eTwist thermostaat versus Tado thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien Hanekamp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-04 16:29
Mijn vraag
Wij willen binnenkort een nieuwe CV ketel gaan aanschaffen en dat wordt een Remeha Avanta Ace 35C, dus gas gestookte CV ketel in combinatie met een Remeha Elga Ace 6 kw warmtepomp. Nu wordt daarbij de eTwist thermostaat geoffreerd. Lijkt mij op zich niets mis mee, maar ik wil in ons huis ook de radiatoren voorzien van TADO slimme thermostaat knoppen. En ergens moet dat aan elkaar geknoopt worden. Ik kan de TADO slimme thermostaat knoppen met elkaar verbinden door een TADO bridge, maar deze communiceert niet met de eTwist thermostaat. Ik kan er ook voor kiezen om geen eTwist te nemen, maar een TADO thermostaat. Die communiceert natuurlijk met alles wat TADO is, maar de vraag is communiceert deze net zo goed (of beter) met de nieuwe CV ketel als de eTwist thermostaat. Normaliter zou je verwachten dat de geoffreerde thermostaat misschien wel beter qua communicatie is afgestemd op de nieuwe ketel (zelfde merk, qua ontwikkeling in lijn met elkaar), maar is dat in de praktijk ook waar?

Of te wel waar leg ik de knip? Remeha t/m de eTwist thermostaat, of TADO t/m de TADO thermostaat.

Kan iemand mij hierin adviseren?

M.v.g. Rien Hanekamp.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:05
Ik ken zelf het hele etwist niet. Zijn daar niet ook slimme thermostaat knoppen van? Etwist lijkt het systeem van Remeha zelf te zijn.
Hier op tweakers niet heel erg super reviews:
uitvoering: Remeha eTwist
Is alleen wel van 2 jaar terug.

Zelf zou ik kiezen voor alles tado als etwist geen thermostaat knoppen heeft.

Je hebt ook nog plugwise.

Ik zou eerst kijken naar de kwaliteit van etwist. Reviews en dergelijke.

[ Voor 54% gewijzigd door Arunia op 19-12-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien Hanekamp
Heb de knip gelegd. TADO thermostaat aangeschaft met TADO slimme radiatorknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewil
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-03-2023
Hallo Rien,
Ik ben al zeer tevreden over mijn Tado systeem.
Zie mijn Youtube filmpje
https://youtu.be/_bVYlrFw14Y
Zie echter wel in diverse forums tegenstrijdige berichten met Tado in combinatie met warmtepomp Remeha Elga Ace.
Warmtepompen dienen een bepaalde tijd aan te staan.
Wat is jouw mening/ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien Hanekamp
Tot nu toe ben ik er niet in geslaagd om de TADO thermostaat te koppelen aan mijn Remeha Elga Ace warmtepomp. Ik maak nu gebruik van de eTwist thermostaat van Remeha. Dat werkt perfect met de Elga Ace (uiteraard). Daarnaast werken alle TADO themostatische radiatorknoppen netjes met elkaar door een verbinding met de TADO bridge. Echter moet ik nu wel in 2 systemen onderhoud plegen als ik de verwarming hoger wil stellen. IK heb nu een apart schema voor de TADO knoppen per kamer en een apart schema voor de eTwist ook ingesteld per kamer. Is zeker niet ideaal, maar tot op heden the best I can get. Zodra TADO ook de Elga Ace ondersteunt kan de TADO thermostaat weer terug en gaat de eTwiost in de verkoop. Tot dat moment rest er mij geen andere oplossing, toch???????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien Hanekamp
Graag wil ik een "oud" pijnpuntje opnieuw adresseren. Zoals jullie in het voorafgaande verhaal kunnen lezen ben ik in het bezit van een Remeha Elga Ace H hybride warmtepomp met een Remeha Avanta Ace 35C CV ketel daarnaast. Werkt allemaal prima en e.e.a. wordt aangestuurd door een eTwist thermostaat van Remeha. Prima combinatie. Echter op alle radiatoren heb ik TADO slimme radiator knopen en deze worden niet aangestuurd door de eTwist thermostaat. Liever wil ik de eTwist vervangen door de TADO thermostaat, maar ik weet niet of dat gaat werken met de Remeha apparaten. Destijds toen we de beide Remeha apparaten hebben aangesloten kregen we de TADO thermostaat niet zo 1, 2, 3 aan de praat (kenis gebrek of werkt het echt niet?). Door tijdgebrek toen maar snel de eTwist geinstalleerd en dat werkt dus goed, alleen blijf ik met het probleem van aansturing TADO slimme radiatorknoppen zitten. Iemand hier een oplossing voor of iemand die ervaring heeft met TADO thermostaat op Remeha CV en hybride warmtepomp?

Nadeel van de huidige oplossing is dat ik zowel een schema (tijden versus temperatuur) heb voor de TADO slimme radiator knoppen en een schema voor de eTwist thermostaat, waarbij het schema van de TADO slimme radiatorknoppen altijd binnen het schema van de eTwist moet vallen anders werkt het niet. Lastig, maar niet onoverkomelijk, maar wil dit wel graag optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:47
Sluit de Tado aan volgens de instructies (je moet in de Tado stappen doorlopen nadat je aangeeft een Remeha te hebben), werkt dat niet: neem dan contact op met de Tado klantenservice, in mijn ervaring helpen die erg goed. Ze zijn hier zelfs op GoT actief meen ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-06 22:48
Rien Hanekamp schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:54:
Graag wil ik een "oud" pijnpuntje opnieuw adresseren. Zoals jullie in het voorafgaande verhaal kunnen lezen ben ik in het bezit van een Remeha Elga Ace H hybride warmtepomp met een Remeha Avanta Ace 35C CV ketel daarnaast. Werkt allemaal prima en e.e.a. wordt aangestuurd door een eTwist thermostaat van Remeha. Prima combinatie. Echter op alle radiatoren heb ik TADO slimme radiator knopen en deze worden niet aangestuurd door de eTwist thermostaat. Liever wil ik de eTwist vervangen door de TADO thermostaat, maar ik weet niet of dat gaat werken met de Remeha apparaten. Destijds toen we de beide Remeha apparaten hebben aangesloten kregen we de TADO thermostaat niet zo 1, 2, 3 aan de praat (kenis gebrek of werkt het echt niet?). Door tijdgebrek toen maar snel de eTwist geinstalleerd en dat werkt dus goed, alleen blijf ik met het probleem van aansturing TADO slimme radiatorknoppen zitten. Iemand hier een oplossing voor of iemand die ervaring heeft met TADO thermostaat op Remeha CV en hybride warmtepomp?

Nadeel van de huidige oplossing is dat ik zowel een schema (tijden versus temperatuur) heb voor de TADO slimme radiator knoppen en een schema voor de eTwist thermostaat, waarbij het schema van de TADO slimme radiatorknoppen altijd binnen het schema van de eTwist moet vallen anders werkt het niet. Lastig, maar niet onoverkomelijk, maar wil dit wel graag optimaliseren.
Hallo Rien,

Ik heb sinds een aantal jaar Tado thermostaat en radiatorknoppen (4x). Werkte perfect. Nu sinds een paar weken heb ik een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp en een Remeha Tzerra eMatic met eTwist thermostaat.

Tado werkt niet via het protocol van Remeha. Ik gebruik nu de eTwist en ga de komende winter kijken hoe de radiatorkoppen reageren, maar zal die zelf via Tado of handmatig moeten instellen.

Als ik de zoneregeling ga missen, dan zal ik overstappen naar Honeywell, die gebruikt wel hetzelfde protocol als Remeha.

Sinds kort heeft Tado een nieuw systeem. Deze werkt niet samen met de oude versie en ik weet ook niet of deze de Remeha protocol ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
aVo0m. schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:29:
[...]

Hallo Rien,

Ik heb sinds een aantal jaar Tado thermostaat en radiatorknoppen (4x). Werkte perfect. Nu sinds een paar weken heb ik een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp en een Remeha Tzerra eMatic met eTwist thermostaat.

Tado werkt niet via het protocol van Remeha. Ik gebruik nu de eTwist en ga de komende winter kijken hoe de radiatorkoppen reageren, maar zal die zelf via Tado of handmatig moeten instellen.

Als ik de zoneregeling ga missen, dan zal ik overstappen naar Honeywell, die gebruikt wel hetzelfde protocol als Remeha.

Sinds kort heeft Tado een nieuw systeem. Deze werkt niet samen met de oude versie en ik weet ook niet of deze de Remeha protocol ondersteunt.
Ik sta voor de dezelfde keus, hoe gaat het inmiddels bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-06 22:48
Focus schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:32:
[...]

Ik sta voor de dezelfde keus, hoe gaat het inmiddels bij jou?
Ik heb de Tado radiatorknoppen en bridge verkocht op MP voor een mooie prijs. Een hybride of gewone warmtepomp moet je gewoon lekker laten werken. Ik heb vloerverwarming op de begane grond en badkamer en heb lage temperatuur verwarming van JAGA op de slaapkamers die 35 graden nodig heeft om de kamers te verwarmen.

Dus ik dacht “waarom heb ik nog die Tado radiatorknoppen als een gewone thermosstaatknop voldoende is, want je kan beter de verwarmingen lekker openzetten” en het scheelt weer een app, batterij wisselen en een stopcontact voor de bridge.

Op dit moment heb ik helemaal geen thermostaatknoppen op de verwarmingen, want de verwarmingen openlaten werkt ook prima met een warmtepomp. Ze staan volledig open. Ik voel geen warmte (ze hebben aan 35 graden water genoeg), maar hele huis blijft toch constant 20 graden. Thermosstaat staat 24 uur per dag op 20 graden. Dus zoneregeling is ook niet meer nodig.

Geen problemen en de warmte pomp doet heerlijk zijn ding. Dus ik laat het voor nu zo, maar zal uiteindelijk wel gewone thermosstaat knoppen kopen. Het ziet er gek uit als er geen op de verwarming zit, maar nodig is het niet.
Pagina: 1