Rookgasafvoer niet correct?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Wij hebben momenteel een huurketel en ik ben offertes aan het opvragen om eventueel een koopketel te kopen*. De huidige ketel is (door de vorige eigenaar) in 2016 laten installeren door een grote landelijke ketel installateur ;).

Nu kreeg ik onderstaande reactie:
Wij moeten helaas uw offerteaanvraag afwijzen. Uw rookgas afvoer voldoet niet aan de huidige RoGaFa eisen en hierdoor hebben wij uw offerte moeten annuleren. Wij zijn een online webshop en hebben niet de tijd om hele installaties aan te passen, echter kunnen u adviseren contact op te nemen met een plaatselijke monteur die langs kan komen om zo een plan te bedenken om uw rookgas afvoer weer aan de RoGaFa eisen te laten voldoen. Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Levert dit onveilige situaties op? Is er sinds 2016 zoveel veranderd of is het destijds verkeerd aangebracht?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

*Warmtepomp was het originele idee, maar die levertijd duurt enorm lang en met een jaar of 2 hebben we de nieuwe ketel eruit tov huur..

Oh ja, onze timmerman heeft er verder niet aangezeten :P Er is alleen een stukje verlengd door de dakdekker omdat er 8cm PIR bijgekomen is.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 20-12-2022 20:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Ik ben een leek op dit gebied, bij mij is er een zwarte buis voor de aanvoerlucht en een witte voor het rookgas. Daarnaast lijkt de rookgasafvoer onvoldoende gebeugeld. Verder zie ik geen groot probleem.

Raar dat je de offerte afwijst en dan niet even specificeert waarom het niet voldoet. Zo maak je mensen alleen maar bang.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:39
Ter illustratie wat plaatjes. Ik denk dat er wat beugels missen. De storm beugel mogelijk ook (bovenaan op die 125 mm buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGTVScLpCetZDt13NNvNn5OUIGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hT4jNsp2f0BhIaqd18GKgO7T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ge5oN8yUFLXZ83oHba-5XCOVZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwBWxzw6y5ENkzo6xjrhvYqV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vp5DnjgZORI6jmdYr1qxIktiyf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLDI6k5FdtQZzPwI2HiN0G7L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGrI6iYDuvySEjIPNsXgnoNRm3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMNsgmthdsJWK8oWX47CD8au.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

T hangt allemaal aan 1 lullig beugeltje. En dat is niet echt conform die standaard.

En zo te zien aan de gele kring rechts is er iets verschoven.

Zou even een co2 meter opsnorren en kijken wat die aangeeft bij de afvoer als de cv aan staat.

Maar basis 1 dozenschuiver die m afwijst (wellicht je posts gelezen hier? :p) wat is er inderdaad mis om even een locale installateur vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:25
Volgens mij mocht een rookgasafvoer maximaal 5 jaar oud zijn om te hergebruiken.
Hierna moest hij worden vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:46
Ik zie dat je een huurketel hebt, is dit dan geen onderdeel van het huurcontract? Laat die maar komen controleren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Bij ons was het geval dat 1 van die pijpjes van metaal moest zijn ipv plastic. Bij ketel onderhoud werd dat vlot opgemerkt, kostte een paar tientjes, als dat het is imho niet iets om een groot punt van te maken. Verder eens met bovenstaande, het ziet er niet stabiel uit.
Tegelijkertijd vind ik onveilig ook wel weer een groot woord :P

Beetje jammer dat de online dozenschuiver alleen maar basisklussen wil doen, want zo valt zijn offerte volgens mij af :P laat je het door een andere toko doen dan zal het vast niet veel duurder zijn om wat pijpjes te vervangen en ze goed te bevestigen.

Ik zou zelf vooral ook een offerte aanvragen bij de grote landelijke ketelinstallateur die zichtbaar is op de foto, als ze dan zeggen dat het niet goed is, dan kan je eens het balletje opgooien dat ze dat maar in de boekhouding op de 'huur' rekening moeten gooien :+

Overigens hier totale onbegrip waarom mensen in een huis als de jouwe een huurketel hebben :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Barrycade schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:27:
T hangt allemaal aan 1 lullig beugeltje. En dat is niet echt conform die standaard.

En zo te zien aan de gele kring rechts is er iets verschoven.

Zou even een co2 meter opsnorren en kijken wat die aangeeft bij de afvoer als de cv aan staat.

