Okee. Vreemde situatie waar ik in zit. Ik heb een KPN Glasvezel verbinding. Die loopt met een kabel naar zolder. Vanuit die kabel ga ik naar een Netgear switch (Netgear ProSAFE GS105E). Vanuit de switch gaat 1 kabel naar mijn werklaptop en 1 kabel naar mijn vaste PC. Dit heeft altijd prima gewerkt. Ik kreeg op mijn PC rond de 400/500 mbps als ik testte via speedtest.net.
Anderhalve week geleden heb ik een nieuw bureau gekregen en heb ik alle kabels moeten uittrekken en allemaal 1-voor-1 weer ingeprikt en opgebouwd. Sindsdien krijg ik nog maar 100mbps over de lijn. Dezelfde situatie, dezelfde porten gebruikt op de switch.
Welke setup heb ik dan:
- Windows 10 met nieuwste update
- MSI B450 Tomahawk MAX
Wat heb ik al gedaan en nagelopen:
- Kabel van de werklaptop en pc omgewisseld. Laptop krijgt 400, pc 100. In beide situaties.
- Kabel direct naar mijn pc (dus geen switch ertussen). Max 100.
- Ik heb via de Switch software (ProSafe Plus) gekeken of ik een port gelimiteerd heb. Maar alles staat op AUTO en nergens een rate limit
- Ik heb via de "Netwerk Center" de "Speed en Duplex" op 1 Gbps gezet
- PC is al 80x gereboot
- BIOS drivers zijn geupdatete
- Ik heb gebeden tot elke God die ik kan bedenken
Ik lees overal dat de kabel de most likely suspect is, maar dat zou dus niet moeten kunnen omdat ik al verschillende kabels heb geprobeerd en alles op de laptop wel werkt en op de pc niet.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Anderhalve week geleden heb ik een nieuw bureau gekregen en heb ik alle kabels moeten uittrekken en allemaal 1-voor-1 weer ingeprikt en opgebouwd. Sindsdien krijg ik nog maar 100mbps over de lijn. Dezelfde situatie, dezelfde porten gebruikt op de switch.
Welke setup heb ik dan:
- Windows 10 met nieuwste update
- MSI B450 Tomahawk MAX
Wat heb ik al gedaan en nagelopen:
- Kabel van de werklaptop en pc omgewisseld. Laptop krijgt 400, pc 100. In beide situaties.
- Kabel direct naar mijn pc (dus geen switch ertussen). Max 100.
- Ik heb via de Switch software (ProSafe Plus) gekeken of ik een port gelimiteerd heb. Maar alles staat op AUTO en nergens een rate limit
- Ik heb via de "Netwerk Center" de "Speed en Duplex" op 1 Gbps gezet
- PC is al 80x gereboot
- BIOS drivers zijn geupdatete
- Ik heb gebeden tot elke God die ik kan bedenken
Ik lees overal dat de kabel de most likely suspect is, maar dat zou dus niet moeten kunnen omdat ik al verschillende kabels heb geprobeerd en alles op de laptop wel werkt en op de pc niet.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?