Chemische geur uit meterkast appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Beste,

Ik heb een appartement uit 1964.
En de meterkast stinkt al sinds aankoop vorig jaar december 2021 naar chemisch geur.
Ik heb niet eerder aandacht aan besteedt maar de dagen worden steeds kouder en ik merkte dat de meterkast steeds harder ging stinken (extreem erg).
Deze woning heeft een blokverwarming en bevindt zich op de eerste verdieping. (op de begane grond zitten de bergingen).

Ik heb VvE benaderd maar die zegt dat ze het niet weten.
Er zit volgens hun geen ketel onder mijn woning en volgens hun heeft iemand mogelijk flink zitten klussen in een van de woningen/bergingen. Maar ik vind dat geur wel blijft wel erg lang hangen (maandenlang) en erger wordt als verwarming door bewoners hoger word gezet.

Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Ik sta machteloos, moet ik zelf lukraak bij bewoners aanbellen en vragen waar geur vandaan zou kunnen komen. Ik ben bang dat ik ruzie krijg.
Ik heb al aan mijn linkerburen gevraagd en zij hebben geen last van.

Mvg MedionAkoya

[ Voor 13% gewijzigd door MedionAkoya op 19-12-2022 11:32 ]

Trein?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:46
Is de meterkast toevallig open boven of onder? Misschien even bij de onder/boven buren horen of zij dit ook hebben?

In eerste instantie denk ik aan iets organisch gezien de stank erger wordt bij opwarmen.
Er kan ook iemand de koof als gftbak gebruiken en dan ben je er vlug aan uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
misschien ligt er iets tegen de nu warme verwarmings buis aan de smelten?
misschien smelt er iets in je meterkast?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-06 23:13
Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Ik sta machteloos, moet ik zelf lukraak bij bewoners aanbellen en vragen waar geur vandaan zou kunnen komen. Ik ben bang dat ik ruzie krijg.
Ik denk dat je hier een te groot punt van maakt, als je jezelf niet in de hand hebt, schrijf dan een briefje voor in de brievenbus. Communicatie is hier echt de manier om de bron van je stank te achterhalen.
En de VVE dat ben jij het is niet een orgaan waar je lukkraak met je problemen naar toe kunt, jij bent net zoveel VVE als je buurman..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Dinsterzz92 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:32:
Is de meterkast toevallig open boven of onder? Misschien even bij de onder/boven buren horen of zij dit ook hebben?

In eerste instantie denk ik aan iets organisch gezien de stank erger wordt bij opwarmen.
Meterkast in boven en onder dicht maar er gaan wel een handvol buizen erdoorheen.
6 elektra-aansluitingen (voor de 6 woningen bovenelkaar)
Warmwaterleidingen van gietijzer (retour???) (waarschijnlijk origineel uit 1962)
PVC-buizen van 5 cm diameter (aan productiedatum is te zien 2006) Geen idee wat er doorheen gaat.
Ferolli Blokverwarming unit (uit 2016?)

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
hajee999 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat je hier een te groot punt van maakt, als je jezelf niet in de hand hebt, schrijf dan een briefje voor in de brievenbus. Communicatie is hier echt de manier om de bron van je stank te achterhalen.
En de VVE dat ben jij het is niet een orgaan waar je lukkraak met je problemen naar toe kunt, jij bent net zoveel VVE als je buurman..
Oh oke, VvE-beheerder is wel aangesteld namens een grote VvE-organisatie. Zij beheren ook tientallen andere gebouwen.
47% van de appartementen is van kopers en 53% van de verhuurder.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
MedionAkoya schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:37:
[...]

Oh oke, VvE-beheerder is wel aangesteld namens een grote VvE-organisatie. Zij beheren ook tientallen andere gebouwen.
47% van de appartementen is van kopers en 53% van de verhuurder.
Ook al is het uitbesteed het heet niet voor niks een vereniging van eigenaren, daar ben jij er een van... En een deel de verhuurder.. Je woont er samen je bent samen verantwoordelijk voor het gemeenschappelijke deel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Dinsterzz92 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:32:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 48% gewijzigd door MedionAkoya op 08-02-2023 22:01 ]

Trein?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-06 14:17

CaDje

Framedrops for life

Het zou kunnen zijn dat het sifon droog is waardoor riool lucht je meterkast in stroomt. Je zou die groene kraan even open kunnen zetten mocht er geen water meer in staan.

