Garage van binnenuit isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 10:15
Hallo, ik ben bezig met onderzoek doen naar hoe ik mijn garage het beste van binnenuit kan isoleren. Ik heb nu een aardig goed beeld van hoe ik dit moet aanpakken.

Momenteel bestaat de garage dus alleen uit buitenmuur met open stootvoegen

Straks zal het als volgt eruit moeten zien:
BUITENMUUR - vochtregulerende folie - glaswolplaten - dampremmende folie - osb plaat

Nu is mijn vraag of de vochtregulerende folie hier nodig is en hoe ik om moet gaan met de stootvoegen. Moet ik iets met deze voegen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:04
Aangezien openstoot voegen bedoeld zijn om een spouwmuur te ventileren, hebben ze hier weinig zin. Nu kan je het zien als natuurlijke ventilatie van de garage, je zal je garage dan anders moeten gaan ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:51
Spouw creëren kan verstandig zijn.
Houtskelet wandje van 120x38 bouwen op 2-4cm van de buitenmuur.
Isoleren tussen de stijlen en dan folie en OSB erover.

Door de spuw kan de buitenmuur zichzelf droog ventileren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:57
buitenmuur - afstandlatten om een spouw te creeeren - pir of xps platen - osb plaat.

scheelt je gedoe met ruimte en folies.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
Wat ga je met de garage doen?
Hoe is het dak en de vloer?
En de garagedeur?
Als het werk/ verblijfsruimte wordt , moet je veel meer doen , dan alleen de halfsteensmuur.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
beascob schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:02:
Wat ga je met de garage doen?
Hoe is het dak en de vloer?
En de garagedeur?
Als het werk/ verblijfsruimte wordt , moet je veel meer doen , dan alleen de halfsteensmuur.
Garage wordt een werkplaats voor mezelf. Het is nu te koud of te warm om afhankelijk van het seizoen. De garagedeur wordt vervangen door een openslaande dubbele garagedeur. De vloer is nu beton, daar zal ik een elektrische vloerverwarming op laten plaatsen en daarna laten betegelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Vloer niet isoleren in dat proces?

Ik zou de muren ook met XPS of PIR doen. Het kost wat meer maar is wel praktisch met vocht op een halfsteensmuur. Ventilatielatten tegen de muur, daar tegenaan isolatieplaten, daar tegenaan OSB of underlayment.

Daarna dak tussen de balken isoleren met glaswol, klimaatfolie en gipsplaten er tegenaan.

[ Voor 90% gewijzigd door Makkelijk op 19-12-2022 20:07 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
Makkelijk schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:04:
Vloer niet isoleren in dat proces?

Ik zou de muren ook met XPS of PIR doen. Het kost wat meer maar is wel praktisch met vocht op een halfsteensmuur. Ventilatielatten tegen de muur, daar tegenaan isolatieplaten, daar tegenaan OSB of underlayment.

Daarna dak tussen de balken isoleren met glaswol, klimaatfolie en gipsplaten er tegenaan.
Dus ik hoef helemaal niks te doen met de open stootvoegen? Klinkt goed. Ik zal me hier verder in verdiepen.

Ik had niet gedacht aan de vloerisolatie. Heb je daar ook iedeeen over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
mavi schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:59:
[...]

Dus ik hoef helemaal niks te doen met de open stootvoegen? Klinkt goed. Ik zal me hier verder in verdiepen.
Als je een spouw maakt zoals bij mijn of andere suggesties dan zijn die stootvoegen een pluspunt.
Ik had niet gedacht aan de vloerisolatie. Heb je daar ook iedeeen over?
Paar cm xps en dan osb. Moet er een auto op kunnen staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-05 12:28
Ik ben toevallig met een identiek project bezig en zal dus mijn opgedane ervaring delen:)
Ik heb zoals hierboven ook gesuggereerd wordt verticale ventilatielatten tegen de muur geschroefd (met slagpluggen, lokatie van de latten markeren vervolgens markeren op vloer en plafond) en hier tegenaan 8cmPIR+ 2cm OSB plaat gelijmd en geschroefd (schroeven die zo lang zijn dat ze uiteindelijk ~1/2 cm in de osb plaat verdwijnen en in de ventilatielatten vastdraaien). Geeft een strak resultaat en je kunt later alles aan de muur verankeren. Zorg dan wel dat ze (evt indirect) op de vloer steunen.
Zorg dat je als laatst alle openingen dicht maakt met pur (ook bij de vloer, vensterbaken etc). Mocht je een stukje vergeten dan kom je daar bij de eerst volgende ongure winterdag wel achter.
Ik heb er vervolgens een aantal stootvoegen uitgehaald en deze af gewerkt met een bijenbek. Of dat nodig is hangt van de situatie af, maar het is weinig werk en die bijenbekjes zijn een euro per stuk. Bij mij was het zeker nodig.

