Toon posts:

Benedenverdieping wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:03
Sinds het zo koud is wordt bij mij de benedenverdieping niet meer goed warm. Ik heb al behoorlijk wat opties geprobeerd, maar ik kom er achter dat dit toch echt boven mijn pet gaat. Ik heb dus wat hulp nodig. CV monteurs bellen heeft momenteel niet veel zin, aangezien die vooral storingen aan het oplossen zijn. Als ik uitleg dat er wel radiatoren warm worden hebben ze geen zin of tijd om te komen.

Mijn situatie is als volgt:
  • Hoekhuis jaren 30, matig geisoleerd (dubbelglas, spouwmuur isolatie, zolder isolatie)
  • CV: Remeha Tzerra Ace 24C, staat op zolder
  • Thermostaat: Honeywell Evohome
  • Radiatoren verschillende modellen (type 21, 22, 33)
  • Bijna alle radiatoren voorzien van Danfoss thermostaatknoppen, meeste vervangen door Evohome knoppen
  • Meeste radiatoren aangesloten middels een H-blok
  • 1 radiator in de woonkamer staat altijd volledig open als bypass
Wat foto's van de situatie:

De CV en de leidingen. Er is geen bypass geplaatst, volgens de monteurs was de radiator in de woonkamer prima.

Zo worden de 2 radiatoren in de zolder afgetakt. Dit zijn dus de eerste radiatoren op de leiding.

Instelbare thermostaatkranen op bijna iedere radiator

De meeste radiatoren zijn aangesloten middels een H-blok, waarop zowel de aanvoer als de retour kan worden geknepen/afgesloten:

Wat er momenteel gebeurt is dat de CV gaat pendelen. Hij slaat aan, temperatuur loopt redelijk snel op, en hij slaat weer af. Ik kan ook uitlezen dat dit door antipendel gebeurt. Ook is de temperatuur op zolder hoog, het lijkt er vooral op dat hij het daar rondpompt en niet naar beneden komt. Radiatoren beneden zijn ook alleen bovenin (10cm) warm. De grootste radiator beneden in de woonkamer wordt eigenlijk nooit warm, wat ook het primaire probleem was wat ik probeerde op te lossen.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Zolder radiatoren dichtzetten op de aanvoer van de H-blokken. Dit heeft geen zin, want dan bereikt hij nog sneller een te hoge temperatuur
  • Zolder radiatoren knijpen, maar dit lijkt niet goed te lukken. Het lijkt alsof als ze ook maar enigszins open staan, ze als bypass fungeren. Hier lijkt dan ook het probleem te liggen.
  • Diverse CV instellingen: pompsnelheid verhogen, temperatuur verlagen, vermogen verlagen, maar het lijkt niet echt zin te hebben. Pompsnelheid verhogen icm open radiatoren op zolder lijkt wel iets te doen (als in beneden meer warmte), maar dan wordt het op zolder veel te warm.
  • Radiatoren knijpen middels H-blok of de rode ring om meer balans te krijgen
Op dit moment is mijn systeem inmiddels aardig ontregeld door mijn pogingen het te fixen. Mijn primaire vragen:
  • Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Waarom gaat hij op zolder circuleren terwijl beneden alles open staat?
  • Hoe dit systeem weer "resetten" als in een goede basis uitgangssituatie creëren (voetventielen 1/2 slag open? Aanvoer helemaal open of juist geknepen?)
  • Hoe regel ik de H-blokken in? Mag ik de aanvoer knijpen of alleen de retour? Of moeten ze helemaal open staan en doe ik het met de rode ring?
  • Als ik de radiatoren op zolder op de aanvoer dichtdraai, dan moet hij toch naar beneden gaan circuleren? Dit lijkt niet goed te gaan, de temperatuur loopt dan hard op in de CV. Wat kan dit veroorzaken?
Aardig wat vragen, maar alle hulp is welkom. Ik heb ook een paar foto's toegevoegd ter verduidelijking in dit album. Overigens sta ik ook open voor echte hulp ter plaatse, stuur mij een DM als je wilt helpen.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 15:47
Ik zou eerst een controleren of er niet ergens een retour en aanvoer zijn omgedraaid.

Daarna zou ik alle H-blokken helemaal open zetten, al je danfoss kranen op stand maximaal open.

Je thermostaat op 35C zetten en na 30 min wachten alles inregelen. Omdat je voorinstelbare kranen heb van danfoss waarmee je de juiste hoeveelheid water kan bepalen voor het type radiator om een juiste delta T te krijgen zou ik de H-Blokken helemaal open zetten. Persoonlijk zou ik eerst alles proberen in te regelen met de voorinstelbare kranen en de H blokken met rust te laten.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:44
Hey Bas, altijd leuk dit soort dit soort problemen :-)

Wat is je water aanvoertemperatuur van de CV ketel ?
Die radiator die als bypass fungeert beneden, is die wel helemaal goed heet ?

