Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 12:59
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om hogere FPS te halen met mijn huidige setup.

Wanneer ik op high settings speel dan zit ik gemiddeld rond de 98 FPS, terwijl ik streamers met een soortgelijke kaart op 140 fps zie spelen.

CPU: AMD ryzen 7 3800x
Mobo: ASUS ROG STRIX B450-F
GPU: RX 6800XT
Mem: Corsair 32 GB DDR4-3200

GPU draait op minimaal 2500 en max 2600mhz 1100volt en power limit op 15+.

Ik speel op een resolutie van 3440x1440.

Als ik nog informatie vergeten ben dan hoor het wel en dan vul ik dat aan.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
De vraag is,stellen die streamers de pc niet in op fps in plaats van kwalteit..

En heb je FSR al aangezet in in warzone,dat kan ook de nodige fps opleveren.

YouTube: How To Enable/Disable AMD FSR 1.0 COD Modern Warfare 2

Wat doet je systeem met 3d mark,heb je een vergelijkbare score met bv Time spy als een vergelijkbaar systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
@freaky35 thanks ik ga hier even mee aan de slag en laat me weer horen als ik de resultaten binnen heb.

Ik heb FSR nog niet aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXZQ9oPp96DwSq5WhjScdBmfH_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVYbylxlR25zKKzp6w3nSVlU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
@freaky35 ik heb FSR ingeschakeld maar merk weinig tot geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-07 00:26
Wat als je alle videosettings op low zet? De meeste fps game streamers spelen juist op de allerlaagste instellingen, om de hoogste fps te halen. Heb je iets in je systeem overgeklokt? Je kan eenvoudig 10% meer fps scoren als je je CPU, RAM en GPU overklokt.
Staat je RAM geheugen in de bios op minstens 3600? Staat je CPU op stock settings? Gebruik je PBO? Gebruik je MSI Afterburner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkbullet
@Kalis Ik merk eigenlijk weinig tot geen increase in het verlagen van de settings. Telkens schommelt de in game fps counter tussen de 70 en de 90 fps.

Ik heb het geheugen nog niet op 3600mhz gezet dit zou ik nog even kunnen proberen.

Wat de GPU betreft deze is wel over clocked maar merk ook daar weinig verschil. Temperaturen zijn ook normaal.

Is het kinderspel om de cpu en ram over te klokken voor iemand die dat nog niet eerder heeft gedaan? Ik heb kennis van computers maar heb dat simpelweg nog niet eerder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
:edit. Ik had een bericht geplaatst op Reddit/AMD, en daar zei men dat het upgraden van de CPU naar een 5800x3d voor 25% fps increase gaat zorgen.

Zou de CPU de bottleneck zijn in deze? Ik scoor in bijvoorbeeld retail world of warcraft ook niet bijzonder hoog in FPS en dan met name op de plekken waar redelijke activiteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
Als je op hoge resolutie op high settings speelt maakt de CPU niet zoveel uit. Ik zou eerst je geheugen inderdaad op 3600 zetten en de IF op 1800. Dat scheelt al wat. Daarna eens kijken naar je videokaart. Ik weet niet of je MSI Afterburner hebt draaien maar daarmee kan je overklokken. Begin eens met +100 core en +500 mem en pas je fancurve aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Darkbullet schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:00:
:edit. Ik had een bericht geplaatst op Reddit/AMD, en daar zei men dat het upgraden van de CPU naar een 5800x3d voor 25% fps increase gaat zorgen.

Zou de CPU de bottleneck zijn in deze? Ik scoor in bijvoorbeeld retail world of warcraft ook niet bijzonder hoog in FPS en dan met name op de plekken waar redelijke activiteit is.
Heb je de chipset chipset drivers wel geisnatleerd?
Alle drivers geupdate ?
Draai gpu z eens tijdens een game en wat geven de sensors aan, vooral hotspot en gpu zelf
Bios ook up to date

Overclocken zou ik eerst in verdiepen als je dat doet
Cpu heeft een klein beetje een bottleneck,maar niet veel, als ik zo rond kijk het zal gewoon goed moeten werken samen,deze cpu en gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
dit is mijn Timespy score https://hwbot.org/submission/5148500_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Kalis schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:58:
Als je op hoge resolutie op high settings speelt maakt de CPU niet zoveel uit. Ik zou eerst je geheugen inderdaad op 3600 zetten en de IF op 1800. Dat scheelt al wat. Daarna eens kijken naar je videokaart. Ik weet niet of je MSI Afterburner hebt draaien maar daarmee kan je overklokken. Begin eens met +100 core en +500 mem en pas je fancurve aan.
Ik heb 3200mhz memory kan dat wel op 3600mhz draaien?

Ik heb de kaart in de adrenaline software wel geklokt en deze waardes staan ook op msi afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
freaky35 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:12:
[...]

Heb je de chipset chipset drivers wel geisnatleerd?
Alle drivers geupdate ?
Draai gpu z eens tijdens een game en wat geven de sensors aan, vooral hotspot en gpu zelf
Bios ook up to date

Overclocken zou ik eerst in verdiepen als je dat doet
Cpu heeft een klein beetje een bottleneck,maar niet veel, als ik zo rond kijk het zal gewoon goed moeten werken samen,deze cpu en gpu
Als het goed is wel, maar dat is het checken waard en ga ik even proberen. Bedankt voor de tip over gpu z! Ik was al aan het zoeken naar een ingame overlay.

Zodra ik meer weet laat ik me weer horen voor nu bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
Als je de timings op 18-20-20-20-38-62-600- GDM off, 1T zet met 1,35v moet dat meestal lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
@freaky35 @Kalis Bios bleek dus best out of date te zijn dus heb ik deze middels een de download van de Asus pagina geüpdatet.

Echter heb ik na de bios flash het geheugen weer terug gezet naar 3200MHZ, maar de PC blijft nu crashen wanneer ik ga gamen.

Zodra ik warzone op start dan gebeurt er in het begin niets maar even in de game en hij crashed. Wanneer ik het geheugen een stapje terugzet dan merk ik dat hij iets langer stabiel blijft.

Zou het kunnen komen dat mijn setup deze snelheid niet aan kan? Ik heb i.v.m. een kerstbonus dit jaar mijzelf getrakteerd op een 5800x3d en deze komt zoals het lijkt vanavond binnen.

Graag hoor ik van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
Ik denk dat dat niets met je geheugen snelheid te maken heeft, maar eerder met koeling van je processor! Als je aan het gamen bent moet je HWInfo64 sensors op de achtergrond openen zodat je de temperaturen kan checken. https://www.hwinfo.com/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Maar zodra de game begint dan start de pc random weer opnieuw op. Ik heb nooit problemen met cpu temperatuur gehad.

Ik zal vanavond nog even verder kijken met dat programma.

Even voor mijzelf. Wanneer de flash niet goed was uitgevoerd dan had mijn pc helemaal niets meer moeten doen toch?

:edit ik heb zojuist een timespy bench gedaan en die doorloopt hij wel zonder af te sluiten.

Dat is toch best bijzonder te noemen. Cpu temp kwam overigens niet boven de 55 graden uit.

:edit zojuist ook via de adrenaline software van AMD een stresstest op de gpu uitgevoerd van 5 min en hier wederom geen problemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Darkbullet op 21-12-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Wat voor voeding zit er in dit systeem,merk en type?

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
GIGABYTE GP-P1000GM, 1000 Watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Alweer zo'n slechte voeding helaas, :X :X

Aantal watts maak in dit geval niet uit,maar Gigabyte en voedingen zijn geen beste combinatie helaas
Heb je een andere voeding toevallig om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Helaas niet 😩 ik las tijdens het assembleren juist positieve verhalen over deze PSU.

Is het niet merkwaardig dat voor vandaag de PC het prima heeft gedaan en na de bios update ineens uit zich zelf opstart.

Het klinkt best logisch dat de psu misschien kapot zou zijn maar dat zal dan echt toevallig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-07 12:42
CPU upgraden. Ik had een 3600X met een 6900XT en die fps vielen ook enigszins tegen. Toen naar een 5800X3D en speel nu op 150+ fps.

