Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Wat is een acceptabele retourtemperatuur voor de CV ketel?

Even uitgaande van enkel vloerverwarming en lage temp jaga radiator op de benedenverdieping opengedraaid.
VV op max 37 graden d.m.v. thermostaat, convector volledig open als bypass.

Ik lees gedurende afgelopen 2 koude dagen constant rond de 30 graden aanvoer en 24 graden retour af.
Ketel slaat elke 5 minuten aan in een volledig en goed- na-geïsoleerd huis. Deze temperatuur lijkt mij wat laag?

Thermostaat staat voor deze test al dagen op een constante temp van 17.5. Maar het gasverbruik verschilt nogal, ook op dagen met ongeveer dezelfde buiten temperatuur.
Wat ik erg vreemd vind is dat ie sommige dagen een lange tijd niets doet, en andere dagen maar blijft aanklungelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BteN3trd2rZ4_ivJLo8hMTWVYDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blsbmSipB7jSRfUgj7gu7xW7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi1UmlaxV-GLl293a28bJQOAutA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CBNRdPPUd5G4NyDx5axqvjS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Wat mij wel is opgevallen is dat het minimale vermogen van de CV ketel op 13kW staat. Als ik mijn installatie volledig heb open staan dan reken ik ongeveer 11kW. Echter met de boel boven gesloten kom ik net op een kleine 6kW uit, is het in dit geval verstandig om het minimale vermogen van de CV ketel omlaag te brengen? Kan me voorstellen dat het nu niet lager kan moduleren dan 13kW? Of zie ik dit verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Volgens mij kan je op een ketel alleen het max vermogen instellen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
ds23man schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:45:
Volgens mij kan je op een ketel alleen het max vermogen instellen.
Is dat niet deze parameter?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tQVEvVaB9hDYi-lFSKArFDAEuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDozrgrJacJwxsPG20SnIxYC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
Ik zie daar geen instelling van 13kW? Minimaal vermogen van de Quinta (ik herken de parameters) is 6.3 kw, bij de getoonde instelling. Niet lager zetten, komt ellende van.

[ Voor 64% gewijzigd door hesselbeertje op 19-12-2022 15:52 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 13:26
Ik had ergens gelezen dat het lijkt alsof er nu gependelt wordt, maar dat is niet zo. De homewizard leest/ontvangt elke 5min het gasverbruik, dus daarom krijg je pendelgedrag in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Die waardes zijn toerentallen van de ventilator en komen overeen met een bepaald vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De vraag is natuurlijk ook hoe je de warmtevraag regelt. Met een modulerende thermostaat? of via aan/uit? Bij aan/uit zal je keten met deze parameters zeker gaan pendelen. Bij modulerend zou de thermostaat zelf de gewenste watertemp moeten vragen. Je zou P17 omlaag kunnen zetten, dat is het max geleverde vermogen bij een bepaald toerental. Mogelijk is 17 of 18 het minimum, de ketel levert dan het minimale vermogen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 07:46
Acceptabele retourtemperatuur voor een CV is alles wat hem zeker doet condenseren, dus 50° of lager. Ga geen conclusies aan een retourtemperatuur verbinden als je je niet goed geïnformeerd hebt.

Heb je gespeeld met je aanvoertemperatuur? Zet die te laag en je creëert pendelen, liever terug omhoog dus.
Van het minimum vermogen van je ketel blijf je af, dat kan zeer gevaarlijk worden.
Je kan wel het maximum vermogen van de ketel verlagen, wees aandachtig voor de begrenzingen (niet lager dan je ketel aankan; en als het huis niet meer vlot warm raakt moet het hoger).
Dus mee met de anderen: geeft wat meer info over settings die je aangepast hebt en welke thermostaat je gebruikt. Een goeie modulerende thermostaat kan dit perfect zelf regelen (aanvoertemperatuur en vermogen standaard laten).

En een bedenking: nachtverlaging is altijd interessant, ook met vloerverwarming; je bespaart en je bepaalt beter wanneer er warmte beschikbaar is (voor een warme badkamer 's ochtends, of om te zorgen dat een warmtepomp niet de hele nacht met lage COP draait en overdag de buitenwarmte niet oogst). Ook hier is een goeie thermostaat fijn omdat die automagisch de vertraging van vloerverwarming compenseert.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
naftebakje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:30:
Acceptabele retourtemperatuur voor een CV is alles wat hem zeker doet condenseren, dus 50° of lager. Ga geen conclusies aan een retourtemperatuur verbinden als je je niet goed geïnformeerd hebt.

