Je gaat er vanuit dat de verhuurder die voorwaarde kan stellen, maar de vraag is of dat wel klopt. In
art. 7:203 BW staat bepaald:
De verhuurder is verplicht de zaak ter beschikking van de huurder te stellen en te laten voor zover dat voor het overeengekomen gebruik noodzakelijk is.
Als je ergens maanden woont, dan moet je daar ook post kunnen ontvangen. Let op: uiteraard moet je hier pas een punt van maken als je daadwerkelijk een huurovereenkomst hebt ondertekend, anders zal de verhuurder waarschijnlijk de overeenkomst niet (meer) willen aangaan. Als je op je strepen gaat staan als huurder zal een verhuurder waarschijnlijk ook een overeenkomst niet willen verlengen en dan heb je mogelijk weer een probleem als je huis later wordt opgeleverd.
Verder lijkt mij de huur van een huisje gedurende (bijna) driekwart jaar geen '
huur welke een gebruik van woonruimte betreft dat naar zijn aard slechts van korte duur is' zoals staat bepaald in
art. 7:232 lid 2 BW.
Als je een contract hebt getekend, heb je daarom naar ik vermoed een 'gewone' huurovereenkomst voor woonruimte met de camping en de onmogelijk om post te kunnen ontvangen is dan mogelijk een gebrek (
art. 7:204 lid 2 BW):
2 Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft.
En gebreken van een woonruimte moeten door de verhuurder verholpen worden (
art. 7:206 lid 1 BW) behoudens kleine gebreken. Dat geldt al vanaf aanvang huur (zie
art. 7:209 BW).
De Wet BRP schrijft in
art. 2.39 inderdaad voor dat je een adres moet registreren, dus ook als dat een vakantiehuisje is. Zie voor de definitie van een woonadres namelijk
art. 1.1 aanhef en onder o Wet BRP:
o het woonadres:
1° het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
2° het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder 1, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten;
Niet registreren kan voor de gemeente aanleiding zijn om je een boete op te leggen op grond van
art. 4.17 Wet BRP. Maar vervelender is dat allerlei organisaties de BRP hanteren voor van alles en nog wat. Bijvoorbeeld uitnodigen voor bevolkingsonderzoek, post van de RDW of Svb worden allemaal naar je BRP adres gestuurd.
Maar als de post niet afgeleverd
kan worden, vraag ik me af of de gemeente niet verplicht is om toch een briefadres bij de gemeente te laten registreren, of een briefadres bij familie/vrienden.
Vraag lijkt mij dus vooral eerst of de beheerder van de camping wel in z'n recht staat.
Heb je al een huurcontract? Wat staat daarin?
Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met wat handelen naar wat ik noem bij jou. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket of een organisatie zoals WOON! als die advies geeft in je regio. Diverse gemeenten subsidiëren of betalen ook een zogenaamd huurteam.
Mij lijkt het gezien de relatieve complexiteit verstandig in dit geval om een expert op het gebied van huurrecht te raadplegen zoals een advocaat huurrecht voor woonruimte. Wel vooraf een tarief afspreken uiteraard.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.