 van de grootste).

@Pazo er moet dus toch een kabel naar de meterkast? Dit is mij nieuw. Ik dacht dat je kon veder leggen vanaf de afgedopte kabel. Ik heb nu 3 strings en daar zouden dan nog 2 strings bij komen voor die 9 panelen. Het betreft een schuin dak dat goed bereikbaar is, maar dat gaan we zeker niet doen :-)

• Pazo

Pazo

Mroaw?

turkeyhakan schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:50:
@Pazo er moet dus toch een kabel naar de meterkast? Dit is mij nieuw. Ik dacht dat je kon veder leggen vanaf de afgedopte kabel. Ik heb nu 3 strings en daar zouden dan nog 2 strings bij komen voor die 9 panelen. Het betreft een schuin dak dat goed bereikbaar is, maar dat gaan we zeker niet doen :-)
Het hoeft niet perse in de meterkast, het samenvoegen kan ook op het dak en dan naar de meterkast.
Hoe is je situatie nu dan? Je zegt dat je al 3 strings hebt. Heb je dan dus 3 strings die op het dak samenkomen, en dan als 1 kabel naar je meterkast? Moet de nieuwe set van 9 panelen uit 2 strings bestaan (ivm locatie/ afstand van elkaar?) 9 panelen kunnen prima op 1 string, en dan evt samenvoegen bij de andere 3 (even vanuit gaande dat die dus op het dak al bij elkaar komen in een lasdoos).

Ik heb zelf 3 dakvlakken (9 oost, 10 west, 4 oost/ west op garagedak). Dus er lopen 3 YMVK kabels naar mijn meterkast, daar komen ze in een lasdoos bij elkaar om vervolgens het laatste stukje in 1 kabel naar de Q-relais te gaan.

• turkeyhakan
Pazo schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:57:
[...]

Het hoeft niet perse in de meterkast, het samenvoegen kan ook op het dak en dan naar de meterkast.
Hoe is je situatie nu dan? Je zegt dat je al 3 strings hebt. Heb je dan dus 3 strings die op het dak samenkomen, en dan als 1 kabel naar je meterkast? Moet de nieuwe set van 9 panelen uit 2 strings bestaan (ivm locatie/ afstand van elkaar?) 9 panelen kunnen prima op 1 string, en dan evt samenvoegen bij de andere 3 (even vanuit gaande dat die dus op het dak al bij elkaar komen in een lasdoos).

Ik heb zelf 3 dakvlakken (9 oost, 10 west, 4 oost/ west op garagedak). Dus er lopen 3 YMVK kabels naar mijn meterkast, daar komen ze in een lasdoos bij elkaar om vervolgens het laatste stukje in 1 kabel naar de Q-relais te gaan.
De 3 strings komen nu inderdaad samen en vanuit daar gaat er 1 dikke kabel met meerdere aders naar de meterkast,

Ik wil het liefst 2 strings, omdat de panelen op verschillende helften geplaatst moet worden + blijft de installatie van de vorige installateur intact.

En daarom ben ik op zoek naar een goede betrouwbare partij. Wellicht hebben jullie een naam!

[Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 19-12-2022 22:01]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Dan zegt mijn eerste gevoel, die 9 panelen op 2 strings al op het dak laten samen komen, en een kabel naar de meterkast trekken, daar laten samenkomen met de bestaande kabel en door naar het Q-relais.

Als je door wilt koppelen op de bestaande string, hoeveel panelen zitten daar nu op, en hoeveel komen erbij? En IQ7+ of IQ7A? Je moet ook kijken naar de max aantal ampère dat op de fasen komt.

• turkeyhakan
Pazo schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:02:
Dan zegt mijn eerste gevoel, die 9 panelen op 2 strings al op het dak laten samen komen, en een kabel naar de meterkast trekken, daar laten samenkomen met de bestaande kabel en door naar het Q-relais.

Als je door wilt koppelen op de bestaande string, hoeveel panelen zitten daar nu op, en hoeveel komen erbij? En IQ7+ of IQ7A? Je moet ook kijken naar de max aantal ampère dat op de fasen komt.
Een IQ7A (16 x). Maar ik vraag mij dus nogmaals af: het zou toch zo eenvoudig moeten zijn? Doorleggen vanaf de laatste lus. Dat is beloofd en lees ik overal terug.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ja in theorie kan je door leggen op de laatste lus. Zelfs in de praktijk. Maar je wilt geen storingen, er zitten wel limieten aan.

Die 16 stuks IQ7A, die zitten verdeeld over de 3 strings neem ik aan? Hoeveel stuks zitten er nu op de string waar je eventueel die andere 9 aan wilt koppelen?

• turkeyhakan
Pazo schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:11:
Ja in theorie kan je door leggen op de laatste lus. Zelfs in de praktijk. Maar je wilt geen storingen, er zitten wel limieten aan.

Die 16 stuks IQ7A, die zitten verdeeld over de 3 strings neem ik aan? Hoeveel stuks zitten er nu op de string waar je eventueel die andere 9 aan wilt koppelen?
Ja aanname is correct en heb ik tevens bevestigd in een eerdere post. Ik wil 2 nieuwe strings die dan samen gaan komen in de verzameldoos van waaruit weer een kabel naar de meterkast gaat.

Zo werkt het toch? Je verbindt alleen de micro’s met elkaar en de elektra loopt los hiervan?

• Pazo

Pazo

Mroaw?

turkeyhakan schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:15:
Ik wil 2 nieuwe strings die dan samen gaan komen in de verzameldoos van waaruit weer een kabel naar de meterkast gaat.
Dus toch niet doorkoppelen aan 1 van de 3 bestaande strings? Je maakt het nu wel een beetje verwarrend :)
turkeyhakan schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:15:
Zo werkt het toch? Je verbindt alleen de micro’s met elkaar en de elektra loopt los hiervan?
Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met hoe de boel met elkaar verbonden zit bij Enphase, maar kort gezegd:

Micro's zijn verbonden met elkaar door middel van de Q-cable, dat is een lange, niet onderbroken kabel waar om een vaste afstand stekkers aan zitten. En aan elke stekker zit een dus micro. Aan het ene uiteinde zit de YMVK kabel naar de meterkast, het andere uiteinde, na de laatste micro in de string, is afgedopt (met een 'terminator' of afsluitdop).

Je ziet hierboven de terminator aan de rails zitten, tussen de 2 micro's in. Dat is dus het einde van Q-cable, na de laatste micro. Daar kan je dus eventueel weer op verder gaan.

Dit is 1 string van 9 micro's / panelen. Links, naast het dakraam, is het einde van de string (de terminator zit buiten beeld, achter de rails). Rechts zie je de YMVK kabel naar beneden lopen, die zit dus gekoppeld aan het begin van de Q-cable, bij de eerste micro.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Maar, zoals gezegd, daar wil je liever niet verder gaan ivm communicatie. Dus liever nieuwe kabel naar de verzameldoos. En je q kabel intact houden
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee