Clage doorstroomverwarmer lage waterdruk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 20:24
Afgelopen weekend mijn Clage CEX-U 11-13.5 kw doorstroomverwamer aangesloten.
Deze zit achter mijn boilervat, dus Ta=30graden.
Nu vind ik (en WAF) dat de druk erg laag is. Kan er bijna mijn pannen niet mee afwassen, laat staan onder douche (heb een waterbesparende douche kop, geen regen douche)

Via het display kan ik de doorstroom aflezen (Menu optie FL), die staat op 25,
Optie vermogen (PO) staat op 4

Die 25, is dat 2,5 l/min ? In de technische gegevens lees ik namelijk dat de "drempelwaarde - Max doorstroom" 2,0 - 5,0 l/min is (verward me een beetje)

Een andere bevinding is, dat L3 niet mee doet. Ik zie L1 en L2 omhoogschieten, maar L3 doet niets.
Verbruikte vermogen is +/- 4000W

Iemand een advies / idee ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Beste antwoord (via MarFan op 24-12-2022 15:12)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23
Er zit in de in- of uitgaande aansluiting van de CEX een doorstroombegrenzer. Rood plastic gevalletje als ik me goed herinner. Bij 'warme' voedingen zoals een buffervat of zonneboiler trek ik die er met een tangetje uit. Dan haal je makkelijk 10l/min. Nadeel is wel, als je teveel vraagt of de bron in te koud, haal je de gewenste temperatuur niet meer uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 19-12-2022 10:52 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Ik zou even de handleiding lezen of PO 4 klopt met 4000W als ik jou was.
Als het niet klopt doet of 1 fase/verwarmingselement niet mee met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
PO 4 is 4kW, maar dat zegt nog of het wel of niet klopt dat L3 niet mee doet.

Ik verwacht dat hij het vermogen over alle 3 verdeeld... of schakelt hij bij als er meer vermogen nodig is.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
testje: pak de maximale power instelling en kijk of L3 dan wel meedoet (en de waterdruk toeneemt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
MarFan schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:44:
"drempelwaarde - Max doorstroom" 2,0 - 5,0 l/min is (verward me een beetje)
Dit lees ik als maximaal 5l/min wat met heel veel douche koppen een pis straal is
Een andere bevinding is, dat L3 niet mee doet. Ik zie L1 en L2 omhoogschieten, maar L3 doet niets.
Verbruikte vermogen is +/- 4000W
Vermoedelijk omdat met de redelijk warme voeding meer vermogen niet nodig is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vermogen regelen en nette power factor halen is met een volledig element niet zo makkelijk. Zou me dus niet verbazen als er dus meerdere elementen in zitten en deze op 4kW maar op 2 fases zitten. 4kW is vervolgens ook niet heel veel.

FL lees ik als huidige flow en niet als instelbare waarde. Maar kan ernaast zitten. Dan lijkt me 25 inderdaad 2,5l/min en dat is zelfs op hogere temp niet veel. Zelfde als dat uit de handleiding me niet duidelijk wordt of PO nu het huidige vermogen weergeeft op het bij installatie gelimiteerde vermogen.

Kan je werkelijk een doeltemperatuur of max flow opgeven? Ook daar vind ik de handleiding onduidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Ronald schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:24:
Dit lees ik als maximaal 5l/min wat met heel veel douche koppen een pis straal is
Het is (max) 5 l/min heet water (50 graden) daar sta je normaal niet onder, dus mengt je douche mengkraan er nog x l/min bij.
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:33:
Vermogen regelen en nette power factor halen is met een volledig element niet zo makkelijk. Zou me dus niet verbazen als er dus meerdere elementen in zitten en deze op 4kW maar op 2 fases zitten. 4kW is vervolgens ook niet heel veel.

FL lees ik als huidige flow en niet als instelbare waarde. Maar kan ernaast zitten. Dan lijkt me 25 inderdaad 2,5l/min en dat is zelfs op hogere temp niet veel. Zelfde als dat uit de handleiding me niet duidelijk wordt of PO nu het huidige vermogen weergeeft op het bij installatie gelimiteerde vermogen.

Kan je werkelijk een doeltemperatuur of max flow opgeven? Ook daar vind ik de handleiding onduidelijk in.
Je kan alleen een doel temperatuur opgeven, staat nu op 50 graden (ik had verwacht dat 42-45 voldoende zou zijn). Dat lees ik ook op het display onder T2
Po is "Current power cosumption"
NL handleiding is niet echt goed vertaald lijkt het soms

[ Voor 3% gewijzigd door MarFan op 19-12-2022 10:47 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Er zit in de in- of uitgaande aansluiting van de CEX een doorstroombegrenzer. Rood plastic gevalletje als ik me goed herinner. Bij 'warme' voedingen zoals een buffervat of zonneboiler trek ik die er met een tangetje uit. Dan haal je makkelijk 10l/min. Nadeel is wel, als je teveel vraagt of de bron in te koud, haal je de gewenste temperatuur niet meer uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 19-12-2022 10:52 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:51
Het lijkt mij dat de flow simpelweg het resultaat is van de weerstand in het tapwater systeem. Dus wat @hesselbeertje zegt, als er nog ergens een begrenzer zit, zal je die er fysiek uit moeten halen. Anders kan je electrisch gaan rommelen wat je wil, maar zal het altijd een pisstraaltje blijven.

Wat is de uitgaande temperatuur die je heb ingesteld ? Als je natuurlijk water van 85C maakt dan heb je gemeng bij je douche uiteindelijk toch een hogere flow te pakken (en bijbehorend hoger electrisch vermogen nodig) dan wanneer je 60C water laat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
2.5 l/m is voor waterbesparend douchekop te weinig:
https://www.duurzaamthuis...waterbesparende-douchekop

Om met 2.5l/m 50°C aan voldoende douchestraal te komen, moet er dus minimaal 3.2l/m koud water bij = erg koud douchen.
5 l/m bij 50°C zal wel genoeg zijn, 5 l/m bij 45°C misschien ook nog. Afhankelijk van hoe warm je wilt douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
hesselbeertje schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:47:
Dat ga ik eens nakijken,
Zie je dat ook terug in het menu FL ?

Kan je ook iets zeggen over de 3e fase ? is dat correct (komt ie pas bij als hij meer vermogen nodig heeft) of is dat vreemd.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Volgens mij heeft ie 6 elementen van 2 kw, die per stuk ingeschakeld worden. Dus 4 kw zou idd niet over 3 fasen kunnen.

Moet zeggen dat ik een flow van 25 ook met begrenzer wel heel laag vindt. Kijk even goed of er geen flexibele slangen geknikt of getordeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Okay, wel een doeltemp en die haal je. Maar hoe staat hij ingesteld, is hij ook werkelijk begrenst op 4kW of mag hij wel naar 11kW? Anders zou ik het wel logisch vinden dat hij de flow gaat knijpen om met 4kW 50 graden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Voor zover ik weet kan ie geen flow knijpen (tenminste, niet actief. Dus wel met de genoemde begrenzer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
hesselbeertje schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:09:
Voor zover ik weet kan ie geen flow knijpen (tenminste, niet actief. Dus wel met de genoemde begrenzer)
Is dit de begrenzer die je bedoeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp1vk4tWffs0gmIJVuQMy0HfrCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WugobPc3Ye8iWeRziYgYBs3y.png?f=user_large

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
MarFan schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:16:
[...]

Is dit de begrenzer die je bedoeld:

[Afbeelding]
Lijkt er wel op, maar geloof dat dit t filter is, maar de begrenzer zit daar ook.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 19-12-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:07:
Okay, wel een doeltemp en die haal je. Maar hoe staat hij ingesteld, is hij ook werkelijk begrenst op 4kW of mag hij wel naar 11kW? Anders zou ik het wel logisch vinden dat hij de flow gaat knijpen om met 4kW 50 graden te maken.
Volgens mij kan je hem niet begrenzen, alleen op 11 of 13.5 kW
hesselbeertje schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:17:
[...]

Lijkt er wel op, maar geloof dat dit t filter is, maar de begrenzer zit daar ook.
Dan heb ik wat te doen binnenkort :X
Laat weten of het werkt

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Dat begrenzen is nu net waar de handleiding wel veel tekst aan heeft besteed :)

Overigens heb je OF het 11kW model OF het 13,5kW model. Misschien dat je laatste kunt begrenzen op 11kW. Maar denk het niet, denk dat de 11kW 6x een 1,8kW element heeft en de 13,5 6x een 2,2kW elelement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:57:
Dat begrenzen is nu net waar de handleiding wel veel tekst aan heeft besteed :)

Overigens heb je OF het 11kW model OF het 13,5kW model. Misschien dat je laatste kunt begrenzen op 11kW. Maar denk het niet, denk dat de 11kW 6x een 1,8kW element heeft en de 13,5 6x een 2,2kW elelement.
Dan denk je toch verkeerd, je kunt hem softwarematig op 11 of 13,5 kw zetten. Er is dus maar 1 model.

De begrenzer waar we t over hebben ziet er trouwens ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://14fcff3ca6395ea19180-e28dea9290b98a380fe8af8e9eca99dc.ssl.cf3.rackcdn.com/prod-picture_111-13837343.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 19-12-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@hesselbeertje Ik zie inderdaad nu dat er 'Chosen capacity' staat :| Uit de tekst leek ik op te maken dat je meer keuzes zou hebben. Maar goed, dan is 11kW de juiste keuze in NL. Neemt niet weg dat ik nog steeds denk dat hij individuele elementen in en uitschakelt om het vermogen te regelen. Dan denk ik dus 6x 1800W en 3x 400W :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Septillion schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:27:
@hesselbeertje Ik zie inderdaad nu dat er 'Chosen capacity' staat :| Uit de tekst leek ik op te maken dat je meer keuzes zou hebben. Maar goed, dan is 11kW de juiste keuze in NL. Neemt niet weg dat ik nog steeds denk dat hij individuele elementen in en uitschakelt om het vermogen te regelen. Dan denk ik dus 6x 1800W en 3x 400W :+
Ik heb vaker zon ding geplaatst (vandaar de ervaring met de begrenzer ;-) ), er zitten echt geen 9 elementen in (nu ik terug denk, geloof zelfs maar 3). De boel wordt met slimme software aangestuurd, heb er toen eentje op een kwh meter gehangen en ze regelen echt heel strak op de graad nauwkeurig. Lijkt een soort PWM aansturing oid in te zitten. Ideaal als naverwarmer achter een zonneboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
Nou vandaag de Clange weer ontkoppeld en op zoek naar het rode gevalletje.... even pielen en daarna kon alles weer worden aangesloten... en toen testen en wauw, wat een verschil.
Inderdaad bijna 10l/m ipv 2.5

@hesselbeertje MIJN DANK en de WAF is nu in orde....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSMFGFrzm5EpefDiew5lXlbQXTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKueKBH7En0Vsfg7KfQ0KiLf.jpg?f=fotoalbum_large

Dat er water doorheen kan...

[ Voor 43% gewijzigd door MarFan op 24-12-2022 15:17 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
@MarFan Goed bezig! Gebruikt ie nu ook meer de 4kw, en over alle fasen?

• MarFan
@hesselbeertje , hij gaat nu in het begin even naar de 6-7kw, daarna zakt ie naar 5-6. Maar sterk afhankelijk van de temp in het vat.
Ik zie duidelijk verschil tussen 28 graden en 32 graden aanvoer. Probeer even in de gaten te houden als ie nog warmer is wat dan het gebruikte vermogen is.
Hij schakelt de fases bij, wel jammer, ik hoopte/verwachte een gelijke verdeling over de 3 fases.

De eerste resultaten zijn top, goed douchen en verbruik is +/- 2kWh tov +/- 0.8M3 gas.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Pagina: 1