Toon posts:

Access: Hoe gebruik je relaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb meerdere tabellen: Personeelgegevens, Funties
Iedere Personeels lid kan op een bepaalde datum, 1 funtie hebben.Ik heb in de tabel Funties en Personeelsgegevens een Personeel-ID staan. Hier tussen ligt een relatie.

Ik wil graag dat per datum bij elke functie maar 1 Personeel-ID voor kan komen.

Hoe maak ik nu gebruik van deze relatie?

Ik ben hier al een tijdje mee bezig. Kan er maar niet uit komen!

Verwijderd

In Access zit er een knopje bij je werkbalk voor relaties.
Je zet al je tabellen erin en koppelt ze met een lijn aan elkaar, als je de sleutels goed gedefinieerd hebt zet Access gelijk erbij wat voor relaties het zijn. (1-op-1 of 1-op-n).

Je kan dan heel wat meer doen met query's, macro's en scriptjes.

• mauriceb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 09:49
Allereerst moet je inderdaad eerst je sleutels definieren:

In de tabel Personeelgegevens kan dat personeelsnummer zijn en in de tabel Funties is dat dan personeelsnummer en datum zijn. Een sleutel geeft nl. aan dat de combinatie van de sleutel uniek moet zijn (mag maar 1 keer voorkomen).

Vervolgens kun je dan de relaties leggen dit kun je doen door gewoon het veld personeelnummer te slepen naar de tabel Functies (in het relatiescherm). Je moet dan relationele integriteit aanzetten om de relatie af te dwingen (probeer dat maar eens bij een vriendin :-) ) . Verder kun je ook nog aangeven of de onderliggende records verwijderd/gewijzigd moeten worden moeten worden.

Het is eigenlijk niet zo moeilijk wacht maar tot dat je moet gaan normaliseren >:) .

Maurice

Verwijderd

Volgens mij ben je dan al te laat met normaliseren, ik zou eerst normaliseren en dan pas relaties gaan leggen.

• mauriceb
Ik verwijs naar normaliseren als die echt complexe db structuren gaat maken en niet zo'n eenvoudige als deze...

Verwijderd

Topicstarter
Het normaliseren heb ik reeds gedaan. De realtie heb ik ook aangemaakt. Mijn vraag is hoe ik geruik kan maken van deze relatie

Verwijderd

Subformulieren aanmaken? Query draaien? Zo kan je de gekoppelde gegevens aanmaken/bekijken etc.

• mauriceb
Ligt eraan hoe je het wil gaan gebruiken. Als je queries aanmaakt waar je allebei de tabellen toevoegd wordt automatisch de link gelegd. Misschien kun je iets duidelijker zijn.

Maurice

Verwijderd

Misschien kun je iets duidelijker zijn.
Mijn idee ook :?
Pagina: 1