Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:32
Beste Tweakers,

Samen met mijn vriendin woon ik in een tussenwoning uit 1934. Nu lagen er toen wij het kochten al 10 zonnepanelen aan de voorzijde van de woning. Deze wekken ongeveer 2700 kwh per jaar op (ZW). In februari komen er nog 9 panelen aan de achterzijde van de woning bij (NO). Ondanks dat deze panelen veel efficiënter zijn, leveren ze door de ligging minder op, 2300 kwh per jaar.

Deze energie hebben wij nodig omdat wij ons huis inmiddels verwarmen doormiddel van airco's. Omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd wil ik graag ook investeren in andere stroomopwekkers voor thuis. Nu kwam ik online via een facebookgroep een wind turbine tegen die je thuis kan installeren. Bijvoorbeeld dit model;

https://www.tesup.nl/prod...NvyusF3-J2dkaAgJ0EALw_wcB

Op Youtube staat een grafiek dat deze bij een lage windsnelheid ook al aardig wat stroom op wekt. Ik zou hem achter in de tuin op het dak van het nieuwe (nog te bouwen) schuurtje kunnen zetten. Klachten van de buren verwacht ik niet, daar waar de achterburen een illegale uitbouw hebben aan hun sociale huurwoning. Nu lees ik veel terug dat dit soort kleine windturbines niet rendabel zijn etc. Mij lijkt het wel een mooie oplossing op het standaardverbruik van de woning op te wekken. Het waait namelijk bijna altijd wel een beetje.

Andere vraag is of ik een speciale groep moet leggen, daar waar deze 5kwh op kan wekken, dit is 5000 watt... Kan dit in mijn huidige standaard meterkast of is moet ik hiervoor een 3 fase aansluiting hebben? Graag zou ik een aantal ervaringen lezen en niet theoretische berekeningen.

Ons huis ligt in het midden van het land dus niet een heel winderig gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:46
Ik ben al tegen de windturbines die ze hier op de dijk willen bouwen vanuit de provincie. Laat staan een ding bij je in de tuin. Grotendeels door het geluid.

Dacht dat er hier nog andere topics over zijn geweest ook.

Dit soort dingen klinken heel leuk, maar in de praktijk denk ik dat je er zelf ook last van gaat hebben. Maar misschien gaat het wel meevallen, ik zou alleen niets van een facebook pagina overnemen en kijken of er reviews voor zijn van mensen die hem ook echt gebruiken. Zeker in een woonwijk.

https://nl.trustpilot.com/review/tesup.co.uk
https://www.amazon.nl/TES...08WCHPXW5#customerReviews

Algemene concensus, deel de opbrengst maar door 8.
https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-test

Andere soort windmolens waarbij hetzelfde zichtbaar is volgens de testen.

[ Voor 64% gewijzigd door Arunia op 19-12-2022 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:41
Na 1 keer googelen op TESUP dan weet je genoeg.
Ik zou nog liever een 230V scheerapparaat van Alibaba halen dan zo'n gedrocht in de tuin te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:59

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik ben al jaren op zoek maar loop tegen 2 dingen aan. Ten eerste een vergunning, ten tweede een geschikte molen tegen een redelijke prijs. Zet het voorlopig maar uit je hoofd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
Daarnaast is een kleine molen gewoon nooit rendabel. Duizenden mensen zijn je voor gegaan, en niemand haalt interessante resultaten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-04 18:10
Tussen woning+ achterburen klinkt als weinig wind.

Waarschijnlijk is beter/ verder isoleren en/ of de oude zonnepanelen vervangen door nieuwe met hoger vermogen (oude set levert wellicht nog wat statiegeld op via marktplaats) een betere investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27

BlueTooth76

Let the sun shine!

Die kleine windturbines zijn nooit, op enige manier, rendabel. De aanschafprijs zie je nooit meer terug.

En als ik naar Tesup kijk, zijn er vooral veel video's van mensen die er 1 hebben met het advies om het niet te kopen.
De kroonsteentjes en dunne bedrading zouden genoeg moeten zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-12-2022 12:14 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 07:45
5000 watt zou een koopje zijn.

Persoonlijk zou ik een klein molentje voor 50 tot 100 watt prima vinden. Puur om standby verbruik in de niet-zonneuren te compenseren.

Maar vooral duur, je haalt geen fatsoenlijke hoogtes en veel troep te koop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

Jan Workum schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:38:
Ik ben al jaren op zoek maar loop tegen 2 dingen aan.
Je vergeet het belangrijkste. Je loopt tegen natuurwetten aan.
Zo'n ding is nooit rendabel.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
Ik zal mijn duit ook nog even in het zakje doen. Al die kleine molentjes zijn onzin, werken niet, geen rendement, besteed je geld er niet aan.
En dan nog moet je en vergunning enzo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
ahha, en die website ook. Kun je daar nou gesprekken boeken met allerlei experts tegen betaling? :D

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Overigens lees ik ook reviews van mensen die wel betalen, niet geleverd krijgen en ook hun geld niet meer terug zien.

https://nl.trustpilot.com/review/tesup.co.uk

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10

Roozzz

Plus ultra

Ik ben al best verbaast dat ze daadwerkelijk leveren. De website doet erg scammerig aan... Van die heerlijke automatische vertalingen...
Bedankt voor het kiezen van TESUP NL, wij zijn 's werelds grootste fabrikant van huishoudelijke windturbines en flexibele zonnepanelen!
Dit is zo geweldig dat je geïnteresseerd bent in schone energie. Het is belangrijk om mondiale klimaatveranderingskwesties samen te ontmoeten en op te lossen.
[...]
Begin ik nog even niet over de betaalde lezingen waar je aan deel kan nemen als je vragen hebt _/-\o_

Maar goed, uiteraard zijn deze kleine molentjes per definitie niet rendabel. Basale natuurwetten. De opbrengst staat niet in verhouding tot de kosten voor zo'n ding. Ieder bedrijf dat anders verkondigd lult uit zijn nek.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
@Leanderr

Vergeet windenergie, dat kost je alleen maar energie.

Qua zonnepanelen, als je maximaal wilt, zou ik de nieuwe panelen (of zoveel meer er maar passen) op het ZW dak leggen. Oude set kan dan naar NO.

En knal dat dak maximaal vol!

[ Voor 7% gewijzigd door hesselbeertje op 19-12-2022 12:32 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:32
Jammer dat er weinig goede ervaringen zijn en de vlieger dus niet opgaat. Kon zelf ook al wat minder goede ervaringen vinden online maar dacht misschien zijn er ervaringsdeskundige op Tweakers. Zonnepanelen zijn natuurlijk super rendabel maar alleen als de zon schijnt. Vandaag, zou op basis van de informatie van de website een ideale dag zijn voor zo een kleine windturbine......

Voorlopig gaan we hier dus nog niet in investeren, bedankt voor jullie inzichten.

Verder inderdaad vreemd dat je via de website van Tesup een ervaringsdeskundige kan betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Leanderr schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:29:
...Vandaag, zou op basis van de informatie van de website een ideale dag zijn voor zo een kleine windturbine......
Voor de verkoper wel inderdaad >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:40
simpel gezegd wind bevat relatief weinig energie. Het is opgebouwd uit massa x snelheid.
Aangezien je noch de dichtheid van lucht nog de windsnelheid kan bepalen, blijf er één constante over die van invloed is op de massa. Dat is oppervlakte. Met een groot oppervlakte komt er meer volume langs je molen.
En laat het oppervlakte nou net altijd veel te klein zijn bij dit soort speelgoedmolentjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Als je toch een windmolen wil, zou je nog beter een stukje van een windmolenpark kunnen kopen.