Andere oorzaak zou wellicht de isolatie van de verwarmingsbuizen zijn, gezien je het erger ruikt na mate de verwarming meer gebruikt wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door CaDje op 19-12-2022 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:17
CaDje schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:59:
Het zou kunnen zijn dat het sifon droog is waardoor riool lucht je meterkast in stroomt. Je zou die groene kraan even open kunnen zetten mocht er geen water meer in staan.

Andere oorzaak zou wellicht de isolatie van de verwarmingsbuizen zijn, gezien je het erger ruikt na mate de verwarming meer gebruikt wordt.
Sifon dacht ik ook aan maar van die groene kraan moet je afblijven, pak gewoon een gieter en rustig water erin gieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
of een hele andere invalshoek (die wij zelf ook hebben gehad in onze meterkast):
mogelijk een draad niet goed vast in je meterkast die nu langzaam je meterkastbehuizing aan het smelten is?
bij ons heeft het 18 jaar geduurd voordat het tot problemen ging leiden (draad al vanaf aanleg meterkast niet vastgedraaid blijkbaar) en gaf ook regelmatig een heel chemisch luchtje, vooral wanneer er iets flink stroom had getrokken zoals oven/stofzuiger/etc.

dus als je de beschikking hebt over een warmtecamera of die ergens kan lenen dan kun je zien of er ergens hitte zit in je meterkast. Of misschien al met het blote oog ergens smeltschade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Leipo schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:49:
of een hele andere invalshoek (die wij zelf ook hebben gehad in onze meterkast):
mogelijk een draad niet goed vast in je meterkast die nu langzaam je meterkastbehuizing aan het smelten is?
bij ons heeft het 18 jaar geduurd voordat het tot problemen ging leiden (draad al vanaf aanleg meterkast niet vastgedraaid blijkbaar) en gaf ook regelmatig een heel chemisch luchtje, vooral wanneer er iets flink stroom had getrokken zoals oven/stofzuiger/etc.

dus als je de beschikking hebt over een warmtecamera of die ergens kan lenen dan kun je zien of er ergens hitte zit in je meterkast. Of misschien al met het blote oog ergens smeltschade?
Interessant, het zou kunnen. Want bedrading in de het huis heeft nog steeds groene, rode en zwarte draden.
Blauw, bruin en groen/geel is alleen in de badkamer geplaatst en door een van de vorige bewoners of door de VvE getrokken vanuit meterkast.

Ik zal eerst verder bespreken met woningbouwverenging. In de flat kan je bij overlast als koper contact opnemen met woningbouwvereniging.

[ Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 19-12-2022 14:04 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

MedionAkoya schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:35:
[...]

Meterkast in boven en onder dicht maar er gaan wel een handvol buizen erdoorheen.
6 elektra-aansluitingen (voor de 6 woningen bovenelkaar)
Warmwaterleidingen van gietijzer (retour???) (waarschijnlijk origineel uit 1962)
PVC-buizen van 5 cm diameter (aan productiedatum is te zien 2006) Geen idee wat er doorheen gaat.
Ferolli Blokverwarming unit (uit 2016?)
Weet je zeker dat het bovenin dicht is? Doorgaans zit daar een plaat. Haal die er eens uit. Waarschijnlijk zit daar nog een ruimte achter tot aan het beton.

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2022 15:12 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
TommyGun schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:12:
[...]

Weet je zeker dat het bovenin dicht is? Doorgaans zit daar een plaat. Haal die er eens uit. Waarschijnlijk zit daar nog een ruimte achter tot aan het beton.
Er zit een plaat boven in...waarschijnlijk is dat spaanplaat op 2 meter hoogte, deze vertoont waarschijnlijk scheuren door hitte/uitdroging

Ik denk wel dat er daar ruimte is (van ongeveer 40 cm) , want de plafond is 2,5 meter hoog, maar hoe haal ik dat eruit en mag ik dat doen?..Die plaat is immers door VvE/Woningbouw aangebracht met een reden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 51% gewijzigd door MedionAkoya op 08-02-2023 22:02 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
MedionAkoya schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:54:
[...]

Er zit een plaat boven in...waarschijnlijk is dat spaanplaat op 2 meter hoogte, deze vertoont waarschijnlijk scheuren door hitte/uitdroging

Ik denk wel dat er daar ruimte is (van ongeveer 40 cm) , want de plafond is 2,5 meter hoog, maar hoe haal ik dat eruit en mag ik dat doen?..Die plaat is immers door VvE/Woningbouw aangebracht met een reden.
[Afbeelding]
Weet je zeker dat de meterkast een gemeenschappelijk deel is, cq iets waar de VVE voor verantwoordelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
hajee999 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:42:
[...]

Weet je zeker dat de meterkast een gemeenschappelijk deel is, cq iets waar de VVE voor verantwoordelijk is?
De meterkasten met KWh-meters en gasmeters zitten beneden op de begane grond, dat zijn gezamenlijke meterkasten.
De meterkast in mijn appartement is volgens mij van mij, echter ik heb niet aan gedacht om bij VvE op te vragen welk deel van meterkast van mij is en welk deel van VvE.
De buizen, leidingen en blokverwarming unit Ferolli in de meterkast zijn volgens niet van mij, maar van VVE.

Ik weet wel dat de stoppenkast/automatenkast van mij is. Ik vroeg ooit om een kookgroep en verwijderen van een gasmeter, en VvE reageerde. Dat mag, we houden je niet tegen, maar het kan niet op de kosten van VvE komen.
Volgens mij kunnen de huurders ook niet een kookgroep door de VvE/Woningbouw vergoeden.
Echters huurders moeten wel toestemming vragen voor een kookgroep en verwijderen van gasmeters en de kopers hoeven dat niet te vragen.

Hele probleem is....deze woning was tot 2006 een sociale huurwoning. Waardoor voor mij niet duidelijk is van wie wat is.
Dus ik heb hier een badkamer en keuken van sociale woningbouw (van 18 jaar oud, in de kleur van geeloranje).

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 19-12-2022 17:28 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 00:17
CaDje schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:59:

Greoene kraan? Dat is een overdrukventiel. Niet aan zitten.

• hajee999
MedionAkoya schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:22:
[...]

Hele probleem is....deze woning was tot 2006 een sociale huurwoning. Waardoor voor mij niet duidelijk is van wie wat is.
Dus ik heb hier een badkamer en keuken van sociale woningbouw (van 18 jaar oud, in de kleur van geeloranje).
Dat zou in de splitsingsakte gespecificeerd moeten zijn....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:41
Is het niet een lekkage probleem?
Gezien ook de 'gescheurde plaat boven-in' en de bruine plekken op de isolatie van buizen.
Bepaald plaatmateriaal kan erg stinken en een beetje chemisch ruiken als het muffig wordt van het vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:52
MedionAkoya schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:54:
[...]
Ik denk wel dat er daar ruimte is (van ongeveer 40 cm) , want de plafond is 2,5 meter hoog, maar hoe haal ik dat eruit en mag ik dat doen? Die plaat is immers door VvE/Woningbouw aangebracht met een reden.
De Woningbouw of vorige bewoner heeft dat destijds aangebracht, maar als het de meterkast in jouw koopappartement is, dan is het volledig aan jou wat je met die meterkast doet. Plaat erin, plaat eruit, isolatie vervangen, stopcontact erbij maken etc. VVE gaat mogelijk over een deel van de leidingen, maar heeft verder niets te vertellen over die ruimte.

Die plaat die zo gebarsten is, zou ik sowieso vervangen. Ik schat in dat je die eenvoudig omhoog kunt duwen, denk dat die niet ergens aan vast zit (hij leunt op het houten frame aan de muur). Kwestie van proberen en niet te angstig zijn.

Verder zou ik naar die bedrading laten kijken en een plan voor vervanging maken. Bij een chemische lucht uit de meterkast zou ik denken aan overbelasting.

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 23-12-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Frank_P schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:17:
Is het niet een lekkage probleem?
Gezien ook de 'gescheurde plaat boven-in' en de bruine plekken op de isolatie van buizen.
Bepaald plaatmateriaal kan erg stinken en een beetje chemisch ruiken als het muffig wordt van het vocht.
Van een bewoner heb ik gehoord dat er jaren geleden op driehoog een waterlekkage was.
Hij heeft zelf geen last van de geur.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTs
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-01-2024

JTs

Hi MedionAkoya, het probleem dat jij beschrijft lijkt erg op wat ik heb op dit moment. Een hele penetrante chemische geur uit de meterkast als ik mijn elektrische oven/kookplaat gebruik. Ruik dit sinds het buiten koud is.

Wat was voor jou de conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@JTs Ik zou dan toch eens (spanningsloos!) gaan controleren of de bedrading allemaal strak onder de contacten geschroefd zit en er niet ergens een slechte overgang heeft tussen draad en klem.
Pagina: 1