Ik zou het zelf als volgt proberen op te lossen (op basis van boeren verstand):

- Ik vermoed dat die bypass radiator nu een veel te lage weerstand heeft in de kring beneden. Water zoekt altijd de weg van de minste weerstand, dus als die helemaal open staat en door omstandigheden nogal weinig weerstand heeft, dan zal deze alle flow voor beneden weg snoepen. Dat is ook de reden dat die radiator helemaal boven bij het minste of geringste alle flow zal pakken als je hem daar de kans toe geeft.
- Probeer die bypass radiator in ieder geval goed in te stellen qua flow (dus niet "teveel" )
- Doe die radiator helemaal boven voor nu tijdens het testen dicht (stel deze als laatste in).
- Probeer de andere radiatoren beneden nu eerst "bij" te krijgen. Pas als je beneden alle radiatoren enigzins warm heb dan kan je vandaaruit verder finetunen denk ik.

• bastichelaar
Bedankt voor de snelle reacties. Aanvoertemperatuur is 75 graden. Aanvoer en retour is volgens mij nergens omgedraaid.

Samenvatten om te proberen:
  • Radiatoren op zolder eerst dicht (aanvoer afsluiten op H-blokken
  • Andere aanvoeren volledig open op H-blokken (ook retour?)
  • Bypass radiator iets knijpen. Dit is een relatief kleine radiator vergeleken met de andere radiatoren, en ook deze staan helemaal open momenteel.
De radiatoren aan de voorkant van het huis lijken het helemaal niet te doen, aan de achterkant wel. Dus hier zit een onbalans. Ik zat al te denken aan lucht in de radiatoren, maar dit lijkt niet te werken (is ook lastig aangezien de radiatoren niet warm worden. Ik kan kijken of ik eerst aan de achterkant alles dicht kan draaien om in ieder geval aan de voorkant doorstroom te krijgen?

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:10
Heeft het ooit wel gewerkt? En wat is daarna verandert?

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:44
bastichelaar schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:38:
Bedankt voor de snelle reacties. Aanvoertemperatuur is 75 graden. Aanvoer en retour is volgens mij nergens omgedraaid.

Samenvatten om te proberen:
  • Radiatoren op zolder eerst dicht (aanvoer afsluiten op H-blokken
  • Andere aanvoeren volledig open op H-blokken (ook retour?)
  • Bypass radiator iets knijpen. Dit is een relatief kleine radiator vergeleken met de andere radiatoren, en ook deze staan helemaal open momenteel.
De radiatoren aan de voorkant van het huis lijken het helemaal niet te doen, aan de achterkant wel. Dus hier zit een onbalans. Ik zat al te denken aan lucht in de radiatoren, maar dit lijkt niet te werken (is ook lastig aangezien de radiatoren niet warm worden. Ik kan kijken of ik eerst aan de achterkant alles dicht kan draaien om in ieder geval aan de voorkant doorstroom te krijgen?
Woon je hier al langer ? Heeft het ooit wel gewerkt ? Zoniet: in dat geval zou ik zeker eerst heel grof gaan proberen om inderdaad om die radiatoren die tot nu toe nooit gewerkt hebben, in leven te krijgen.

Hou in je achterhoofd, als je de retour dichtdraait is dat hetzelfde resultaat als de toevoer dichtdraaien (= geen flow door de radiator).

Weet je zeker dat die radiatoren wel ontlucht zijn beneden ? Zoniet: eerst het systeem goed ontluchten anders blijf je bezig.

• bastichelaar
Het heeft goed gewerkt met de oude CV ketel (Bosch VRC24 uit mijn hoofd), hoewel ook toen de grootste radiator in de woonkamer niet goed werkte. Volgens mij omdat dit de laatste is qua aansluiting. Deze is nooit goed ingeregeld. Twee jaar geleden is er een nieuwe CV ketel geplaatst, en ook hierna is de installatie niet goed ingeregeld. Ik heb zelf een poging gedaan, maar het gaat me allemaal net even boven de pet.

• bastichelaar
Ik vermoed ook dat het momenteel een ontluchting probleem is, waarschijnlijk veroorzaakt door mijn gesleutel. Ik ga proberen om aan de voorkant van het huis warmte te krijgen en probeer dan deze radiatoren goed te ontluchten. Keep you posted, bedankt zover!

[Voor 14% gewijzigd door bastichelaar op 19-12-2022 09:49]

• bastichelaar
Ok, een update. Wat ik heb gedaan:
  • Radiatoren op zolder en een paar op de eerste verdieping afgesloten
  • Radiatoren beneden volledig open (zowel aanvoer als retour)
  • Bypass radiator heb ik eerst zo gelaten
Het goede nieuws is dat de koude radiatoren nu weer warmte krijgen, maar wel nog steeds alleen bovenin. Dit lijkt te maken te hebben met het slechte nieuws: de temperatuur van de CV loopt nog steeds snel op, waardoor hij in een branderstop schiet. Hij loopt op naar 85 graden, terwijl hij op 75 graden zou moeten blijven (en wellicht moduleren).

Ik vermoedde dus toch nog lucht in de leidingen, maar bij het ontluchten kwam er nergens lucht uit. Zou het kunnen dat er ergens in een bocht lucht zit? Zo ja, hoe zou je dit eruit kunnen krijgen? Of kan dit een andere oorzaak hebben?

Dit lijkt wel echt het core probleem te zijn nu. Als ik andere radiatoren weer open ga zetten dan zullen de radiatoren beneden niet meer warm worden. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een lekenoplossing:
Waar wordt de retour heet dan? Bij alle radiatoren beneden?

Ergens moet de retour heet terugkomen als hij gaat pendelen.
Dat is mijn manier om te bekijken of er ergens te veel doorstroming is...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Over hoeveel radiatoren hebben we het hier?

Minimale vermogen van die ketel bij 60 graden aanvoer is 5,5kW. Die moet je weg zien te krijgen bij die ketel.

Staat er geen instelling van het minimum vermogen te hoog? Heb je de Opentherm of aan/uit module van Evohome?

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• bastichelaar
Momenteel heb ik 4 radiatoren open staan, waarvan eentje 2738 watt (500x2400). Ik heb de aan/uit module (BDR91). Minimum vermogen staat op fabrieksinstelling (1870 rpm), maximum (4700 rpm) ook. Retour wordt nergens heel heet (op CV ook max 35 graden).

Ik heb gecheckt waardoor de gecontroleerde stop plaats vind (GM044) en dat is Taanv > stoptemp. Dus de aanvoertemperatuur is hoger dan de stop temperatuur. Ook schiet hij soms in de foutmelding H.01.05: Maximum verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur. Daarnaast is ook foutmelding H.03.54 weleens verschenen, maar hierover kan ik niets vinden.

Het lijkt er dus op dat er onvoldoende doorstroming is, waardoor hij niet genoeg kan circuleren. Minimum pompsnelheid heb ik al eens hoger gehad, en dan lijkt het minder voor te komen. Maar dit lijkt me geen structurele oplossing.

[edit]

Correctie: de pompsnelheid stond nog op 40%. Ik heb hem net naar 30% gezet om te testen, maar dan schiet hij de hele tijd in H.01.05 (doorstroming te laag). Met 40% krijg ik de melding af en toe en met 50% lijkt hij weg te blijven.

Kan het zijn dat ergens een verstopping zit? Of is dit toch lucht ergens in de leidingen?

[Voor 19% gewijzigd door bastichelaar op 19-12-2022 16:45. Reden: Correctie]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Staat je aanvoertemperatuur niet gewoon te laag voor de vrieskou die we gehad hebben?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

bastichelaar schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:22:
Ik vermoedde dus toch nog lucht in de leidingen, maar bij het ontluchten kwam er nergens lucht uit. Zou het kunnen dat er ergens in een bocht lucht zit? Zo ja, hoe zou je dit eruit kunnen krijgen? Of kan dit een andere oorzaak hebben?
Soms zit er op de ketel een "schoorsteenveger" stand. Dan gaat hij op vol vermogen branden. Bij Remeha zit dat er volgens mij zeker op.
Draai alle radiatoren dicht op 1 na, zet de schoorsteenveger stand aan, en laat even draaien. Mogelijk wordt eventuele lucht er dan uitgewerkt door de hoge flow. Radiator ontluchten. Dan de volgende radiator. Je kan dan ook meteen checken of elke radiator op zich uberhaupt wel warm wordt.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:24
Ik weet niet wat een ander er van vindt maar als ik naar die buizen onder de ketel kijk ziet het nogal ... rommelig uit. Ik zie een aantal haakse bochten, te dunne T-stukken en ook het gebruik van verschillende soorten buis met verschillende diameters.

Waar ik naar toe wil is dat het cv-water wellicht moeite heeft om bij de radiatoren te komen.

• bastichelaar
Aanvoer heeft ook op 80 graden gestaan idd. Maar door het pendelen werd het gewoon niet warm beneden. Gelukkig hadden we een houtkachel 😊

De schoorsteenveger stand klinkt als een mogelijkheid. Iemand ervaring hiermee?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

bastichelaar schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:21:

De schoorsteenveger stand klinkt als een mogelijkheid. Iemand ervaring hiermee?
Eeh ja, zie mijn bericht dus :) Maar .. deze stand is alleen om te testen (o.a. ook om de ketel af te stellen qua rookgassen enz). Dus alleen kort gebruiken!