Een bladlengte van 65 meter vangt nu eenmaal meer wind dan 1 van 30cm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-04 00:36
https://powerforum.co.za/topic/7804-tesup-atlas20-review/

Ziet er uit als geweldige kwaliteit, en een fijn bedrijf om zaken mee te doen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 17:34
Er is al eens een topic hierover geweest. Resultaat, het verdient zich nooit terug...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toetjuh
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-06-2023
Goedemiddag allemaal, ik heb zelf ook een (verticale) windturbine bij Tesup AtlasX gekocht, maar was veels te compact om wind te vangen.. Toen heb ik alle 12 bladen eraf gehaald, en die vervangen door 3 bladen die ik zelf gemaakt heb van een plastic 200ltr vat, en nu draait ie volop.. De windturbine heb ik achter in de tuin op een 4mtr hoge truss geplaatst, die ik via Marktplaats gekocht had.. Ik woon in een wijk met rondom huizen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toetjuh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_jNivIqvgjOp2oUNAOj0X0CLik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3QY603v0qDAPwWjqpZqz87n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Toetjuh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:19:
Goedemiddag allemaal, ik heb zelf ook een (verticale) windturbine bij Tesup AtlasX gekocht, maar was veels te compact om wind te vangen.. Toen heb ik alle 12 bladen eraf gehaald, en die vervangen door 3 bladen die ik zelf gemaakt heb van een plastic 200ltr vat, en nu draait ie volop.. De windturbine heb ik achter in de tuin op een 4mtr hoge truss geplaatst, die ik via Marktplaats gekocht had.. Ik woon in een wijk met rondom huizen..
Zonder onderbouwende cijfers zegt dit natuurlijk nog niks.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-04 16:11
Creatief is het wel. Ook benieuwd wat dit nu opwekt, en of de lagers meer te lijden hebben.

Vertel eens wat meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-04 18:10
@Toetjuh heerlijk hoog creatief tweaker gehalte!
meer details wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Das wel een mooi ding, ben wel benieuwd hoeveel zoiets in de praktijk opbrengt. Ik zit in het buitengebied, waait altijd wel redelijk hier. Zou het wel grappig vinden voor erbij om zo toch ook als het donker is wat opbrengst te hebben.

Terugverdientijd boeit me niet.

De reviews van Tesup zijn overigens niet best...en ook units met al heel snel overal roest...apart hoor..

[ Voor 16% gewijzigd door Navi op 05-06-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toetjuh
Ik ben er nog volop mee aan het experimenteren, ben nu bezig met het aansluiten van de turbine.. Bedoeling is dat de turbine een accu gaat opladen (off-grid), en ik die stroom kan gaan gebruiken voor de apparatuur onder de overkapping.. Ik begin met kleinere apparatuur, en als dat lukt wat gaan uitbreiden met eventueel zonnepanelen erbij.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elqYwryvBCdixTaAIlAdYibbBPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0v1sVvnvsYlrIlxQ8YpAFhp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toetjuh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WgPBpVxH0g8Kb-FTc-ptGSkGLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyskv6toamoh7oJ6R75Ex8Ss.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
Dat ie volop draait zonder belasting gelooft iedereen wel. Maar de vraag is wat levert ie belast? Zal nooit veel meer dan 50w zijn bij windkracht 4. Mag jij uitrekenen hoeveel jaar ie dan moet draaien voordat je de aanschaf eruit hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 13:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt een Savonius turbine gemaakt.
For example, an oil-barrel sized Savonius rotor with h=1 m and r=0.5 m under a wind of v=10 m/s, will generate a maximum power of 120 W and a maximum angular speed of 20 rad/s (190 revolutions per minute).
10 m/s is al bijna windkracht 6. Dus ik ben het met hesselbeertje eens, je kunt hier nooit grote vermogens uit krijgen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toetjuh
Ik vindt het gewoon leuk om wat te experimenteren, en zie wel of het wat oplevert of niet.. Ik ken iemand in mijn woonplaats die ook zo'n windturbine heeft, en die heb ik nagemaakt.. Die woont weliswaar in het buitengebied, 6 mtr hoog geplaatst op een paal, en die draait vrijwel altijd.. Die heeft de turbine wel op het net aangesloten.. Ik laat hier nog weten wat die al opgeleverd heeft in 6 maanden, want zolang staat ie er ongeveerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfCuenx7xgz6RtH2DnlRBZyeibM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKS0jfAcWPzPU5mZFqQ9kpHA.jpg?f=fotoalbum_large..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:25
hesselbeertje schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:28:
@Leanderr

Vergeet windenergie, dat kost je alleen maar energie.