Heb je gespeeld met je aanvoertemperatuur? Zet die te laag en je creëert pendelen, liever terug omhoog dus.
Van het minimum vermogen van je ketel blijf je af, dat kan zeer gevaarlijk worden.
Je kan wel het maximum vermogen van de ketel verlagen, wees aandachtig voor de begrenzingen (niet lager dan je ketel aankan; en als het huis niet meer vlot warm raakt moet het hoger).
Dus mee met de anderen: geeft wat meer info over settings die je aangepast hebt en welke thermostaat je gebruikt. Een goeie modulerende thermostaat kan dit perfect zelf regelen (aanvoertemperatuur en vermogen standaard laten).

En een bedenking: nachtverlaging is altijd interessant, ook met vloerverwarming; je bespaart en je bepaalt beter wanneer er warmte beschikbaar is (voor een warme badkamer 's ochtends, of om te zorgen dat een warmtepomp niet de hele nacht met lage COP draait en overdag de buitenwarmte niet oogst). Ook hier is een goeie thermostaat fijn omdat die automagisch de vertraging van vloerverwarming compenseert.
De woning had alleen vloerisolatie (PUR) en we hebben het volgende gedaan om het energielabel te verbeteren:
- De woning hebben we volledig voorzien van kunststof kozijnen met triple gas.
- Zolderramen vervangen door nieuwe VELUX HR++ varianten
- Dak geïsoleerd met unilin utherm 10cm platen
- Spouwmuren rondom geïsoleerd met HR++ Parels
- Zonnepanelen 10st
- Vloerverwarming en alles lage temp-convectoren (Jaga Tempo)

Het huis wordt beneden verwarmd middels vloerverwarming (6 groepen) (ingesteld op 35gr) en een grote lage temperatuur convector in de woonkamer als “bijverwarming” en bypass.

Op de eerste etage hangen in de 3 slaapkamers lage temperatuur convectoren. De badkamer verwarmd de handdoeken 2 maal per dag met een elektrische radiator.

Daardoor hebben wij de max temp van de CV terug gezet naar 50 graden, en wordt aangestuurd middels een modulerende thermostaat van Honeywell (T6).

Als ik het goed begrijp hoef je vermogen en temp niet te verlagen met een modulerende thermostaat? Natuurlijk wel verstandig om de temp te verlagen naar 50 gezien alles lage temp is en dus onnodig om hoger te stoken dan dat, bij veel warmtevraag (bijv. van 17 naar 20).

Denk zelf dat het hogere gsaverbruik ook een relatie heeft met de oudere CV ketel. Volgensmij heeft deze nog geen variabele vlam grootte), daarom vermoed ik dat de volgende stap wel een nieuwe CV gaat worden...

[ Voor 4% gewijzigd door Stanmy op 20-12-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Maar is er nu een probleem?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
Tja, wat is een probleem. Redelijk hoog gasverbruik. Als ik het vergelijk met vrienden en familie die stoken op 20 graden, zonder isolatie, en het verbruik nagenoeg gelijk ligt. dan heb ik het vermoeden wel dat er nog dingen te regelen zijn om dit te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-05 10:28
Enige wat wel opvallend is dat je 24 uur stookt.
Met gas en vloerverwarming kan je wel iets van nachtverlaging toepassen maar 2 graden max en liever wat minder.

Gasverbruik hoeft gezien de grootte van je huis niet idioot te zijn.
Vrijstaand of 2 onder 1 kapper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoorl
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-04 18:14
naftebakje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:30:
Ik heb zelf ook de Avanta 28c, en die levert mij eigenlijk ook te veel vermogen waardoor hij gaat pendelen (stand 5). Het minimale ventilator toerental wat je in kan stellen is 1000 omw/min (ten opzichte van de standaard 1300 omw/min).

Waardoor kan het gevaarlijk worden om deze naar 1000 omw/min te zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door xoorl op 20-12-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 09:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Stanmy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:35:
[...]

