Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Giant
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-05 10:48
Mijn vraag
Ik heb een MSI Optix MAG27QRF-QD van een andere Tweaker overgenomen. Ik kom van een oude Samsung Syncmaster P2250 uit 2008. Dat was een TN-paneel, dit IPS. Ik heb dus geen ervaring met IPS-panelen.

Kleuren zijn erg warm zo uit de doos, maar daar kom ik wel uit.
Ik vind echter de uniformiteit over het hele paneel wat tegenvallen. Met name aan de linker rand zit een behoorlijke verschuiving naar blauw, misschien ook een teruggang in helderheid. Dit is als ik er recht voor zit. En halverwege de linkerhelft lijkt het juist extra rood. De rechterhelft van het scherm vertoont níet hetzelfde, of in ieder geval niet in dezelfde mate.

Zie bijgevoegde foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0O-8RV-uFQaFRXc81dvI1DUf9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcnvbqKTypD4hQQ8sWXBElgA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfP6JnL2tf7Rd4WsShOYA4HKlDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jN4npjYooH31Xupdr9Ki18SU.jpg?f=fotoalbum_tile

De vraag: is dit een normaal verschijnsel bij dit soort panelen? Of een gevalletje: pech met dit specifieke exemplaar? Of is het een defect?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Een 3070 van MSI.
Kleurprofielen van bijgeleverde software MSI Gaming Intelligence.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De firmware is up to date (0.20 van juli dit jaar).
Voor het hele scherm rood verminderen, maar dat heeft natuurlijk geen effect op uniformiteit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Het is niet normaal, maar het is ook niet zeldzaam. Ik heb ervaring met IPS, VA, OLED en TN en helaas heb ik nog nooit een 100% perfect paneel, van welk paneeltype dan ook, meegemaakt. Er is altijd wel wat te klagen; backlight bleeding, banding, motion issues of kleurverschuivingen. De verkleuring van jouw paneel zou ik zelf echter niet accepteren. Dat gaat de grens over van "jammer, maar helaas" naar "dat ding is gewoon defect".

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Me_Giant Lijkt me niks geks voor een monitor in dit prijs segment.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Giant
Negakinu schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:59:
Het is niet normaal, maar het is ook niet zeldzaam. Ik heb ervaring met IPS, VA, OLED en TN en helaas heb ik nog nooit een 100% perfect paneel, van welk paneeltype dan ook, meegemaakt. Er is altijd wel wat te klagen; backlight bleeding, banding, motion issues of kleurverschuivingen. De verkleuring van jouw paneel zou ik zelf echter niet accepteren. Dat gaat de grens over van "jammer, maar helaas" naar "dat ding is gewoon defect".
Dank je voor je reactie. Ik overweeg om dan maar eens een bericht naar Coolblue te doen.
Greatsword schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:04:
@Me_Giant Lijkt me niks geks voor een monitor in dit prijs segment.
Wat voor prijssegment ga je heen voor panelen die wel doen wat ze moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Me_Giant schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:14:

[...]

Dit gaat ook niet op. Ik heb een €400 VA scherm, €2000 OLED, €700 IPS... Het is gewoon de panel lottery. RMA'en tot je een goede krijgt is altijd mijn strategie.

EDIT: en met "goede" bedoel ik "de minst slechte" :p

[ Voor 6% gewijzigd door Negakinu op 19-12-2022 13:42 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Me_Giant schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:14:
[...]
Geen enkel prijssegment, ook dure OLEDs hebben last van color banding, tinting, paars of gelig wit, near black problemen en noem het maar op. Bij goedkopere monitoren worden doorgaans wel goedkopere panelen gebruikt, wat ook logisch is gezien de prijs. Zeker bij IPS en VA zie je bovendien sneller backlightbleeding of een gelige tint doordat ze het paneel te los of strak hebben gemonteerd in de behuizing.

Daarnaast worden in elk prijs segment panelen gebinned op basis van een kwaliteits check. Ze krijgen dan een label, bijvoorbeeld C, B of A of AA of AAA. Een aantal verdwijnen direct in de prullenbak omdat ze zijn afgekeurd, een deel 'net niet' gaat naar OEMs die er hele goedkope schermen van bouwen (denk aan Qnix of X-star en andere vage Aziatische OEMs) en de goedgekeurde panelen gaan van bijvoorbeeld B naar triple A kwaliteit. De kans op een perfect scherm is, helaas, uiteraard het laagst. Àls je al een perfect paneel hebt, dan moet deze ook nog perfect worden voorzien van een behuizing, backlight en de rest. Ook hier kunnen weer dingen misgaan.. te strak of te los in een paneel geschroefd, dan ga je weer backlightbleeding of vage tinting issues krijgen.

Dan kan bij een monitor van 200 euro maar ook bij een monitor van 900 euro gebeuren. Het is gewoon een loterij, van IPS tot VA tot (QD-)OLED. Bij een IPS scherm behoud je altijd een mate van IPS glow, maar hoeveel is acceptabel? Bij schermen met een backlight ook nog eens kans op bleeding of spotlighting. OLED heeft deze problemen niet, maar daar heb je weer strepen op 5% grijs vlakken of crushed blacks of wit dat roze lijkt.

Monitoren en TVs kopen is erg frustrerend als je van vrijwel perfecte beeldkwaliteit houdt. De enige optie is direct retour sturen en elders weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Giant
Negakinu schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:33:
[...]

Dit gaat ook niet op. Ik heb een €400 VA scherm, €2000 OLED, €700 IPS... Het is gewoon de panel lottery. RMA'en tot je een goede krijgt is altijd mijn strategie.

EDIT: en met "goede" bedoel ik "de minst slechte" :p
stin00 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:35:
[...]

Geen enkel prijssegment, ook dure OLEDs hebben last van color banding, tinting, paars of gelig wit, near black problemen en noem het maar op. Bij goedkopere monitoren worden doorgaans wel goedkopere panelen gebruikt, wat ook logisch is gezien de prijs. Zeker bij IPS en VA zie je bovendien sneller backlightbleeding of een gelige tint doordat ze het paneel te los of strak hebben gemonteerd in de behuizing.

Daarnaast worden in elk prijs segment panelen gebinned op basis van een kwaliteits check. Ze krijgen dan een label, bijvoorbeeld C, B of A of AA of AAA. Een aantal verdwijnen direct in de prullenbak omdat ze zijn afgekeurd, een deel 'net niet' gaat naar OEMs die er hele goedkope schermen van bouwen (denk aan Qnix of X-star en andere vage Aziatische OEMs) en de goedgekeurde panelen gaan van bijvoorbeeld B naar triple A kwaliteit. De kans op een perfect scherm is, helaas, uiteraard het laagst. Àls je al een perfect paneel hebt, dan moet deze ook nog perfect worden voorzien van een behuizing, backlight en de rest. Ook hier kunnen weer dingen misgaan.. te strak of te los in een paneel geschroefd, dan ga je weer backlightbleeding of vage tinting issues krijgen.

Dan kan bij een monitor van 200 euro maar ook bij een monitor van 900 euro gebeuren. Het is gewoon een loterij, van IPS tot VA tot (QD-)OLED. Bij een IPS scherm behoud je altijd een mate van IPS glow, maar hoeveel is acceptabel? Bij schermen met een backlight ook nog eens kans op bleeding of spotlighting. OLED heeft deze problemen niet, maar daar heb je weer strepen op 5% grijs vlakken of crushed blacks of wit dat roze lijkt.

Monitoren en TVs kopen is erg frustrerend als je van vrijwel perfecte beeldkwaliteit houdt. De enige optie is direct retour sturen en elders weer proberen.
Toen ik aan het oriënteren was, zag ik de verhalen over de panelenloterij inderdaad ook voorbij komen. Wel verbaast het me. Ik snap dat je in het productieproces kwaliteitsverschillen krijgt, zeker. Ik heb alleen het idee dat dit 10+ jaar geleden minder een probleem was. Mijn 14 jaar oude TN paneel had niet het contrast en helderheid van de huidige panelen, maar ik heb wel altijd het idee gehad dat het de basis op orde had: geen vlekken, kleurverloop, redelijke kleurechtheid.

Maar misschien keek ik toen gewoon minder kritisch.

Ook heb ik het idee dat dit bij laptop schermen minder vaak speelt, maar die hebben natuurlijk ook een wat ander formaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Me_Giant op 19-12-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Er zijn juist ook monitoren op de markt voor o.a. professionele foto & videobewerking waarbij je een kalibratie rapport krijgt, denk aan merken als Eizo, BenQ, Asus.

@Me_Giant Qua prijs van 800,- tot duizenden euro's, enkele voorbeelden

uitvoering: BenQ SW270C Grijs
uitvoering: Asus ProArt PA32UC-K Grijs
uitvoering: Eizo ColorEdge CG2700S Zwart

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
Greatsword schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:18:
Er zijn juist ook monitoren op de markt voor o.a. professionele foto & videobewerking waarbij je een kalibratie rapport krijgt, denk aan merken als Eizo, BenQ, Asus.

@Me_Giant Qua prijs van 800,- tot duizenden euro's, enkele voorbeelden

uitvoering: BenQ SW270C Grijs
uitvoering: Asus ProArt PA32UC-K Grijs
uitvoering: Eizo ColorEdge CG2700S Zwart
Ik heb twee dure NEC monitoren (12-bit LUT, dE 0.4, gepolarizeerd, H-IPS), speciaal voor de grafische markt, en die hebben bijvoorbeeld weer backlight bleeding en een achterlijk laag contrast (800:1). Is gewoon inherent aan de paneel technologie. Ze zijn wel ideaal voor kleur-kritisch werk in combinatie met een SpyderX calibratie kit, maar je wilt er geen media op consumeren of games spelen.

Het is wachten op die nieuwe 27" LG OLED monitor die volgend jaar uitkomt. Daar heb ik nu mijn hoop op gevestigd. :p

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Negakinu schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:28:
[...]

Ik heb twee dure NEC monitoren (12-bit, H-IPS), speciaal voor de grafische markt, en die hebben bijvoorbeeld weer backlight bleeding en een achterlijk laag contrast (800:1). Is gewoon inherent aan de paneel technologie. Ze zijn wel ideaal voor gebruik in combinatie met een SpyderX calibratie kit, maar je wilt er geen media op consumeren of games spelen.

Het is wachten op die nieuwe 27" LG OLED monitor die volgend jaar uitkomt. Daar heb ik nu mijn hoop op gevestigd. :p
Het is vooral de vraag of het IPS glow of backlightbleeding is.

IPS glow is inherent verbonden aan de kristal technologie en zal op elk IPS in bepaalde mate aanwezig zijn. Dat is onoverkomelijk.

Backlightbleeding komt door de achtergrondverlichting en bouwkwaliteit, dat is overkoepelend voor elk scherm met dergelijke backlight (TN, VA, IPS). Je kan dat oplossen met FALD (mini-led) en geluk hebben met de bouwkwaliteit.

Contrast is bij IPS ook relatief weinig aan te doen, al zijn er vandaag de dag 'BLACK IPS' panelen die richting de 1:2000 contrast gaan. Nog steeds waardeloos, maar wel een tikkeltje beter :+
Pagina: 1