Qua zonnepanelen, als je maximaal wilt, zou ik de nieuwe panelen (of zoveel meer er maar passen) op het ZW dak leggen. Oude set kan dan naar NO.

En knal dat dak maximaal vol!
Het gaat er denk ik voor veel mensen om die interesse in wind hebben, dat je op de uren dat er geen zon is, niks aan je panelen hebt. Dus in de ochtend en later op de avond (afhankelijk van het seizoen). Ik zoek ook daarvoor een oplossing. Maar dit lijkt het dus niet te zijn en een batterij vind ik veel en veel te duur vooralsnog. En ook zet ik mijn vraagtekens bij al die accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vergeet je niet dat je een omgevingsvergunning nodig hebt? Ik kan me zo voorstellen dat die verstrekking wel enige bezwaren op gaat leveren gezien de hoogte en het formaat van de turbine zelf. Ik was als buur al wel even een kopje koffie komen drinken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 06-08-2023 11:05 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04 17:54
Een verticale turbine van een 1 meter hoog en 0,5 meter breed gaat geen 5kW opbrengen. Eerder 5watt ;)

Jaren geleden heb ik mij ooit verdiept in horizontale DIY windturbines van Piggott. En die halen met een rotor diameter van 4 meter met windkracht 6 gemiddeld 2kW.
https://pureselfmade.com/turbine-details/

Hier in de buurt heeft iemand een aliexpress turbine hoog op zijn balkon staan en die zie ik... nooit draaien! :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jw6GWddorY0P6wWSNsi2gs4crtI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lCNoQFXm2j6hmzHikZ1MCDCo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-04 08:28
Toetjuh mooi ding hoor! Je heeft aan dat het vol op spint, maar je geeft ook aan dat je dit nog niet aangesloten hebt, als je een belading krijgt dan gaat de motoren vanzelf afremmen, tenzij er meer druk op staat dan wat je gebruikt.

Wel een mooi setup! vraag me alleen af hoe rendabel dit voor voor the most people; als je dicht bij de zee woont, heb je meer kans van slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

ilaurensnl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:24:
Toetjuh mooi ding hoor! Je heeft aan dat het vol op spint, maar je geeft ook aan dat je dit nog niet aangesloten hebt, als je een belading krijgt dan gaat de motoren vanzelf afremmen, tenzij er meer druk op staat dan wat je gebruikt.

Wel een mooi setup! vraag me alleen af hoe rendabel dit voor voor the most people; als je dicht bij de zee woont, heb je meer kans van slagen.
Niet rendabel. Dat staat op voorhand vast. Leuk dat mensen willen 'experimenten' maar dat moet je echt als hobby zien.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-04 08:28
de Peer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Niet rendabel. Dat staat op voorhand vast. Leuk dat mensen willen 'experimenten' maar dat moet je echt als hobby zien.
Waar ik woon 'Apeldoorn' zeker niet, weet niet hoe het rondom zee is natuurlijk, ik denk niet dat je die 7kw kan geloven aangezien dit waarschijnlijk specificaties van de motoren/dynamo.

Denk dat het waarschijnlijk +/- 300 watt is, als het spint (met winderige weer) maar yeah, NL is sowieso waarschijnlijk niet een goede plaats om dit te plaatsen (tenzij dieper op zee, maar ze corroderen ook heb ik gelezen).

Overigens denk ik ook dat het meer voor hobby is inderdaad, lijkt mij ook wel leuke speelgoed.

[ Voor 6% gewijzigd door ilaurensnl op 06-08-2023 13:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:40
Het is in één van de voorgaande topics over TesUp en aanverwanten al genoeg rekenkundig onderbouwd. Kort smaengevat, Afhankelijk van het oppervlakte kan je een bepaalde hoeveelheid wind (lucht) opvangen. Deze hoeveelheid lucht heeft een volume, dichtheid en snelheid welke de basis vormen voor de energie die wind bevat.
Omdat zowel 't oppervlakte van de molen en de massa van lucht laag zijn, is de opbrengst bruto kinetische energie.... (verrassing) al laag!

In de voorgaande topics is door de betere natuur/wiskundigen al aangetoond dat de hoeveelheid bruto windenergie al een stuk lager is, dan de netto opbrengst die tesup claimt. En dat is volgens de natuurkunde wetten simpelweg onmogelijk.

Dit is precies de rede dat de echte windmolens
A. hoog zijn, want op grotere hoogte zijn hogere windsnelheden
B. groter, want meer oppervlakte.

Wat extern wis-/natuurkundig leesvoer

[ Voor 9% gewijzigd door PROnline op 06-08-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 17:32
Ik kwam op YT een filmpje tegen met een andere variant, die wel interessant lijkt.
Alleen vooralsnog een hobby project van hem en geen product van (link naar playlist).

Hierin wordt de wind in "trechters" naar beneden geleid en door compressie versneld. Onderin gaat de wind dan langs blades van een turbine naar buiten.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 13:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SPee schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 00:44:

Hierin wordt de wind in "trechters" naar beneden geleid en door compressie versneld. Onderin gaat de wind dan langs blades van een turbine naar buiten.
Daarmee krijg je niet meer energie. De oppervlakte van de trechter bepaalt de hoeveelheid wind waar je theoretisch mee kunt rekenen. Als dat nog altijd niet veel meer dan een paar m2 is dan krijg je gewoon geen vermogen. En de trechters zullen echt niet 100% efficiënt zijn dus daar verlies je eerder mee t.o.v. een klassieke windmolen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Ivar-
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-01-2024
Toetjuh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:25:
Ik vindt het gewoon leuk om wat te experimenteren, en zie wel of het wat oplevert of niet.. Ik ken iemand in mijn woonplaats die ook zo'n windturbine heeft, en die heb ik nagemaakt.. Die woont weliswaar in het buitengebied, 6 mtr hoog geplaatst op een paal, en die draait vrijwel altijd.. Die heeft de turbine wel op het net aangesloten.. Ik laat hier nog weten wat die al opgeleverd heeft in 6 maanden, want zolang staat ie er ongeveer
Heb je inmiddels een tussenstand?
Het lijkt mij namelijk ook interessant als hobby project, ik woon aan de kust en zou een poging willen doen om sluipverbruik (wat al erg laag is bij mij) hiermee te elimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Voor de hobby en een beetje tweaken is het allemaal leuk, maar verwacht nooit je investering terug te zien. Een windmolen gaat sowieso eerder kapot dan dat het zijn geld heeft opgebracht.

Pas vanaf formaat windmolen die je tegenwoordig veel op een boerenerf ziet staan begint het interessant te worden (https://www.eazwind.nl/). Dit is een rotordiameter van circa 13 meter met een windvangend oppervlakte van 137 m2!

Dit is de kleinste windmolen die op dit moment succesvol is en wel zijn investering op termijn lijkt terug te verdienen. Als een kleinere (en dus goedkopere) windmolen rendabel was geweest, had je die ook wel in het straatbeeld terug gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
frennek schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:04:
Voor de hobby en een beetje tweaken is het allemaal leuk, maar verwacht nooit je investering terug te zien. Een windmolen gaat sowieso eerder kapot dan dat het zijn geld heeft opgebracht.

Pas vanaf formaat windmolen die je tegenwoordig veel op een boerenerf ziet staan begint het interessant te worden (https://www.eazwind.nl/). Dit is een rotordiameter van circa 13 meter met een windvangend oppervlakte van 137 m2!

Dit is de kleinste windmolen die op dit moment succesvol is en wel zijn investering op termijn lijkt terug te verdienen. Als een kleinere (en dus goedkopere) windmolen rendabel was geweest, had je die ook wel in het straatbeeld terug gezien.
In Friesland staan veel privé windmolens.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:59:
[...]

In Friesland staan veel privé windmolens.
En alles kleiner dan een doorsnee van zeg tien meter is leuk voor de hobby maar niet rendabel. Waarschijnlijk staan er in Friesland aardig wat omdat op die plekken er geen vaste aansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
pagani schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:03:
[...]

En alles kleiner dan een doorsnee van zeg tien meter is leuk voor de hobby maar niet rendabel. Waarschijnlijk staan er in Friesland aardig wat omdat op die plekken er geen vaste aansluiting is.
Bij iedere boer en dat hebben ze omdat het geld oplevert.
Zijn geen kleine molens trouwens, maar wel opvallend laag zodat je weet dat het privé is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

koevlaas2 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:12:
[...]

Zijn geen kleine molens trouwens, maar wel opvallend laag zodat je weet dat het privé is.
Dat zijn niet de kleine turbines waar hier over wordt gesproken maar molens met een serieuze diameter, niet geschikt voor de bebouwde kom.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:12:
[...]

Ja, ok, die hebben dan een normale middelgrote windmolen staan van een energiebedrijf. Dat is heel wat anders dan het onderwerp van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bor schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:14:
[...]

Dat zijn niet de kleine turbines waar hier over wordt gesproken maar molens met een serieuze diameter, niet geschikt voor de bebouwde kom.
Helaas geldt in windmolenland 'the bigger the better'.
Voor thuis heb ik zelf nog een 5blads 48v windmolen in de doos, maar ja in de doos nog steeds.
Heb wel alle onderdelen, gelijkrichter, omvormer enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-04 13:08
En wat vinden jullie dan van deze?
Volgens mij, de enigenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCIJ9QHcBQK0fZAOFuyAbSd6A3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ULvKRMN2w1jaPaveERU1Dc1Q.png?f=fotoalbum_large met zo'n groot vermogen zijn de uitvinders straks zelf met de uitgifte van hun aandelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khH9eAk7DxAEJ8ryYVEHSdygYVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftuhkVSd9BvpZMdbQf3we6X3.png?f=fotoalbum_large

;w ;w ;w ;w ;w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kAWLsK0pyfXcrLMJKIYsnJcPDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nd8PmhI23eCMUN9zEH4pk9I1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-04 21:27
Toch maar even dit topic volgen.

De Tesup inderdaad helaas afschrijven. Dit vooral op basis van de Trustpilot reviews die ik al vond.

Wel blijf ik het concept interessant vinden! Ik heb ook wel eens een variant gezien die je op de nok van het dak monteert. En ook een variant in schuttingvorm.

Wat me verbaast is dat de verkopers ook gooien met 7-20KW. Ik zou dat niet eens nodig hebben. Een molentje dat 300 Watt oplevert is hartstikke leuk. Zet je er 2 neer en in 90% van de tijd kun je in je energie voorzien. Je gaat dan ook echt niet van het stroomnet af, maar het kan in principe wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:12
Plantje1978 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:21:
Toch maar even dit topic volgen.

De Tesup inderdaad helaas afschrijven. Dit vooral op basis van de Trustpilot reviews die ik al vond.

Wel blijf ik het concept interessant vinden! Ik heb ook wel eens een variant gezien die je op de nok van het dak monteert. En ook een variant in schuttingvorm.

Wat me verbaast is dat de verkopers ook gooien met 7-20KW. Ik zou dat niet eens nodig hebben. Een molentje dat 300 Watt oplevert is hartstikke leuk. Zet je er 2 neer en in 90% van de tijd kun je in je energie voorzien. Je gaat dan ook echt niet van het stroomnet af, maar het kan in principe wel.
hierbij alvast een winstwaarschuwing: er gaan geen interessante resultaten komen op het gebied van mini-windenergie. De schaal en daarmee natuurkunde zit in de weg en dat is niet op te lossen. Er werken al zeker 50 jaar mensen aan deze technieken en toch hebben we niks wat je voor joue toepassing kunt gebruiken. Wind moet OF groter (min. 15m hoog van EAZ wind ofzo) of superklein voor heel veel euro's op plekken met heel veel wind (zeilboten).

edit: ter illustratie staat hier een power curve van een molentje van 420W https://www.bluemarinesto...0w-marine-wind-generator/

je ziet dat om 100W te maken er al 10m/s of 36km/h wind nodig is. Dat is ongeveer 5 Bft, in NL alleen in de winter heel dicht bij de kust vaak voorkomend. Kort gezegd: kleinschalige wind is en blijft een sprookje :+

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 12-01-2024 21:44 ]

Pagina: 1