Tja, wat is een probleem. Redelijk hoog gasverbruik. Als ik het vergelijk met vrienden en familie die stoken op 20 graden, zonder isolatie, en het verbruik nagenoeg gelijk ligt. dan heb ik het vermoeden wel dat er nog dingen te regelen zijn om dit te drukken.
Ik dacht het al te herkennen :P

Je focust je op alles waar je controle over hoopt te kunnen krijgen, maar ik ben bang dat je probleem niet in je ketel(instellingen) zit. Je huis verliest gewoon relatief veel warmte. De isolatie is gewoon niet zo op orde:
Stanmy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:37:
[...]

Ondanks alle goede isolatie daalt het dan elk half uur een halve graad.
Je systeem moet dus flink doorstoken om dit op peil te houden.

Je kan heel lang naar allemal ketelgrafieken kijken, maar volgens mij (inschatting, ik ken de rest van je huis niet en weet niet helemaal wat je wel en niet warm stookt), is jouw verbruik van 5m3 en 8m3 op afgelopen zaterdag en zondag niet heel gek, als je het de hele tijd op dezelfde temperatuur houdt.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 20-12-2022 19:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hesselbeertje schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:49:
Ik zie daar geen instelling van 13kW? Minimaal vermogen van de Quinta (ik herken de parameters) is 6.3 kw, bij de getoonde instelling. Niet lager zetten, komt ellende van.
Het is een Avanta 28c :). Hebbumzellufook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Stanmy schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:42:
Wat mij wel is opgevallen is dat het minimale vermogen van de CV ketel op 13kW staat.
Dit is trouwens wel interessant. Mijn CV ketel (ook avanta 28c, oude model) gebruikt bij maximaal stoken van de woonkamer maar 0,9m3 gas per uur. Dus dat zou dan ongeveer 10kW zijn. Dat is als-ie in de woonkamer alle radiatoren heet maakt. (slimme meter geeft helaas alleen per uur door hier).

Hoeveel m3 gebruikt jouw ketel als-ie een uurtje volle kracht stookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
JvS schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:19:
[...]
Ik dacht het al te herkennen :P

Je focust je op alles waar je controle over hoopt te kunnen krijgen, maar ik ben bang dat je probleem niet in je ketel(instellingen) zit. Je huis verliest gewoon relatief veel warmte. De isolatie is gewoon niet zo op orde:

[...]

Je systeem moet dus flink doorstoken om dit op peil te houden.

Je kan heel lang naar allemal ketelgrafieken kijken, maar volgens mij (inschatting, ik ken de rest van je huis niet en weet niet helemaal wat je wel en niet warm stookt), is jouw verbruik van 5m3 en 8m3 op afgelopen zaterdag en zondag niet heel gek, als je het de hele tijd op dezelfde temperatuur houdt.
Mwah, beter isoleren dan dat we nu hebben gedaan is niet mogelijk.

De vloer, spouw en het dak zijn goed geisoleerd.

Verder alles tripple glas.

Misschien zijn de graden van afgelopen dagen ook wel extreem om van uit te gaan. Hoe vaak is het -10…..

Heb zelf het idee dat een nieuwe CV nog wel verschil gaat maken in stroom en gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 16:50
Kijk ook eens kritisch naar de afzuigkap van je fornuis en de afzuiging in de badkamer. In het huis waar ik nu woon hadden we juist dat de kou via de afzuigkap (begane vloer) naar binnen kwam en de warmte via de afzuiging in de badkamer (eerste verdieping) weer naar buiten ging middels natuurlijke trek. We kwamen hier achter doordat we vonden dat de vloerverwarming in de keuken en woonkamer slecht warm werd. Toen zijn we gaan kijken waar de warmte naar toe ging en de kou vandaan kwam met bovenstaande als conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Stanmy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:35:
[...]Tja, wat is een probleem. Redelijk hoog gasverbruik....
Start met nachtverlaging toepassen, isolatie bekijken (is er echt niets mogelijk om te verbeteren, rolluikbakken bijvoorbeeld), tocht aanpakken (zijn alle deurrubbers nog goed, geen koudeval aan dampkap ofzo).
Als de retourtemperatuur bij de ketel niet hoger dan 50° is, dan kan je met tunen van je ketel of vloer geen merkbare besparingen meer krijgen.

En een nieuwe ketel zal in gasverbruik geen verschil maken, enkel de pomp is misschien een veel zuiniger model.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 21-12-2022 15:08 ]

Pagina: 1