Zelf heb ik vooraf de elektra aangelegd en deze verdiept in de osb plaat aangesloten. Hoewel het er netjes uit ziet was het veel te veel werk om de boel van pas te krijgen en zou ik dit niet direct aanraden. Gewoon opbouw stopcontacten is ook prima voor een klushok en later eenvoudiger uit te breiden.

Als je een plafond hebt met balken kun je daar steenwol tussen duwen en dit vervolgens dicht maken met vocht dichte folie. Ik heb hier een gipsplafond overheen gelegd met een hoop LED spotjes (folie met wat latten en schroeven omhoog houden zodat de spotjes niet te warm worden, en gewoon goede 230v spotjes: geen gekke Chinese omvormers luchtdicht wegwerken boven een plafond) en kan hier maar een advies geven; meer spotjes is meer beter. Ik heb nog nooit een werkplek met te veel licht gehad.. er zitten er nu 15 in, maar ik ga er later meer bij plaatsen.

Vloerisolatie en verwarming vind ik persoonlijk wat overkill en te veel ruimte innemen maar dat hangt uiteraard van de usecase af. Ik ben zelf bezig met een (verwijderbaar) houtkacheltje en de nieuwe deuren (gebruikte eiken vloer gelijmd op hardhout multiplex), dus kan ook nog geen oordeel geven over de uiteindelijke isolerende eigenschappen van de garage 😋

Ik heb deze platen gebruikt (rondzoeken naar een restpartij kan soms uit):
https://isolatienoord.nl/...atie/pir-osb/pir-osb-18mm

Deze lasdoosjes zijn ideaal voor het aansluiten van de spotjes;
https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html

Succes er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-05 19:58
Pantera88 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:04:
Ik heb er vervolgens een aantal stootvoegen uitgehaald en deze af gewerkt met een bijenbek. Of dat nodig is hangt van de situatie af, maar het is weinig werk en die bijenbekjes zijn een euro per stuk. Bij mij was het zeker nodig.
Hoe wist je (van tevoren) dat het zeker nodig was?

Ik ben een vergelijkbaar plan aan het maken. Heb een garage van 2.70 breed dus wil niet veel verliezen. Auto past er nu eigenlijk al niet fatsoenlijk in dus dat speelt geen rol. Denk dat 8cm PIR + 2 cm OSB dan inderdaad het best compromis is tussen isolatiewaarde en oppervlakteverlies (je verliest ook nog de diepte van ventilatielat natuurlijk).

[ Voor 30% gewijzigd door reductio op 20-12-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
reductio schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:55:
[...]
Hoe wist je (van tevoren) dat het zeker nodig was?

Ik ben een vergelijkbaar plan aan het maken. Heb een garage van 2.70 breed dus wil niet veel verliezen. Auto past er nu eigenlijk al niet fatsoenlijk in dus dat speelt geen rol. Denk dat 8cm PIR + 2 cm OSB dan inderdaad het best compromis is tussen isolatiewaarde en oppervlakteverlies (je verliest ook nog de diepte van ventilatielat natuurlijk).
Ik woon in een polder met de wind en regen vaak vol op de betreffende garage muur. Een onbehandelde simpele bakstenen muur is poreus, en kan dus vocht door laten, wat hij bij mij nog zeker doet. (Zet in de zomer maar eens de tuinslang op de muur. Wanneer deze nog niet verzadigd is kan hij vele liters water opnemen voordat er ook maar een drup naar de grond gaat. Een deel van dit water zal naar binnen toe afgegeven worden). Een spouwmuur was hier vroeger de oplossing voor, en dat maak je nu dus na met de ventilatielatten.
Als je een muur hebt van niet poreuze stenen of de muur gecoat hebt met bijvoorbeeld een siliconen impregneermiddel dan zal je hier minder snel last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
Makkelijk schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:04:
[...]

Als je een spouw maakt zoals bij mijn of andere suggesties dan zijn die stootvoegen een pluspunt.

[...]

Helder

Paar cm xps en dan osb. Moet er een auto op kunnen staan?
99% van de tijd niet, maar zou het fijn vinden als die mogelijkheid er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
Pantera88 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:04:
Ik ben toevallig met een identiek project bezig en zal dus mijn opgedane ervaring delen:)
Ik heb zoals hierboven ook gesuggereerd wordt verticale ventilatielatten tegen de muur geschroefd (met slagpluggen, lokatie van de latten markeren vervolgens markeren op vloer en plafond) en hier tegenaan 8cmPIR+ 2cm OSB plaat gelijmd en geschroefd (schroeven die zo lang zijn dat ze uiteindelijk ~1/2 cm in de osb plaat verdwijnen en in de ventilatielatten vastdraaien). Geeft een strak resultaat en je kunt later alles aan de muur verankeren. Zorg dan wel dat ze (evt indirect) op de vloer steunen.
Zorg dat je als laatst alle openingen dicht maakt met pur (ook bij de vloer, vensterbaken etc). Mocht je een stukje vergeten dan kom je daar bij de eerst volgende ongure winterdag wel achter.

Zelf heb ik vooraf de elektra aangelegd en deze verdiept in de osb plaat aangesloten. Hoewel het er netjes uit ziet was het veel te veel werk om de boel van pas te krijgen en zou ik dit niet direct aanraden. Gewoon opbouw stopcontacten is ook prima voor een klushok en later eenvoudiger uit te breiden.

Als je een plafond hebt met balken kun je daar steenwol tussen duwen en dit vervolgens dicht maken met vocht dichte folie. Ik heb hier een gipsplafond overheen gelegd met een hoop LED spotjes (folie met wat latten en schroeven omhoog houden zodat de spotjes niet te warm worden, en gewoon goede 230v spotjes: geen gekke Chinese omvormers luchtdicht wegwerken boven een plafond) en kan hier maar een advies geven; meer spotjes is meer beter. Ik heb nog nooit een werkplek met te veel licht gehad.. er zitten er nu 15 in, maar ik ga er later meer bij plaatsen.

Vloerisolatie en verwarming vind ik persoonlijk wat overkill en te veel ruimte innemen maar dat hangt uiteraard van de usecase af. Ik ben zelf bezig met een (verwijderbaar) houtkacheltje en de nieuwe deuren (gebruikte eiken vloer gelijmd op hardhout multiplex), dus kan ook nog geen oordeel geven over de uiteindelijke isolerende eigenschappen van de garage 😋

Ik heb deze platen gebruikt (rondzoeken naar een restpartij kan soms uit):
https://isolatienoord.nl/...atie/pir-osb/pir-osb-18mm

Deze lasdoosjes zijn ideaal voor het aansluiten van de spotjes;
https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html

Succes er mee!
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik heb het even uitgewerkt in een tekening maar volgens mij begrijp ik je volledig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2edStfgMAzLlaa_qFmVqc2Sk-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3jqgEYxnJMoM5zW3zOq45vHT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantera88
Klopt, met twee latten per plaat was het bij mij al mooi sterk. En ik heb ze daarna ook nog aan de plafondbalken bevestigd.
Nu zie ik in de onderstaande YT link dat er aanbevolen wordt om de latten horizontaal te plaatsen. Wat hierin het beste is weet ik niet. Mij is eens geleerd dat het water weg moet kunnen lopen, maar er zijn blijkbaar meer factoren.

YouTube: Een voorzetwand plaatsen en isoleren met PIR + OSB isolatieplaten | ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
mavi schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:01:
[...]

99% van de tijd niet, maar zou het fijn vinden als die mogelijkheid er wel is.
Als je dan de vloer gaat isoleren zou ik hem uithakken en xps onder een nieuwe cementvloer stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
Ik ben zelf ook van plan mijn halfsteens garage te isoleren. Nieuwe garagedeur is besteld. Achterdeur is al kunststof en geïsoleerd. Vloer ook al.

Je kan ook kijken naar kant en klare PIR-Fermacell platen. Die hoef je ook naderhand niet perse af te werken en zijn iets dunner voor gelijke isolatie waarde. Zover ik kon vinden ook goedkoper.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
The_Cube schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:33:
Ik ben zelf ook van plan mijn halfsteens garage te isoleren. Nieuwe garagedeur is besteld. Achterdeur is al kunststof en geïsoleerd. Vloer ook al.

Je kan ook kijken naar kant en klare PIR-Fermacell platen. Die hoef je ook naderhand niet perse af te werken en zijn iets dunner voor gelijke isolatie waarde. Zover ik kon vinden ook goedkoper.
Ik heb met kant en klare PIR-OSB platen gewerkt. Ik zou niet per se zeggen dat ik het weer zo zou doen. Zagen en lijmen van PIR platen tegen ventilatielatten is erg eenvoudig en het zeker zijn van een goed geisoleerd geheel is mijn inziens makkelijker. Ook in vreemde hoekjes of rondom buizen, bij het aanleggen van stopcontacten e.d. Tussen de PIR-OSB platen moest ik soms behoorlijk veel PUR prutten en de winst in tijd lijkt me minimaal.

Zelf zou ik nu gewoon ventilatielatten op de muur schroeven, daar tegenaan PIR platen met isofix, eventueel nog wat dingen dichtmaken met pur. Daarna OSB de ventilatielatten in schroeven door de platen heen.

Toen ik klaar was met 4 wandjes met PIR-OSB dacht ik "wat heb ik hier nou eigenlijk mee gewonnen, behalve een bot zaagblad. Maar misschien mis ik het punt een beetje :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 20-12-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
Pantera88 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:03:
Klopt, met twee latten per plaat was het bij mij al mooi sterk. En ik heb ze daarna ook nog aan de plafondbalken bevestigd.
Nu zie ik in de onderstaande YT link dat er aanbevolen wordt om de latten horizontaal te plaatsen. Wat hierin het beste is weet ik niet. Mij is eens geleerd dat het water weg moet kunnen lopen, maar er zijn blijkbaar meer factoren.

YouTube: Een voorzetwand plaatsen en isoleren met PIR + OSB isolatieplaten | ...
Ik heb dat ook gezien. Maar ik weet nu in elk geval wel voldoende. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:03

H-W

Misschien een beetje vergezocht maar zou er via die stootvoegen geen vocht binnen kunnen? Dan zou ik isolatie nemen die een beetje tegen vocht kan, zoals PIR.
Ventilatielatten zou ik zelf verticaal plaatsen.
Ga je het dak ook nog isoleren? Houd dan rekening met de dampdichtheid van dakbedekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-05 21:54

Infant

It's a floating Dino!

Ah, ik heb dit ook gedaan.

Ventilatielatten? Waar moet dat naartoe ventileren dan?
Plaats je die houten latten dan op een natte muur? Gewoon zo?

Terwijl er allemaal van de moderne materialen zijn ... die niet weg rotten.

Die PIR+OSB platen hebben 2x een aluminium folie er op zitten, om het EPS PIR heen. Daar gaat 0.0 water doorheen komen.
Dat biedt ook stralings isolatie, dus ze hebben wat mij betreft wel wat tijdsbesparing opgeleverd.

De naadjes aan de muur zijde heb ik dicht getaped met alutape. En dan plak je ze met flex pur op de muur.

https://www.isolatiemater...flex-pur-reiniger-pistool
En ik heb hele dunne platen:
https://www.isolatiemater...x30-18mm-t-g-rd136-156-m2

Dit zit er al 3 jaar op. Ik heb ook een enkel steens buiten muur. Die is nu kletsnat, want het regent horizontaal. Binnen is het kurkdroog.

RD van 1.3 is al lijp veel beter als zelf een normale spouw muur (Die zou een RC van c.a. 0.4 hebben). En dat is ook wel te merken.
Pagina: 1