Toon posts:

500 euro basis met upgrade-path voor Davinci Resolve

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AlGekGenoeg
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-01 18:58
Hallo mede Tweakers!
Om te kunnen posten heb ik een nieuw account aan moeten maken want na een jaar of 20 niet inloggen ben ik mijn wachtwoord vergeten en bestaat het gekoppelde e-mail adres niet meer (@keyaccess.nl, wie kent het nog?) Al die tijd heb ik ook geleefd met laptops ipv PC's (opleiding, vriendinnetjes, op kamers etc etc etc) dus er viel niet meer zoveel te tweaken en kon ik alles af in "alleen lezen modes". Echter ben ik inmiddels hard toe aan een PC. Na 20 jaar ben ik wel een beetje kwijt wat met wat samen gaat maar ik denk een redelijk upgradebaar systeem heb samengesteld met de kennis van vroeger, artikelen hier op tweakers en de video's van LMG.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn YouTube kanaal edit ik videos opgenomen met mijn DJI Osmo Action (<100Mbit/s)
Ik hoor een paar tweakers al roepen "Vo0r 500 eUrô kAn je g3En pC v0Or 3d1ten B0uWeN 8)7 "
Echter edit ik nu op een Asus R417BA-FA107T (AMD A9-9420 8GB) dus zelfs een Pi met een aardappel erop gedrukt is een upgrade. Deze 5 jaar oude budget laptop wordt steeds bozer als ik hem dwing video te editen met Davinci Resolve. Met proxy media in 240p is het nog net te doen, maar effecten moet ik toepassen op de gok en dan met 1 a 2 FPS renderen om het resultaat te bekijken. Helaas heb ik geen 2000 euro in een oude sok zitten maar met wat sparen kan ik nu wat uitgeven

Het systeem dat ik heb samengesteld is bedoeld als basis om in de komende 2 jaar stap voor stap beter te maken. Budget om het in 1 keer goed te doen is er helaas niet maar ik denk dat ik met deze tussenstap (eerst een APU) snel van enorme verbetering kan genieten waarbij ik niet al te veel geld weg gooi en ik nog 2 keer kan genieten van een flinke upgrade binnen dit syteem

Wat mag het systeem gaan kosten?
De tower mag eerst ongeveer 500/550 euro kosten, upgrade stappen kunnen uitgesteld worden als prijzen hoger worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog randapparatuur (Keys, muis, print, extHDD, speakers) en een goed adresje voor 2 hands monitor, verder geen componenten

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
VIDEO: Aangezien ik al een beetje ervaring heb me AV1 codex wil ik geen 100den euros uitgeven aan een videokaart die geen AV1 hw encoder heeft en budget voor een 40XX is er niet, daarom wil ik sowieso even de volgende golf kaarten afwachten om te zien wat er naast ARC aan betaalbare opties bij komen (of ARC2??)
CPU: Daarom heb ik gekozen voor een wat lagere/goedkopere APU zodat als er volgend jaar een GPU in zit er ook nog een goeie upgrade winst in een snellere CPU zit.
RAM: 32GB DDR4-3200 lijkt mij een goed begin voor dit systeem, ik heb nu 2x16 gekozen ivm dual channel al vraag ik me af of dat voor Davinci uitmaakt en of ik niet beter voor 1x32GB kan gaan om zo meer upgrade ruimte te hebben.
MB: Voor het moederbord wil ik kunnen upgraden tot 128GB Ram, minimaal 4x sata, M.2 gen4, ethernet en uiteraard video uit. Verder begreep ik dat powerstages het beste zijn en zodoende heb ik voor dit moederbord gekozen.
SSD: Vertrouwd merk, redelijk snel en betaalbaar

Dit heb ik tot nu toe bij elkaar geraapt voor de basis PC zodat ik alvast een enorme upgrade heb t.o.v. de laptop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 143,-€ 143,-
1BehuizingenLC-Power 7036B€ 35,95€ 35,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 89,-€ 89,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 114,90€ 114,90
Totaal€ 581,75

Met de volgende onderdelen als upgrade route:

2023
Feb: Optische drive puur om mn oude discs te redden van discrot als het niet te laat is
April: 2HDD om in raid 0 te gebruiken als opslag voor documenten/foto's/etc. (Raid is geen back-up, maar ik heb een 1TB externe schijf die ik daar voor gebruik)
Sept/Okt: AV1 Videokaart van 200 a 300 euro afhankelijk van het aanbod, des noods eerst een A380 en een jaar later upgraden
Dec: Grote HDD voor archiefbeelden
2024
Jul/aug: CPU eventueel 2e hands van ca 400/450 euro na aftrek van de 2e hands waarde van de APU
Okt: RAM uitbreiden naar 64GB

Hieronder de voorlopige kandidaten:

1Optische drivesHitachi-LG Data Storage GH24NSD5 Zwart€ 12,90€ 12,90
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 38,90€ 77,80
1VideokaartenASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC€ 194,-€ 194,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 6TB€ 114,82€ 114,82
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 538,99€ 538,99
Totaal€ 1.028,51

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vanwege de upgrade mogelijkheden denk ik dat AMD mijn beste optie is

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet de komende jaren mee kunnen groeien.

Ga je overklokken?
Een beetje extra er uit persen is altijd een fijn gevoel maar ik ga zeker niet agressief overklokken

Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral graag weten of ik goed heb opgelet met de compatibiliteit van de gekozen componenten, of ik voor dual (2x16) of single (1x32) channel RAM moet gaan met het oog op upgraden en gewoon algemene op en aanmerkingen wat betreft de basis en het upgrade pad.
Graag zoveel mogelijk met redenen ipv een kort bericht "Ik zou die of dat nemen" zodat ik er wat van leer of dat we kunnen discuseren over de redenen waarom ik een bepaalde andere keuze heb gemaakt.

EDIT: RAM geheugen, voeding en SSD aangepast

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
De behuizing is troep, net als de voeding en het RAM heeft alleen JEDEC profielen met immens hoge latency wat de prestaties niet ten goede komt. En het zij nu al 2 aparte modules ipv een kit dus stabiele werking is niet gegarandeerd. Upgraden naar 4 modules kan je een stabiel systeem sws wel vergeten als het uit 3 verschillende kits komt.
De SN770 is niet sneller dan een fatsoenlijke gen3 NVME en met een 5600G heb je helemaal niets aan een gen4 ssd.

In de basis moet je goed beginnen

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenGigabyte B550M AORUS Elite€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 54,90€ 54,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 66,55€ 66,55
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 70,99€ 70,99
Totaal€ 529,44

Als optische drive is een extern model een betere optie.

[Voor 6% gewijzigd door Uszka op 18-12-2022 21:37]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:16
Op zich past alles, maar die voeding is niet aan te raden - neem een betere. Ook de kast ziet er wat brak uit. En het RAM heeft een onnodig hoge CAS Latency die je prestatie gaat beperken.

Intel CPU's bieden AVX2, ik zou nog even wachten tot begin januari op de i5-13500, als de verwachting uitkomt dat deze €250 gaat kosten kies dan iets als
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 242,-€ 242,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenDeepCool Macube 110 Zwart€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 70,99€ 70,99
Totaal€ 665,69

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 18-12-2022 21:46]

• AlGekGenoeg
Uszka schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:34:

De SN770 is niet sneller dan een fatsoenlijke gen3 NVME en met een 5600G heb je helemaal niets aan een gen4 ssd.
Hierbij heb ik rekening gehouden met de latere upgrade naar een 59*0X in de toekomst, daarom wil ik ook gen 4 op MB hebben

De kast heb ik gekozen ivm de ruimte voor drives (incl dvd) en de USB 3.2 front io, wordt niet verplaatst dus mag vrij slecht zijn. maar ik zal andere genoemd opties zeker even bekijken.
Ram ga ik wisselen, zal zometeen de begin post aanpassen.
Voeding, 550w genoeg met upgrades in gedachten? De GPU is nog niet bekend
Ik heb hier idd iets van voorbij horen komen maar volgens mij is dat alleen voor decoding en niet encoding, waarom is anders iedereen zo blij met AV1 encoding op de ARC?
Vanwege de upgrades ligt mijn voorkeur ook wel bij AMD, maar de deur is niet helemaal dicht

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
AlGekGenoeg schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:54:
[...]

Hierbij heb ik rekening gehouden met de latere upgrade naar een 59*0X in de toekomst, daarom wil ik ook gen 4 op MB hebben
Een matige gen4 is niet sneller dan een goede gen3. Of je doet het nu goed met een uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB of uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB of je neemt nu een goede gen3 en steekt daar later een gen4 bij.
De kast heb ik gekozen ivm de ruimte voor drives (incl dvd) en de USB 3.2 front io, wordt niet verplaatst dus mag vrij slecht zijn. maar ik zal andere genoemd opties zeker even bekijken.
Vrij slecht in de zin dat het een rammelbak van akelig dun metaal is. Daarbij zit de voeding bovenin wat het geluidniveau en de levensduur van de voeding niet ten goede komt en is de airflow slecht. Met een videokaart straks wil je geen slecht koelende rammelkast.
Wat drive betreft kan je net zo goed een externe nemen.
USB3.2 heeft elke courante behuizing.
Voeding, 550w genoeg met upgrades in gedachten? De GPU is nog niet bekend
550w is zat. Daar kan tot een GTX 3060 Ti/RX 6700 XT/ARC 770 aan.

• martyw
AlGekGenoeg schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:54:
Ik heb hier idd iets van voorbij horen komen maar volgens mij is dat alleen voor decoding en niet encoding, waarom is anders iedereen zo blij met AV1 encoding op de ARC?
Vanwege de upgrades ligt mijn voorkeur ook wel bij AMD, maar de deur is niet helemaal dicht
Ik las dit artikel: https://www.phoronix.com/news/AOM-AV1-Another-AVX2

• AlGekGenoeg
Uszka schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:13:
[...]

Een matige gen4 is niet sneller dan een goede gen3. Of je doet het nu goed met een uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB of uitvoering: WD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB of je neemt nu een goede gen3 en steekt daar later een gen4 bij.

[...]

Vrij slecht in de zin dat het een rammelbak van akelig dun metaal is. Daarbij zit de voeding bovenin wat het geluidniveau en de levensduur van de voeding niet ten goede komt en is de airflow slecht. Met een videokaart straks wil je geen slecht koelende rammelkast.
Wat drive betreft kan je net zo goed een externe nemen.
USB3.2 heeft elke courante behuizing.

[...]

550w is zat. Daar kan tot een GTX 3060 Ti/RX 6700 XT/ARC 770 aan.
SSD en Voeding heb ik aangepast.

Goeie punten wat betreft de kast, alleen die jullie noemen heeft maar ruimte voor 2 stuks spinnend roest.
Voor toekomstbestendigheid wil ik sowieso full ATX en ruimte voor minimaal 3 maar liever 4 3,5"harde schijven en het zal je verbazen hoeveel goedkope kasten er nog op tweakers staan met alleen front usb 2.0. Hoe de kast eruit ziet maakt me verder niks uit. Heb je nog andere tips?

Bedankt voor de snelle reacties trouwens, het kopen wordt iets langzamer aangezien de wishlist al iets omhoog gaat :X

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-02 09:28
waarom zou je nog een HDD willen? SSD's zijn super goedkoop en kan je stapelen .

• AlGekGenoeg
99ruud99 schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:45:
waarom zou je nog een HDD willen? SSD's zijn super goedkoop en kan je stapelen .
veel en goedkope opslag van bestanden die ik niet wekelijks nodig heb?
Pas als ik meer dan 48TB hoef op te slaan koop ik een NAS

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:52
Ben je ook niet beter af met een 2e hands systeem?

• martyw
Inter-Tech IM-1 Pocket, daar past een Intel Arc A380 in, koop er wel wat ventilatoren bij zoals een Arctic F8 Zwart, 80mm achterin en een paar Arctic F14 PWM PST CO Grijs, 140mm

• AlGekGenoeg
Heb ik nu ook gedaan, maar ik maak daar niet uit op dat Intel on-chip AV1 hardware encoding op de CPU's heeft. Ik ga hier morgen even dieper in duiken.

De info die ik tot nu toe heb is dat alleen NVidia 4000 series en Intel ARC HW encoding hebben voor AV1 en dat dat een enorm verschil maakt.
Zoals deze Linus video: YouTube: I bought a SECOND GPU… but NOT for gaming - AV1 on Intel Arc

• martyw
AlGekGenoeg schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:52:
[...]