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:09
Zou het probleem niet kunnen zijn dat de radiatoren beneden worden geknepen door de thermostaatkranen die erop zitten zoals je aangeeft? Ze zouden te laag kunnen staan of vast zitten.
In principe heb je geen thermostaatkranen nodig in de ruimte waar de thermostaat is.
Ik heb in mijn eigen woning het juis afgesteld door de normale kranen in de woonkamer waar de thermostaat is 2/3 dicht te zetten zodat radiatoren met thermostaatkraan in de rest van mijn woning altijd genoeg flow krijgen.

• bastichelaar
Ik moet zeggen dat ik de schoorsteenveger functie wel wat gevaarlijk vind om zelf te doen 😉

Radiatoren beneden worden niet geknepen, ook niet op de thermostaat. Die staat op de N stand.

Wat ik wel gek vind is dat op zolder de H blokken altijd water lijken door te laten. Is dat normaal? Met andere woorden, als ik de aanvoer en retour open zet, maar de radiator is dicht, dan gaat de aanvoer rechtstreeks naar de retour. Dit lijkt me niet wenselijk en is ook niet het geval met de andere H blokken.

• bastichelaar
Microkid schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:34:
[...]

Soms zit er op de ketel een "schoorsteenveger" stand. Dan gaat hij op vol vermogen branden. Bij Remeha zit dat er volgens mij zeker op.
Draai alle radiatoren dicht op 1 na, zet de schoorsteenveger stand aan, en laat even draaien. Mogelijk wordt eventuele lucht er dan uitgewerkt door de hoge flow. Radiator ontluchten. Dan de volgende radiator. Je kan dan ook meteen checken of elke radiator op zich uberhaupt wel warm wordt.
Alle radiatoren kunnen sowieso warm worden, zij het niet volledig door het pendelen. Maar de radiatoren die ik open zet worden bovenin warm.

Ik wil deze stand best eens proberen, maar kan ik iets "stuk" maken hiermee?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-02 12:54
bastichelaar schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:33:
Ik moet zeggen dat ik de schoorsteenveger functie wel wat gevaarlijk vind om zelf te doen 😉

Radiatoren beneden worden niet geknepen, ook niet op de thermostaat. Die staat op de N stand.

Wat ik wel gek vind is dat op zolder de H blokken altijd water lijken door te laten. Is dat normaal? Met andere woorden, als ik de aanvoer en retour open zet, maar de radiator is dicht, dan gaat de aanvoer rechtstreeks naar de retour. Dit lijkt me niet wenselijk en is ook niet het geval met de andere H blokken.
Ligt eraan of dit knijp- of bypass ventielen zijn. In dat laatste geval laten ze in alle gevallen water door, en regel je enkel hoeveel er daadwerkelijk door de radiator gaat. Die kun je volgens mij in alle gevallen (uitgaande van een standaard moderne CV installatie) het beste volledig open zetten.

Andere vraag: heb je al eens geprobeerd de pompsnelheid gewoon op 100% te zetten?

• bastichelaar
MarkS90 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:18:
Ik weet niet wat een ander er van vindt maar als ik naar die buizen onder de ketel kijk ziet het nogal ... rommelig uit. Ik zie een aantal haakse bochten, te dunne T-stukken en ook het gebruik van verschillende soorten buis met verschillende diameters.

Waar ik naar toe wil is dat het cv-water wellicht moeite heeft om bij de radiatoren te komen.
Rommelig is het wel inderdaad. Nu gaan we over een paar weken verhuizen, en is het dan niet meer mijn probleem, maar ik wil wel een goed werkende installatie achter laten...

• bastichelaar
mcDavid schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:50:
[...]

Ligt eraan of dit knijp- of bypass ventielen zijn. In dat laatste geval laten ze in alle gevallen water door, en regel je enkel hoeveel er daadwerkelijk door de radiator gaat. Die kun je volgens mij in alle gevallen (uitgaande van een standaard moderne CV installatie) het beste volledig open zetten.

Andere vraag: heb je al eens geprobeerd de pompsnelheid gewoon op 100% te zetten?
Ik zal de pompsnelheid eens wat verder verhogen om te kijken of hij minder pendelt. Wat betreft de onderblokken, als ik dit volledig open zet komt er dus direct heet water in de retour. De afstand naar de CV is ongeveer 3 meter, dus dan heb ik een warme zolder en een koud huis. En ik wil het juist beneden warm hebben 😊

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

bastichelaar schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:49:
[...]

Alle radiatoren kunnen sowieso warm worden, zij het niet volledig door het pendelen. Maar de radiatoren die ik open zet worden bovenin warm.
Dat is ook wel vreemd. Natuurlijk is een radiator bovenin altijd warmer dan onderin, maar hij moet toch wel warm worden, ook onderin. Als hij alleen bovenin warm wordt lijkt het wellicht ook een flow probleem. Er komt te weinig water in.

3000Wp zonnestroom

• bastichelaar
Ik snap gewoon niet waarom hij qua temperatuur telkens de hoogte in schiet. Retourtemperatuur is maar 35 graden, maar ondanks dat ik de pompsnelheid hoger zet, blijft hij dus in de pendelstop schieten. Hij schiet binnen 2 minuten naar 75 graden en stopt dan weer met verwarmen en pompen.

Het is dus echt een flow probleem inderdaad. Maar wat kan dit veroorzaken en hoe los ik het op?

[Voor 12% gewijzigd door bastichelaar op 19-12-2022 20:08]

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

Doe eens foto's van je radiators? met name thermostaatknop (erop en eraf) en koppelingen naar de aanvoer/afvoer, onderblok enz

3000Wp zonnestroom

• bastichelaar
Microkid schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:05:
[...]

Dat is ook wel vreemd. Natuurlijk is een radiator bovenin altijd warmer dan onderin, maar hij moet toch wel warm worden, ook onderin. Als hij alleen bovenin warm wordt lijkt het wellicht ook een flow probleem. Er komt te weinig water in.
Lijkt me toch logisch? Als hij telkens ongeveer 2 minuten wordt verwarmd en dan weer 2 minuten niet, krijgt de onderkant geen tijd om warm te worden lijkt me?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

Wat ook nog zou kunnen is dat je ergens kortsluiting in je systeem hebt. Ofwel dat heet water weer linea reacta retour gaat. Dan zit de ketel snel op zijn max temperatuur. Je zou dan al je leidingen eens moeten volgen en alles uittekenen.

3000Wp zonnestroom

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:03
1pijps gemixt met 2 pijps?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
bastichelaar schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:06:
Ik snap gewoon niet waarom hij qua temperatuur telkens de hoogte in schiet. Retourtemperatuur is maar 35 graden, maar ondanks dat ik de pompsnelheid hoger zet, blijft hij dus in de pendelstop schieten. Hij schiet binnen 2 minuten naar 75 graden en stopt dan weer met verwarmen en pompen.

Het is dus echt een flow probleem inderdaad. Maar wat kan dit veroorzaken en hoe los ik het op?
Ik zie direct onder de ketel 20x2 kunststof. Dat is wel akelig dun en laat zoals je merkt weinig liters per uur door.

Het zou mij niet verbazen als de hele benedenverdieping met 16mm gevoed wordt 8)7

Als noodoplossing de pomp maar op 80% zetten, en zo goed mogelijk inregelen.

[Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 19-12-2022 20:56]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:45:
[...]

Ik zie direct onder de ketel 20x2 kunststof. Dat is wel akelig dun en laat zoals je merkt weinig liters per uur door.
dat is effectief naar staal / koper amper meer dan 15mm. de beperking zit vooral in de koppel / hulpstukken

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Animal_X
  • Laatst online: 22-01 14:54
Ik had laatst iets vergelijkbaars. Bleek na uren zoeken dat het binnenwerk van een maximaalthermostaat op een van de groepen vast zat. Dus je kon draaien wat je wilde aan die knop maar er gebeurde niets, geen flow. Kraan vervangen en probleem opgelost. Heb je al eens geprobeerd of je handmatig (zonder knop) de thermostaatkranen kan indrukken?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• bastichelaar
[...]

Het zou mij niet verbazen als de hele benedenverdieping met 16mm gevoed wordt 8)7

Dit zou inderdaad weleens het issue kunnen zijn dan. Volgens mij hebben we deze problemen sinds de nieuwe pomp, en vonden we het zo fijn dat deze zo stil is. Zou dus kunnen dat de vorige CV de pomp continu open had staan om voorbij dat T-stuk te komen. De leidingen naar buiten zijn wel dikke oude leidingen, maar de T-stukken op zolder zijn inderdaad erg dun.

Kan dit ook verklaren dat als ik de radiatoren op zolder wel open zet, zodat er water door het T-stuk ook naar de aftakking stroomt, dat hij dan wel gewoon gaat moduleren?

Ik ga eens kijken of ik nog steeds een flow probleem heb als ik de pomp op 80% zet. Wat ik alleen niet begrijp is waarom de ketel zelf de pompsnelheid niet omhoog gooit?

[Voor 12% gewijzigd door bastichelaar op 20-12-2022 10:03]

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-02 12:40

Least Inkling

Product of the cold war

Vooropgesteld dat ik de er totaal geen verstand van heb, loop/liep ik tegen hetzelfde probleem.
Wel warm water, 1 radiator heet, de opvolgende rest van de radiatoren koud of lauw aan de bovenkant.

Monteur heeft de driewegklep een beuk gegeven (die zat schijnbaar vast), waardoor de CV weer als een zonnetje liep.
Totdat ie weer dezelfde kuren kreeg. Er komt nu een nieuwe driewegklep.

Misschien een optie bij jou?

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Hoewel overal een maatje dikker prettig is, krijg je door 20mm kunststof nog wel 30L/min+ geperst.

Daarnaast lijkt de ketel van mening te zijn dat de retour te snel warm wordt. Das dus nadat het door die leidingen geweest is.

• bastichelaar
De ketel geeft niet aan dat de retour te warm wordt. Sterker nog, die blijft vrij koud (35 graden). Hij geeft aan dat er te weinig doorstroming is, ondanks dat ik veel radiatoren volledig open heb beneden (zowel de voetventielen als de radiatorknop).

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bastichelaar schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:33:
De ketel geeft niet aan dat de retour te warm wordt. Sterker nog, die blijft vrij koud (35 graden). Hij geeft aan dat er te weinig doorstroming is, ondanks dat ik veel radiatoren volledig open heb beneden (zowel de voetventielen als de radiatorknop).
Excuus, had je eerdere geposte foutmeldings verkeerd geinterpreteerd.

Zitten er verder nog kleppen/afsluiters in het systeem?
Heb je verder nog verdelers die te bereiken zijn op de andere verdiepingen?

[Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2022 10:39]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:14
bastichelaar schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:33:

H-blokken als ze altijd water doorlaten terwijl de radiatorknop dicht staat dan zijn het 1-pijps blokken ook wel 50% blokken genoemd maak van deze eens detail foto.
Dat zou echt fout zijn en een verklaring waarom de retourtemperatuur temperatuur zo snel oploopt.

• bastichelaar
Kunnen H-blokken defect raken? Ik heb namelijk niet het idee dat dit altijd zo geweest is. Of ik moet door mijn gedraai aan de voetventielen alles uit balans gehaald hebben 🙈

• leonbong
Maak nou eens goede foto’s. Van de radiatoren waar je ene probleem hebt.

• bastichelaar
MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:37:
[...]

Excuus, had je eerdere geposte foutmeldings verkeerd geinterpreteerd.

Zitten er verder nog kleppen/afsluiters in het systeem?
Heb je verder nog verdelers die te bereiken zijn op de andere verdiepingen?
Verder geen zichtbare kleppen of verdelers.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bastichelaar schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:53:
[...]

Verder geen zichtbare kleppen of verdelers.
Ok, aanname is dan dat de radiatoren in serie gemonteerd zijn?

Als er dan eentje dwars zit, blijft de rest ook koud.

• bastichelaar
MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:55:
[...]

Ok, aanname is dan dat de radiatoren in serie gemonteerd zijn?

Als er dan eentje dwars zit, blijft de rest ook koud.
Nee, die aanname is niet correct. De radiatoren zijn allemaal twee pijps aangesloten op de "hoofdleiding". Als ik de radiatoren op zolder dichtdraai worden de radiatoren beneden nog steeds een beetje warm bovenin. Hieronder nog een paar foto's:

Radiator op zolder (x2, identiek. Nagenoeg alle radiatoren zijn zo aangesloten.

Radiator met een afwijkende aansluiting:

Verder op de badkamer een radiator zonder H-blok met alleen een instelbaar voetventiel.

Hieronder de radiator die niet warm genoeg wordt waardoor de woonkamer ook niet warm genoeg wordt. Dit is een standaard T22 radiator die op een Climarad gemonteerd is. Dit is ook gelijk de grootste radiator in huis, die volgens mij helemaal op het eind van de installatie aangesloten is. Dit verklaart ook waardoor hij bij pendelen te weinig aanvoer krijgt.

Nog even ter verduidelijking:
  • Ik kan alle radiatoren nu (een beetje) warm krijgen
  • De CV pendelt met de opmerking te weinig doorstroming (GM044 = 10, aanvoertemperatuur 75 graden, retourtemperatuur 35 graden, binnen een paar minuten doet hij een branderstop terwijl er wel vraag is), behalve als ik op zolder de voetventielen van de radiatoren verder open zet. Maar die wil ik juist dicht(er) hebben omdat ik anders beneden geen warmte krijg

[Voor 5% gewijzigd door bastichelaar op 20-12-2022 11:14]

• bastichelaar
leonbong schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:41:
[...]

H-blokken als ze altijd water doorlaten terwijl de radiatorknop dicht staat dan zijn het 1-pijps blokken ook wel 50% blokken genoemd maak van deze eens detail foto.
Dat zou echt fout zijn en een verklaring waarom de retourtemperatuur temperatuur zo snel oploopt.
Deze detail foto staat in de openingspost:

Volgens mij is dit ook geen 1-pijps blok maar een 2-pijps. Kunnen deze defect raken?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@bastichelaar als ze allemaal tweepijps op de hoofdleiding zijn aangesloten moet je toch een verdeler hebben ergens? :?

• bastichelaar
MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:13:
@bastichelaar als ze allemaal tweepijps op de hoofdleiding zijn aangesloten moet je toch een verdeler hebben ergens? :?
De radiatoren worden allemaal afgetakt (aanvoer en retour) van de dikke leiding zoals in het plaatje hierboven.

• leonbong
Danfoss maakt ook H onderblokken die voor zowel 1 en 2 pijps geschikt zijn als je dan aan het verkeerde draait dan wordt het van 2 pijps een 1 pijps blok of omgekeerd.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bastichelaar schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:16:
[...]

De radiatoren worden allemaal afgetakt (aanvoer en retour) van de dikke leiding zoals in het plaatje hierboven.
Ja das een eenpijps systeem. De aanvoer van de cv gaat dan langs alle onderblokken en zo terug naar de retour.

Bij een tweepijps system krijgt elke radiator aanvoer vanaf een cv verdeler.

De aanvoer en retour wordt dan parallel.

• leonbong
bastichelaar schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:12:
[...]

Deze detail foto staat in de openingspost:

[Afbeelding]

Volgens mij is dit ook geen 1-pijps blok maar een 2-pijps. Kunnen deze defect raken?
Maak ook eens zijaanzicht foto van dit onderblok.

• bastichelaar
MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:17:
[...]

Ja das een eenpijps systeem. De aanvoer van de cv gaat dan langs alle onderblokken en zo terug naar de retour.

Bij een tweepijps system krijgt elke radiator aanvoer vanaf een cv verdeler.

De aanvoer en retour wordt dan parallel.
Misschien iets meer verduidelijking: er is een aparte aanvoer en retour leiding. De radiatore zijn zodanig aangesloten dat ze met een T-splitsing vanuit de aanvoer terug lopen naar een T-splitsing op de retour. De retour gaat dus niet naar een volgende radiator. Dit is toch een twee pijps systeem lijkt me? Alleen dan niet met een CV verdeler, maar individueel ingeregeld.

Een foto van de zijkant van een H-blok (overal zitten dezelfde op, de achterkant ziet er hetzelfde uit):

• Jan-Joker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-02 13:29
Heb je al gekeken of de pin niet vast zit van de thermosstaat kraan? Hier ook gehad waardoor er gewoon geen goede stroming door de radiator kwam
Zie YouTube: Vastzittende pin thermostaatkraan / radiator ventiel

• bastichelaar
Jan-Joker schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:35:
Heb je al gekeken of de pin niet vast zit van de thermosstaat kraan? Hier ook gehad waardoor er gewoon geen goede stroming door de radiator kwam
Zie YouTube: Vastzittende pin thermostaatkraan / radiator ventiel
Ja, dit heb ik gecontroleerd, en die loopt gewoon vrij. Overigens zou zelfs als deze vast zou zitten er genoeg flow moeten zijn lijkt me, met het aantal radiatoren dat ik volledig open heb staan. Hier lijkt ook het echte issue te liggen en niet bij een individuele radiator.

Ik heb vanochtend de schoorsteenvegerstand op laaglast geprobeerd. Dit draait prima, en heeft tot gevolg dat de radiatoren wel warmer worden doordat hij geforceerd blijft draaien. Hooglast durf ik niet in verband met de snelle temperatuurstijging.

Overigens maakt geforceerde laaglast een stuk meer lawaai dan wanneer hij een warmtevraag heeft. Het lijkt alsof de pomp dan een stuk harder draait bedenk ik mij nu. Dit vind ik wel gek eigenlijk :?

Kan het zijn dat er toch nog ergens lucht ergens in de leiding zit? Of wellicht een verstopping?

[Voor 8% gewijzigd door bastichelaar op 20-12-2022 11:48]

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:02
Toen wij ons huis een paar jaar terug kochten werden veel radiatoren ook niet warm.
Wij hebben dit opgelost door:

- Alle radiatoren doorspoelen via spuiventiel => veel zwart water, gruis en brokstukken
- Alle radiatorknoppen vervangen => die waren veelal verstopt en lieten geen water door
- Bij het monteren van een nieuwe ketel automatische ontluchters en magneet-vuilvanger gemonteerd => ik haal nog steeds vuil uit het magneetfilter.

Dit had tot gevolg:
* het systeem verwarmd veel beter en is beter in te stellen
* kon nu wel waterzijdig ingeregeld worden
* radiatoren werden nu wel warm
* bij de CV ketel pomp en ventilatorsnelheid omlaag gebracht met behoud van comfort
* mijn verbruik ging omlaag

Het was bij mij even de moeite maar het loonde wel.

Mijn gevoel bij jou:
- check op vuil in je systeem
- verzeker je ervan dat alle pinnen van de kranen kunnen bewegen (gaan nog wel eens vastzitten)
- check op eventueel lucht
- Verzeker je ervan dat de H-blokken naar behoren werken (kunnen die ook verstoppen?)

succes!

• leonbong
bastichelaar schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:28:
[...]

Misschien iets meer verduidelijking: er is een aparte aanvoer en retour leiding. De radiatore zijn zodanig aangesloten dat ze met een T-splitsing vanuit de aanvoer terug lopen naar een T-splitsing op de retour. De retour gaat dus niet naar een volgende radiator. Dit is toch een twee pijps systeem lijkt me? Alleen dan niet met een CV verdeler, maar individueel ingeregeld.

Een foto van de zijkant van een H-blok (overal zitten dezelfde op, de achterkant ziet er hetzelfde uit):

[Afbeelding]
Ik heb sterk het vermoeden dat deze h-blokken geen afsluitfunctie hebben maar wel tussen 1 en 2 pijps kunnen wisselen.
Dit zou je moeten testen en eventueel herstellen zodat ze 2 pijps zijn.

• bastichelaar
Ik vermoed inderdaad ook ergens lucht of vuil in de leidingen. Ik ga eens op zoek naar een partij die dit kan doen, ook al is onze woning verkocht en wordt hij 13 januari opgeleverd. Hoop niet dat het veel gaat kosten...

• bastichelaar
Ik heb vanmiddag nog even met een CV installateur gebeld. Die dacht dat ik toch echt de radiatoren op zolder goed moet inregelen. Maar zelfs als ik de retourleiding ook maar een beetje open zet, stroomt er direct water door en terug naar de retour. De waterdruk zakt ook gelijk. Kan het zijn dat doordat hij niet rond kan pompen naar beneden dus direct een hoge druk op de radiator op zolder zet waardoor deze geforceerd wordt om water door te laten? Dat zou toch echt duiden op een probleem met de doorstroming in de rest van het huis.

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:02
Dat denk ik ook, daarom was ook mijn suggestie om te kijken of je leidingen niet verstopt zijn. Dit kan bijvoorbeeld bij de radiatorkraan verstopt zijn.

Ik had het ook en bij mij was het toen opgelost.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

je kan ook proefondervindelijk gaan testen. Zet 1 radiator boven open en 1 beneden. Heb je flow? Prima. Zet een 2e radiator open, boven of beneden. Heb je flow? Prima. Geen flow? Probleem. Zo doorgaan totdat je erachter komt bij hoeveel radiatoren of bij welke radiator de flow stopt.

3000Wp zonnestroom

• bastichelaar
Ja dat klinkt als een goed plan inderdaad. Wel echt tijdrovend dit soort problemen zeg...

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:02
Het idee van een 1pijpsonderblok zoals eerder aangegeven zou ik nog niet weggooien, vergelijk je onderblok eens met 1pijpssysteem van betreffende merk. De schroef in het zij aanzicht die je liet zien, was in mijn geval om de retour dicht te draaien en de radiator te kunnen afkoppelen. Retour dicht op onderblok, aanvoer met radiator kraan. En dan bleef er wel flow lopen, dit zou je kunnen testen draai je die dicht en retour wordt warm weet je voldoende.
In onze situatie werd het op een oude nefit waarschijnlijk opgelost door de pomp altijd te laten draaien. Cv verdeler per verdieping en een aantal doorgelust.

• bastichelaar
_NvS_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:03:
Het idee van een 1pijpsonderblok zoals eerder aangegeven zou ik nog niet weggooien, vergelijk je onderblok eens met 1pijpssysteem van betreffende merk. De schroef in het zij aanzicht die je liet zien, was in mijn geval om de retour dicht te draaien en de radiator te kunnen afkoppelen. Retour dicht op onderblok, aanvoer met radiator kraan. En dan bleef er wel flow lopen, dit zou je kunnen testen draai je die dicht en retour wordt warm weet je voldoende.
In onze situatie werd het op een oude nefit waarschijnlijk opgelost door de pomp altijd te laten draaien. Cv verdeler per verdieping en een aantal doorgelust.
Als ik de aanvoer dicht zet wordt zowel de aanvoer als retour koud. Hij sluit hem dus echt af. Als ik hem open zet en de retour dicht houd is er nog steeds geen flow. Pas als ik de retour een klein beetje open draai voel je dat er met behoorlijk wat druk water doorheen stroomt. De radiator wordt ook enorm snel warm dan. Dit duidt erop dat hij dus gelijk veel water via deze los gaat pompen en dat er dus in de leidingen naar beneden een probleem zit denk ik.

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:02
Ok helder, dan is het verder zoeken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee