Doel: Ik zoek een stille SSD van 8TB als vervanging van mijn niet-stille 8TB HDD voor opslag van grote bestanden, die regelmatig bijgewerkt worden. Denk aan camera raw bestanden maar ook grote flac media bestanden. Deze SSD dient benaderbaar te zijn via een DUNE media-nas (werkt prima met HDDs dus ik neem aan nog beter met een SSD) via het netwerk en/of rechtstreeks in mijn PC waar de DUNE dan de locale shared partitie van de PC benadert (als het goed is kan dit, nog niet geprobeerd, dus niet de DUNE als nas maar de PC als nas).
Speurtocht: Een zoektocht brengt mij bij reguliere standaard SATA SSDs:
Samsung 870 QVO 8TB (QLC)
Kingston DC450R 7,7TB (TLC)
Maar toen ontdekte ik een hele ander stal van nog snellere en nog betrouwbaardere SSDs:
WD Ultrastar DC SN640 7,7TB (TLC)
Samsung PM9A3 7.7TB (TLC)
Deze hebben echter een U.2 aansluiting. Wij consumenten op zoek naar een 8TB SSD stuiten dus op de keuze uit SATA of U.2 voor nauwelijks prijsverschil. Maar welk consumenten Intel moederbord biedt native U.2? Geen enkele, blijkt. Nul U.2 aansluitingen en veels te veel trage SATA aansluitingen!?
Vraag: Kan met een simpele adapter een dergelijk U.2 SSD native werken op een gewone consumenten Intel moederbord met W10 PC?
Delock PCI Express x4 Card > 1 x internal U.2 NVMe SFF-8639
Startech.com PCIe naar U.2 adapter voor 2.5" U.2 NVMe SSD
Tot slot, hoe navigeer ik door het troebele landschap van SATA, U.2 en U.3, SAS, NVMe, SFF-8639 en SFF-8643. Helderheid om door al deze bomen het bos te zien zou erg fijn zijn.
Dank!
Speurtocht: Een zoektocht brengt mij bij reguliere standaard SATA SSDs:
Samsung 870 QVO 8TB (QLC)
Kingston DC450R 7,7TB (TLC)
Maar toen ontdekte ik een hele ander stal van nog snellere en nog betrouwbaardere SSDs:
WD Ultrastar DC SN640 7,7TB (TLC)
Samsung PM9A3 7.7TB (TLC)
Deze hebben echter een U.2 aansluiting. Wij consumenten op zoek naar een 8TB SSD stuiten dus op de keuze uit SATA of U.2 voor nauwelijks prijsverschil. Maar welk consumenten Intel moederbord biedt native U.2? Geen enkele, blijkt. Nul U.2 aansluitingen en veels te veel trage SATA aansluitingen!?
Vraag: Kan met een simpele adapter een dergelijk U.2 SSD native werken op een gewone consumenten Intel moederbord met W10 PC?
Delock PCI Express x4 Card > 1 x internal U.2 NVMe SFF-8639
Startech.com PCIe naar U.2 adapter voor 2.5" U.2 NVMe SSD
Tot slot, hoe navigeer ik door het troebele landschap van SATA, U.2 en U.3, SAS, NVMe, SFF-8639 en SFF-8643. Helderheid om door al deze bomen het bos te zien zou erg fijn zijn.
Dank!
[ Voor 38% gewijzigd door SambalSamurai op 19-12-2022 18:51 ]