Sinds het zo koud is wordt bij mij de benedenverdieping niet meer goed warm. Ik heb al behoorlijk wat opties geprobeerd, maar ik kom er achter dat dit toch echt boven mijn pet gaat. Ik heb dus wat hulp nodig. CV monteurs bellen heeft momenteel niet veel zin, aangezien die vooral storingen aan het oplossen zijn. Als ik uitleg dat er wel radiatoren warm worden hebben ze geen zin of tijd om te komen.
Mijn situatie is als volgt:
De CV en de leidingen. Er is geen bypass geplaatst, volgens de monteurs was de radiator in de woonkamer prima.
Zo worden de 2 radiatoren in de zolder afgetakt. Dit zijn dus de eerste radiatoren op de leiding.
Instelbare thermostaatkranen op bijna iedere radiator
De meeste radiatoren zijn aangesloten middels een H-blok, waarop zowel de aanvoer als de retour kan worden geknepen/afgesloten:
Wat er momenteel gebeurt is dat de CV gaat pendelen. Hij slaat aan, temperatuur loopt redelijk snel op, en hij slaat weer af. Ik kan ook uitlezen dat dit door antipendel gebeurt. Ook is de temperatuur op zolder hoog, het lijkt er vooral op dat hij het daar rondpompt en niet naar beneden komt. Radiatoren beneden zijn ook alleen bovenin (10cm) warm. De grootste radiator beneden in de woonkamer wordt eigenlijk nooit warm, wat ook het primaire probleem was wat ik probeerde op te lossen.
Wat ik al heb geprobeerd:
Mijn situatie is als volgt:
- Hoekhuis jaren 30, matig geisoleerd (dubbelglas, spouwmuur isolatie, zolder isolatie)
- CV: Remeha Tzerra Ace 24C, staat op zolder
- Thermostaat: Honeywell Evohome
- Radiatoren verschillende modellen (type 21, 22, 33)
- Bijna alle radiatoren voorzien van Danfoss thermostaatknoppen, meeste vervangen door Evohome knoppen
- Meeste radiatoren aangesloten middels een H-blok
- 1 radiator in de woonkamer staat altijd volledig open als bypass
De CV en de leidingen. Er is geen bypass geplaatst, volgens de monteurs was de radiator in de woonkamer prima.
Zo worden de 2 radiatoren in de zolder afgetakt. Dit zijn dus de eerste radiatoren op de leiding.
Instelbare thermostaatkranen op bijna iedere radiator
De meeste radiatoren zijn aangesloten middels een H-blok, waarop zowel de aanvoer als de retour kan worden geknepen/afgesloten:
Wat er momenteel gebeurt is dat de CV gaat pendelen. Hij slaat aan, temperatuur loopt redelijk snel op, en hij slaat weer af. Ik kan ook uitlezen dat dit door antipendel gebeurt. Ook is de temperatuur op zolder hoog, het lijkt er vooral op dat hij het daar rondpompt en niet naar beneden komt. Radiatoren beneden zijn ook alleen bovenin (10cm) warm. De grootste radiator beneden in de woonkamer wordt eigenlijk nooit warm, wat ook het primaire probleem was wat ik probeerde op te lossen.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Zolder radiatoren dichtzetten op de aanvoer van de H-blokken. Dit heeft geen zin, want dan bereikt hij nog sneller een te hoge temperatuur
- Zolder radiatoren knijpen, maar dit lijkt niet goed te lukken. Het lijkt alsof als ze ook maar enigszins open staan, ze als bypass fungeren. Hier lijkt dan ook het probleem te liggen.
- Diverse CV instellingen: pompsnelheid verhogen, temperatuur verlagen, vermogen verlagen, maar het lijkt niet echt zin te hebben. Pompsnelheid verhogen icm open radiatoren op zolder lijkt wel iets te doen (als in beneden meer warmte), maar dan wordt het op zolder veel te warm.
- Radiatoren knijpen middels H-blok of de rode ring om meer balans te krijgen
- Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Waarom gaat hij op zolder circuleren terwijl beneden alles open staat?
- Hoe dit systeem weer "resetten" als in een goede basis uitgangssituatie creëren (voetventielen 1/2 slag open? Aanvoer helemaal open of juist geknepen?)
- Hoe regel ik de H-blokken in? Mag ik de aanvoer knijpen of alleen de retour? Of moeten ze helemaal open staan en doe ik het met de rode ring?
- Als ik de radiatoren op zolder op de aanvoer dichtdraai, dan moet hij toch naar beneden gaan circuleren? Dit lijkt niet goed te gaan, de temperatuur loopt dan hard op in de CV. Wat kan dit veroorzaken?