Maar basis 1 dozenschuiver die m afwijst (wellicht je posts gelezen hier? :p) wat is er inderdaad mis om even een locale installateur vragen?
Co of co2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Rookgasafvoer altijd vervangen bij plaatsen van nieuwe ketel. Kan de nieuwe partij het meteen netjes maken. Als je dit concentrisch aansluit oogt het ook allemaal wat netter. En zou dan voor 45gr bochten kiezen ipv 90gr.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 19-12-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:35
Sethro schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:40:
Rookgasafvoer altijd vervangen bij plaatsen van nieuwe ketel. Kan de nieuwe partij het meteen netjes maken. Als je dit concentrisch aansluit oogt het ook allemaal wat netter. En zou dan voor 45gr bochten kiezen ipv 90gr.
Precies dit antwoord, menig goede installateur zou automatisch ook meteen alles vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
beugel zou een issue zijn.. maar hoe het kanaal verder verloopt?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-07 20:54
Ik ben wel benieuwd waarop ze hebben gezegd dat ze het niet kunnen herstellen. Ze doen het nu overkomen of er veel werk inzit om de fout te herstellen. De rookgasafvoer moeten ze sowieso vervangen. Het moet meer dan een beugeltje zijn zou ik op basis van de tekst denken. * Noutie denkt dat er niets vreselijks mis is, alleen een beugeltje.

Ik zou er een belletje aan wagen, dan kunnen ze zeggen waarom het niet aan de RoGaFa-eisen voldoet.

45 graden is beter, maar 90 graden mag gewoon. Concentrisch of op parallel, het mag allebei. Het is niet cosmetisch. Ze stellen dat het mis is.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Dank voor jullie reacties.
Noutie schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:33:
Ik ben wel benieuwd waarop ze hebben gezegd dat ze het niet kunnen herstellen. Ze doen het nu overkomen of er veel werk inzit om de fout te herstellen. De rookgasafvoer moeten ze sowieso vervangen. Het moet meer dan een beugeltje zijn zou ik op basis van de tekst denken. * Noutie denkt dat er niets vreselijks mis is, alleen een beugeltje.

Ik zou er een belletje aan wagen, dan kunnen ze zeggen waarom het niet aan de RoGaFa-eisen voldoet.

45 graden is beter, maar 90 graden mag gewoon. Concentrisch of op parallel, het mag allebei. Het is niet cosmetisch. Ze stellen dat het mis is.
Ik denk dat ze heel veel aanvragen binnen kregen - zeker voor deze specifieke ketel Intergas Xtreme - en een selectie hebben gemaakt van makkelijke klussen.

Maakt me verder niet uit, het gaat mij erom dat de boel veilig is en dat wilde ik even checken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Een update: Bericht ontvangen van de cv installateur:
Wij gaan ervanuit dat u een ventilatie rooster in u raam heeft en u mag hiervoor geen rookgas afvoer onder uw raam hebben staan. Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
De rookgasafvoer komt uit in een uitbouw, 1 verdieping kijkt uit over de uitbouw incl. rookgasafvoer. Precies aan die kant zit een badkamer, zonder ventilatierooster (wel met een raam dat open kan). Tussen de pijp van de rookgasafvoer en het raam dat open kan zit ongeveer 1m-1,5m, dus de pijp zit niet onder het raam wat zij suggereren. En dus ook geen ventilatierooster in dat raam.

Ik ben het met deze partij eens dat het niet de ideale situatie is en als er niet ooit een warmtepomp zou komen dan had ik de situatie ook veranderd, maar voor die paar jaar met een cv ketel lijkt me dit geen probleem.
Overigens is dit vanuit de bouw 25j geleden zo gebouwd, er zijn naderhand geen wijzigingen geweest.

Members only:

Foto is genomen vanuit de badkamer, het raam op de foto kan niet open , links zit een dergelijk raam dat wel open kan.

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 20-12-2022 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nee is niet correct aangesloten.
De rookgasafvoer van de ketel zit aangesloten op de luchttoevoer van de dakdoorvoer.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Richh schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:47:
Overigens hier totale onbegrip waarom mensen in een huis als de jouwe een huurketel hebben :+
De kracht van reclame vooral. Ontzorgen voor een vast bedrag. Aan het eind van de levensduur heb je echter wel 4x je ketel betaald, als het niet meer is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 20-12-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
edsandje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:49:
De rookgasafvoer van de ketel zit aangesloten op de luchttoevoer van de dakdoorvoer.
Er zijn 2 pijpjes zichtbaar, de voorste is van de CV ketel en de achterste is van de MV.

Het lijkt te gaan om onderstaand pijpje
Afbeeldingslocatie: https://www.technim.nl/wp-content/uploads/2012/11/Skyline-3000-1.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Richh schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:47:

Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 20-12-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Fairy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:55:
[...]

De kracht van reclame vooral. Ontzorgen voor een vast bedrag. Aan het eind van de levensduur heb je echter wel 4x je ketel betaald, als het niet meer is ;)
Hahah...4 x zegt ie...
Doe daar maar een nulletje bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

tcw82 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:02:
[...]

Hahah...4 x zegt ie...
Doe daar maar een nulletje bij.
Die Feenstra gooit je dood met reclame, dus ik denk dat ze zeker bij ouderen de nodige reclamecampagnes hebben lopen en daar foldertjes enzo door de bus doen, TV reclame etc.

Juist bedrijven die zo enorm veel reclame maken wil ik meestal niets mee van doen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
oke leuk die discussie over huurketels , nu weer graag naar ontopic :( :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik bedoel bij de ketel. De luchttoevoer zit op de rookgasafvoer aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOaLeBxRw6-IONUt4pqmKAkMs4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ek6uXfCQ4WeIKjzMj30e9lHJ.jpg?f=fotoalbum_large
De rode pijl is de rookgasafvoer en hoort op de binnenste buis van de rookgasafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
edsandje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:05:
Ik bedoel bij de ketel. De luchttoevoer zit op de rookgasafvoer aangesloten.
[Afbeelding]
De rode pijl is de rookgasafvoer en hoort op de binnenste buis van de rookgasafvoer.
Scherp! Wat is hier precies de consequentie van? Hoger verbruik, onveilige situatie?
Het draait al 6 jaar zo :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Er zijn wel degelijk wijzigingen geweest in de loop der tijd, voorheen mocht je bijvoorbeeld met een cv pijp horizontaal uitblazen als je een balkon had en tegenwoordig mag dat niet omdat je buren te dichtbij zitten. Er is nu een groot probleem want er is geen fatsoenlijke cv monteur te vinden die daar nog een cv ketel op aansluit.

Deze situatie lijkt daar op, je zit te dicht op een raam en dan kan het naar binnen waaien.

Zie https://www.installatie.n...okgasafvoer-langs-balkon/

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 20-12-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waar is je dakopstand trouwens gebleven, heeft de dakdekker die oom laten verdwijnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Sport_Life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:08:
[...]

Scherp! Wat is hier precies de consequentie van? Hoger verbruik, onveilige situatie?
Onveilige situatie. De buitenste buis is voor luchttoevoer en niet geschikt voor rookgas en condensatie water. Ik zou F.....stra even op het matje roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
edsandje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:13:
[...]

Onveilige situatie. De buitenste buis is voor luchttoevoer en niet geschikt voor rookgas en condensatie water. Ik zou F.....stra even op het matje roepen.
Neem aan dat ze zo'n situatie morgen nog komen herstellen of je adviseren het toestel buiten gebruik te stellen? En een nette schade vergoeding?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

twixx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:14:
[...]

Neem aan dat ze zo'n situatie morgen nog komen herstellen of je adviseren het toestel buiten gebruik te stellen? En een nette schade vergoeding?
Ik ben niet zo van het concullega's aan/afvallen maar ik denk dat ze beide niet doen.
De rookgasafvoer zullen ze wel aanpassen maar schadevergoeding? Nee gebruiker heeft er ook geen schade van ondervonden.
@Sport_Life als je warm water tapt kan je het bij de dakdoorvoer door het raam ook zien, de rook komt niet uit de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
edsandje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:21:
[...]

Ik ben niet zo van het concullega's aan/afvallen maar ik denk dat ze beide niet doen.
De rookgasafvoer zullen ze wel aanpassen maar schadevergoeding? Nee gebruiker heeft er ook geen schade van ondervonden.
@Sport_Life als je warm water tapt kan je het bij de dakdoorvoer door het raam ook zien, de rook komt niet uit de bovenkant.
Bedankt voor je reacties.
Is het iets dat asap moet worden aangepast en ketel tot die tijd uit of loopt het zo'n vaart niet?
Ik probeer het natuurlijk zsm te regelen morgen.

Schadevergoeding hoeft van mij niet, als 't maar werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In dit geval, kan de ketel wel goed condenseren? Is het rendement anders niet lager?

Ik denk dat de schade ook moeilijk aantoonbaar is. Tenzij de hete rookgassen de wand van de pijp hebben beschadigd?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
twixx schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:57:
In dit geval, kan de ketel wel goed condenseren? Is het rendement anders niet lager?

Ik denk dat de schade ook moeilijk aantoonbaar is. Tenzij de hete rookgassen de wand van de pijp hebben beschadigd?
Ik neem aan dat ze de hele pijp en alles komen vervangen inderdaad.

Vraag me ook af of het rendement nu merkbaar hoger wordt met de juiste pijpjes aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-07 19:42
edsandje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:49:
Uitstekend gezien!
Ik zag dit topic nu pas en dit viel mij ook op. Goed dat je het opgemerkt hebt.

En inderdaad slecht gebeugeld.Prutswerk dit.

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
Sport_Life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:08:
[...]

Harstikke gevaarlijk! De luchttoevoerzijde is helemaal niet genoeg luchtdicht en je hebt kans dat er rookgas je kamer in stromen.
Hier direct werk van maken! :(

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Sport_Life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:45:
[...]

Bedankt voor je reacties.
Is het iets dat asap moet worden aangepast en ketel tot die tijd uit of loopt het zo'n vaart niet?
Ik probeer het natuurlijk zsm te regelen morgen.

Schadevergoeding hoeft van mij niet, als 't maar werkt..
Ik zou dat wel zsm laten veranderen, het zal nu niet direct gevaar opleveren aangezien je geen last hebt van lekken van condensatie water maar goed is het natuurlijk niet.
Heb je wel voor de zekerheid een co melder? Die zou ik dan op de ketel leggen. En anders morgen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
edsandje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:15:
[...]

Ik zou dat wel zsm laten veranderen, het zal nu niet direct gevaar opleveren aangezien je geen last hebt van lekken van condensatie water maar goed is het natuurlijk niet.
Heb je wel voor de zekerheid een co melder? Die zou ik dan op de ketel leggen. En anders morgen aanschaffen.
CO melder hebben we inderdaad, die ligt ernaast al enige tijd.

Qua HR rendement zal dat nog wel schelen of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
edsandje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:15:
[...]

Nou, die blauwe sponningsring is helemaal niet geschikt voor zure rookgas condensatie. Als dit er al enkele jaren zo op zit, dan ben ik benieuwd hoe deze delen er van binnen uit zien. Dit kan zo gaan lekken met serieus dood tot gevolg!

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Sport_Life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:17:
[...]

CO melder hebben we inderdaad, die ligt ernaast al enige tijd.

Qua HR rendement zal dat nog wel schelen of niet?
Nee. Er wordt geen meetbaar rendement gewonnen door het afvoer systeem. Dit is in de ketel zelf er al wel uit geknepen.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Rendement weet ik niet, zal niet veel uitmaken verwacht ik. De ketel doet wat hij moet doen. Door welke pijp de rookgassen gaan zal niet heel veel uitmaken. Het zal in ieder geval niet slechter worden O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:14
Sport_Life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:00:
Een update: Bericht ontvangen van de cv installateur:

[...]

De rookgasafvoer komt uit in een uitbouw, 1 verdieping kijkt uit over de uitbouw incl. rookgasafvoer. Precies aan die kant zit een badkamer, zonder ventilatierooster (wel met een raam dat open kan). Tussen de pijp van de rookgasafvoer en het raam dat open kan zit ongeveer 1m-1,5m, dus de pijp zit niet onder het raam wat zij suggereren. En dus ook geen ventilatierooster in dat raam.

Ik ben het met deze partij eens dat het niet de ideale situatie is en als er niet ooit een warmtepomp zou komen dan had ik de situatie ook veranderd, maar voor die paar jaar met een cv ketel lijkt me dit geen probleem.
Overigens is dit vanuit de bouw 25j geleden zo gebouwd, er zijn naderhand geen wijzigingen geweest.

***members only***

Foto is genomen vanuit de badkamer, het raam op de foto kan niet open , links zit een dergelijk raam dat wel open kan.
Daar heeft de cv-installateur wel gelijk. Afhankelijk van waar je dakdoorvoer uitmondt ten opzichte van ramen die open kunnen of een ventilatierooster bevatten, zijn bepaalde situaties niet toegestaan. Zoals de jouwe.
In situaties waar het wel mag heb je te maken met minimale afstanden, in verband met de verdunningsfactor.
Dit staat in een norm uitgelegd, weet zo alleen niet welke aangezien ik ze niet meer tot mijn beschikking heb.

Elk bedrijf dat dit trouwens wel uitvoert is gewoon fout bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:15
Sport_Life schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:22:
Wij hebben momenteel een huurketel en ik ben offertes aan het opvragen om eventueel een koopketel te kopen*. De huidige ketel is (door de vorige eigenaar) in 2016 laten installeren door een grote landelijke ketel installateur ;).

Nu kreeg ik onderstaande reactie:

[...]
Bekend iets in de installateurswereld. In ons appartementencomplex uit 2007 zijn vorig jaar álle rookgasafvoeren inclusief alle stamkanalen vervangen om deze reden. Enkele bewoners zaten met kapotte ketels die niet vervangen mochten worden. Als ik het goed heb gaat het vooral om de verlijming én de stalen beugels waarmee de kanalen destijds nog werden vastgezet maar wat nu niet meer mag door vernieuwde inzichten. Onze VVE heeft dit geintje tonnen gekost. Er zijn ook wel meer topics over te vinden hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ik wil de ramen vervangen door vaste ramen die niet open kunnen, daarmee is dit probleem verholpen lijkt mij? Gaat er meteen hr++ in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
daniel14 schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:07:
[...]

Precies dit antwoord, menig goede installateur zou automatisch ook meteen alles vervangen
Dat is natuurlijk een beetje no-shit voor een installateur. Los of het nodig is of niet, het is gewoon een extra opdracht voor ze.

En ja ik weet dat altijd gezegd wordt dat dit gedaan moet worden bij een nieuwe ketel. Ik vraag me erg af hoeveel mensen met een appartement dat laten doen, want dat worden dan toch dure CV ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-07 14:25
Is het daarbij ook niet zo dat in een correcte installatie, bij een lek, de rookgas via de buitenste pijp terug te ketel in vloeit en deze in storing schiet? Deze vorm van beveiliging ben je zo ook kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 07:33

FreakNL

Well do ya punk?

Sport_Life schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:02:
Ik wil de ramen vervangen door vaste ramen die niet open kunnen, daarmee is dit probleem verholpen lijkt mij? Gaat er meteen hr++ in.
Geen ventilatieroosters doen dan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Morgen komt de bekende cv boer het herstellen, gelukkig was de betreffende call center agent zich bewust van het gevaar. Ging nog kijken wat we terugkrijgen aan huurbedrag, maar eerst dat ding veilig maken:).

Offerte voor nieuwe kozijnen (zonder draaidelen en hr+++) is ook aangevraagd.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:14
Sport_Life schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:11:
Morgen komt de bekende cv boer het herstellen, gelukkig was de betreffende call center agent zich bewust van het gevaar. Ging nog kijken wat we terugkrijgen aan huurbedrag, maar eerst dat ding veilig maken:).

Offerte voor nieuwe kozijnen (zonder draaidelen en hr+++) is ook aangevraagd.
Als ik het goed heb moet je de NEN 2757 raadplegen. Momenteel is er sprake van "situatie 2", een toevoer in een gevel ten opzichte van een afvoer in een lager gelegen aangrenzend dakvlak.

Ik weet niet hoe het met overige ramen en ventilatieroosters zit, maar wees naast of het mag ook bedacht op de verdunningsfactor. Maar als je cv-boer een goede is, dan kan hij je dat vast uitleggen en uitrekenen (al zal een monteur dat lang niet altijd weten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Zojuist is er een service monteur van de bekende landelijke CV boer langs geweest. Hij constateerde dat de boel inderdaad was omgedraaid en ik liet m even z'n gang gaan. Na een kwartiertje was ie klaar en wilde hij weer gaan met mijn handtekening voor akkoord. Toen vroeg ik goh dat heb je snel gedaan zeg, hele pijp wisselen in 15 min. Monteur gaf aan dat de pijp wisselen niet de opdracht was, opdracht was om de boel om te draaien en meer niet. Toen vroeg ik of hij het zelf een veilige situatie vond en of hij het bij zich zelf thuis ook zo zou aansluiten. Hij gaf aan dat er eigenlijk een nieuwe pijp in moet inclusief (storm) beugels, maar hij had geen materiaal mee (want opdracht was alleen wisselen). Afspraak nu gemaakt dat ze binnenkort terugkomen om er een nieuwe pijp in te zetten, tevens heeft ie ook in de werkbon explicitiet aangegeven dat hij adviseert om er een nieuwe pijp in te zetten.

Ik snap heel goed dat zo'n bedrijf geld moet verdienen, maar heb wel de indruk dat dat soms ten koste gaat van de veiligheid. Eigenlijk heeft deze monteur dat ook indirect bevestigd door aan te geven dat hij het bij zichzelf thuis nooit zo zou aansluiten op de bestaande pijp (die 6 jaar verkeerd zat) en zonder beugels.

Al met al dankzij een aantal scherpe users in dit topic in het bijzonder @edsandje die ik heel dankbaar ben lijkt het nu goed te komen :).

Hij was trouwens wel verbaasd over de (NEN) kennis die ik had haha ;)

Pagina: 1