Heb ik nu ook gedaan, maar ik maak daar niet uit op dat Intel on-chip AV1 hardware encoding op de CPU's heeft. Ik ga hier morgen even dieper in duiken.

De info die ik tot nu toe heb is dat alleen NVidia 4000 series en Intel ARC HW encoding hebben voor AV1 en dat dat een enorm verschil maakt.
Zoals deze Linus video: YouTube: I bought a SECOND GPU… but NOT for gaming - AV1 on Intel Arc
Wat Phoronix zegt is dat AVX2 de AV1 veel sneller laat lopen (8,92 keer zo snel) - daarom zou ik voor een Intel CPU kiezen.

• AlGekGenoeg
Geen Full ATX, helaas want wel mooi dingetje.
Ik ga morgen nog even in de pricewatch bladeren voor kasten en kom terug met een paar opties.

• AlGekGenoeg
martyw schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:54:
[...]

Wat Phoronix zegt is dat AVX2 de AV1 veel sneller laat lopen (8,92 keer zo snel) - daarom zou ik voor een Intel CPU kiezen.
Volgens wiki zit het ook op AMD :X
Wikipedia: Advanced Vector Extensions
Dus ik zie niet hoe dat bij intel bijna 9 keer zo snel is. Misschien mis ik een detail

edit: intel is wel de enige met AVX-512 behalve zen4, ik ga morgen ook even kijken wat dit betekent voor AV1 en editen

[Voor 10% gewijzigd door AlGekGenoeg op 18-12-2022 23:02]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:14

sapphire

Die-hard pruts0r

AlGekGenoeg schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:47:
[...]

veel en goedkope opslag van bestanden die ik niet wekelijks nodig heb?
Pas als ik meer dan 48TB hoef op te slaan koop ik een NAS
Ik ben daarvoor voor Externe (2,5") HDD's gegaan. Qua snelheid maakt het op USB3.x weinig uit maar je bent niet gebonden aan een kast met veel te veel ruimte die je eigenlijk niet nodig hebt voor HDD's die altijd aanstaan terwijl je de data weinig nodig hebt.

Edit: Is zoiets ook niet gewoon een leuke basis ?
v&a aangeboden: Complete mATX PC aangeboden (Ryzen 5 3600, 1TB, 16GB, RX5600 XT)

[Voor 19% gewijzigd door sapphire op 18-12-2022 23:08]

Gabriël ITX

• AlGekGenoeg
sapphire schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:04:
[...]

Ik ben daarvoor voor Externe (2,5") HDD's gegaan. Qua snelheid maakt het op USB3.x weinig uit maar je bent niet gebonden aan een kast met veel te veel ruimte die je eigenlijk niet nodig hebt voor HDD's die altijd aanstaan terwijl je de data weinig nodig hebt.
Ik doe het dus nu met externe HDD maar die raakt vol en ik wil niet naar meerdere losse schijven en chaos. Het liefst zou ik een losse NAS nemen met genoeg ruimte maar tot die tijd wil ik het wel netjes en toegankelijk houden.
Ik hoef er niet vaak bij om er wat af te halen maar het is wel de bedoeling dat er vaak wat wordt opgeslagen.
De 2 kleine wil ik eerst gebruiken in raid 0 (dubbele leessnelheid, dus 300Mbit/s bij de keuze van nu) voor de normale opslag (documenten, foto's, telefoon backups) en de 6TB (en later nog meer) voor alle "oude" videobeelden.

Om zo de snelle SSD alleen te gebruiken voor OS, software en als drive voor een actief video project (die ik na uploaden naar spinnend roest verplaats)

• AlGekGenoeg
Jullie zijn beide snel met koopjes spotten, maar ik denk dat ik met mijn keuzes een ruimere/stevigere basis heb voor de toekomst. Dit aanbod moet sowieso 16GB ram bij in dus dan komt die ook op 525 euro.

Toch bedankt voor het opletten.
Nu echt naar bed, morgen even naar die AVX2 en AVX-512 kijken of intel daar voordeel bied en even kasten kijken. En dan volgt een update
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee