Toon posts:

Computers starten spontaan op ?!

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier in een ruimte waar 18 computers staan, allemaal dezelfde Compaq Deskpro EP (P3-450, 64MB RAM, 10GB, 8MB Matrox, geluid, cdrom, 3COM 3C905) met NT 4.0 erop.

Het lastige is dat wanneer je smiddags alle systemen uitzet en je de volgende morgen terug komt, dat dan een aantal systemen gewoon spontaan is opgestart terwijl ze de dag ervoor toch echt allemaal uit zijn geweest.

Waar komt dit door en wat kan je er aan doen ?
Ik heb al gedacht aan spanningspieken ofzo, maar het vreede is dat als ze overdag aanstaan (en er dan ook pieken optreden (?)) dat ze niet vastlopen of resetten o.i.d.

Verwijderd

WOL = Wake on Lan?
Zijn deze pc's nog aan een ander netwerk vastgeknoopt?
Als dat het geval is zou het wel eens zo kunnen zijn dat die pc's aangeslingerd worden door de netwerkkaart die er inzit (als deze reageren op netwerkverkeer/magic packet).

Verwijderd

Wake on Lan waarschijnlijk.
kan heel handig zijn, maar in jou geval dus niet.

dat kun je in de bios instellen (enable/disable)

edit:
net te laat

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

WOL is ook mijn eerste gedachte....
Maar een pc start alleen op als ie zon magisch pakketje krijgt/detecteert.. en die moet dan wel overeenkomen met zijn MACadress van zijn NIC.. maak je gebruik van WOL?

Zouk es ff kijken wat die app doet waarmee je WOL't.. een of ander schedule ofzo...

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

Verwijderd

Het zal idd wel iets van een Wake on Lan zijn...
als ze tenminste in een netwerk zitten... :)

edit:
Zit te slapen... :) Antwoord al 3x gegeven :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Of een of andere setting in de BIOS waarmee je kunt instellen dat ze op een bepaalde tijd moeten opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Ze zitten allemaal op het netwerk, daarom is het voor mij vreemd dat er maar een paar computers opstarten. De server geeft ook geen WOL-commando ofzo, althans niet dat iemand ooit ingesteld zou hebben... Ik zal binnenkort eens zo'n pc openmaken om te zien of er wel een WOL-kabeltje in zit :)

Ik kijk morgen of dezelfde computers zijn opgestart, of dat het andere computers zijn (ik zit hier pas voor de 4e dag en dit werd mij gisteren pas gemeld)..

Andere ideeën ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 30 augustus 2001 09:13 schreef MadCat het volgende:
[..]
Ik kijk morgen of dezelfde computers zijn opgestart, of dat het andere computers zijn (ik zit hier pas voor de 4e dag en dit werd mij gisteren pas gemeld)..

Andere ideeën ?
Hmm.. zitten ze jou niet een beetje te plagen en/of te checken of je ook echt een goeie netwerkbeheerder bent :? :+

edit:

Ff serieus, ik bedacht me opeens: als het NT/2K systemen zijn, dan kun je in de EventViewer bekijken op welk tijsdtip ze precies zijn opgestart. Ook kun je even kijken bij netwerkeigenschappen (dan kun je zien hoelang je online bent, dat is altijd vanaf de tijd dat de computer is opgestart). Misschien dat het enige opvallendheid/overeenkomst toont :?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:16
Gaat 's avonds misschien de stroom van de ruimte af? Dan kan het zijn dat de computers opstarten als de stroom er weer op gaat. Kan je in de bios instellen (switch on after power loss oid.).

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz.. dat is helemaal niet mijn taak hier :)

Ik heb net bij 2 systemen de uptime uitgelezen (de overige doe ik nog en dat post ik hier, maar ja.. sommigen zijn bezet) en de ene heeft een uptime 8u58m40s op dit moment van en de andere 45 seconden korter..

edit:

de boottijden van de systemen zijn:
8:30, 23:40, 21:30, 23:40, 21:30, 00:15 en 00:15 met 45 seconde verschil (deze laatste twee staan naast elkaar met 1 computer ertussen).

Verwijderd

Heel misschien komt het doordat in je bios 'power up on modem activity' aanstaat. Check dit ff. Het lijkt me niet waarschijnlijk, doordat er verschil in boot-tijden is. Maar ik zeg het toch maar ff.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Geen schoonmaker die met een stofdoek de toetsenborden afneemt? of bewaker die er tegen aanstoot?

Check ff je BIOS op alle wake up mogelijkheden.
(com/mouse/keyboard/modem/wol/time/power)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

en anders ipv computer afsluiten, opnieuw opstarten in MS-DOS en dan gwoon on/off knop induwen...

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Topicstarter
Geen schoonmaker die met een stofdoek de toetsenborden afneemt? of bewaker die er tegen aanstoot?
..check biossen..
Schoonmakers zijn om 18:00 al weg en bewaking loopt niet binnen rond, dus dat verklaart niet waarom systemen rond middernacht opstarten helaas.

De biossen ga ik morgen wel langs, eerst wil ik zien welke computers morgen aanstaan, om te zien of er een patroon is.

Misschien iets anders wat iets kan zijn: op ongeveer 100 tot 200 meter afstand loopt een hoogspannings leiding over van die hoogspanningsmasten... zou dat iets kunnen zijn ??

Verwijderd

Ik heb op het werk met deze combinatie van pc en netwerkkaart hetzelfde meegemaakt.
Haal van de pc`s die spontaan zijn opgestart de 3com netwerkkaart eruit en vervang deze door een intel.
Probleem opgelost. *D

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 11:03 schreef Speedy het volgende:
Ik heb op het werk met deze combinatie van pc en netwerkkaart hetzelfde meegemaakt.
Haal van de pc`s die spontaan zijn opgestart de 3com netwerkkaart eruit en vervang deze door een intel.
Probleem opgelost.
Zou een ander slot voor de 3Com ook helpen ? (Aangezien dit een school is, waar niet veel geld beschikbaar is voor automatisering en dit soort 'extra' kosten..)

• tomic
  • Laatst online: 10:44

tomic

Smexylittlebabe!

Ik heb op me werk ook 1 pc die altijd smorgens weer aanstaat. Zou je even willen laten weten hoe je het opgelost hebt? >:)

Hiero staan ook 23 Compaq Deskpro's.

Toch maar een weblog?

Verwijderd

Is het naast een uitzend mast :? Die kunnen gekke dingen doen. :)

• LauPro
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op donderdag 30 augustus 2001 09:16 schreef biobak o.a. het volgende:
Gaat 's avonds misschien de stroom van de ruimte af? ..
Dat is een verdomd goed idee man! Ik ga dat ook voorstellen bij mijn (oude) basisschool!

Trouwens ik heb wel is gehad met zo'n schoolcomputer dat hij spontaan uit ging! Maar dat zou wel aan iets anders hebben gelegen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• rnmt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-11-2024

rnmt

Dr EvIL

Heb sinds een paar maanden hetzelfde probleem...WOL is disabled en ook alle andere shit die m'n pc zomaar op kunnen laten starten...maar iedere dag als ik thuis kom (of soms 's nachts als ik slaap) gaat m'n pctje weer zomaar aan...?!!?

Throw me a freakin' bone here

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 13:04

Wiebbe

<none />

alien virus :P

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Wat ook van die onverwachte dingen kan opleveren is scheduler (of hoe die ook heet in de diverse MS-producten)

Die kan op sommige PC ook de computer laten starten (en vergeet 'm dan weer uit te zetten. Is ook iets om ff naar te kijken

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
tomic > de oplossing (als die er komt :)) post ik wel.

g4s > het zijn van die mooie masten zoals in dit plaatje, rechts naast het woord 'transport' Afbeeldingslocatie: http://members.tripod.lycos.nl/bary/overzicht2.jpg

Verwijderd

Heb je SETI draaien? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 12:16 schreef computeraap het volgende:
Heb je SETI draaien? :)
nee dat draait hier niet, evenals taakplanners (die staan er niet eens op).

Verwijderd

alhoewel ik de oplossing niet kan geven kan ik vertellen dat een oude pc van mij ook heel af en toe gewoon opstart..zomaar, dat ik wakker wordt ervan. Overigens zit die niet in een netwerk en geen rare instellingen in het bios of windows..

• KNETTER2000

KNETTER2000

*zucht*

Haal van de pc's die meestal opstarten gewoon de netwerkkabel eruit en slaap er dan nog es een nachtje over.
Of trek ze er gewoon allemaal uit.. ben je meteen te weten gekomen of het een WOL prob is.

Gaan ze WEL aan.. tsjah... bel es een of ander paranormaal begaafd persoon.. :) misschien staat het gebouw wel op een heilige begraafplaats van indianen ofzo..

Verwijderd

Wake on lan :o

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

simpele oplossing: trek na het uitschakelen de stekker eruit. Of koop zo'n stekkerkast met zo'n knop erop, kan je ze allemaal tegelijk van het stroomnetwerk afhalen. Wedden dat ze dan niet meer spontaan zullen opstarten >:)

MechWarrior || Monsters Game

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:25
een 'won' draadje? en dat noemen ze systeembeheerder? :Z

Verwijderd

WOL natuurlijk :-) maar as ze toch aan staan laat dan een rc-5 client draaien ofzo. is wel leuk met 18 compie

Moeeeeeehhhh

Verwijderd

He Knetter2000, zeker laatst ook Poltergeist gezien ofniet ? :D

• Eric Oud Ammerveld
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Atuh.. is vaak idd een wake on lan probleem.
Niet ieder mainboard ondersteunt dit juist en sommige hebben per ongeluk de optie verkeerd in de bios geflasht.
Dan moet je dus WOL JUIST! op Enabled zetten.
Andere mogelijkheid is dat je instabiele voedingen hebt die niet goed met Piekspanningen op het lichtnet kunnen omgaan.
Een idee is Aarding ,maar ik neem aan dat dat al is gedaan en anders een APC peak filter er tussen mikken.

-=@@D=-

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Verwijderd

Oplossing is simpel, koop een aantal van die grote stekker dozen met een aan/uit knop ben je gelijk van al het gezeik af.

Verwijderd

Warempel dat had ik nou ook !
Wat bleek 's nachts kwamen er allemaal kaboutertjes quake tegen elkaar spelen :) ;)

/serious/
Kan het niet iets met stand-by toestanden van windows te maken hebben. Of met een keyboard power on ?

Verwijderd

Ik vind het ook een TE grote bug voor win2K
ik bedoel er is niks irritanter dan wakker worden en dat dan je cpu aanstaat (behalve als je natuurlijk de hele nacht aan het downloaden bent geweest)

Ik heb alleen wel uitgevonden waar het aan lag

namelijk dat je het beeldscherm eerder uitzet dan dat de cpu uitgaat.
jaja ik weet het het klinkt raar maar het is echt zo
vraag me alleen niet warrom

• LauPro
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op donderdag 30 augustus 2001 20:58 schreef H-DucE-O het volgende:
Ik vind het ook een TE grote bug voor win2K
ik bedoel er is niks irritanter dan wakker worden en dat dan je cpu aanstaat (behalve als je natuurlijk de hele nacht aan het downloaden bent geweest)

Ik heb alleen wel uitgevonden waar het aan lag

namelijk dat je het beeldscherm eerder uitzet dan dat de cpu uitgaat.
jaja ik weet het het klinkt raar maar het is echt zo
vraag me alleen niet warrom
mmm, klinkt héél gek maar het zou wel is kunnen kloppen maar wel raar... Ik denk dat het een bud is in de bios ofzo..

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 19:07 schreef Wesley het volgende:
een 'won' draadje? en dat noemen ze systeembeheerder? :Z
hmmz .. ik weet niet waar je op doelt, ik ben dus NIET de systeembeheerder ofzo, ik ben daar alleen en ze hebben mij het probleem voorgeschoteld (omdat de beheerder er niet is..)

Wat betreft die randaarde : dat is er, wat betreft die beeldschermen, sommigen zijn idd eerder uit de de pc, zal ik eens op (laten) letten. Misschien dat ik van die 'piek-vangers' om ze zo maar ff te noemen in die kabelgoten laat zetten, dan zijn die stopcontacten daar beter op beveiligd iig (die zitten ook in die goten gemonteerd)

ben benieuwd welke morgen aan staan en op welke tijden, dat laat ik iig nog wel ff weten.

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15

PCR

Op donderdag 30 augustus 2001 19:17 schreef Traveler het volgende:
offtopic:
Ja ikke wel!!!! >:)

Jammer dat Poltergeist er niet meer op is, maar we hebben nu sleepwalkers

FF voor de topicstarter
Hebben een paar handige figuren daar toegang tot het bios??????

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 14:59

klokop

swiekie swoeng

Ik heb een PC met zo'n vage knop die je even vast moet houden bij het uitzetten van de pc, en soms, meestal midden n de nacht gaat de pjoeter opeens weer aan... de pc staat op de zelfde kamer als mijn bed... Dan voel je je toch wat raar zo midden in de nacht... tiediediedie tiediediedie (= twilight zone muziekje :) )

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Poltergeist III is nu bezig op RTL 5 :)

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Misschien hebben ze op die school last van muizen ;)

[lol mode]
Heey, kijk eens als ik over dat rare ding heenloop. (miep)
Dan gaat er opeens een fel licht branden. (miep)
Hee, bij mij ook (miep)
Er zitten dus gewoon een paar slome muizen bij!
Neem eens een kat, kan ook helpen.
[/lol mode]

Sorry voor de mensen die mijn humor niet begrijpen. >:)

Verwijderd

Mijn pc springt aan als ik gebeld word, Power ON on modem action. Het kan ook heel goed MS task manager zijn die gaat defragmenteren. Ga naar configscherm, scheduled tasks.
Menu -> Advanced -> Stop Using Scheduler.
Grote kans dat dat het probleem is.

• oRc
  • Laatst online: 29-03-2022

oRc

\o/ Garfield \o/

Op donderdag 30 augustus 2001 11:08 schreef MadCat het volgende:

[..]

Zou een ander slot voor de 3Com ook helpen ? (Aangezien dit een school is, waar niet veel geld beschikbaar is voor automatisering en dit soort 'extra' kosten..)
Je zou dan kunnen beginnen met het eruit halen van de netwerkkaarten zodat je dan te weten komt of het daar wel of niet aan ligt...
Heb je thuis niet een netwerkkaartje liggen wat je er ff snel in kan drukken en een dagje zo kan laten staan?

• KNETTER2000

KNETTER2000

*zucht*

Op donderdag 30 augustus 2001 19:17 schreef Traveler het volgende:
Jep :7
en nu ben ik em ook aan het kijken btw

Verwijderd

Als het probleem niet opgelost is met het uitzetten in de bios, dan kan het misschien helpen om een andere bios te installeren. Ken een aantal compaqs die hetzelfde probleem vertoonden
Pagina: 1