Echter, niet alles kansloos op high/ultra.

Daarnaast vergelijken met streamers? 99% speelt op 1080p of 1440p, maar niet UW. Zou oppassen voor die vergelijking.

Maar goed, 6800XT=/=6900XT, echter met betere CPU en RAM heb je de CPU bottleneck per direct verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
FlowSnake schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:02:
CPU upgraden. Ik had een 3600X met een 6900XT en die fps vielen ook enigszins tegen. Toen naar een 5800X3D en speel nu op 150+ fps.

Daarnaast vergelijken met streamers? 99% speelt op 1080p of 1440p, maar niet UW. Zou oppassen voor die vergelijking.

Maar goed, 6800XT=/=6900XT, echter met betere CPU en RAM heb je de CPU bottleneck per direct verholpen.
Dank voor je reactie. De 5800x3d komt vanavond binnen, echter heb ik in de aanloop naar het plaatsen de bios geflashed.

Na het flashen valt de pc tijdens het gamen uit maar dat doet hij niet bij bijv een timespy run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
FlowSnake schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:02:

Nou het is meer door dit verhaal bv dat ik ze niet vertrouw,voedingen in die serie,de 750 en 850 watt versies zijn niet best,helaas

Weet niet hoe de 1000watt versie is.

YouTube: Exploding Power Supplies: Gigabyte & Newegg Dumping Unsellable Product

Maar had je eerst alleen maar te weinig fps voor die bios update
maar geen geen uitval,crash?

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2022 18:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met een systeem wat net de helft aan wattage verbruikt zou het niet an de voeding moeten liggen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
freaky35 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:16:
[...]

Nou het is meer door dit verhaal bv dat ik ze niet vertrouw,voedingen in die serie,de 750 en 850 watt versies zijn niet best,helaas

Weet niet hoe de 1000watt versie is.

YouTube: Exploding Power Supplies: Gigabyte & Newegg Dumping Unsellable Product

Maar had je eerst alleen maar te weinig fps voor die bios update
maar geen geen uitval,crash?
Ik had voor de bios update mindere FPS. Na advies van jullie het geheugen van ik meende 2133mhz naar 3200mhz gezet en dit leverde 10% fps increase op.

Omdat ik een nieuwe CPU heb besteld en ik las dat het dan zaak is om de bios te updaten heb ik dat gedaan.

Daarna het geheugen wederom om 3200mhz gezet en warzone geprobeerd op te starten. Eerst viel de pc uit op het moment van een lobby vinden, waarop ik het geheugen een fractie heb teruggezet.

Daarna wederom warzone geprobeerd en multiplayer en bij beide games viel hij na ongeveer 5 minuten spelen uit en starte opnieuw op.

Ik heb de CPU inmiddels binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Hackus schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:28:
Met een systeem wat net de helft aan wattage verbruikt zou het niet an de voeding moeten liggen.
Dat lijkt mij ook al kan het natuurlijk altijd zijn dat die gesneuveld is. Het frappante is dat hij het voor de bios flash niet deed. Heb gisteren de pc uitgezet nadat ik de hele avond warzone heb gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
welke bios versie staat er nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
versie 4901. Volgens de site was dat de laatste. De reden waardoor ik getriggerd werd om de bios te flashen is omdat twee updates eerder er als omschrijving stond ''2.Improve system performance for AMD Ryzen 7 5800X3D''

Anders had ik hoogstwaarschijnlijk niet zo snel de flash uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
tijdens het gamen dat flasht het scherm soms wel dat deed de pc voorheen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Ik heb met Ccleaner de nodige fouten in het register herstelt "480 totaal" plus de chipset driver opnieuw geïnstalleerd en vooralsnog game ik stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkbullet
Ik heb de nieuwe CPU geïnstalleerd en heb gemiddeld 50 fps winst in warzone.

Echter toen ik de fanspeed aan wou passen van mijn videokaart, crashte de game en starte de PC opnieuw op.

Zou dit iets met de grafische kaart te maken hebben? Na het opnieuw opstarten van mijn OS waren de instelling in de radeon software herstelt naar de standaard instellingen.
Pagina: 1