Hulp bij keuze duurzaam verwarmen bovenwoning (1930)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcornelis
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-12-2022
Hi,

Samen met mijn vriendin heb ik recentelijk onze eerste woning gekocht.
Hier komt een flinke verbouwing bij kijken, een nieuwe keuken, muren opnieuw stucen, electra vervangen, en de huidige vorm van gaskachel verwarming vervangen met een modern/duurzaam/toekomst bestendinge verwarming.

De woning is 109m2, een boven/tussen woning in den haag (bomenbuurt). Wij hebben het dak ter beschikking voor mogelijke duurzaamheids oplossingen. Verder is het dak recentelijk gerenoveerd en hebben alle ramen HR++ glas. Wij denken er aan om te kiezen voor airco/verwarming units aangesloten op een (multi-split buitenunit op het dak). Dat zou betekenen: 1 in woonkamer, 1 in slaapkamer, 1 in logeerkamer. In de wintermaanden betekent dit echter dat er niet genoeg warmte uit de buitenlucht kan worden getrokken. Vandaar moet er een 2e vorm van bijverwarmen komen speciaal voor de koudere winter dagen. Wij twijfelen tussen de volgende opties: eventueel vloerverwarming (dure ingreep en weten niet of je dan beter voor elektrisch/water moet kiezen), of eventueel een allesbrander kachel in de woonkamer, of een cv ketel/radiatoren om bij te springen op de koudere dagen. Het laatste idee heeft niet echt onze voorkeur omdat we ook mee willen met de beweging om zo goed mogelijk van het gas af te gaan.

Graag hoor ik jullie advies :) zouden wij erg waarderen wat nou voor ons de beste oplossing is

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:03
Waarom denk je dat je in de wintermaanden niet genoeg warmte kan maken? Wat is de warmtevraag van de woning?
Hoeveel gebruikte de vorige bewoner? hoe goed is de dakisolatie? hoe goed is de gevelisolatie? wat is het energielabel?

De goedkoopste optie is de gaskachel nog even laten staan, als uit bovenstaande punten zou blijken dat je back-up nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcornelis
MSXBas schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:02:
Waarom denk je dat je in de wintermaanden niet genoeg warmte kan maken? Wat is de warmtevraag van de woning?
Hoeveel gebruikte de vorige bewoner? hoe goed is de dakisolatie? hoe goed is de gevelisolatie? wat is het energielabel?

De goedkoopste optie is de gaskachel nog even laten staan, als uit bovenstaande punten zou blijken dat je back-up nodig hebt...
Omdat wij hebben gehoord dat de airco/verwarming buitenunits onder bepaalde buiten temperaturen niet heelveel warmte meer kunnen generen. Dakisolatie is goed (2017 vernieuwd) Gevelisolatie minder goed, wel HR++ beglazing en nieuwe kozijnen. Energielabel = G (echter is er geen nieuw label aangevraagd na de aanpassingen: beglazing + dak isolatie) met andere woorden is niet up to date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:03
Net als bij iedere warmtepomp gaat het rendement van een airco naar beneden met lage buitentemperatuur. Vaak blijft het rendement wel groter dan 100% (COP >1) dus het blijft efficiënter dan een elektrische kachel.

Mijn warmtepomp heeft mijn huis gewoon verwarmd met de vorst van afgelopen dagen/nachten (zelfs met de elektrische bijverwarming van het systeem uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

Persoonlijk zou ik als je toch een nieuwe vloer neemt overal vloerverwarming laten leggen, kost je dan ongeveer 5-7,5k. Als de vloer er eenmaal in zit kan dit niet en zit je altijd met grote radiatoren (Jaga) of l/l airco's.. qua verkoopbaarheid lijkt mij verwarmen met een l/l pomp niet heel best. En Jagas zijn net zo duur als vloerverwarming.
Met vloerverwarming zit je altijd goed.

Qua dak beschikking zul je altijd met de vve moeten overleggen en vastleggen, je mag meestal niet zomaar panelen op een (gezamenlijk) dak leggen.

Oh, leuke buurt trouwens ;).

[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2022 09:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcornelis
Sport_Life schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:45:
Persoonlijk zou ik als je toch een nieuwe vloer neemt overal vloerverwarming laten leggen, kost je dan ongeveer 5-7,5k. Als de vloer er eenmaal in zit kan dit niet en zit je altijd met grote radiatoren (Jaga) of l/l airco's.. qua verkoopbaarheid lijkt mij verwarmen met een l/l pomp niet heel best. En Jagas zijn net zo duur als vloerverwarming.
Met vloerverwarming zit je altijd goed.

Qua dak beschikking zul je altijd met de vve moeten overleggen en vastleggen, je mag meestal niet zomaar panelen op een (gezamenlijk) dak leggen.

Oh, leuke buurt trouwens ;).
Hoe ik het begrijp en hoe het mij is verteld is I&I wel zuiniger op je rekening. Je haalt het hele jaar door warmte uit je buitenlucht en dit draait volledig elektrisch. Vloerverwarming doe je dat dan elektrisch of op water? Dat verbruikt en je hebt geen oplossing waarmee je die kosten kan dekken zoals een buitenunit. Dus correct me if Im wrong tenzij je zonnepanelen aansluit en daarmee compenseert voor elektrische vloer verwarming is dit nogsteeds een systeem waar je niet persee traditioneel op gaat besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsslmn
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-05 15:36
Als mede appartement eigenaar met ongeveer hetzelfde oppervlak:

- Ventilatiesysteem (indien mogelijk met warmteterugwinning)

Dit ga je alleen doen als je er nog niet woont en verbetering levert enorme voordelen op qua besparing en wooncomfort!

- (Droogbouw)vloerverwarming (water)

Zelfde als de ventilatie. Doe je alleen als je het leeg is en levert een flinke besparing in verbruik en toename comfort op. Let op de afwerking van de vloer, dan kun je er ook een beetje mee koelen in de zomer.

- Warmtepomp (die ook een beetje kan koelen)

Met de twee bovenstaande maatregelen verlaag je de wamtebehoefte dusdanig dat een warmtepomp snel aantrekkelijk en betaald wordt. Beetje bijverwarmen in de slaapkamers kan evt met elektrissche radiatoren die bijna nooit aan springen.

- Zonnepanelen

Ga dit met je VvE regelen en dek daarmee nog een deel van je verbruik af.

Wij hebben alleen nog de vloerverwarming gedaan, maar dat heeft het verbruik t.o.v. de vorige eigenaren met ruim 75% doen dalen (nu ~450m3 per jaar). Onze behoefte is ook iets anders vermoed ik. Komende zomer wordt het ventilatiesysteem aangepast naar WTW en er loopt een traject op met de VvE van oud dubbel glas over te gaan naar triple glas plus nieuwe kozijnen en plaatsen zonnepanelen op een groen dak. Warmtepomp wordt geplaatst voor het aflopen van ons huidige energiecontract.
Pagina: 1